• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
3 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska. Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.



Czy miasto powinno zbudować ul. Nową Spacerową z tunelem?

O tej inwestycji głośno jest raz na rok, a potem na długie miesiące słuch o niej zanika. Nie oznacza to jednak, że gdańscy i sopoccy urzędnicy porzucili pomysł budowy tunelu drogowego pod górą Pachołek, leżącą nieopodal granicy obu miast. Wręcz przeciwnie: właśnie podjęto decyzję o przygotowaniu tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest wstępem do przygotowania kolejnej dokumentacji inwestycji.

Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej zobacz na mapie Gdańska o łącznej długości 5 km.

Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.

Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.

Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.

- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.

Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.

Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy

Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie GdańskaObwodnicą Trójmiasta w Osowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.

W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.

Miejsca

Opinie (340)

  • (9)

    '...by zbadac sens'?:)
    Proponuje panu prezydentowi zbadac sens bycia na swoim stanowisku.
    Oj lapiesz minusy od ludu swego...

    • 134 32

    • (3)

      Rozbudowa spacerowej do dwoch jezdni?
      Kiedys to juz mialo byc ale...kase ktos wzial i zostala nam jedna drozka:)

      O co tu kurna znow chodzi,ludzie ogarnijcie sie i nie glosujcie ponownie na tych pajacow:)

      • 9 8

      • nie "kasę ktoś wziął" tylko "ktoś zaczął protestować" (2)

        • 4 3

        • ktoś policzył koszty (1)

          i stwierdził, że lepiej było budować PKM 5 lat wcześniej niż się zaczęło budować Słowackiego z ekranami dźwiękochłonnymi

          • 2 4

          • sprawdź sobie genezę protestu mieszkańców Osowy

            teraz spójrz na układ drogowy, jaki mimo tego się proponuje.

            • 0 0

    • (4)

      Co to za przedwyborcze bzdety:)

      Smieszy mnie ta kielbasa,ciekawe co za baje jeszcze wymysla.
      Panowie prezydenci,ludzie tych bajek juz nie lykaja:):)

      • 16 12

      • pewnie tak piszesz co 4 lata (1)

        a okazało się, że tak ostro jak Gdańsk nie pojechało z drogami żadne inne miasto w kraju.
        Obudź się koleś, albo jedź do Gdyni oglądać infobox

        • 9 6

        • 50 lat mieszkam w Gdańsku . Jak tyle pożyjesz będziesz miał pojęcie o poziomach ostrości jazdy. To co zrobiono zawsze było za późno. Budowa dróg powinna wyprzedzać rozbudowę mista a nie być reakcją na korki. Obwodnice a one są głównym osiągnięciem służą głównie ominającym miasto. W mieście układ komunikacyjny niewiele się zmienia bo nie ma możliwości terenowych. Komuniści pozostawili węzły Okopowa, Kliniczna, Hucisko, Elbląska. W rezerwie była droga zielona i czerwona. I nic w temacie się nie ruszyło. Rozbudowa obwodnicy podyktowana była tylko lokalizacją nowych centrów handlowych.

          • 5 6

      • (1)

        Wymyślili budżet obywatelski. Śmieszne 9,5 mln na całe miasto. Ale głosować na niego pewnie będzie się razem z wyborami samorządowymi. Na kogo ludzie zagłosują? ..na tych cco dają pieniądze. Ludzie mają takie potrzeby jak przestawienie wiaty przystankowej. Ci chodzą głosować.

        • 1 3

        • słabo oceniasz ludzi

          przejdź się na spacer, to mija. Ludzie są sympatyczni.

          • 3 3

  • Nie jest megalomanią projekt, który ma służyć kilku, czy kilkunastu tysiącom mieszkańców dziennie. (7)

    W Europie takie tunele są normalnością - m.in. w Marsyli (miasto partnerskie Gdańska), czy ostatnio w Berlinie. Przynajmniej mozna o tym rozmawiać. Cieszę się, że Sopot i Gdańsk myślą o czymś wspólnie. Mówię to, jako mieszkaniec miasta spod znaku infoboxu.

    • 1 13

    • (6)

      oni maja 'jakby' więcej kasy, nikt nawet nie śni by wydać 90% miejskiej kasy na jeden mały tunelik

      budżet Gdańska to 2,7 mld
      tunel jest za 2 mld

      20km tunel z Rabki do Lubienia to 1,3 mld
      (to jak z Oliwy poza Pruszcz)

      • 2 3

      • Poinformuj się,zanim zaczniesz wzywać CBA - Tunel Rabka-Lubień to 2,1km. Trasa pod Pachołkiem to 5km,ile z tego tunelu-jeszcze (3)

        20km to ma tunel wuszaoling w chinach - najdluższy w azji!

        • 2 1

        • gdańszczaninie jesteś skorumpowany jak tirówka (2)

          http://moto. wp. pl/kat,89554,title,W-ciagu-zakopianki-powstanie-najdluzszy-w-Polsce-tunel,wid,15708879,wiadomosc. html

          podyskutujesz z faktami? dać lepszy link?

          • 1 1

          • :D :D

            "powstanie najdłuższy w Polsce, ponad dwukilometrowy tunel" - LOL, chyba Ci sie zera chlopie pomylily... :D

            • 0 0

          • Cyt. z podlinkowanego przez Ciebie "W cieniu zakopianki powstaje ponad dwukilometrowy tunel"

            Zmień okulistę,bo mózgownicy niestety nie możesz.

            • 1 0

      • 90% ? (1)

        Po pierwsze to ten projekt w 75% bylby finansowany z unii
        po drugie unia daje kase na projekty celowe a nie na latanie dziur, budowe szpitali itp

        • 0 1

        • ukraść unii - nie grzech
          to wręcz dobry uczynek

          to co że "następną razą" się nie dadzą nabrać
          byle do końca kadencji

          • 0 1

  • Panie Adamowicz

    Dzieci z Klukowa poszły do szkoły a chodnika jak nie ma tak nie ma..To jest skandal nawet radni nie odpowiadają na interwencje w tej sprawie.Panie Słodkowski to pan odpowiada za KLUKOWO.Może zostawmy tunele i inne pierdoły a zróbmy chodniki dla dzieci .Mamy w końcu dwudziesty pierwszy wiek a chodzimy po gnoju do pracy i szkoły.

    • 7 2

  • co za bzdury..... (4)

    Budowa stadionu kosztowała okolo 750 mln.Tyle to on kosztował przed rozpoczęciem budowy,a juz na 3 miechy przed otwarcie jego budowa przekroczyła ta kwotę o 350 mln.Więc nie pitolcie takich glupot

    • 60 26

    • uwielbiam takich bajkopisarzy :) (2)

      jutro w poście napiszesz już że więcej o 500 mln.
      Chcesz być wiarygodny - podaj źródło.

      • 8 3

      • leming twoim jedynym żródłem jest Bydyń i inne urzedy obstawione z PO (1)

        Tylko ze te toje źródła kłamay do samego konca ze Mucha niewywaliła 6 milionów na koncert madonnny!!Tak samo jak sie okazało ostatnio tez kłamała ze niewydała dodatkowo 1,5miliona na bilety niewiadomo dla kogo!!-Stadion kosztuje nas juz 1,5 milarda razem kosztami utrzymania z dotacjami które budyń ciągle przekazuje na kolejne zachcianki na bar,na samochodziki itp chore pomysły oraz na watache kolesiów co niby tym stadionem zarzadzaja!!

        • 4 4

        • Za to Ty "niewywaliłeś" ani grosza na słownik języka polskiego...

          • 4 3

    • z odsetkami to ponad 1 mld ten stadion nas kosztuje

      • 5 6

  • Tunel TAK ale Nowa Spacerowa NIE (1)

    Sam tunel dla odciążenia Oliwy po jednym pasie w każdą stronę rozkładający ruch ze Spacerowej to konieczność, ale poszerzenie Spacerowej na dłuższą metę będzie szkodliwe gdyż zniesie płynące z niego korzyści. Po to jest kolej metropolitalna by doprowadzić komunikację miejską i to z niej mają korzystać w coraz większym stopniu mieszkańcy. Tunel nie powinien być budowany dla wygody mieszkańców głównego tarasu tylko dla ochrony wartościowej dzielnicy jaką jest Oliwa i tak powinni rozumować planiści i władze. Sukcesem nie jest przepustowość liczona w tysiącach samochodów na dobę, które mogą przejechać prze to miasto tylko jakość życia i przestrzeni. Zastanówmy się czy chcemy zrobić z Oliwą to samo co nowa Słowackiego zrobiła z Wrzeszczem.

    • 6 4

    • to zależy jak silen jest lobby

      W III RP lobbyści decyduja o wszystkim

      • 0 1

  • 2mld w piach... BUDYŃ widać się nakręca (2)

    a bezkarność rozzuchwala

    ominą historyczne centrum Oliwy a korek będzie 1,5km dalej (na rondzie Czyżewskiego)

    • 11 2

    • Bzdura. (1)

      • 3 2

      • Jak budowali Nową Słowackiego też pisałeś że bzdura...

        • 1 1

  • Sens jest,

    przecież trzeba dać zarobić kolegom z po.

    • 5 3

  • MASAKRA ! (4)

    Musi być wybicie na Obwodnicę od Oliwy/Sopotu.Jak nie koło Pachołka to przez Reja w Sopocie co jest może i lepsze.

    • 4 5

    • Nie jest i nie będzie nigdy dobrym pomysłem wpierniczanie sznurów aut w TPK (2)

      Reja dla dzięciołów,zajęcy,jeży i ew. rowerzystów ;)

      • 5 2

      • no to teraz jest dla SUVów z Leśnej Polany (1)

        • 1 0

        • Jedna jaskółka nie wiosna,jeden suw nie tragedia. Co innego codziennie 2x ogromny korek na kilka godzin.

          • 1 0

    • cierpliwości, niech skończą PKM to nawał blachy zza TPK się częściowo rozładuje

      • 2 1

  • Stara Oliwa (1)

    Już dawno mieszkańcy Oliwy powinni byli WYMUSIĆ wyrzucenie ruchu poza zabudowany teren.I najwyższy czas na zmiany.

    • 15 4

    • dokladnie

      skrajna nieodpowiedzialnoscia jest puszczanie ruchu tranzytowego przez zabytki i park. co ciekawe juz w latach 60 XX w. planowano zamknac ulice Opata Rybinskiego dla ruchu kolowego (cos a'la monciak)...

      • 3 0

  • moze wiadukt nad lasem bylby tanszy (1)

    to nie zart

    • 6 1

    • i nad Portem do Oksywia
      i nad Zatoką na Hel

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane