• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić pięć nowych tramwajów

Michał Stąporek
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Pięć nowych tramwajów ma trafić do Gdańska do końca przyszłego roku. Mają zawracać bez pętli i pokonywać najbardziej strome trasy.



Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe. Dzięki temu będą mogły obsługiwać zarówno linie bez klasycznej pętli (jak np. projektowana linia tramwajowa na Morenę), jak i jeździć po liniach zamkniętych z powodu awarii lub remontu (jak obecnie na ul. Marynarki Polskiej).

Nowe tramwaje będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc., czyli będą mogły obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu - trasy na Chełm, Łostowice, Morenę.

Pojazdy będą musiały pomieścić co najmniej 250 osób, w tym przynajmniej 28 na miejscach siedzących. Jak ten wymóg wypada na tle tramwajów dotychczas jeżdżących po Gdańsku? W Pesach Swing, których w Gdańsku jest 35, mieści się 245 pasażerów, w tym 40 na siedzeniach. Z kolei do każdego z trzech Bombardierów Flexity Classic zmieści się raptem 178 pasażerów, za to aż 76 na miejscach siedzących. Pomiędzy tymi modelami można umieścić wyremontowane Dortmundy N8C, które mieszczą po 226 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących.

W każdym tramwaju ma być monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego.

Przetarg ZKM obejmuje tramwaje o długości do 32,5 m. Będą to pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu Pesa Swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem.

Przetarg jest dwuetapowy. Do pierwszego etapu będą się mogli zgłosić wszyscy zainteresowani producenci tramwajów. Jeśli ta grupa będzie liczna, zostanie z niej wyłoniona piątka producentów, którzy zostaną poproszeni o złożenie ostatecznych ofert.

Ile mogą kosztować nowe tramwaje? Trudno powiedzieć, ponieważ cena zależy od wielu czynników, także takich jak wielkość zamówienia. W przypadku Gdańska nie jest ona imponująca. Gdy w 2007 roku ZKM Gdańsk kupił trzy tramwaje typu Bombardier zapłacił za nie po ok. 7 mln zł. Jednak już dwa lata później kupowaliśmy 35 Swingów z Pesy po ok. 8,7 mln zł.

Twój ulubiony tramwaj to:

Ponieważ w przetargach zamawiający mają różne oczekiwania (nie tylko co do konfiguracji tramwaju, ale i pakietu usług dodatkowych, jak np. czasu trwania gwarancji), podobne tramwaje proponowane w podobnym okresie mogą się wyraźnie różnić ceną. W październiku 2012 roku Szczecin kupił jeden tramwaj od bydgoskiej Pesy za 6,8 mln zł (22 wozy za 150 mln zł). Jednak w styczniu 2013 w Warszawie rozstrzygnięto przetarg, który także wygrała Pesa oferując 380 mln za 45 tramwajów, czyli po 8,4 mln zł za sztukę. Te tramwaje są właśnie dwukierunkowe, czyli takie, jakich potrzebuje Gdańsk.

Biorąc to pod uwagę, można zakładać, że ZKM musi przygotować na pięć wozów sporo ponad 40 mln zł. Tymczasem firma ma do wydania na ten cel ok. 48 mln zł. Tramwaje mają przyjechać do Gdańska do grudnia 2014 r.

Kupno pięciu nowych tramwajów nie zmienia planów ZKM, który cały czas stara się o kupno 16 używanych tramwajów typu N8C z Kassel. Jest na nie w stanie wydać w sumie ok. 4,2 mln zł. Licytacja tych pojazdów odbędzie się prawdopodobnie jeszcze w lutym.

Obecnie we flocie tramwajowej ZKM jest ponad 100 składów tramwajowych. 75 proc. floty tramwajowej to pojazdy niskopodłogowe i z częścią niskopodłogową.

Film archiwalny

Pod koniec 2011 r. do Gdańska przyjechała ostatnia, 35. Pesa kupiona w ramach przetargu zorganizowanego w 2009 roku.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • N8C Z KASSEL (3)

    Sprawdzalem w Kassel Jets 16 Pojazdów N8C wszystkie z 1981 roku i na 100% chodzi o te pojazdy z czego 15 jest zarezerwowanych.
    To jest link z informacją o pojazdach:

    • 6 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • wklej bez h.t.t.p.:././ :)

      • 1 0

    • Szkoda

      Nie idzie przesłać linka,ale wpiszcie w google:Wagenparkliste Kassel , i już jesteście ;)

      • 1 0

  • ZKM nie dba o nowe tramwaje, a chce kupowac nastepne !!! (1)

    przynajmniej 3 PESY klekoczą

    • 11 2

    • ojtam ojtam, klekoczą bo są w Dieslu :D

      • 2 3

  • Muiłośnicy Pędzącego Złomu wymyślili nam szkopsko brzmiące nazwy tramwajów!

    Również oni Miłośnicy Komunikacji proponują sprowadzenie starych tramwajów, ku radości szwabów.

    • 7 7

  • Tu na zdjęciach 16 Pojazdów z Kassel (1)

    http://www.tram-info.de

    • 3 2

    • Kasselringi? Kasselstringi?

      • 0 0

  • Nie kupowac niemieckich kibli-do polskiego gdanska (1)

    Nie nabijac im kasy za zlomy po tuningu

    • 18 7

    • niepodniecaj sie trolu bo zawału dostaniesz:)

      • 3 3

  • Wszystko co nowsze jest tak robione,

    żeby wymusić remonty a po krótkim czasie wymienić na nowszy model, czyli chcą wyciągnąć kasę od Gdańszczan.
    Im starszy tym lepszy i ..........

    • 3 4

  • N82 są lipne (2)

    Poco kupować jakis niemiecki złom. Lepiej inwestować w nasz rynek i kupować PESĘ

    • 14 6

    • (1)

      więc zainwestuj i wyłóż sianko $$ na swingola

      • 2 0

      • słuchaj bubku

        nasz kraj, nasze pieniądze niech idą dla naszego kraju a nie płacić za złomy, później remont i dostosowanie do naszych warunków - przecież to bez sensu.

        • 1 3

  • 5 nowych tramwaji dla Gdańska to 33 długie autobusy CNG dla Gdyni! (4)

    • 6 6

    • nie widzę sensu w tym porównaniu (1)

      To tak jakby porównać łódź wiosłową i samolot airbus A 330. Śledziobus toi w korkach a tramwaj nie. Proszę bardzo

      • 5 0

      • no i w tramwaj pół tłumu
        a w trolejbus ćwierć

        • 3 0

    • tramwaj jest 5x droższy od autobusu (1)

      ale też może być eksploatowany 5x dłużej

      • 3 1

      • i wożi 2x więcej ludzi

        BEZKORKOWO

        • 0 0

  • tramwaje

    To jakieś stare i nieaktualne zdjęcie bo tramwaj nr 6 jeżdzi na Swiętokrzyską.

    • 2 1

  • 140 Bombardierów ,albo 115 Swingów tyle mozna było by kupic za ten dziurawy stadion!

    za który trzeba dodatkowo płacic 30 milionów rocznie !!Podziękujcie Budyniowi i rządowi!A teraz mordy w kubeł bo stac nas tylko na Dortmundy chyba ze za własna kase kupicie te nowe :)

    • 18 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane