• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln

Michał Stąporek
8 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł. Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł.

To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.



Dyskusje o sprowadzeniu do Gdańska kilkunastu niemieckich tramwajów trwały kilkanaście miesięcy. Na przejęcie tych pojazdów zęby ostrzył sobie nie tylko gdański Zakład Komunikacji Miejskiej, ale i jego odpowiednik z Gorzowa. W pewnym momencie wydawało się, że z transakcji będą nici, ponieważ Niemcy zawiesili rozmowy o odsprzedaży swojego taboru.

Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"

- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.

Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.

Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.

Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.

Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.

Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.

We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.

Ceny tramwajów

używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)


Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.


Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.

Opinie (253) 1 zablokowana

  • Tramwaj dizelek TDI

    żałosne - nie ma się czym chwalić

    • 0 1

  • m

    Dortmundy są super. NIEMIEC PŁAKAŁ JAK SPRZEDAWAŁ :-))))))

    • 0 0

  • Stare tramwaje

    Na pewno na Stogi

    • 0 1

  • ZUS

    Toć to nówka, prawie nieśmigana, do 67 "roku" będą musiały jeździć.

    • 1 0

  • czy temu zlodziejowi adamowiczowi wciaz malo

    • 0 1

  • ile można kupić autobusów za jeden tramwaj ??

    10 mln. za sztukę ?? taniocha !! trzeba mieć zryty łeb zeby rozwijać komunikację tramwajową. nie po to wymyślono oponę zeby nadaj jezdzić po szynach.

    • 1 1

  • Koszt

    Jeden szrot ponad 30 letni kosztować nas będzie 1,32 mln. nówka z Polki na gwarancji 8,6 mln.

    • 0 1

  • koń jaki jest....

    Obrzydliwe,stare graty.

    • 5 0

  • siedzenia z tworzywa koniecznie

    mam nadzieję,że pomyślą o tego typu siedzeniach, bo na tych zasikanych przez kloszardów nie da się siedzieć, poza tym zawsze można wytrzeć

    • 0 0

  • Mam znajomego motorniczego (1)

    i oni twierdzą, że najlepiej jeździ się dortmundami, wole je bardziej niż nasze Polskie PES-y.

    Miałem okazję zapoznać się pesą i proszę sobie wybrazić taki mały szczegół, nie ma w nim miejsca na kubek. Pojazd za prawie 9 mln, a tam nie ma wgłębienia na kubek, który uświadczysz w najtańszym aucie.

    • 3 0

    • królik

      Jesteś krewnym królika?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane