• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln

Michał Stąporek
8 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł. Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł.

To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.



Dyskusje o sprowadzeniu do Gdańska kilkunastu niemieckich tramwajów trwały kilkanaście miesięcy. Na przejęcie tych pojazdów zęby ostrzył sobie nie tylko gdański Zakład Komunikacji Miejskiej, ale i jego odpowiednik z Gorzowa. W pewnym momencie wydawało się, że z transakcji będą nici, ponieważ Niemcy zawiesili rozmowy o odsprzedaży swojego taboru.

Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"

- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.

Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.

Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.

Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.

Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.

Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.

We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.

Ceny tramwajów

używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)


Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.


Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.

Opinie (253) 1 zablokowana

  • dziua na dziurze a gdansk sie cieszy

    Gdańsk to sie nadaję haha jak były dziury takie będą taka jest prawda złom kupią i się cieszą śmiech na sali

    • 4 1

  • No proszę. Niemcy nie muszą się martwić o złomowanie starego taboru. Przyjedzie Polak, zabierze i jeszcze zapłaci.

    • 3 2

  • Nowe tramwaje w ogóle nie są myte...

    Może i lepiej że kupiono szmelc z Niemiec, bo w naszych nowych pesach myte są tylko podłogi. Szanowny ZKM-ie i ZTM-ie, to się myje i pierze!!!
    Nasze nowe tramwaje w ogóle nie są myte, siedzenia są nie prane, boczki nie przecierane... po roku syf i kiła... aż mdli gdy się wsiada.

    PS. Niemcy pewnie się śmiali że taki syf kupiliśmy i jeszcze za 30% wartości nowego?
    PS2. Mam nadzieję że uchwyty będą lepiej rozmieszczone niż w tych zmodernizowanych, gdzie czasem nie ma się jak chwycić...

    • 4 1

  • Ach jakie tanie!

    Cena odzwierciedla wartość. Złom jest tani, bo to jest złom. Nawet po modernizacji jest to nadal złom: ciasny, bez uchwytów dla pasażerów na ok. 30% powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących, ze schodkami nie tylko przy drzwiach (niby tramwaj niskopodłogowy!!!), ale i w środku złomu między członami, gorsza informacja w środku, słabsza widoczność, beznadziejny wygląd, awaryjność,...

    • 2 3

  • a ktos pomyslał o kosztach transportu (1)

    Niby taniej,a czy ktos pomyslał o kosztach transportu???

    • 3 1

    • nie podano

      kosztów transportu...

      • 0 1

  • łapówki?

    ludzi teraz tamci się na złopmnie obłowią

    • 1 2

  • Mam znajomego motorniczego (1)

    i oni twierdzą, że najlepiej jeździ się dortmundami, wole je bardziej niż nasze Polskie PES-y.

    Miałem okazję zapoznać się pesą i proszę sobie wybrazić taki mały szczegół, nie ma w nim miejsca na kubek. Pojazd za prawie 9 mln, a tam nie ma wgłębienia na kubek, który uświadczysz w najtańszym aucie.

    • 3 0

    • królik

      Jesteś krewnym królika?

      • 0 0

  • Modernizacja taboru po polsku ....

    Najlepsze z tej całej modernizacji jest to że tramwaje po remoncie który przeszły w naszym kraju około 3 - 4 lata temu zaczynają się powoli psuć. A to coś skrzypi a to jakaś obudowa poluzowała się i odstaję. W Niemczech jeździły przez 30 lat i wszystko było dobrze. Nasza modernizacja jest na gorszym poziomie jakościowym niż niemiecki produkt z początku lat 80 - tych. Kiedy technologia nie była aż tak rozwinięta. A pomimo tego potrafiono jednak produkować dokładnie. Na poziomie jaki w Polsce nie do końca jest chyba jeszcze znany ....

    • 3 2

  • masakra

    inni sprzedaj złom a my kupujemy brak słów

    • 5 0

  • złomowisko

    po 30 latach to tam pewnie rdza na farbie jeździ, no ale sukces jest i tylko remont będzie kila razy droższy (ale to już drobny szczegół). ciekawe czy części do nich będą też w takiej cenie i takim stanie.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane