- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (66 opinii)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (89 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (121 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (361 opinii)
Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln
To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.
Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"
- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.
O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.
Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.
Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.
Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.
Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.
Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.
We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.
używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)
Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.
Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.
Opinie (253) 1 zablokowana
-
2014-05-08 22:05
dziua na dziurze a gdansk sie cieszy
Gdańsk to sie nadaję haha jak były dziury takie będą taka jest prawda złom kupią i się cieszą śmiech na sali
- 4 1
-
2014-05-08 22:10
No proszę. Niemcy nie muszą się martwić o złomowanie starego taboru. Przyjedzie Polak, zabierze i jeszcze zapłaci.
- 3 2
-
2014-05-08 22:53
Nowe tramwaje w ogóle nie są myte...
Może i lepiej że kupiono szmelc z Niemiec, bo w naszych nowych pesach myte są tylko podłogi. Szanowny ZKM-ie i ZTM-ie, to się myje i pierze!!!
Nasze nowe tramwaje w ogóle nie są myte, siedzenia są nie prane, boczki nie przecierane... po roku syf i kiła... aż mdli gdy się wsiada.
PS. Niemcy pewnie się śmiali że taki syf kupiliśmy i jeszcze za 30% wartości nowego?
PS2. Mam nadzieję że uchwyty będą lepiej rozmieszczone niż w tych zmodernizowanych, gdzie czasem nie ma się jak chwycić...- 4 1
-
2014-05-08 23:19
Ach jakie tanie!
Cena odzwierciedla wartość. Złom jest tani, bo to jest złom. Nawet po modernizacji jest to nadal złom: ciasny, bez uchwytów dla pasażerów na ok. 30% powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących, ze schodkami nie tylko przy drzwiach (niby tramwaj niskopodłogowy!!!), ale i w środku złomu między członami, gorsza informacja w środku, słabsza widoczność, beznadziejny wygląd, awaryjność,...
- 2 3
-
2014-05-08 23:32
a ktos pomyslał o kosztach transportu (1)
Niby taniej,a czy ktos pomyslał o kosztach transportu???
- 3 1
-
2014-05-09 08:16
nie podano
kosztów transportu...
- 0 1
-
2014-05-08 23:34
łapówki?
ludzi teraz tamci się na złopmnie obłowią
- 1 2
-
2014-05-09 00:13
Mam znajomego motorniczego (1)
i oni twierdzą, że najlepiej jeździ się dortmundami, wole je bardziej niż nasze Polskie PES-y.
Miałem okazję zapoznać się pesą i proszę sobie wybrazić taki mały szczegół, nie ma w nim miejsca na kubek. Pojazd za prawie 9 mln, a tam nie ma wgłębienia na kubek, który uświadczysz w najtańszym aucie.- 3 0
-
2014-05-09 09:14
królik
Jesteś krewnym królika?
- 0 0
-
2014-05-09 01:52
Modernizacja taboru po polsku ....
Najlepsze z tej całej modernizacji jest to że tramwaje po remoncie który przeszły w naszym kraju około 3 - 4 lata temu zaczynają się powoli psuć. A to coś skrzypi a to jakaś obudowa poluzowała się i odstaję. W Niemczech jeździły przez 30 lat i wszystko było dobrze. Nasza modernizacja jest na gorszym poziomie jakościowym niż niemiecki produkt z początku lat 80 - tych. Kiedy technologia nie była aż tak rozwinięta. A pomimo tego potrafiono jednak produkować dokładnie. Na poziomie jaki w Polsce nie do końca jest chyba jeszcze znany ....
- 3 2
-
2014-05-09 07:22
masakra
inni sprzedaj złom a my kupujemy brak słów
- 5 0
-
2014-05-09 08:51
złomowisko
po 30 latach to tam pewnie rdza na farbie jeździ, no ale sukces jest i tylko remont będzie kila razy droższy (ale to już drobny szczegół). ciekawe czy części do nich będą też w takiej cenie i takim stanie.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.