- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (109 opinii)
- 2 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (130 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (120 opinii)
- 4 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 5 Pozostałości baterii mającej bronić portu (67 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Gdańsk jak hiszpańska Pontevedra. Pomysł na promocję pieszych podróży
Radny Mateusz Skarbek podjął inicjatywę, by w Gdańsku - na wzór hiszpańskiej Pontevedry - powstała mapa podróży pieszych. To wizualizacja odległości i czasu przejścia na piechotę między najważniejszymi miejscami w mieście.
Urzędnicy Pontevedry już od ponad dekady poszerzają chodniki w mieście, umożliwili mieszkańcom bezpłatne korzystanie z wypożyczalni rowerów, uspokoili ruch na ulicach poprzez instalację progów zwalniających, a strefa tempo 30 obowiązuje w całym mieście. Dzięki temu ciągi pieszo-rowerowe rozciągają się gwieździście od historycznego centrum aż po ulice i place na obrzeżach 80-tysięcznego miasta.
Jednym z pomysłów na promowanie ruchu pieszego było stworzenie mapy pieszych podróży między najważniejszymi punktami w mieście. Zdaniem Mateusza Skarbka, radnego miasta, podobne rozwiązanie sprawdziłoby się także w Gdańsku.
- Pomysł zrodził się w ramach pracy nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej SUMP - przyznaje Skarbek. - W Gdańsku taka mapa mogłaby wskazywać odległości i czas przejścia między najważniejszymi miejscami nie tylko w całym mieście, ale i w poszczególnych dzielnicach. Można by było zaangażować w powstanie takich map samych mieszkańców, którzy mogliby wskazywać istotne i atrakcyjne turystycznie miejsca w swoim miejscu zamieszkania.
Np. w Śródmieściu punktem odniesienia mogłaby być Długa i Długi Targ, we Wrzeszczu - dworzec kolejowy, a w Oliwie - park Oliwski. Jak dodaje gdański radny, mapa na wzór znanego wszystkim schematu linii metra mogłaby powstać w ramach pracy zespołu SUMP w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Innym pomysłem jest opracowanie spójnego graficznie systemu np. przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych, tak jak miało to miejsce przed czterema laty przy ujednoliceniu logotypów miejskich spółek i jednostek miejskich.
- Poruszanie się po Gdańsku na piechotę wcale nie jest takie uciążliwe. W ostatnim czasie sam się o tym przekonałem, np. ze Śródmieścia na Aniołki to raptem 15 minut spacerem. Z Aniołek do Wrzeszcza - kolejne 20 minut. Tymczasem często widuję turystów, którzy nie zdając sobie sprawy z odległości, za wszelką cenę szukają połączenia z centrum do Europejskiego Centrum Solidarności - dodaje Skarbek.
Aktywiści: szersze chodniki i więcej przejść jako ochrona przed koronawirusem
Na mapie hiszpańskiej Pontevedry poza odległością i czasem przejścia między np. dworcem kolejowym a głównym placem w mieście oznaczono także bezpłatne parkingi, na których turyści mogą pozostawić swoje auta i do centrum dojść pieszo.
Warto dodać, że realizacja map we wszystkich atrakcyjnych turystycznie dzielnicach wpisywałaby się w ogłoszoną ostatnio strategię zmian na rzecz pieszych i ruchu rowerowego, zakładającą m.in. zwężenie al. Grunwaldzkiej i wyznaczenie nowych dróg rowerowych.
Odpowiedź prezydent Gdańska na interpelację radnego powinniśmy poznać na początku czerwca.
Spacer lub plaża w ciepły weekend? Tak, ale z rozwagą
Opinie (295) 5 zablokowanych
-
2020-05-26 08:30
Ależ Gdańsk promuje piesze podróże od wielu lat!
Wiele przymusowych spacerów po mieście można odbyć, gdy autobus z niewyjaśnionych przyczyn nie przyjedzie. Lub przyjedzie przepełniony. Lub przez pół godziny popada deszcz i komunikacja miejska przestaje funkcjonować. Lub tramwaj ulegnie awarii.
- 18 1
-
2020-05-26 08:30
lepiej byłoby jakby radny Skarbek opracowałby mapę wstydu (4)
potrzebna jest mapa wstydu - mapa osiedli i dzielnic do których dociera smród z Szadółek;
mapa miejsc zaniedbanych, brudnych;
mapa miejsc niebezpiecznych - gdzie można oberwać za nic, gdzie można zostać okradzionym;
mapa zatorów drogowych;
mapa hałasów - tych z przelatujących samolotów, miejsc imprezowych integracyjnych itd- 21 3
-
2020-05-26 08:39
i dodaj mapę (2)
dokąd powinni się wyprowadzić ci dla których życie w mieście jest zbyt uciążliwe
- 6 1
-
2020-05-26 09:39
wyprowadzanie się mieszkańców z centrum na peryferia lub poza miasto (1)
podnosi koszty funkcjonowania miasta, które ponosimy wszyscy
- 2 2
-
2020-05-26 10:25
i nazywa się rozbudową
- 3 0
-
2020-05-26 15:48
gdzie w Gdańsku można dostać jeszcze w cymbał? w Gdyni rozumiem ale w Gdańsku?
- 0 0
-
2020-05-26 08:31
"Dzień pieszego pasażera"
Nie, dziękuję. Pomysły rodem z PRL. Już to przerabialiśmy.
- 15 3
-
2020-05-26 08:31
(3)
Oni tak na poważnie? Rozumiem takie rozwiązania wykonane pod turystów, ale dla mieszkańców. W mniejszym mieście rzeczywiście przebycie drogi pieszo nie jest, aż takim złym rozwiązaniem. W Gdańsku się to nie sprawdzi z racji jego budowy.
- 7 4
-
2020-05-26 09:41
gratuluję ścisłego związku z rzeczywistością (2)
Mieszkańcy Gdańska korzystający z komunikacji miejskiej zwykle docierają do jej przystanków pieszo. Osoby parkujące samochody także docierają do ostatecznych celów podróży pieszo. Nie zauważyłeś pieszych mieszkańców na ulicach? Czym prędzej do okulisty.
- 1 3
-
2020-05-26 12:52
Gratulujemy czytania ze zrozumieniem
Artykuł nakreśla wizję stworzenia mapy pokazującej czas przejścia pieszo i dystans pomiędzy ważniejszymi punktami w mieście, a nie ile czasu zajmie Ci droga z Twojego auta do pracy, albo przejście z przystanku komunikacji do sklepu itp. Komu to potrzebne? A zwiedzającym, albo tym co przejeżdżają kilka przystanków, dla wytrwałych do zostawienia komunikacji miejskiej i samochodu by poruszać się jedynie pieszo.
- 1 0
-
2020-05-26 13:22
Przejdź się w końcu do ortopedy
Na leczenie nóg jeszcze nie jest za późno.
- 1 0
-
2020-05-26 08:35
Nom, np z przymorza na lotnisko, albo z wrzescza na na osowa, spacerek
- 14 1
-
2020-05-26 08:47
chodzi? na piechote, jak jakies zwierzeta? (3)
nie po to sprowadzilem prawie nowego passata z niskim przebiegiem, by jak dziadek pod kartuzami, chodzic na piechote. Ludzie musza widziec, ze mi sie powodzi i mnie stac na dobry samochod
- 6 6
-
2020-05-26 08:50
Dobre prowo (2)
Ale niechcący odkryłeś, że samochód osobowy służy do sprawnego przemieszczania się z miejsca na miejsce. Brawo, w piątej klasie poczynisz dalsze postępy.
- 3 3
-
2020-05-26 09:46
Do redakcji: ponawiam prośbę o usuwanie postów podpisywanych przez osoby wzbudzające (1)
nienawiść do innych mieszkańców - niezgodne z zasadami współżycia społecznego. Można mieć poglądy typu: "jazda rowerem powoduje raka" (skądinąd mijające się z prawdą, bo np. jazda samochodem z pewnością jest przyczyną wielu chorób, w tym raka) ale teza, że "rowerzyści powodują raka" jest typowym przejawem języka nienawiści popularnie zwanego hejtem. Dla pewności: nie jestem rowerzystą, tylko mieszkańcem, który nim bywa, tak jak bywam pieszym, kierowcą lub pasażerem transportu zbiorowego lub taksówki.
- 0 5
-
2020-05-26 09:59
Znowu pacjent ze Srebrzyska nadaje.
- 1 0
-
2020-05-26 08:48
gdańsk jak hiszpańska grypa
- 4 1
-
2020-05-26 08:49
i wszystko w temacie - jak zwykle porównanie jak kulą w płot (2)
Pontevedra miasto w północno-zachodniej Hiszpanii. Ponad 80 tys. mieszkańców. Powierzchnia 117km2. Gęstość zaludnienia : 684,58 os./km²
Gdańsk - Liczba ludności: 470 tys. ; Powierzchnia: 263,44 km², Gęstość zaludnienia : 1798 os./km²
6-krotnie mniejsze miasto ludnościowo. 2,5- krotnie powierzchniowo itd..- 14 3
-
2020-05-26 09:48
są trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, wredne kłamstwa i statystyka (1)
taki tekst to przypuszczalnie przejaw samochodozy a nie rzetelnej wiedzy na temat czynników wpływających na strukturę sposobów poruszania się po mieście.
- 1 4
-
2020-05-26 11:07
to są dane z encyklopedii - dla wszystkich dostępne. Zarzucanie kłamstwa jest niestosowne
- 3 0
-
2020-05-26 08:50
Spacerek pośród blachosmrodów super sprawa (2)
- 6 5
-
2020-05-26 09:00
Terapia się kłania!
- 1 2
-
2020-05-26 09:50
chodzenie pieszo po mieście stopniowo zwiększającym liczbę ulic wolnych od jeżdżących
i parkujących samochodów - to niezła perspektywa przyszłości tego miasta. Na tych ulicach mogą oczywiście także spokojnie poruszać się cykliści, tak jak to ma miejsce w centrach coraz większej liczby miast Europy i świata. Brawo pan Skarbek.
- 1 1
-
2020-05-26 08:51
i fajnie (1)
Jednak oprócz czasu ile potrzebujemy na przejście od punktu A do punktu B powinna być podana obowiązkowo odległość. Każdy inaczej pokonuje trasę, bo dla jednego kilometr to jest parę minut a dla innych dużo dłużej.
- 6 1
-
2020-05-26 09:53
mam wrażenie, że Szanowna Oliwianka nie docenia inteligencji przeciętnego mieszkańca
Różnice czasu potrzebnego do pokonania jednego kilometra przez osoby o różnym poziomie sprawności są rzędu minuty - trzech minut. Różnice czasu pokonania tego samego dystansu samochodem w godzinach szczytu lub poza szczytem bywają rzędu kilkunastu minut lub nawet więcej. (Brzeźno - Piecki w piątek popołudniu: 1,5 godziny jazdy samochodem).
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.