• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk jak hiszpańska Pontevedra. Pomysł na promocję pieszych podróży

rb
26 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Metrominuto to schemat pieszych podróży powstały w hiszpańskiej Pontevedrze, miasta uznawanego za wzór w kreowaniu miejskiej polityki zrównoważonego transportu. Metrominuto to schemat pieszych podróży powstały w hiszpańskiej Pontevedrze, miasta uznawanego za wzór w kreowaniu miejskiej polityki zrównoważonego transportu.

Radny Mateusz Skarbek podjął inicjatywę, by w Gdańsku - na wzór hiszpańskiej Pontevedry - powstała mapa podróży pieszych. To wizualizacja odległości i czasu przejścia na piechotę między najważniejszymi miejscami w mieście.



Pomysł radnego Skarbka jest:

Pontevedra to zabytkowe, średniej wielkości miasto w północno-zachodniej Hiszpanii. W ostatnich latach stało się liderem i prekursorem działań na rzecz pieszych, a pomysły lokalnych działaczy i samorządowców są nagradzane w konkursach promujących zrównoważony rozwój. Program restrukturyzacji obszarów miejskich Pontevedry został wyróżniony m.in. przez Hiszpański Komitet Przedstawicieli Osób Niepełnosprawnych i Hiszpańską Dyrekcję Generalną ds. Ruchu Drogowego. Niedawno inicjatywa "Metrominuto" zdobyła też nagrodę od Intermodes, organizatorów międzynarodowej konwencji transportowej.

Urzędnicy Pontevedry już od ponad dekady poszerzają chodniki w mieście, umożliwili mieszkańcom bezpłatne korzystanie z wypożyczalni rowerów, uspokoili ruch na ulicach poprzez instalację progów zwalniających, a strefa tempo 30 obowiązuje w całym mieście. Dzięki temu ciągi pieszo-rowerowe rozciągają się gwieździście od historycznego centrum aż po ulice i place na obrzeżach 80-tysięcznego miasta.

Jednym z pomysłów na promowanie ruchu pieszego było stworzenie mapy pieszych podróży między najważniejszymi punktami w mieście. Zdaniem Mateusza Skarbka, radnego miasta, podobne rozwiązanie sprawdziłoby się także w Gdańsku.

- Pomysł zrodził się w ramach pracy nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej SUMP - przyznaje Skarbek. - W Gdańsku taka mapa mogłaby wskazywać odległości i czas przejścia między najważniejszymi miejscami nie tylko w całym mieście, ale i w poszczególnych dzielnicach. Można by było zaangażować w powstanie takich map samych mieszkańców, którzy mogliby wskazywać istotne i atrakcyjne turystycznie miejsca w swoim miejscu zamieszkania.
Dotychczas mapy na wzór linii metra w Gdańsku wykorzystywane były do prezentowania schematu linii tramwajowych i autobusowych. Być może wkrótce dołączy do tego mapa pieszych podróży. Dotychczas mapy na wzór linii metra w Gdańsku wykorzystywane były do prezentowania schematu linii tramwajowych i autobusowych. Być może wkrótce dołączy do tego mapa pieszych podróży.
Np. w Śródmieściu punktem odniesienia mogłaby być Długa i Długi Targ, we Wrzeszczu - dworzec kolejowy, a w Oliwie - park Oliwski. Jak dodaje gdański radny, mapa na wzór znanego wszystkim schematu linii metra mogłaby powstać w ramach pracy zespołu SUMP w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Innym pomysłem jest opracowanie spójnego graficznie systemu np. przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych, tak jak miało to miejsce przed czterema laty przy ujednoliceniu logotypów miejskich spółek i jednostek miejskich.

- Poruszanie się po Gdańsku na piechotę wcale nie jest takie uciążliwe. W ostatnim czasie sam się o tym przekonałem, np. ze Śródmieścia na Aniołki to raptem 15 minut spacerem. Z Aniołek do Wrzeszcza - kolejne 20 minut. Tymczasem często widuję turystów, którzy nie zdając sobie sprawy z odległości, za wszelką cenę szukają połączenia z centrum do Europejskiego Centrum Solidarności - dodaje Skarbek.

Aktywiści: szersze chodniki i więcej przejść jako ochrona przed koronawirusem



Na mapie hiszpańskiej Pontevedry poza odległością i czasem przejścia między np. dworcem kolejowym a głównym placem w mieście oznaczono także bezpłatne parkingi, na których turyści mogą pozostawić swoje auta i do centrum dojść pieszo.

Warto dodać, że realizacja map we wszystkich atrakcyjnych turystycznie dzielnicach wpisywałaby się w ogłoszoną ostatnio strategię zmian na rzecz pieszych i ruchu rowerowego, zakładającą m.in. zwężenie al. Grunwaldzkiej i wyznaczenie nowych dróg rowerowych.

Odpowiedź prezydent Gdańska na interpelację radnego powinniśmy poznać na początku czerwca.

Spacer lub plaża w ciepły weekend? Tak, ale z rozwagą

rb

Opinie (295) 5 zablokowanych

  • I takich to "fachowych" radnych mamy...

    Po pierwsze Ponteverda jest pięć razy mniejsze od Gdańska, a i rozmieszczenie tego miasta różni się od naszego liniowo usytuowanego miasta. Ale to jeszcze nic. Bo podstawowa kwestia jest taka, że owa mapka to jedynie jeden z (mniejszych, wspomagających) elementów polityki transportowej tego miasta, natomiast pan Skarbek chce od tego zacząć i uczynić z niego jedyne - jak na razie - działanie. Nie ma roweru miejskiego, nie ma zintegrowanego biletu, brak działań infrastrukturalnych, systemowych - ale ma być miś ...yyy, to znaczy mapka. Panie Skarbek, taka mapka dla sensownie określonego terenu (tj. centrum + okolice stoczni - czyli to, co odwiedzają turyści) jest do wykonania w jedno popołudnie. Tylko po co, skoro każdy turysta ma mapy w telefonie? A przy okazji - teksty typu "Można by było zaangażować w powstanie takich map samych mieszkańców, którzy mogliby wskazywać istotne i atrakcyjne turystycznie miejsca w swoim miejscu zamieszkania" świadczą o zaawansowanym procesie oddalania się toku myślenia radnego od rzeczywistości i przykrywaniu powstałej wyrwy za pomocą korpomowy.

    • 11 1

  • No to u nas, z Grzelakiem u koryta, to chyba niemożliwe: (1)

    "Na mapie hiszpańskiej Pontevedry poza odległością i czasem przejścia między np. dworcem kolejowym a głównym placem w mieście oznaczono także bezpłatne parkingi, na których turyści mogą pozostawić swoje auta i do centrum dojść pieszo"

    • 11 0

    • Na to zdanie na końcu artykułu też zwróciłam uwagę. Porównują się do Hiszpani, chcą promować ruch pieszy. A tu w zdaniu mowa o darmowych parkingach. U nas nie ma darmowych parkingów. Rozszerzają strefę płatnego parkowania o kolejne dzielnice. Podwyższają ceny za parkowanie. Mało miejsc postojowych na obrzeżach i w centrum. Nie dając nic w zamian !!! Komunikacja porażka. Brak dróg, brak skm , tramwajów na dalsze dzielnice. Brak metra. Wiecznie miasto rozkopane i awarie komunikacji.

      • 7 0

  • google maps - każdy ma w telefonie :) a dla dziadków z niemiec szkoda $$$ :P

    • 1 1

  • W Gdańsku kończy się pewna era

    Era zrównoważonego rozwoju, która miała miejsca za ŚP Adamowicza. Dzisiaj widać wkrada się nowomoda w której ludzie mają chodzić pieszo albo jeździć rowerem. Porównuje się te rozwiązania do zachodu, tylko tam komunikacja publiczna jest o wiele bardziej rozbudowana niż w Gdańsku. Mieszkając na górnym tarasie to rower jest conajważywej rozrywką w niedzielne popołudnie a nie srodkiem transportu! Nie w aglomeracji w której są dwie linie kolejowe a rozciąga się ona prawie na 100km ! (Od gościnina po łęgowo-pszczółki!)

    Może czas na przeprowadzkę do Warszawy, gdzie pomimo wielkich inwestycji w komunikację publiczną również inwestuje się w transport drogowy

    "Cywilizacje nie giną, one popełniają samobójstwo"

    • 11 4

  • hahahahahhaha

    dzień w dzień problemy i awarie z komunikacją a ten z jakąś mapką wyskakuje. to jest po prostu jakiś kabaret ci ludzie na stołkach. skąd oni się biorą? wybierają najbardziej tępego ?

    • 7 0

  • Proszę

    Skończcie z tymi głupimi pomysłami. Nie uszczęśliwiajcie ludzi na siłę.

    • 8 3

  • Forum Gdańsk węzeł okopowa

    Lepiej zróbcie schemat przedarcia się przez labirynt jakim jest forum Gdańsk. Nie znoszę obłudy. Taka okazja na węzeł komunikacyjny z prawdziwego zdarzenia przyjazny pieszym a zrobiliście kilometry schodów i twierdzę niemal nie do pokonania.

    • 9 3

  • Jak pięść do nosa

    schemat w Hiszpanii obejmuje ok.6 km2 , schemat części Gdańska ok. 130 km2 .

    • 15 0

  • niech to miasto w końcu kiedyś zajmie się poważnymi potrzebnymi sprawami.

    • 10 3

  • Zrobić mapę do miejsca gdzie można kupić najszybciej bilet do Gdyni, to ma sens

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane