• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia

Maciej Naskręt
15 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 20:11 (15 grudnia 2012)
Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku. Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku.

W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.



Aktualizacja godz. 20:11 Wreszcie kierowcy mogą cieszyć się z nowej estakady nad al. Grunwaldzką. Na obiekt wjechał pług, który odśnieżył i posypał solą - chlorkiem wapnia - jezdnię. Estakada jest już udostępniona dla ruchu. Jedźcie ostrożnie.

Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.

* * *

W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.

Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.

Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.

Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem zobacz na mapie Gdańska - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.

Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.

Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańskamostem wantowym zobacz na mapie Gdańska i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.

Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.

Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańskado al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Czy budowa gdańskiego ringu usprawni ruch w mieście?

Na mapach planistycznych miasta pojawia się ponadto ul. Nowa Gdańska, dzięki której kierowcy mogliby ominąć al. Hallera i dotrzeć szybciej do Drogi Zielonej przy stadionie. Nowa ulica miałaby przeciąć wrzeszczańskie ogródki działkowe. Nie ma jednak konkretnych założeń co do realizacji tej drogi. Miałyby przy niej powstać m.in. obiekty handlowe i biurowe.

Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Okopowej zobacz na mapie Gdańska, czy Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu zobacz na mapie Gdańska, przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego zobacz na mapie Gdańska - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.

Wydarzenia

Odkorkowanie Trasy Słowackiego (10 opinii)

(10 opinii)

Miejsca

Opinie (411) ponad 10 zablokowanych

  • A czy na tym wiadukcie jest przejście dla pieszych.

    • 1 3

  • A co ze spacerową? (13)

    Przed wyborami zapewne coś się ruszy, pewnie adamowicz z budyniem uroczyście drzewo wyrąbią. No i na 5lat spokój!!!

    • 98 49

    • Specerowa (2)

      Nic, musisz wyburzyć Oliwę

      • 27 3

      • NIE (1)

        aby Spacerową zbudować należy wydrążyć tunel pod Pachołkiem i pociągnąć ją dalej w Drogę Zieloną i to dopiero będzie gdański RING. Przez Słowackiego to jest tylko pół ring.

        • 11 8

        • Tylko tyle?

          Co za problem wydrążyć tunelik

          • 2 1

    • spacerowa nie powinna być poszerzana przed skończeniem PKM (1)

      samo poszerzanie dróg rozładowuje korki w jednym miejscu, przesuwając i zwiększając je gdzie indziej. Bez akcentu na rozwój komunikacji szynowej i systemu bike and ride miasto się zadusi (już i tak ledwo zipie w godzinach porannego szczytu)

      • 4 2

      • Spacerowa jest przypadkiem beznadziejnym, bo jej remont oznaczałby wyburzenie Oliwy.

        Kierowcy z Osowy muszą dostać inną drogę. Inną trasą. Nową.

        Popieram PKM jak najbardziej. Który powstanie między VI, a IX wojną światową. Ale jesli powstanie tylko to, ludzie nie będą mieli wyboru. Wybór jest prawem. Kto chce PKM jechać, ten niech jedzie. Kto nie chce, ten niech autem. Wolności. Za mało za Ciebie zginęło?

        • 1 1

    • spacerowa (1)

      Zapytaj sie mieszkancow Osowej i Zielonych, ktorzy zablokowali wycinke drzew i protestowali przeciwko budowie 2 jezdniowej drogi.

      • 32 2

      • z Osowy

        Mieszkam w Osowej i jestem za, i naprawdę dziwię się tym mieszkańcom mojej dzielnicy że bezmyślnie podpisują jakieś protesty kilku mieszkańców którym nigdy nic się nie podoba . A to zbyt duży ruch w pobliżu gdzie miała powstać Trasa Lęborska, najazd szczurów gdy pobudują Renk , a najbardziej kuriozalne były protesty w związku z budowa Wodnika , na wertepach ludzie łamali w samochodach resory a kilku nawiedzonych protestowało , bo będą tiry jadące do Renku i pojawią się tirówki . Wstyd mi za takich sąsiadów , ale wiadomo z jakiej są opcji politycznej ,nietrudno zgadnąć.

        • 20 1

    • adamowicz z budyniem? (1)

      ....coś mi tu nie pasuje hmmmmm

      • 41 0

      • no to może z kisielem? :)

        • 4 1

    • Przynajmniej jakby...

      Przynajmniej jakby poszerzono Spacerowa o jeden pas w górę. Zobaczylibyscie jak wiele by dało.

      • 4 10

    • A co ma być?

      Będzie jak jest. Przeminął Geant, przeminął Real, a największy problem Spacerowej, czyli węzeł przy markecie trwa i ma się dobrze.

      • 13 5

    • ten adamowicz z budyniem brzmi jak usa i stany zjednoczone

      • 24 0

    • adamowicz z budyniem... tak to zazwyczaj jest gdy człowiek udaje że coś rozumie

      • 44 1

  • plebs łyknął propagandę i o wszystkich spieprzonych przez władze sprawach

    przez święta zaPOmni, a w nowy rok wejdzie pełen "nadzieji" - cytując klasyka.

    • 2 2

  • Hasła, hasła (2)

    Hasło jak z pewnej epoki:
    "Już w sobotę o godzinie 16:30 odkorkujemy ulicę Słowackiego w Gdańsku!"
    Bardzo,bardzo byśmy chcieli,aby na Słowackiego nie było korków.
    Nowa Havla też szumnie miała odkorkować południe miasta i ostatecznie sama się zakorkowała.Łącznie z tramwajami.

    Miast czytać szczytne hasła wolałbym zobaczyć i za miesiąc znaleźć artykuł pt: "Słowackiego ostatecznie odkorkowana!".

    W mojej opinii korki, nieco mniejsze,ale będą - za dużo świateł, za mała przepustowość skrzyżowań od Partyzantów/Słowackiego/Zabytkowa (mocno pogmatwane skrzyżowanie...) do Hynka, za mało pasów ruchu. Chciałbym się mylić,ale podręcznik do Inżynierii Ruchu jest bezlitosny.

    • 6 9

    • nie pamietam kiedy ostatnio stalem na havla

      • 1 0

    • zwiększanie liczby pasów ruchu nie rozładuje korków

      potrzebne są działania rozładowujące miasto od samochodów (zwłaszcza te z jednym człowiekiem lub puste w środku).

      • 0 0

  • ZA 100 LAT BĘDZIE TU 2 JAPONIA cyt. Lech Wałęsa

    Prezydent miał jeszcze włosy na głowie, dziś już mu wiele nie zostało, ale to pewnie nie ze zgryzoty...lepiej iść na spacer, szkoda niedzieli na takie newsy.

    • 0 0

  • sama budowa dróg korków nie rozładowuje (chyba że miejscowo) (12)

    potrzebny jest całościowy program poprawy warunków poruszania się pieszo, rowerem i powiązań takich form aktywnej mobilności z komunikacją zbiorową: zwłaszcza szynową. Budowa takich dróg w mieście może i ma sens (za wyjątkiem odcinków, na których potrzebne są ekrany dźwiękochłonne), ja bardziej czekam na PKM niż na poszerzenie Spacerowej. Nigdzie na świecie nie rozładowało się porannych korków przez koncentrowanie wysiłków na budowie udogodnień dla ruchu samochodów. Miasto powinno być przede wszystkim dla ludzi.

    • 12 7

    • Dla kogo są auta? Dla gremlinów? Skrzatów? Smoków? (7)

      Dla ludzi. O! Po czym chodzą piesi? Rozżarzonych węglach, łóżkach fakira, czy rzekach płynnej stali? Po chodnikach (stan na 15.12.2012). Więc co tu poprawiać? Trasy rowerowe? Korzystne dla niewielu, przeszkadzają wielu. Musi to uszanować. Fundamentem bycia porządnym obywatelem jest szanowanie tych, którzy nie chcą żyć po Twojemu. Albo do pudła.

      PKM jak najbardziej powstanie. Ale uruchomienia należy oczekiwać między VI, a IX wojną światową.

      Za chwilę pewnie powiesz, że gdyby nie istniała Obwodnica Trójmiasto, nikt w aglomeracji nie zauważyłby różnicy...

      • 4 3

      • Po czym chodzą piesi? (6)

        Po chodnikach

        Zapraszam na górną Świętokrzyską, naiwny człowieku

        • 1 2

        • Jeśli tak jest w istocie, lobbuj do skutku. (5)

          • 3 0

          • matematyku socjopatyczny (4)

            czyżbyś miewał przejawy pozytywnego myślenia i empatii? Gratuluję. Kropla drąży skałę. Zauważ jednak, że piesi chodzą nie tylko po chodnikach, czasami przechodzą przez jezdnię i warto zatrzymać się by ich przepuścić. Im lepsze warunki dla niezmotoryzowanych, tym mniej stłuczek powodowanych przez uzależnionych od samochodów i wiele innych korzyści dla nich. Wystarczy poprzeć inicjatywę 30 km/h, warto o niej poczytać.

            • 1 1

            • Zawsze mam empatię dla ofiar nieszanowania wolności wyboru. (2)

              50 km/h to wystarczająco, aby zauważyć człowieka który wparadował ni z tego ni z owego, zahamować a zarazem nie opuścić pojazdu przez przednią szybę. Często. Jeśli za to niewystarczająco w danym przypadku, należy obwiniać tego co chodził z głową w chmurach. To logiczne. Kto twierdzi inaczej, jest stronniczy i traktujący z góry. Gwiżdżacy na istotne szczegóły.

              Ja uzależniony? Że niby bardziej od maniaków ciągłego katowania się wysiłkiem i plujących, gnojących, zgniatających tych, którzy nie chcą należeć do ich paczki? Dla których kierowca jest współczesnym odpowiednim Murzyna w stanach południowych. Są tacy, to nie żart, serdecznie przesyceni chodzeniem. Jeśli nie chcą należeć do was, to nie jest powód do dyskryminacji.

              Wystarczy poprzeć inicjatywę: Myśl, zanim przejdziesz przez ulicę.

              • 1 1

              • myśl zanim siądziesz za kierownicę (1)

                ponad 30% przejazdów samochodem po mieście odbywa się na odległość mniejszą niż 3 km. W korkach to zajmuje nawet i pół godziny. Rowerem 10 minut.

                • 0 2

              • Co? Wpakowałeś do niemałej liczby aut po nadajniku gps, sledzisz i notujesz?

                Czy wierzysz na słowo komuś, kto ma interes by ta lipna statystyka (to chyba pleonazm, przepraszam) była taka a nie inna?

                Rower: Dręczenie bardzo szczególnej części ciała, umniejsza płodność (chociaż dla niektórych jest to zaleta), wystawia na pożarcie żywiołom, nie utrzymuje prawidłowej postawy bez pomocy swojego operatora, licha pojemność, obciach na zjeździe na absolwentów, zmienia kierunek niemal w miejscu, męczy, nie można se wygodnie usiąść i zrelaksować. Ten wynalazek jest najbardziej spartaczonym partactwem jakim na poczekaniu mogę sypnąć. Gdyby dopiero co powstał, wyśmiałbym wynalazcę za robienie na odpiernicz.

                Przeklęci bądźcie kłamcy, którzy wmawiają iż nie ma nic bardziej problematycznego niż korki. Nie licząc beznadziejnego przypadku ulicy Spacerowej, są one sporadyczne. Jeśli nie dojdzie do remontu lub incydentu. Jeśli raz na 100 lat się zdarzy, to góra kwadrans. W czym? W przestrzeni, której jestem władcą. Na rowerze jestem bezradnym pikselem.

                • 0 2

            • święta racja

              • 1 1

    • (3)

      tak, należy zburzyć drogi - wtedy korków nie bedzie a nastanie ogólny spokój i dobrobyt

      • 4 2

      • przeginając się tylko ośmieszasz trollu

        nie kradnij nicków

        • 0 0

      • na pewno na korki nowe drogi nie pomogą. (1)

        • 0 5

        • Już 4 naiwniaków widzę

          którzy nie zauważyli, że korki z Łostowickiej przeniosły się na Kartuską i Jaśkową, a korki z Małomiejskiej - na Havla. Dodatkowo dzięki południowej obwodnicy mamy kolejny generator korków na Trakcie.

          • 2 3

  • Domyka się pierścień -- prawdziwa historia (1)

    Z północy -- 20,000 ton HCB
    Z szadółek niedeoryzowany siarkowodór
    Z Osowy kanaliza obliczona na 5 tys wieś
    itd...

    • 14 7

    • domykam pierścień

      ...a ze wschodu góra fosforów w Wiślince/Sobieszewie i "wyziewy" z Lotosu

      • 2 2

  • polskie tempo 14 lat 5 km drogi.

    Proponuję na ministra budownictwa syna premiera Tuska Michała,psedo biznesowe Józef Bąk, niech wprowadzi chińskie doświadczenia ten wybitny ekspert komunikacyjny.

    • 9 5

  • jakie miasto taki ring czyli żałosny i zapyziały,najbliższy prawdziwy ring jest w Berlinie

    • 2 8

  • Super

    Dziś jechałem tą estakadą.
    Pełna rewelacja. Znacznie ułatwi to ruch w tej części Wrzeszcza. Jestem strasznie zadowolony!!!

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane