• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić pięć nowych tramwajów

Michał Stąporek
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Pięć nowych tramwajów ma trafić do Gdańska do końca przyszłego roku. Mają zawracać bez pętli i pokonywać najbardziej strome trasy.



Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe. Dzięki temu będą mogły obsługiwać zarówno linie bez klasycznej pętli (jak np. projektowana linia tramwajowa na Morenę), jak i jeździć po liniach zamkniętych z powodu awarii lub remontu (jak obecnie na ul. Marynarki Polskiej).

Nowe tramwaje będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc., czyli będą mogły obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu - trasy na Chełm, Łostowice, Morenę.

Pojazdy będą musiały pomieścić co najmniej 250 osób, w tym przynajmniej 28 na miejscach siedzących. Jak ten wymóg wypada na tle tramwajów dotychczas jeżdżących po Gdańsku? W Pesach Swing, których w Gdańsku jest 35, mieści się 245 pasażerów, w tym 40 na siedzeniach. Z kolei do każdego z trzech Bombardierów Flexity Classic zmieści się raptem 178 pasażerów, za to aż 76 na miejscach siedzących. Pomiędzy tymi modelami można umieścić wyremontowane Dortmundy N8C, które mieszczą po 226 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących.

W każdym tramwaju ma być monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego.

Przetarg ZKM obejmuje tramwaje o długości do 32,5 m. Będą to pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu Pesa Swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem.

Przetarg jest dwuetapowy. Do pierwszego etapu będą się mogli zgłosić wszyscy zainteresowani producenci tramwajów. Jeśli ta grupa będzie liczna, zostanie z niej wyłoniona piątka producentów, którzy zostaną poproszeni o złożenie ostatecznych ofert.

Ile mogą kosztować nowe tramwaje? Trudno powiedzieć, ponieważ cena zależy od wielu czynników, także takich jak wielkość zamówienia. W przypadku Gdańska nie jest ona imponująca. Gdy w 2007 roku ZKM Gdańsk kupił trzy tramwaje typu Bombardier zapłacił za nie po ok. 7 mln zł. Jednak już dwa lata później kupowaliśmy 35 Swingów z Pesy po ok. 8,7 mln zł.

Twój ulubiony tramwaj to:

Ponieważ w przetargach zamawiający mają różne oczekiwania (nie tylko co do konfiguracji tramwaju, ale i pakietu usług dodatkowych, jak np. czasu trwania gwarancji), podobne tramwaje proponowane w podobnym okresie mogą się wyraźnie różnić ceną. W październiku 2012 roku Szczecin kupił jeden tramwaj od bydgoskiej Pesy za 6,8 mln zł (22 wozy za 150 mln zł). Jednak w styczniu 2013 w Warszawie rozstrzygnięto przetarg, który także wygrała Pesa oferując 380 mln za 45 tramwajów, czyli po 8,4 mln zł za sztukę. Te tramwaje są właśnie dwukierunkowe, czyli takie, jakich potrzebuje Gdańsk.

Biorąc to pod uwagę, można zakładać, że ZKM musi przygotować na pięć wozów sporo ponad 40 mln zł. Tymczasem firma ma do wydania na ten cel ok. 48 mln zł. Tramwaje mają przyjechać do Gdańska do grudnia 2014 r.

Kupno pięciu nowych tramwajów nie zmienia planów ZKM, który cały czas stara się o kupno 16 używanych tramwajów typu N8C z Kassel. Jest na nie w stanie wydać w sumie ok. 4,2 mln zł. Licytacja tych pojazdów odbędzie się prawdopodobnie jeszcze w lutym.

Obecnie we flocie tramwajowej ZKM jest ponad 100 składów tramwajowych. 75 proc. floty tramwajowej to pojazdy niskopodłogowe i z częścią niskopodłogową.

Film archiwalny

Pod koniec 2011 r. do Gdańska przyjechała ostatnia, 35. Pesa kupiona w ramach przetargu zorganizowanego w 2009 roku.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • To znowu będzie podwyżka

    No cóż. Szykujmy się zatem na kolejne podwyżki biletów itp. Durnota kupi stare złomy od szwabów i jakiś nowy badziew, a przecież ktoś za to musi zapłacić. I oczywiście padnie na nas zwykłych użytkowników. A szwaby będą się cieszyć że mają problem z głowy recyklingiem starego złomu. BRAVOO!!! A ja myślałem że my idziemy do przodu.

    • 7 4

  • A do Brzeźna i z Brzeźna niech jeżdżą stare rupiecie!:(

    • 6 4

  • Tramwaje, a moda (1)

    Teraz tramwaje są robione, żeby wyglądać, a nie być użyteczne. Przykładowo w takim Dortmundzie są miejsca, gdzie nie ma się czego złapać. Kiedyś tramwaje były robione z myślą o tym, żeby były użyteczne. Przykładowo, taki Konstal 105Na jest obecnie w Gdańsku tramwajem, który może pomieścić najwięcej osób stojących, którzy, uwaga(!), mają się czego złapać. I wbrew pozorom to nie Konstale się najczęściej psują, ale Dortmundy.

    Dziwi mnie też, czemu nie ma opcji w ankiecie: Konstal 105Na lub "każdy starszy jest lepszy od nowego".

    Pozdrawiam!

    • 25 6

    • Pamiętam czas , kiedy Konstal 105 był Hitem.

      Wszystko ma swój czas i miejsce.

      Allelujah!

      • 2 1

  • TYLKO NIE PESA !!! (4)

    Najgorsza jakość wykonania jaką widziałem.na rzepy, przylepce i super glu. Miejsce w kabinie dla karłów, nie można swobodnie siedzieć, rampa ręcznie wykładana, nie można doprosić się ludzi żeby z niej zeszli jak chce wjechać inwalida, ramie lustra hakiem rozkładane,odklejają się rzepy na których mocowane są elementy wykończeniowe i długo by jeszcze można pisać

    • 22 8

    • W warszawie rampa automatyczna (1)

      • 4 0

      • a w Gdańsku ECS

        • 3 0

    • (1)

      a ja jako pasażer bardzo lubię PESY
      wygodnie się jedzie, są ładne, ciche
      i polskie

      tabakiera jest dla nosa, nie nos dla tabakiery
      tramwaj nie dla motorniczych, a dla pasażerów

      • 3 3

      • jak one są ciche, to masz coś z uszami

        piszczy im elektryka niemiłosiernie, a przekładnie wyją jak w starych 13N

        • 1 1

  • jeden kierunek

    I co z tego że jeden kierunek tak jak obecnie na Marynarki Polskiej zrobili trzeba było lepiej autobusy puścić na całą linię którą wyłączyli a nie przesiadać się na parę przystanków ale mi ułatwienie

    • 3 2

  • Największe trupy to ,,3'' do Brzeżna!!!!!

    Jeszcze nigdy nie miałem okazji jechać żadnym z nowych tramwajów, ponieważ jeżdzę 3 a tam ciągle jeżdzą największe trupy!! Nie potrze nawet na oznaczenia podjechał TRUP czyli na Brzeżno!!

    • 12 2

  • Dobrze jakby był solaris tramino (1)

    W olsztynie też nie będzie pętli i chcą zamówić tramwaj solaris tramino one też będą dwustronne ale wygodniesze od dortmunduw a solarisy tramino przynajmniej nie wyglądają jak pociągi
    dobrze jakby był solaris tramino

    dobrze jakby był solaris tramino

    dobrze jakby był solaris tramino

    dobrze jakby był solaris tramino

    • 2 3

    • Faktycznie

      To najlepsze tramwaje na świecie zaraz po pessie

      pierwsze miejsce: pessa
      druuugie miejsce: solaris + wygodny więcej siedzeń

      • 1 3

  • Pesa to szmelc. (1)

    • 13 10

    • Pierwsze miejsce: pessa
      druuugie miejsce: solaris + wygodny więcej siedzeń

      • 1 2

  • Co z tramwajem na Morene ??? (1)

    Jak Unia nie da to nic nie będzie, Gdańsk ma dług na 100 lat do spłacania :(((((

    • 7 4

    • No... a dochodów nie ma...

      dlatego będą dusić mieszkańców...

      • 4 1

  • o ludzie... DWUSTRONNE Tramwaje , jeździły w Gdańsku już przed wojną - I wojną. (4)

    Gdańsk był b. dobrze skomunikowany m.in dzięki tramwajom , które jeździły w każde "zadu.pie" miasta np. pod Krantor - Żuraw czy po Huntgase - Ogarna , nawet po Waryńskiego jeździł tramwaj, dojeżdżał do końca i wracał , po tym samym torze, na którym były tzw. mijanki, by mogły się tramwaje wyminąć - jeździły po tym samym torze dwukierunkowo. Na Waryńskiego tramwaj jeździł jeszcze w latach sześćdziesiątych ub. wieku.

    Poszukajcie kiedyś wzrokiem po ścianach budynków, znajdziecie ROZETY , ozdobne miejsca , gdzie były mocowane haki podtrzymujące sieć trakcyjną.

    Taką rozetę znajdziesz np. w Bramie Złotej albo na murze Katowni...

    ps. a tramwaje konne to były dwu czy jedno stronne...??

    • 13 1

    • (3)

      Pamiętam jednotorową linię tramwajową na plażę Stogi

      • 3 0

      • Gratuluję wieku (2)

        i pamięci.

        • 2 0

        • (1)

          pamiętam jednotorową linię w Zgierzu

          • 1 1

          • Tramwaje konne były dwu kierunkowe. Jeśli woźnica chciał zmienić kierunek musiał odczepić konia, a następnie przyczepić go z drugiej strony.

            • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane