• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym. Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym.

Od marca wolniej pojedziemy al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.



Jaka maksymalna prędkość powinna być dopuszczona na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej?

Główny ciąg komunikacyjny Gdańska rozciągający się między Błędnikiem a Drogą Zieloną na granicy z Sopotem urzędnicy nazywają "autostradą".

Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.

Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.

Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu. Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu.

"Coraz więcej wniosków i próśb"



- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z KolnaMapka z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.

Wideo archiwalne



Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.

W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.

Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.

Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej. Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.

- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.

Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie



Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).

Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.

Likwidowane "70" - kierunek Sopot:

  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.


Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:

  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
  • al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
  • al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
  • al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.


Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:

  • przed Bramą Oliwską.


Likwidowane "50" - kierunek Sopot:

  • na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
13:28 23 LUTEGO 21

Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)

Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.

Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych

  • Co za deb*** siedzą w tych urzędach. Czy ktoś im pisze te bzdury czy sami wymyślają? Proponuję ograniczyć prędkość na grunwaldzkiej do 20km/h i i zwęzić do 1 pasa. Wtedy już na pewno straci znaczenie tranzytowe i stanie się stricte lokalną. Będzie można ją zamienić w strefę zamieszkania albo w ogóle zlikwidować. Najpierw sami ograniczają na niej ruch a potem stwierdzają, że jej znaczenie maleje.
    Co do wypadków z pieszymi i rowerzystami, to może np. zacząć ich karać za łamanie przepisów np. przechodzenie czy przejeżdżanie na czerwonym świetle? Zacząć karać rowerzystów za jazdę po chodnikach i wjeżdżanie rozpędzonymi na przejścia dla pieszych? Nawet nic nie trzeba zmieniać, bo przepisy są od lat tylko nikt włączając to straż miejską i policję ich nie egzekwuje. Widzę, że miasto w miejsce Grunwaldzkiej szykuje wciśnięcie kolejnego biurowca albo może śladami Warszawy utworzenie na niej strefy relaksu. Szkoda, że za transport zbiorowy się nie wezmą żeby jakoś odkorkować miasto. Halo? Czy ktoś z tych tłustych pośladów za biurkami sprawdzał ile km metra i tramwajów mają te miasta których wzorem się kierują? Czy znaleźli tylko statystyki ilości samochodów na tyś. mieszkańców?

    • 79 2

  • Bardzo dobrze! Tyłki wozić na rowerkach.... (2)

    • 6 54

    • Nie każdy ma taką mozliwosc

      I przede wszystkich ochotę

      • 5 0

    • Zwłaszcza jak masz trójkę małych dzieci w taką pogodę...

      • 3 0

  • Brawo kierowcy. Głosujcie dalej na lewactwo. (4)

    Jeszcze trochę, a na kolanko będą wam kazali klękać.

    • 58 14

    • Jak Rydzyk wierchuszcze PiS na urodzinach Radia Maryja? (2)

      O wielcy prawacy! Wstańcie z kolan.

      • 3 3

      • Przecież PiS to socjaliści (1)

        Czego nie rozumiesz

        • 2 0

        • Każdy to rozumie, oprócz ich wyborców.

          • 1 0

    • Tylko, że PIS to już też lewactwo i socjalizm...

      • 2 1

  • przecież tam *każdy* przekracza i te 70km/h policji nie ma

    więc po co te teoretyczne zmiany ????

    • 37 2

  • martwe przepisy

    skoro nikt nie egzekwuje tego co jest . Po zmianach to samo

    • 33 1

  • A może urzędnicy gdańscy z naukowcami Politechniki Gdańskiej wymyślą usunięcie korków drogowych z Gdańska. (6)

    • 36 4

    • Proste. Nie zawoź bombelka do szkoły na drugim końcu miasta tylko zapisz go do najbliższej i niech piechotą chodzi. (5)

      Nie kupuj mieszkania na zad*piu skoro wiesz, że tam pracy nie ma. Proszę. Zmniejszyłem ruch o 30% i usunąłem korki.

      • 4 4

      • Nie ograniczają moich bombelkow . Do szkoły muzycznej trzeba dowieźć i w wiele innych miejsc. (4)

        • 2 0

        • Nie trzeba. Ty chcesz. Jest komunikacja miejska. (3)

          • 2 4

          • Nie każde dziecko może jechać komunikacja miejska

            • 1 0

          • Każdy średnio rozgarnięty człowiek,kupuje auto,żeby bombelki nie jezdzily

            komunikacją miejską i nie narażały się na zarażenie covidem.

            • 1 0

          • W Gdańsku nie ma, jest tylko żałosna atrapa.

            • 0 0

  • Mogli isc na kompromis i dać 60km/h (2)

    • 11 9

    • W kodeksie stoi, że w terenie zabudowanym jest 50. (1)

      • 2 4

      • Tak,masz rację ale znaki informują gdzie i jaką prędkością możesz się poruszać,stała prędkość w mieście jest dla samochodów ciężarowych.

        • 3 0

  • Bardzo dobrze, tylko niech to będzie kontrolowane (1)

    Czasem strach stać na przejściu widząc jak przez centrum Wrzeszcza pędzą. Niektórym czerwone światło nawet nie przeszkadza.

    • 13 32

    • Jak się boisz to siedź w domu

      • 0 2

  • Jak uczynić komunikację zbiorową szybszą?

    Zwolnić komunikację indywidualną - genialne. Gdyby ktoś prowadził dokładny wykaz prędkości przy wpisywaniu powodu wypadków i kolizji, to okazałoby się, że to nie jest kwestia prędkości 70 km/h tylko przekroczenia tej prędkości.
    Rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo byłoby egzekwowanie obecnych ograniczeń a nie narzucanie nowych dla wszystkich. Ale tego oczywiście się nie da bo nie.

    • 49 2

  • Zapamiętać nazwisk tych radnych (3)

    Wymawiać gdy będziecie przeklinać tempo jazdy
    Wysyłać zdjęcia mandatów na maila
    A na końcu niezaglosowac w wyborach na tych ludzi

    • 68 3

    • Zbyt agresywnie (1)

      • 0 4

      • Zbyt agresywnie to byłoby

        montowanie szubienic. Dzień sznura coraz bliżej

        • 10 0

    • To mozna sprawdzic, podaj tez swoje dane, pesel wystarczy

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane