• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
3 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska. Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.



Czy miasto powinno zbudować ul. Nową Spacerową z tunelem?

O tej inwestycji głośno jest raz na rok, a potem na długie miesiące słuch o niej zanika. Nie oznacza to jednak, że gdańscy i sopoccy urzędnicy porzucili pomysł budowy tunelu drogowego pod górą Pachołek, leżącą nieopodal granicy obu miast. Wręcz przeciwnie: właśnie podjęto decyzję o przygotowaniu tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.

Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej zobacz na mapie Gdańska o łącznej długości 5 km.

Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.

Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.

Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.

- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.

Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.

Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy

Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie GdańskaObwodnicą Trójmiasta w Osowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.

W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.

Miejsca

Opinie (340)

  • Z Gdańska uciekać...

    bo jak już sprawdzą to koszty życia tutaj pójdą dramatycznie w górę. Czynsze, opłaty... no przecież trzeba wyciągnąć mieszkańcom z kieszeni te 2mld na tunel.

    • 9 2

  • No to jeszcze trzeba będzie przebudować obwodnicę w okolicy Osowej. Już teraz obwodnica przytyka się tam przy większym ruchu.

    • 4 1

  • Gdańsk i Sopot powinni zawrzeć Unię Braterską i będąc osobnymi miastami - stanowić jedno. (1)

    Byłyby spore korzyści ekonomiczne i inne a jaka promocja!

    Pierwsze miasto bliźniak na świecie !!!:-)

    do niedorozwojów: np. Oliwa jeszcze w zeszłym wieku była osobnym miastem.

    • 2 4

    • ale siedziba władz będzie w Sopocie.

      Wszelkie decyzje zapadać będą w Sopocie i umowa stoi.

      • 0 1

  • Kolejny bełkotliwy artykuł (1)

    Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.A kawałek dalej: "Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach... - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku." Przetarg na co ?? Przecież nie na wykonanie tunelu, bo jeszcze nie wiadomo czy ma to sens.Tunel pod Pachołkiem to od kilku lat maszynka do robienia pieniędzy dla różnego towarzystwa trudniącego się analizami i projektami, z których jak widać nic nie wynika, bo co kilka lat trzeba robić to samo. Ewidentny transfer publicznych pieniędzy do prywatnych kieszeni.

    • 6 3

    • to prawie

      jak z drogą czerwoną. Ale to i tak pikuś w porównaniu z tym co będzie, jak komuś z tych mądrali wyjdzie, że "warto".

      • 2 0

  • Po co ? (1)

    Tunele są potwornie drogie w budowie a potem w eksploatacji. Buduje się je pod górami których nie można ominąć np. w Alpach. Taką śmiechu wartą "górkę" to się po prostu omija, a miejsca wokół mnóstwo. Co najwyżej trzeba wyciąć parę marnych drzewek przy wrzasku ekologów. Jakaś mania wielkości ogarnia decydentów, komuś się wydaje że jesteśmy Szwajcarią ! Może najpierw załatać dziury i budować zwykłe drogi.

    • 5 10

    • nic nie trzeba wycinać!

      wystarczy tylko usunąć szlaban, blokujacy przejazd ulicą Reja i wszystkie menelskie SUVy z rejestracjami GSP i WAW pojadą tamtędy.

      • 2 1

  • Ten tunel to ważna sprawa a nawet bardzo ważna

    Powstanie prędzej czy później.

    I ja nim pojadę z chęcią.

    Koszty? co za różnica a zresztą skoro buduje się za 700 mln stadion na 2 mecze Euro to można i postawić tunel dla mieszkańców 2 miast i gości.

    I jeszcze jedno, co za różnica ile ma długu Polska w tej chwili ? miliard w tą czy w tamtą/....

    Polska / jak tak dalej pójdzie / rozpadnie się a co wybudujemy to u nas pozostanie... byleby z głową a nie budować nieszczęsny stadion zamiast rozwiązać np. problem mieszkaniowy w Gdańsku, no tak ale wtedy kto biegałby z kopertami do bogów z urzędu ??

    • 3 11

  • Lepiej te kasę przeznaczyć

    na szybka spłatę niedochodowoego pomnika stadiunu

    • 4 2

  • ...a tymczasem w ramach "usprawnienia" ruchu i "rozładowania" korków w godzinach szczytu dostaniemy na Kielnieńskiej (na wysokości Osowskiego Zakątka) sygnalizację świetlną...

    • 6 0

  • badanie przeprowadzone zostanie ze wskaznikiem

    na ktorym poziom sensu oznaczaja kolejno zapalajace sie
    idiotodiody

    • 3 1

  • 1000 x TAK (1)

    To połączenia drogowe nie tylko Oliwy ale przede wszystkim
    sopotu,żabianki i przymorza.Mniejsze korki,mniej trucizny iwięcej czasu dla ludzi.

    • 2 9

    • wyłącz silnik, włącz myślenie

      połączenia drogowe to nie jedyna opcja zaspokajania potrzeby mobilności mieszkańców. One zresztą już są.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane