- 1 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (73 opinie)
- 2 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (93 opinie)
- 3 Sopot ma nowych wiceprezydentów (68 opinii)
- 4 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (182 opinie)
- 5 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (189 opinii)
- 6 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (58 opinii)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-18 20:27
Co za deb*** siedzą w tych urzędach. Czy ktoś im pisze te bzdury czy sami wymyślają? Proponuję ograniczyć prędkość na grunwaldzkiej do 20km/h i i zwęzić do 1 pasa. Wtedy już na pewno straci znaczenie tranzytowe i stanie się stricte lokalną. Będzie można ją zamienić w strefę zamieszkania albo w ogóle zlikwidować. Najpierw sami ograniczają na niej ruch a potem stwierdzają, że jej znaczenie maleje.
Co do wypadków z pieszymi i rowerzystami, to może np. zacząć ich karać za łamanie przepisów np. przechodzenie czy przejeżdżanie na czerwonym świetle? Zacząć karać rowerzystów za jazdę po chodnikach i wjeżdżanie rozpędzonymi na przejścia dla pieszych? Nawet nic nie trzeba zmieniać, bo przepisy są od lat tylko nikt włączając to straż miejską i policję ich nie egzekwuje. Widzę, że miasto w miejsce Grunwaldzkiej szykuje wciśnięcie kolejnego biurowca albo może śladami Warszawy utworzenie na niej strefy relaksu. Szkoda, że za transport zbiorowy się nie wezmą żeby jakoś odkorkować miasto. Halo? Czy ktoś z tych tłustych pośladów za biurkami sprawdzał ile km metra i tramwajów mają te miasta których wzorem się kierują? Czy znaleźli tylko statystyki ilości samochodów na tyś. mieszkańców?- 79 2
-
2021-02-18 20:28
Bardzo dobrze! Tyłki wozić na rowerkach.... (2)
- 6 54
-
2021-02-18 21:12
Nie każdy ma taką mozliwosc
I przede wszystkich ochotę
- 5 0
-
2021-02-18 21:55
Zwłaszcza jak masz trójkę małych dzieci w taką pogodę...
- 3 0
-
2021-02-18 20:28
Brawo kierowcy. Głosujcie dalej na lewactwo. (4)
Jeszcze trochę, a na kolanko będą wam kazali klękać.
- 58 14
-
2021-02-18 20:32
Jak Rydzyk wierchuszcze PiS na urodzinach Radia Maryja? (2)
O wielcy prawacy! Wstańcie z kolan.
- 3 3
-
2021-02-18 20:44
Przecież PiS to socjaliści (1)
Czego nie rozumiesz
- 2 0
-
2021-02-18 21:08
Każdy to rozumie, oprócz ich wyborców.
- 1 0
-
2021-02-18 23:04
Tylko, że PIS to już też lewactwo i socjalizm...
- 2 1
-
2021-02-18 20:29
przecież tam *każdy* przekracza i te 70km/h policji nie ma
więc po co te teoretyczne zmiany ????
- 37 2
-
2021-02-18 20:30
martwe przepisy
skoro nikt nie egzekwuje tego co jest . Po zmianach to samo
- 33 1
-
2021-02-18 20:30
A może urzędnicy gdańscy z naukowcami Politechniki Gdańskiej wymyślą usunięcie korków drogowych z Gdańska. (6)
- 36 4
-
2021-02-18 20:33
Proste. Nie zawoź bombelka do szkoły na drugim końcu miasta tylko zapisz go do najbliższej i niech piechotą chodzi. (5)
Nie kupuj mieszkania na zad*piu skoro wiesz, że tam pracy nie ma. Proszę. Zmniejszyłem ruch o 30% i usunąłem korki.
- 4 4
-
2021-02-18 20:50
Nie ograniczają moich bombelkow . Do szkoły muzycznej trzeba dowieźć i w wiele innych miejsc. (4)
- 2 0
-
2021-02-18 21:09
Nie trzeba. Ty chcesz. Jest komunikacja miejska. (3)
- 2 4
-
2021-02-18 21:12
Nie każde dziecko może jechać komunikacja miejska
- 1 0
-
2021-02-18 21:15
Każdy średnio rozgarnięty człowiek,kupuje auto,żeby bombelki nie jezdzily
komunikacją miejską i nie narażały się na zarażenie covidem.
- 1 0
-
2021-02-19 12:30
W Gdańsku nie ma, jest tylko żałosna atrapa.
- 0 0
-
2021-02-18 20:31
Mogli isc na kompromis i dać 60km/h (2)
- 11 9
-
2021-02-18 20:34
W kodeksie stoi, że w terenie zabudowanym jest 50. (1)
- 2 4
-
2021-02-18 21:18
Tak,masz rację ale znaki informują gdzie i jaką prędkością możesz się poruszać,stała prędkość w mieście jest dla samochodów ciężarowych.
- 3 0
-
2021-02-18 20:32
Bardzo dobrze, tylko niech to będzie kontrolowane (1)
Czasem strach stać na przejściu widząc jak przez centrum Wrzeszcza pędzą. Niektórym czerwone światło nawet nie przeszkadza.
- 13 32
-
2021-02-18 21:08
Jak się boisz to siedź w domu
- 0 2
-
2021-02-18 20:32
Jak uczynić komunikację zbiorową szybszą?
Zwolnić komunikację indywidualną - genialne. Gdyby ktoś prowadził dokładny wykaz prędkości przy wpisywaniu powodu wypadków i kolizji, to okazałoby się, że to nie jest kwestia prędkości 70 km/h tylko przekroczenia tej prędkości.
Rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo byłoby egzekwowanie obecnych ograniczeń a nie narzucanie nowych dla wszystkich. Ale tego oczywiście się nie da bo nie.- 49 2
-
2021-02-18 20:33
Zapamiętać nazwisk tych radnych (3)
Wymawiać gdy będziecie przeklinać tempo jazdy
Wysyłać zdjęcia mandatów na maila
A na końcu niezaglosowac w wyborach na tych ludzi- 68 3
-
2021-02-18 21:13
Zbyt agresywnie (1)
- 0 4
-
2021-02-18 21:15
Zbyt agresywnie to byłoby
montowanie szubienic. Dzień sznura coraz bliżej
- 10 0
-
2021-02-19 01:37
To mozna sprawdzic, podaj tez swoje dane, pesel wystarczy
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.