- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (27 opinii)
- 2 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (150 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (238 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (145 opinii)
- 5 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (53 opinie)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (42 opinie)
Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln
To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.
Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"
- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.
O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.
Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.
Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.
Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.
Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.
Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.
We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.
używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)
Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.
Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.
Opinie (253) 1 zablokowana
-
2014-05-08 16:13
Złom niemiecki znwou w Polsce tylko gratulować.
- 13 7
-
2014-05-08 16:10
Ja pierdżordżi!
Ale guano, smutny kraj,widac ze szkopy skutecznie pozbywają się szroku, najpierw samochody, teraz jeszcze tramwaje i jeszcze na tym zarabiaja
- 8 7
-
2014-05-08 14:03
Fritz Krupp + August Thyssen (1)
moje propozycje na nazwy
- 7 4
-
2014-05-08 15:50
adi h.
nie mylić z adim budyniem
- 0 1
-
2014-05-08 15:23
(1)
Jestesmy w uni wspierajmy biedniejszy kraj kupimy od nich wszystko co juz nie potrzebne oni kupia sobie nowe :) to ta unia ktora tak wszyscy bronią i chwalą
- 2 3
-
2014-05-08 15:49
za sprzedane 14 szt wyjdzie 1/3 nowego?
a nam się opłaca skoro mało kasy trzeba na remont s nie ns jej na zakup samych nowych. tramwa to nie osobowka, moze jak samolot czy statek i 100 lat śmigac.
- 2 1
-
2014-05-08 15:45
przez 5 lat modernizacja skoczyła dwukrotnie!? a pensje????
szok
- 4 4
-
2014-05-08 15:35
Jakby Pesa trochę opuściła ceny
to chyba by na handlu lepiej wyszła
- 7 1
-
2014-05-08 13:07
będą w tdi? (1)
jak wyżej
- 5 4
-
2014-05-08 15:27
oczywiście, kombi
- 1 1
-
2014-05-08 15:20
Pod zdjęciem piszecie 5 tramwajów za ponad 50 mln zl a w ramce...
...że kontrakt za 5 tramwajow to 43mln zł. Ja wiem że w tym mieście 7 baniek w ta czy w tą to bez różnicy ale ile w końcu kosztowały te tramwaje?
- 1 4
-
2014-05-08 13:51
35 letni szmelc (1)
Ciekawe że takiego gospodarskiego zacięcia nie było
przy budowie Ariny za 800 mln- 9 7
-
2014-05-08 15:14
co lekarstewek się znowu
nie wzięło.
- 1 1
-
2014-05-08 14:58
super deal , znowu kupujemy złom od Niemców.
- 4 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.