• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
3 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska. Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.



Czy miasto powinno zbudować ul. Nową Spacerową z tunelem?

O tej inwestycji głośno jest raz na rok, a potem na długie miesiące słuch o niej zanika. Nie oznacza to jednak, że gdańscy i sopoccy urzędnicy porzucili pomysł budowy tunelu drogowego pod górą Pachołek, leżącą nieopodal granicy obu miast. Wręcz przeciwnie: właśnie podjęto decyzję o przygotowaniu tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.

Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej zobacz na mapie Gdańska o łącznej długości 5 km.

Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.

Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.

Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.

- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.

Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.

Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy

Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie GdańskaObwodnicą Trójmiasta w Osowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.

W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.

Miejsca

Opinie (340)

  • (4)

    Przy takich kosztach inwestycja Gdyni w lotnisko (1/20 ceny tego tunelu) rzeczywiście jest "kolosalnym wyrzucaniem pieniędzy" jak to mówią ci z Gdańska.

    • 13 4

    • zły pieniądz wybiera dobry (2)

      skoro Szczur przepycha swoje fantazje, a Gdynianie cieszą się jak dzieci, zamiast protestować, to czemu niby Budyń nie miałby przećwiczyć tego u siebie?

      Może też się uda...

      • 3 3

      • Błąd,miało być "zły pieniądz wybiela dobry" (1)

        • 2 1

        • WYPIERA

          • 1 0

    • jesli lotnisko w Gdyni nigdy nie bedzie dochodowe to nawet 1 mln jest wyrzucaniem pieniedzy w bloto

      a 2 MLD wydane dla tysiecy kierowcow jezdzacych tamtedy kadego dnia to inwestycja zwracajaca sie kazdego dnia! mniej spalin, mniej paliwa, mniej straconego czasu, szybciej w domu i to wszystko dla tysiecy kierowcow kazdego dnia !

      • 3 4

  • A gdzie odpowiedź : "Nie! Zostawmy lasy i wzgórza takie jakie są." (4)

    Do cholery, kiedy człowiek zacznie dostosowywać się do naturalnego otoczenia a nie otoczenie do siebie? Gdy będzie za późno i wszystko zniszczymy wraz z innymi istotami?
    Jeżdżę tamtędy samochodem, kiedyś musiałam liczyć zimą dwie godziny dojazdu i powrotu z pracy gdy jeszcze jeździłam autobusem. Ale żebym w związku z tym chciała ryć w lesie?
    Wolę stracić trochę czasu ale móc pokazać dziecku żywy las i zwierzęta.
    Czy tylko ja mam trochę empatii wobec życia innego niż własne i swojego czubka nosa?

    • 21 3

    • Hitler też kochał zwierzęta (3)

      • 2 7

      • Lubił owczarki niemieckie i szczuł je na koty. (1)

        To jednak różnica, taka jak pisać z sensem a od rzeczy.

        • 4 0

        • Bo jak sama Pani zauważyła,owczarek był niemiecki,a kot z miasta Łodzi pochodzi.

          • 2 1

      • ale są tacy, którzy go chwalą nie tylko za pomysł budowy autostrad

        Mussolini też budował autostrady. Obaj źle skończyli.

        • 3 0

  • Stara Oliwa (1)

    Już dawno mieszkańcy Oliwy powinni byli WYMUSIĆ wyrzucenie ruchu poza zabudowany teren.I najwyższy czas na zmiany.

    • 15 4

    • dokladnie

      skrajna nieodpowiedzialnoscia jest puszczanie ruchu tranzytowego przez zabytki i park. co ciekawe juz w latach 60 XX w. planowano zamknac ulice Opata Rybinskiego dla ruchu kolowego (cos a'la monciak)...

      • 3 0

  • zburzenie Czyżewskiego i wybudowanie od nowa byłoby tańsze.
    Ile mogą kosztować zapyziałe domki?

    • 5 14

  • zakończyć rozpoczęte ....

    zakończcie najpierw to co zaczęliście- ile jeszcze czasu remontować ma się Świętokrzyska? od kilku dni chodzą sobie robotnicy i obserwują- tylko co? A czemu tak słabo/ w ogóle nie dba się o zieleń posadzoną przy nowych drogach- Łostowicka, Słowackiego- kasa wydana, a teraz niech się niszczy/ gnije/ zarasta. Posadzimy nowe a przy okazji sami zarobimy.... Nikt o to nie dba. Jak koszą trawę- to na odwal się!!!! Jestem ciekawa do kogo należy firma która się tym zajmuje? Jest zaniedbana zieleń Gdańska!!!!!! Szanowna władzo Gdańska- wystarczy pojechać- Sopot, Gdynia- jedźcie i zobaczcie jak to powinno wyglądać!!!!!!!

    • 6 2

  • TUNEL POD SOPOTEM!

    a gdzie tunel pod Sopotem, który ma połączyć Gdynię z Gdańskiem? Za kilka lat turyści i tranzyt zacznie omijać zakorkowane miasteczko wciśnięte między dwa duże i rozwijające się miasta.

    • 10 2

  • Same projekty tuneli pod Pachołkiem i pod Sopotem

    kosztują masę pieniędzy, którą można by wydać na naprawę istniejącej sieci dróg. Miliardy na budowę tuneli lepiej wydać na wymianę taboru SKM i poprawę dostępności do stacji.
    Kopenhaga i Amsterdam to lepsze miejsca do mieszkania niż Atlanta czy Los Angeles, gdzie wielopoziomowych skrzyżowań mnóstwo, ale korki jak były tak są, a dzieci coraz wcześniej chorują na cukrzycę, bo rodzice tracą czas na dowożenie ich do szkół samochodami.

    • 16 1

  • precz od pachołka (1)

    moze wogóle wyciąć las

    • 20 2

    • A czy ja mogę wiedzieć po c...o mi las?

      Las jest w scenopisie?

      • 4 4

  • Chwaszczyno, Banino i Wejherowo czekają na lepszy dojazd....

    Gdańscy podatnicy, proszę zgódźcie się na te budowę. Będzie nam łatwiej dojechać do centrum Waszego miasta, które jeszcze bardziej zakorkujemy, w którym oddamy nasze dzieci do przedszkoli i szkół za które Wy płacicie a my wrócimy potem do siebie bo w końcu w swojej gminie płacimy podatki. Budujcie i nie zastanawiajcie się za długo!

    • 14 7

  • Zrobię to za 10 złotych:

    ten tunel nie ma sensu. Dziękuję, proszę o przelew na konto.

    • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane