- 1 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (184 opinie)
- 2 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (135 opinii)
- 3 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (88 opinii)
- 4 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (199 opinii)
- 5 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (74 opinie)
- 6 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (196 opinii)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-18 20:09
Oj będzie lament. Biedacy będą musieli jechać 20 km/h mniej. Co za nieszczęście. (13)
To prawie jak śmierć w rodzinie.
- 38 235
-
2021-02-18 20:11
Już kwiczą
- 10 18
-
2021-02-18 20:15
Mam nadzieję, (2)
że jesteś bezpłodny
- 20 4
-
2021-02-18 20:17
Produkuję tobie na złość lewaków w garażu. Tego się obawiasz patrioto? (1)
- 3 13
-
2021-02-18 20:21
Chyba w beczce po kiszonce
- 8 1
-
2021-02-18 20:45
(5)
baranie czy 70 km/h na jezdni z trzema pasami zakazem ruchu rowerów i skrzyżowaniami co 2 km to taka straszna prędkość?Banda stulejarzy mieniących się radnymi usiłuje błysnąć bo nic innego nie mają do zaproponowania proste jak konstrukcja cepa
- 19 5
-
2021-02-18 20:54
Odpowiadam (2)
baranie czy 50 km/h na jezdni z trzema pasami zakazem ruchu rowerów i skrzyżowaniami co 2 km to taka straszna prędkość? Banda niedorozwojów leczących kompleksy szrotami usiłuje błysnąć bo nic innego nie mają do zaproponowania proste jak konstrukcja cepa
- 5 19
-
2021-02-18 23:11
(1)
wyścigi i**oto odbywają się tam nocami co za problem żeby te opasłe tłuki z policji się tym zajęły?Nie zajmą się bo sami ich kolesie wyżej ustawieni tam jeżdżą cos jeszcze masz mądrego d..pku do powiedzenia?:
- 10 1
-
2021-02-18 23:28
Bezsens
Skoro teraz niema tam policji to nagle sie pojawi? NIE. Trzeba sie tylko pilnowac żeby jechać nie więcej niż 100km/h i mogą nas w pompe cmoknąć.
- 2 1
-
2021-02-18 21:03
(1)
70 jest ok, problem w tym że poza skrajnym prawym pasem nikt tam tyle nie jeździ.
- 6 1
-
2021-02-18 23:12
i wypadków nie ma jak na złość prawda?
- 2 0
-
2021-02-18 20:58
Chyba nie wiesz co to śmierć np. dziecka. Lepiej by było gdyby ciebie nie było bo cóż to taka śmierć w rodzinie..
- 1 8
-
2021-02-18 21:07
Głupie porównanie
- 7 0
-
2021-02-18 23:13
Czołgaj się platfusie ;)
- 2 0
-
2021-02-18 20:10
Kolejna bzdura. Zakorkuje to totalnie miasto. (9)
Zresztą kto tam będzie tyle jechal. Na pewno nie ja. No chyba że rowerem.
- 205 24
-
2021-02-18 20:13
Zakorkuje? Ty z innej planety jesteś, gdzie jazda 50 km/h uznawana jest za korek? (8)
- 7 20
-
2021-02-18 20:18
To jest główna arteria,spowolnienie spowoduje korki. Planowane światła dla pieszych na wysokości Lotu spotęgują korki. (5)
To jest arteria,gdzie karetki pogotowia dowożą do szpitali,korki wytworzone spowolnią dojazdy.
- 17 5
-
2021-02-18 20:25
1) Tu jest mowa o al. Grunwaldzkiej a nie o LOT. Sprawdź mapę. (1)
2) Jakim cudem spowolnienie ruchu do 50 km/h spowoduje korki? Powtarzam: korki.
- 4 14
-
2021-02-18 20:39
Planowane jest,pisano we wcześniejszych artykułach na Trójmiasto.pl
wprowadzenie świateł dla pieszych przy Locie,oczywiście,że nie w tym artykule,ale summa summarum nałożą się na siebie mało rozsądne decyzje i korki do Rudnik i Pruszcza.
- 9 0
-
2021-02-18 20:30
To tak jak na obwodnicy? (2)
Światła i przejścia potęgują tam korki? hhaha
- 2 1
-
2021-02-18 20:58
Obwodnica to nie Grunwaldzka. (1)
- 0 1
-
2021-02-19 07:32
Co ty nie powiesz ? To w takim razie inteligent to nie osiol.
- 1 0
-
2021-02-18 20:38
Sprzedaj matiza (1)
I zacznij jeździć samochodem . To porozmawiamy.
- 2 0
-
2021-02-18 20:55
A stać cię na niego, że tak proponujesz?
Ja rozumiem, różowy, taki jak lubisz, ale przelicz kasę jeszcze raz.
- 1 0
-
2021-02-18 20:10
(4)
Wreszcie długo wyczekiwana dobra decyzja. Powinny być jeszcze kilka progów zwalniających. Ale i tak ruch w dobrym kierunku. Należy też szybciej budować ścieżki rowerowe.
- 20 210
-
2021-02-18 21:13
I część podatków które płacą właściciele aut, przerzucić na rowerzystów.
- 17 2
-
2021-02-18 21:24
Czekam kiedy rowerzyści będą również płacić OC
Chcą korzystać z ciągów komunikacyjnych w mieście - niech płacą jak kierowcy
- 13 3
-
2021-02-18 23:44
A przepraszam że tak spytam. Co ścieżka rowerowa ma do obniżenia prędkości na odcinku drogi?
- 4 1
-
2021-02-21 13:45
Ja też długo czekam
Ja i nie tylko ja też długo czekam na bardzo dobrą decyzję wprowadzenia ograniczenia prędkości na ścieżkach rowerowych do 10km/h to było by na nich w miarę bezpiecznie, oczywiście obowiązkowe OC roweru, obowiązkowa karta rowerowa, wysokie mandaty za notoryczne łamanie przepisów czyli jazda na czerwonym świetle, jazda po przejściach dla pieszych i po chodnikach.
- 2 0
-
2021-02-18 20:11
(2)
zamontować odcinkowe pomiary prędkości i będzie spokuj ibędzie dodatowa kasa na remonty ulic
- 44 23
-
2021-02-18 21:05
Szkoda, ze słowników nie mogą zainstalować
- 4 0
-
2021-02-18 21:08
To kosztuje
- 0 1
-
2021-02-18 20:11
Co za d.ebilny pomysł!!! (1)
- 178 15
-
2021-02-18 21:08
Coś w tym jest
- 0 0
-
2021-02-18 20:13
Na Łokietka w Sopocie też jest 50 km/h (4)
a ludzie zasuwają po 70 km/h. Policji z radarem nie widziałam tutaj nigdy.
- 37 11
-
2021-02-18 21:05
(1)
Bo policja pilnuje pomników
- 0 0
-
2021-02-18 21:08
Których?
- 0 0
-
2021-02-19 22:23
Łokietka
Tam jest 30 km/h i 70 to raczej nie pojedzie się więc głupot niech pani nie pisze
- 2 0
-
2021-02-20 20:18
gdzie się da na łokietka jechac 70? ronda, leżący policjanci itp... bredzisz
- 0 0
-
2021-02-18 20:14
Jeden uj i tak będziem pomykać 90km/h bo tyle spokojnie można jechać.
Wy jakieś cyrki odwalacie.- 88 10
-
2021-02-18 20:15
Co za d ebilny pomysł!!!
Ludzie, opamiętajcie się!
- 148 11
-
2021-02-18 20:15
(4)
Na A1 zamontowali odcinkowy pomiar prędkości i dziennie idzie ponad 1000mandatów. Tu zrobić to samo
- 41 38
-
2021-02-18 20:46
czyli i**oto chodzi o kasę prawda?O nic więcej
- 10 1
-
2021-02-18 20:48
Tylko na A1 zamontowali odcinkowy tam gdzie jest remont i ograniczenie do 70kmh,skończy się remont to zdejmą, więc nie siej fermentu. :)
- 9 0
-
2021-02-18 21:08
I ile hajsu wpadnie
- 0 0
-
2021-02-19 07:31
Ano to, że żeby pomiar odcinkowy był wiarygodny potrzeba odpowiedniej odległości bez wjazdów i zjazdów, bez świateł. Dlatego pomiar odcinkowy sprawdza się na drogach szybkiego ruchu (gdzie odcinki pomiędzy zjazdami są relatywnie długie) a nie na trasie gdzie co kilometr jest skrzyżowanie.
- 1 0
-
2021-02-18 20:15
(1)
dlaczego nie 30 km/godz???
- 42 3
-
2021-02-18 20:20
Zadzwoń i zapytaj
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.