- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (350 opinii)
- 2 Oszukane "30 stopni" w majówkę (34 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (276 opinii)
- 4 Remont przed budową Drogi Zielonej (13 opinii)
- 5 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (118 opinii)
- 6 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (78 opinii)
Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem
Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem . Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.
Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej o łącznej długości 5 km.
Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.
Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.
Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.
- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.
Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.
Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy
Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości z Obwodnicą Trójmiasta w Osowej . Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.
W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.
Miejsca
Opinie (340)
-
2013-09-03 08:17
(4)
Przy takich kosztach inwestycja Gdyni w lotnisko (1/20 ceny tego tunelu) rzeczywiście jest "kolosalnym wyrzucaniem pieniędzy" jak to mówią ci z Gdańska.
- 13 4
-
2013-09-03 08:24
zły pieniądz wybiera dobry (2)
skoro Szczur przepycha swoje fantazje, a Gdynianie cieszą się jak dzieci, zamiast protestować, to czemu niby Budyń nie miałby przećwiczyć tego u siebie?
Może też się uda...- 3 3
-
2013-09-03 08:43
Błąd,miało być "zły pieniądz wybiela dobry" (1)
- 2 1
-
2013-09-03 08:59
WYPIERA
- 1 0
-
2013-09-03 08:29
jesli lotnisko w Gdyni nigdy nie bedzie dochodowe to nawet 1 mln jest wyrzucaniem pieniedzy w bloto
a 2 MLD wydane dla tysiecy kierowcow jezdzacych tamtedy kadego dnia to inwestycja zwracajaca sie kazdego dnia! mniej spalin, mniej paliwa, mniej straconego czasu, szybciej w domu i to wszystko dla tysiecy kierowcow kazdego dnia !
- 3 4
-
2013-09-03 08:23
A gdzie odpowiedź : "Nie! Zostawmy lasy i wzgórza takie jakie są." (4)
Do cholery, kiedy człowiek zacznie dostosowywać się do naturalnego otoczenia a nie otoczenie do siebie? Gdy będzie za późno i wszystko zniszczymy wraz z innymi istotami?
Jeżdżę tamtędy samochodem, kiedyś musiałam liczyć zimą dwie godziny dojazdu i powrotu z pracy gdy jeszcze jeździłam autobusem. Ale żebym w związku z tym chciała ryć w lesie?
Wolę stracić trochę czasu ale móc pokazać dziecku żywy las i zwierzęta.
Czy tylko ja mam trochę empatii wobec życia innego niż własne i swojego czubka nosa?- 21 3
-
2013-09-03 08:25
Hitler też kochał zwierzęta (3)
- 2 7
-
2013-09-03 08:29
Lubił owczarki niemieckie i szczuł je na koty. (1)
To jednak różnica, taka jak pisać z sensem a od rzeczy.
- 4 0
-
2013-09-03 08:31
Bo jak sama Pani zauważyła,owczarek był niemiecki,a kot z miasta Łodzi pochodzi.
- 2 1
-
2013-09-03 08:40
ale są tacy, którzy go chwalą nie tylko za pomysł budowy autostrad
Mussolini też budował autostrady. Obaj źle skończyli.
- 3 0
-
2013-09-03 08:23
Stara Oliwa (1)
Już dawno mieszkańcy Oliwy powinni byli WYMUSIĆ wyrzucenie ruchu poza zabudowany teren.I najwyższy czas na zmiany.
- 15 4
-
2013-09-03 14:11
dokladnie
skrajna nieodpowiedzialnoscia jest puszczanie ruchu tranzytowego przez zabytki i park. co ciekawe juz w latach 60 XX w. planowano zamknac ulice Opata Rybinskiego dla ruchu kolowego (cos a'la monciak)...
- 3 0
-
2013-09-03 08:24
zburzenie Czyżewskiego i wybudowanie od nowa byłoby tańsze.
Ile mogą kosztować zapyziałe domki?- 5 14
-
2013-09-03 08:27
zakończyć rozpoczęte ....
zakończcie najpierw to co zaczęliście- ile jeszcze czasu remontować ma się Świętokrzyska? od kilku dni chodzą sobie robotnicy i obserwują- tylko co? A czemu tak słabo/ w ogóle nie dba się o zieleń posadzoną przy nowych drogach- Łostowicka, Słowackiego- kasa wydana, a teraz niech się niszczy/ gnije/ zarasta. Posadzimy nowe a przy okazji sami zarobimy.... Nikt o to nie dba. Jak koszą trawę- to na odwal się!!!! Jestem ciekawa do kogo należy firma która się tym zajmuje? Jest zaniedbana zieleń Gdańska!!!!!! Szanowna władzo Gdańska- wystarczy pojechać- Sopot, Gdynia- jedźcie i zobaczcie jak to powinno wyglądać!!!!!!!
- 6 2
-
2013-09-03 08:34
TUNEL POD SOPOTEM!
a gdzie tunel pod Sopotem, który ma połączyć Gdynię z Gdańskiem? Za kilka lat turyści i tranzyt zacznie omijać zakorkowane miasteczko wciśnięte między dwa duże i rozwijające się miasta.
- 10 2
-
2013-09-03 08:43
Same projekty tuneli pod Pachołkiem i pod Sopotem
kosztują masę pieniędzy, którą można by wydać na naprawę istniejącej sieci dróg. Miliardy na budowę tuneli lepiej wydać na wymianę taboru SKM i poprawę dostępności do stacji.
Kopenhaga i Amsterdam to lepsze miejsca do mieszkania niż Atlanta czy Los Angeles, gdzie wielopoziomowych skrzyżowań mnóstwo, ale korki jak były tak są, a dzieci coraz wcześniej chorują na cukrzycę, bo rodzice tracą czas na dowożenie ich do szkół samochodami.- 16 1
-
2013-09-03 08:44
precz od pachołka (1)
moze wogóle wyciąć las
- 20 2
-
2013-09-03 08:56
A czy ja mogę wiedzieć po c...o mi las?
Las jest w scenopisie?
- 4 4
-
2013-09-03 08:55
Chwaszczyno, Banino i Wejherowo czekają na lepszy dojazd....
Gdańscy podatnicy, proszę zgódźcie się na te budowę. Będzie nam łatwiej dojechać do centrum Waszego miasta, które jeszcze bardziej zakorkujemy, w którym oddamy nasze dzieci do przedszkoli i szkół za które Wy płacicie a my wrócimy potem do siebie bo w końcu w swojej gminie płacimy podatki. Budujcie i nie zastanawiajcie się za długo!
- 14 7
-
2013-09-03 08:57
Zrobię to za 10 złotych:
ten tunel nie ma sensu. Dziękuję, proszę o przelew na konto.
- 12 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.