• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku. Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku.

Dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe, z klimatyzacją, gniazdami USB do ładowania telefonów oraz defibrylatorami - takie będą nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie skorzystają z nich w 2018 r.



Jak często podróżujesz tramwajami w Gdańsku?

O zakupach nowego taboru szynowego oficjalnie mówiono już w 2015 r. Wówczas planowano, że nowe tramwaje będą dostarczone w kolejnym roku. Termin ten wprawdzie nie został dotrzymany, ale z nabycia pierwszej partii 15 nowych pojazdów się nie wycofano.

- Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje [nowa nazwa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - dop. red.] chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzących pojazd oraz innych użytkowników dróg - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań.
Wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami po obu stronach, dzięki czemu nie będzie potrzebna pętla do zawracania) i całkowicie niskopodłogowe. Producent musi dostarczyć pojazd nie dłuższy niż 32,5 m (dla porównania najnowsze w gdańskim taborze Pesy 128NG Jazz Duo mają dł. 29,7 m) oraz mieszczący co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących (Pesa 128NG oferuje odpowiednio 207 i 28 miejsc).

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Siedzenia będą mogły być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a materiały użyte do ich wykonania muszą być wandaloodporne. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - pojawi się dla nich wydzielona przestrzeń oraz ręcznie odkładane platformy. Z myślą o osobach niedowidzących wszystkie poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a, co pomoże osobom niewidomym.

Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring, System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pojazdy muszą być zaprojektowane do pokonywania tras o pochyleniu podłużnym do 6 proc. z możliwością zatrzymania na takim odcinku, co powinno wystarczyć przy kursach po torowiskach górnego tarasu.

Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo. Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo.
- Podobnie jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - dodaje Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Wzorem ostatniego zamówienia na autobusy, także tym razem uwzględniono uwagi zgłaszane przez pracowników spółki. W kabinach motorniczego pojawią się więc wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a nawet czujnik wykrywający dym papierosowy wewnątrz pojazdu.

Pierwszych pięć tramwajów musi być gotowych w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kolejnych pięć pojazdów miesiąc później, a pięć ostatnich w sumie po 20 miesiącach. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na najbliższy poniedziałek, zaś podpisanie umowy z wyłonionym w nim producentem na marzec - kwiecień.

O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.).

Niewykluczone, że zamówienie zostanie poszerzone jeszcze o zakup kolejnych co najmniej 15 tramwajów, jednak obecnie nie zapadły w tym zakresie żadne decyzje. W połowie roku planowany jest także zakup 46 fabrycznie nowych autobusów.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • (10)

    Ta nowosc usb ladowanie tel.Komurkowych to wielka fikcja ile czasu mozesz jechac tym tramwajem 10 min 20 min.Ico naladujesz tel.Jedna kreska tel musi ladowac sie 4 godz. Najmniej zadna nowosc...

    • 21 109

    • a kiedy po polsku zaczniesz pisać?Czy może nauczycielka na wszy zmarła?

      • 2 0

    • Hall 900

      To wszystko po to żeby wykrada dane z telefonów podróżnych przy okazji takie gniazdo służy do transmisji danych ten kto się podłączy będzie miało zgraną zawartość telefonu

      • 2 1

    • Jadąc w jedną stronę podłączasz telefon i zostawiasz w tramwaju,

      a odbierasz go sobie w drodze powrotnej już naładowany.

      • 18 0

    • nie wiesz jak to jest - im więcej bajerów tym bardziej cieszy, oko widzi

      teraz coraz więcej ludzi patrzy nie na użyteczność, ergonomię a na pierdoły które do niczego nie są potrzebne

      • 10 0

    • ładowanie

      można jeździć tak długo, aż się naładuje, np. trasa Jelitkowo-Łostowice, parę razy tam i z powrotem, to na pewno się naładuje

      • 34 1

    • A słyszał kolega o czymś takim jak quick charge? Ok 70% w 30 minut... (3)

      • 13 7

      • quick charge czyli jak zarżnąć baterię w 2 miesiące

        • 8 12

      • do "quick charge" potrzebna jest ładowarka "quick charge" nie zwykła jak jest montowana (1)

        • 4 4

        • Do wersji 2.0 wystarcza zwykła.

          • 5 3

    • już niewspominając ze taki przewód może być niebezpieczny

      no ale bajer jest. Nikomu nie potrzebny ale jest

      • 12 7

  • Niech sie zajmą tymi co sa. Prawie codziennie jakas awaria zwłaszcza jak sie wraca z pracy. Niech 4 w godzinach szczytu puszcza czesciej niz co 20 min.

    • 3 0

  • Dlaczego znowu cena jest najważniejsza (1)

    Może w końcu zacząć od rozwiązań technicznych a nie ceny?
    Czy w zw z modernizacją taboru spółka planuje zmodernizować myślenie motorniczych i ich podejście do pasażerów?

    • 3 1

    • Najpierw niech pasażerowie odłożą smartfony na bok i naucza sie kultury

      • 0 0

  • Ale czy będą jeździły do SAN ESCOBAR??

    oto jest pytanie :-)

    • 2 2

  • strzałka

    Witam, na skrzyżowaniu grunwalszkiej z jaśkową doliną nie ma strzałki do skretu w prawo,tragedia korki zarąbiste tym sie zajmijcie lepiej

    • 0 0

  • Niech zastąpią złom z Niemiec

    a z nowoczesnych gadżetów niech mają w końcu niezawodnie działające monitory, bo czasem nawet nie można w środku się dowiedzieć, jaka to linia.

    • 2 0

  • O, fajnie. Będzie się miało co psuć.

    • 2 2

  • a kiedy będą jeździć punktualnie ? (2)

    • 2 1

    • Oni przecież jeżdżą punktualnie przynajmniej taką informację zawsze przekazują jak do nich dzwonię.

      • 3 0

    • Jak nie będziesz musiał dojechać na czas :)

      • 3 0

  • Kupi i w ciągu roku utopi doprowadzi do stanu w którym w tramwaju stale śmierdzi

    uszkodzi poprzez najechanie czy choćby oklei okna tak że świata nie widać.

    Gdańskie autobusy i tramwaje należy traktować jak firmę komercyjną a na Gdańskie szyny i ulice należy wpuścić konkurencję!

    Skończą się spóźnienia śmierdzące wnętrza pojazdów wulgarni kierowcy motorniczowie czy kontrolerzy no i do tego zapewne spadną ceny usług a więc i ceny biletów!

    • 2 0

  • Proponuję motorniczym zamontować jeszcze kino domowe, na każdym przystanku niech na nich masażystki czekają a na przerwie niech im doworzą jedzenie z najlepszych Gdańskich restauracji.

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane