• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym. Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym.

Od marca wolniej pojedziemy al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.



Jaka maksymalna prędkość powinna być dopuszczona na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej?

Główny ciąg komunikacyjny Gdańska rozciągający się między Błędnikiem a Drogą Zieloną na granicy z Sopotem urzędnicy nazywają "autostradą".

Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.

Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.

Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu. Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu.

"Coraz więcej wniosków i próśb"



- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z KolnaMapka z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.

Wideo archiwalne



Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.

W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.

Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.

Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej. Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.

- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.

Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie



Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).

Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.

Likwidowane "70" - kierunek Sopot:

  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.


Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:

  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
  • al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
  • al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
  • al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.


Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:

  • przed Bramą Oliwską.


Likwidowane "50" - kierunek Sopot:

  • na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
13:28 23 LUTEGO 21

Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)

Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.

Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych

  • Oj będzie lament. Biedacy będą musieli jechać 20 km/h mniej. Co za nieszczęście. (13)

    To prawie jak śmierć w rodzinie.

    • 38 235

    • Już kwiczą

      • 10 18

    • Mam nadzieję, (2)

      że jesteś bezpłodny

      • 20 4

      • Produkuję tobie na złość lewaków w garażu. Tego się obawiasz patrioto? (1)

        • 3 13

        • Chyba w beczce po kiszonce

          • 8 1

    • (5)

      baranie czy 70 km/h na jezdni z trzema pasami zakazem ruchu rowerów i skrzyżowaniami co 2 km to taka straszna prędkość?Banda stulejarzy mieniących się radnymi usiłuje błysnąć bo nic innego nie mają do zaproponowania proste jak konstrukcja cepa

      • 19 5

      • Odpowiadam (2)

        baranie czy 50 km/h na jezdni z trzema pasami zakazem ruchu rowerów i skrzyżowaniami co 2 km to taka straszna prędkość? Banda niedorozwojów leczących kompleksy szrotami usiłuje błysnąć bo nic innego nie mają do zaproponowania proste jak konstrukcja cepa

        • 5 19

        • (1)

          wyścigi i**oto odbywają się tam nocami co za problem żeby te opasłe tłuki z policji się tym zajęły?Nie zajmą się bo sami ich kolesie wyżej ustawieni tam jeżdżą cos jeszcze masz mądrego d..pku do powiedzenia?:

          • 10 1

          • Bezsens

            Skoro teraz niema tam policji to nagle sie pojawi? NIE. Trzeba sie tylko pilnowac żeby jechać nie więcej niż 100km/h i mogą nas w pompe cmoknąć.

            • 2 1

      • (1)

        70 jest ok, problem w tym że poza skrajnym prawym pasem nikt tam tyle nie jeździ.

        • 6 1

        • i wypadków nie ma jak na złość prawda?

          • 2 0

    • Chyba nie wiesz co to śmierć np. dziecka. Lepiej by było gdyby ciebie nie było bo cóż to taka śmierć w rodzinie..

      • 1 8

    • Głupie porównanie

      • 7 0

    • Czołgaj się platfusie ;)

      • 2 0

  • Kolejna bzdura. Zakorkuje to totalnie miasto. (9)

    Zresztą kto tam będzie tyle jechal. Na pewno nie ja. No chyba że rowerem.

    • 205 24

    • Zakorkuje? Ty z innej planety jesteś, gdzie jazda 50 km/h uznawana jest za korek? (8)

      • 7 20

      • To jest główna arteria,spowolnienie spowoduje korki. Planowane światła dla pieszych na wysokości Lotu spotęgują korki. (5)

        To jest arteria,gdzie karetki pogotowia dowożą do szpitali,korki wytworzone spowolnią dojazdy.

        • 17 5

        • 1) Tu jest mowa o al. Grunwaldzkiej a nie o LOT. Sprawdź mapę. (1)

          2) Jakim cudem spowolnienie ruchu do 50 km/h spowoduje korki? Powtarzam: korki.

          • 4 14

          • Planowane jest,pisano we wcześniejszych artykułach na Trójmiasto.pl

            wprowadzenie świateł dla pieszych przy Locie,oczywiście,że nie w tym artykule,ale summa summarum nałożą się na siebie mało rozsądne decyzje i korki do Rudnik i Pruszcza.

            • 9 0

        • To tak jak na obwodnicy? (2)

          Światła i przejścia potęgują tam korki? hhaha

          • 2 1

          • Obwodnica to nie Grunwaldzka. (1)

            • 0 1

            • Co ty nie powiesz ? To w takim razie inteligent to nie osiol.

              • 1 0

      • Sprzedaj matiza (1)

        I zacznij jeździć samochodem . To porozmawiamy.

        • 2 0

        • A stać cię na niego, że tak proponujesz?

          Ja rozumiem, różowy, taki jak lubisz, ale przelicz kasę jeszcze raz.

          • 1 0

  • (4)

    Wreszcie długo wyczekiwana dobra decyzja. Powinny być jeszcze kilka progów zwalniających. Ale i tak ruch w dobrym kierunku. Należy też szybciej budować ścieżki rowerowe.

    • 20 210

    • I część podatków które płacą właściciele aut, przerzucić na rowerzystów.

      • 17 2

    • Czekam kiedy rowerzyści będą również płacić OC

      Chcą korzystać z ciągów komunikacyjnych w mieście - niech płacą jak kierowcy

      • 13 3

    • A przepraszam że tak spytam. Co ścieżka rowerowa ma do obniżenia prędkości na odcinku drogi?

      • 4 1

    • Ja też długo czekam

      Ja i nie tylko ja też długo czekam na bardzo dobrą decyzję wprowadzenia ograniczenia prędkości na ścieżkach rowerowych do 10km/h to było by na nich w miarę bezpiecznie, oczywiście obowiązkowe OC roweru, obowiązkowa karta rowerowa, wysokie mandaty za notoryczne łamanie przepisów czyli jazda na czerwonym świetle, jazda po przejściach dla pieszych i po chodnikach.

      • 2 0

  • (2)

    zamontować odcinkowe pomiary prędkości i będzie spokuj ibędzie dodatowa kasa na remonty ulic

    • 44 23

    • Szkoda, ze słowników nie mogą zainstalować

      • 4 0

    • To kosztuje

      • 0 1

  • Co za d.ebilny pomysł!!! (1)

    • 178 15

    • Coś w tym jest

      • 0 0

  • Na Łokietka w Sopocie też jest 50 km/h (4)

    a ludzie zasuwają po 70 km/h. Policji z radarem nie widziałam tutaj nigdy.

    • 37 11

    • (1)

      Bo policja pilnuje pomników

      • 0 0

      • Których?

        • 0 0

    • Łokietka

      Tam jest 30 km/h i 70 to raczej nie pojedzie się więc głupot niech pani nie pisze

      • 2 0

    • gdzie się da na łokietka jechac 70? ronda, leżący policjanci itp... bredzisz

      • 0 0

  • Jeden uj i tak będziem pomykać 90km/h bo tyle spokojnie można jechać.
    Wy jakieś cyrki odwalacie.

    • 88 10

  • Co za d ebilny pomysł!!!

    Ludzie, opamiętajcie się!

    • 148 11

  • (4)

    Na A1 zamontowali odcinkowy pomiar prędkości i dziennie idzie ponad 1000mandatów. Tu zrobić to samo

    • 41 38

    • czyli i**oto chodzi o kasę prawda?O nic więcej

      • 10 1

    • Tylko na A1 zamontowali odcinkowy tam gdzie jest remont i ograniczenie do 70kmh,skończy się remont to zdejmą, więc nie siej fermentu. :)

      • 9 0

    • I ile hajsu wpadnie

      • 0 0

    • Ano to, że żeby pomiar odcinkowy był wiarygodny potrzeba odpowiedniej odległości bez wjazdów i zjazdów, bez świateł. Dlatego pomiar odcinkowy sprawdza się na drogach szybkiego ruchu (gdzie odcinki pomiędzy zjazdami są relatywnie długie) a nie na trasie gdzie co kilometr jest skrzyżowanie.

      • 1 0

  • (1)

    dlaczego nie 30 km/godz???

    • 42 3

    • Zadzwoń i zapytaj

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane