- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (158 opinii)
- 2 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (39 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (237 opinii)
- 4 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (83 opinie)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (168 opinii)
- 6 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (280 opinii)
Gdańsk i Sopot wydadzą pół miliona, by zbadać sens budowy tunelu pod Pachołkiem
Pół miliona złotych będzie kosztowało sporządzenie wstępnej dokumentacji dla tunelu drogowego pod Pachołkiem . Cała inwestycja może pochłonąć nawet 2 mld zł, czyli tyle, ile łącznie Trasa Słowackiego i Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą.
Prezydent Gdańska upoważnił Zarząd Dróg i Zieleni do sporządzenia takiego dokumentu dla tunelu oraz ul. Nowej Spacerowej o łącznej długości 5 km.
Opracowanie ma odpowiedzieć na pytania: czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób i za ile zbudować drogę, która połączy biegnącą przy Ergo Arenie Drogę Zieloną z ul. Spacerową. W dokumencie zostaną określone wstępne koszty inwestycji.
Ponadto studium wskaże, która z metod budowy tunelów - górnicza lub wiertnicza z użyciem maszyny TBM - zostanie zastosowana.
Dokument ma też uwzględniać etapowanie inwestycji, gdyby okazało się, że jest ona zbyt droga i z tego powodu nie można wykonać jednocześnie np. obu nitek jezdni.
- Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych dniach. Przy tej inwestycji nie jest wskazany jednak pośpiech, bowiem jest ona wielowariantowa i złożona, stąd dajemy wykonawcy dokumentacji aż rok na zrealizowanie zadania - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Czytaj także: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Przypomnijmy: władze Gdańska i Sopotu latem tego roku podpisały porozumienie międzygminne w sprawie finansowania prac przygotowawczych do tej inwestycji. Wszystkie czynności będą opłacane po połowie. Gdańsk natomiast poprowadzi przygotowania do inwestycji - będzie m.in. procedował w przetargach na dokumentację. Oba miasta już teraz wyasygnują z budżetu po 250 tys. zł na wykonanie STEŚ-u.
Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Ani w Gdańsku, ani w Sopocie jeszcze nie realizowano tak kosztowanych inwestycji. Dość powiedzieć, że budowa 21-kilometrowej Południowej Obwodnicy Gdańska (budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) kosztowała ok. 1,4 mld zł, budowa stadionu w Letnicy (budżet miasta i państwa) - ok. 750 mln zł. Połączenie drogowe z lotniska, pod dnem Martwej Wisły, do Południowej Obwodnicy Gdańska to koszt ok. 1,6 mld zł.
Lwią część tej ogromnej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonęłaby szacunkowo budowa samego tunelu? Na razie nie wiadomo.
Nowa Spacerowa nie tylko dla mieszkańców Osowy
Przypomnijmy, że droga między Oliwą i Osową ma połączyć skrzyżowanie Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości z Obwodnicą Trójmiasta w Osowej . Trasa ma mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy każdy. Taki układ drogowy miałby odciążyć od aut historyczne centrum Oliwy.
W przyszłości ul. Nowa Spacerowa miałaby się łączyć z ul. Nową Kielnieńską, która przetnie lasy na granicy Osowy i Gdyni. Ta ostatnia droga ma być przedłużeniem Trasy Kaszubskiej do Lęborka i Obwodnicy Metropolitalnej. Gdyby do tego czasu Nowa Spacerowa nie została rozbudowana, grozić będzie jej paraliż nie tylko w godzinach szczytu, ale też i poza nimi.
Miejsca
Opinie (340)
-
2013-09-03 06:11
(9)
'...by zbadac sens'?:)
Proponuje panu prezydentowi zbadac sens bycia na swoim stanowisku.
Oj lapiesz minusy od ludu swego...- 134 32
-
2013-09-03 06:21
(3)
Rozbudowa spacerowej do dwoch jezdni?
Kiedys to juz mialo byc ale...kase ktos wzial i zostala nam jedna drozka:)
O co tu kurna znow chodzi,ludzie ogarnijcie sie i nie glosujcie ponownie na tych pajacow:)- 9 8
-
2013-09-03 06:55
nie "kasę ktoś wziął" tylko "ktoś zaczął protestować" (2)
- 4 3
-
2013-09-03 08:28
ktoś policzył koszty (1)
i stwierdził, że lepiej było budować PKM 5 lat wcześniej niż się zaczęło budować Słowackiego z ekranami dźwiękochłonnymi
- 2 4
-
2013-09-03 16:07
sprawdź sobie genezę protestu mieszkańców Osowy
teraz spójrz na układ drogowy, jaki mimo tego się proponuje.
- 0 0
-
2013-09-03 06:16
(4)
Co to za przedwyborcze bzdety:)
Smieszy mnie ta kielbasa,ciekawe co za baje jeszcze wymysla.
Panowie prezydenci,ludzie tych bajek juz nie lykaja:):)- 16 12
-
2013-09-03 06:47
pewnie tak piszesz co 4 lata (1)
a okazało się, że tak ostro jak Gdańsk nie pojechało z drogami żadne inne miasto w kraju.
Obudź się koleś, albo jedź do Gdyni oglądać infobox- 9 6
-
2013-09-03 08:28
50 lat mieszkam w Gdańsku . Jak tyle pożyjesz będziesz miał pojęcie o poziomach ostrości jazdy. To co zrobiono zawsze było za późno. Budowa dróg powinna wyprzedzać rozbudowę mista a nie być reakcją na korki. Obwodnice a one są głównym osiągnięciem służą głównie ominającym miasto. W mieście układ komunikacyjny niewiele się zmienia bo nie ma możliwości terenowych. Komuniści pozostawili węzły Okopowa, Kliniczna, Hucisko, Elbląska. W rezerwie była droga zielona i czerwona. I nic w temacie się nie ruszyło. Rozbudowa obwodnicy podyktowana była tylko lokalizacją nowych centrów handlowych.
- 5 6
-
2013-09-03 08:17
(1)
Wymyślili budżet obywatelski. Śmieszne 9,5 mln na całe miasto. Ale głosować na niego pewnie będzie się razem z wyborami samorządowymi. Na kogo ludzie zagłosują? ..na tych cco dają pieniądze. Ludzie mają takie potrzeby jak przestawienie wiaty przystankowej. Ci chodzą głosować.
- 1 3
-
2013-09-03 08:27
słabo oceniasz ludzi
przejdź się na spacer, to mija. Ludzie są sympatyczni.
- 3 3
-
2013-09-03 11:17
Nie jest megalomanią projekt, który ma służyć kilku, czy kilkunastu tysiącom mieszkańców dziennie. (7)
W Europie takie tunele są normalnością - m.in. w Marsyli (miasto partnerskie Gdańska), czy ostatnio w Berlinie. Przynajmniej mozna o tym rozmawiać. Cieszę się, że Sopot i Gdańsk myślą o czymś wspólnie. Mówię to, jako mieszkaniec miasta spod znaku infoboxu.
- 1 13
-
2013-09-03 13:39
(6)
oni maja 'jakby' więcej kasy, nikt nawet nie śni by wydać 90% miejskiej kasy na jeden mały tunelik
budżet Gdańska to 2,7 mld
tunel jest za 2 mld
20km tunel z Rabki do Lubienia to 1,3 mld
(to jak z Oliwy poza Pruszcz)- 2 3
-
2013-09-03 13:56
Poinformuj się,zanim zaczniesz wzywać CBA - Tunel Rabka-Lubień to 2,1km. Trasa pod Pachołkiem to 5km,ile z tego tunelu-jeszcze (3)
20km to ma tunel wuszaoling w chinach - najdluższy w azji!
- 2 1
-
2013-09-03 15:11
gdańszczaninie jesteś skorumpowany jak tirówka (2)
http://moto. wp. pl/kat,89554,title,W-ciagu-zakopianki-powstanie-najdluzszy-w-Polsce-tunel,wid,15708879,wiadomosc. html
podyskutujesz z faktami? dać lepszy link?- 1 1
-
2013-09-03 15:39
:D :D
"powstanie najdłuższy w Polsce, ponad dwukilometrowy tunel" - LOL, chyba Ci sie zera chlopie pomylily... :D
- 0 0
-
2013-09-03 15:23
Cyt. z podlinkowanego przez Ciebie "W cieniu zakopianki powstaje ponad dwukilometrowy tunel"
Zmień okulistę,bo mózgownicy niestety nie możesz.
- 1 0
-
2013-09-03 14:19
90% ? (1)
Po pierwsze to ten projekt w 75% bylby finansowany z unii
po drugie unia daje kase na projekty celowe a nie na latanie dziur, budowe szpitali itp- 0 1
-
2013-09-03 15:12
ukraść unii - nie grzech
to wręcz dobry uczynek
to co że "następną razą" się nie dadzą nabrać
byle do końca kadencji- 0 1
-
2013-09-03 15:25
Panie Adamowicz
Dzieci z Klukowa poszły do szkoły a chodnika jak nie ma tak nie ma..To jest skandal nawet radni nie odpowiadają na interwencje w tej sprawie.Panie Słodkowski to pan odpowiada za KLUKOWO.Może zostawmy tunele i inne pierdoły a zróbmy chodniki dla dzieci .Mamy w końcu dwudziesty pierwszy wiek a chodzimy po gnoju do pracy i szkoły.
- 7 2
-
2013-09-03 06:13
co za bzdury..... (4)
Budowa stadionu kosztowała okolo 750 mln.Tyle to on kosztował przed rozpoczęciem budowy,a juz na 3 miechy przed otwarcie jego budowa przekroczyła ta kwotę o 350 mln.Więc nie pitolcie takich glupot
- 60 26
-
2013-09-03 10:51
uwielbiam takich bajkopisarzy :) (2)
jutro w poście napiszesz już że więcej o 500 mln.
Chcesz być wiarygodny - podaj źródło.- 8 3
-
2013-09-03 15:00
leming twoim jedynym żródłem jest Bydyń i inne urzedy obstawione z PO (1)
Tylko ze te toje źródła kłamay do samego konca ze Mucha niewywaliła 6 milionów na koncert madonnny!!Tak samo jak sie okazało ostatnio tez kłamała ze niewydała dodatkowo 1,5miliona na bilety niewiadomo dla kogo!!-Stadion kosztuje nas juz 1,5 milarda razem kosztami utrzymania z dotacjami które budyń ciągle przekazuje na kolejne zachcianki na bar,na samochodziki itp chore pomysły oraz na watache kolesiów co niby tym stadionem zarzadzaja!!
- 4 4
-
2013-09-03 15:10
Za to Ty "niewywaliłeś" ani grosza na słownik języka polskiego...
- 4 3
-
2013-09-03 07:25
z odsetkami to ponad 1 mld ten stadion nas kosztuje
- 5 6
-
2013-09-03 12:32
Tunel TAK ale Nowa Spacerowa NIE (1)
Sam tunel dla odciążenia Oliwy po jednym pasie w każdą stronę rozkładający ruch ze Spacerowej to konieczność, ale poszerzenie Spacerowej na dłuższą metę będzie szkodliwe gdyż zniesie płynące z niego korzyści. Po to jest kolej metropolitalna by doprowadzić komunikację miejską i to z niej mają korzystać w coraz większym stopniu mieszkańcy. Tunel nie powinien być budowany dla wygody mieszkańców głównego tarasu tylko dla ochrony wartościowej dzielnicy jaką jest Oliwa i tak powinni rozumować planiści i władze. Sukcesem nie jest przepustowość liczona w tysiącach samochodów na dobę, które mogą przejechać prze to miasto tylko jakość życia i przestrzeni. Zastanówmy się czy chcemy zrobić z Oliwą to samo co nowa Słowackiego zrobiła z Wrzeszczem.
- 6 4
-
2013-09-03 15:02
to zależy jak silen jest lobby
W III RP lobbyści decyduja o wszystkim- 0 1
-
2013-09-03 12:32
2mld w piach... BUDYŃ widać się nakręca (2)
a bezkarność rozzuchwala
ominą historyczne centrum Oliwy a korek będzie 1,5km dalej (na rondzie Czyżewskiego)- 11 2
-
2013-09-03 12:33
Bzdura. (1)
- 3 2
-
2013-09-03 14:20
Jak budowali Nową Słowackiego też pisałeś że bzdura...
- 1 1
-
2013-09-03 14:15
Sens jest,
przecież trzeba dać zarobić kolegom z po.
- 5 3
-
2013-09-03 12:33
MASAKRA ! (4)
Musi być wybicie na Obwodnicę od Oliwy/Sopotu.Jak nie koło Pachołka to przez Reja w Sopocie co jest może i lepsze.
- 4 5
-
2013-09-03 12:48
Nie jest i nie będzie nigdy dobrym pomysłem wpierniczanie sznurów aut w TPK (2)
Reja dla dzięciołów,zajęcy,jeży i ew. rowerzystów ;)
- 5 2
-
2013-09-03 12:58
no to teraz jest dla SUVów z Leśnej Polany (1)
- 1 0
-
2013-09-03 14:15
Jedna jaskółka nie wiosna,jeden suw nie tragedia. Co innego codziennie 2x ogromny korek na kilka godzin.
- 1 0
-
2013-09-03 12:55
cierpliwości, niech skończą PKM to nawał blachy zza TPK się częściowo rozładuje
- 2 1
-
2013-09-03 08:23
Stara Oliwa (1)
Już dawno mieszkańcy Oliwy powinni byli WYMUSIĆ wyrzucenie ruchu poza zabudowany teren.I najwyższy czas na zmiany.
- 15 4
-
2013-09-03 14:11
dokladnie
skrajna nieodpowiedzialnoscia jest puszczanie ruchu tranzytowego przez zabytki i park. co ciekawe juz w latach 60 XX w. planowano zamknac ulice Opata Rybinskiego dla ruchu kolowego (cos a'la monciak)...
- 3 0
-
2013-09-03 11:10
moze wiadukt nad lasem bylby tanszy (1)
to nie zart
- 6 1
-
2013-09-03 13:35
i nad Portem do Oksywia
i nad Zatoką na Hel- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.