• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił trzy elektryczne minibusy

Arnold Szymczewski
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Elektryczne minibusy wyjadą na ulice Gdańska wiosną 2022 r. Elektryczne minibusy wyjadą na ulice Gdańska wiosną 2022 r.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje przystała na propozycję słupskiej firmy i ostatecznie zapłaci 4,8 mln zł za trzy elektryczne minibusy, które zaczną kursować po Śródmieściu Gdańska wiosną przyszłego roku.



Czy miasta powinny inwestować w elektromobilność?

Przypomnijmy: miesiąc temu do przetargu na zakup elektrycznych minibusów ogłoszonego przez GAiT stanęła tylko jedna firma: MMI ze Słupska. Jednak zaproponowana przez nią kwota (4,8 mln zł) stanowczo przewyższała budżet GAiT (2,95 mln zł).

- Musimy przeanalizować ofertę i jako zarząd podjąć decyzję, czy ją przyjmiemy - mówił Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

GAiT przeanalizował ofertę i zapłaci 4,8 mln zł



Po miesiącu od przetargu dowiadujemy się, że GAiT przeanalizował ofertę MMI i zdecydował się ją przyjąć.

- Nowe elektryczne autobusy, a także trzy ładowarki oraz urządzenia i sprzęt do diagnostyki i napraw to koszt 4 867 110 złotych brutto - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
  • Zasięg autobusów będzie wynosił 210 km.
  • W autobusach znajdzie się miejsce dla 22 osób.
  • Autobusy będą ładowane na pętli.

Niewielki zasięg nowych autobusów



Wątpliwości może budzić stosunkowo niewielki zasięg pojazdów - do 210 km - na jednym ładowaniu. Chociaż biorąc pod uwagę fakt, że będą one kursować jedynie po obszarze Starego i Głównego miasta - powinno wystarczyć.

- Czy ktoś się zastanowił nad tym, że to ma być "autobus miejski" i ma jeździć na trasie, a nie stać połowę dnia pod ładowarką! Jego zasięg 210 km na jednym ładowaniu jest wręcz tragiczny! Nie wspomnę o cenie, za którą zapewne można nabyć ze trzy autobusy zasilane gazem. Nie ma to jak wydawać cudze pieniądze (czytaj podatników) na fanaberie pseudoekologiczne - napisał jeden z czytelnik pod poprzednim artykułem.

22 pasażerów na pokładzie



Minibusy firmy Karsan Jest Electric mogą zabrać na pokład 22 osoby, z czego 10 podróżuje na miejscach siedzących, a 12 na stojąco.

- Pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele. Pojazdy wyposażone będą także w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi - informuje Anna Dobrowolska.
Pierwsze elektryczne pojazdy w Gdańsku pojawią się wiosną przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (243) 2 zablokowane

  • Tak autobusy bez emisyjne to przyszłosc komunikacji miejskiej w na całym swiecie Polska jest ostatnim krajem który do tego tez

    • 0 6

  • To takie Mevo na 4 kołach

    • 4 0

  • (1)

    Może i eko a tylko -logiczne bo niestety nie -nomiczne. Jeżeli np na gaz są tańsze to powinny być kupione tańsze. Trzeba to wyważyć i zaczekać. Ekologia nie może być fanaberia. Lepiej jest mieć więcej autobusów za mniejszą cenę niż mniej za horrendalna i jeszcze kosmiczny serwis i utrzymanie.

    • 31 3

    • Ale trzeba miec tzw bezemisyjne autobusy a te na gaz nimi nie sa

      • 2 3

  • Ale drogo ! i do tego mały zasięg i ładowność na siedząco 10 osób...... Przecież to wyrzucanie pieniędzy. W polskim prawie jest chyba zapis ,że udziałowcy nie mogą działać na szkodę spółki, a urzędników to nie dotyczy?

    • 1 1

  • Największa

    Głupota i niegospodarność.
    Ot co.

    • 6 0

  • Pożyjemy zobaczymy, (1)

    Ciekawe ile minut będzie trwało zamknięcie drzwi ??? No i czy kierowca będzie miał miejsce gdzie postawić kawę czy torbę ???

    • 4 0

    • już na wizualizacjach widać, że nawet nie ma oddzielonej kabiny. Super.

      • 2 0

  • I teraz nagle elektryki będą kursować po Głównym i Starym Mieście??? A co z linią 100? (9)

    Częściej zawieszona niż czynna, nawet nie można jej uznać za sezonową...

    • 3 7

    • To jest właśnie na linię 100 geniuszu... (5)

      • 2 2

      • A co się dzieje teraz z linią100? Czemu nie jest obsługiwana w ogóle, i tym taborem, który specjalnie został zakupiony??? (4)

        Wytłumacz to geniuszu...

        • 1 1

        • (3)

          bo taboru nie ma. Było 6 Kapen ale psują się w takim tempie, że czasami nie starcza na podmiankę na 195 i 268.

          • 3 1

          • czyli linia 100, to bajki z mchu i paproci... (2)

            I co będzie latem, bo w sezonie albo była mocno okrojona, albo nie kursowała...

            • 1 0

            • (1)

              Trudno aby kursowala w czasie Jarmarku skoro trasa jest nieprzejezdna

              • 1 1

              • przecież ona nie kursowała prawie całe lato, nie tylko w czasie jarmarku...zresztą i po sezonie co chwilę były zmiany trasy

                i zawieszane przystanki...

                • 0 0

    • rawdopodobnie zakupiono to na reaktywację tej linii (1)

      Jeżeli tak, to dobry pomysł. Dla ludzi starszych i chorych ta linia jest naprawdę potrzebna.

      • 3 3

      • a jaka jest pewność, że te autobusy będą cały rok kursować?

        że nie skończy się jak tej chwili, zawieszeniem kursów w ogóle lub latem?

        • 3 1

    • czytac potrafisz? będą jeździły na linii 100 i woziły emerytów do kościoła. A kierowcy będą brali L4 żeby tym złomem po tej chorej trasie nie jeździć

      • 6 2

  • Krosno kupi ten sam za 200 tys Euro. Przy zakupie jednego (1)

    Gdansk zaplaci za ten sam prawie 350 tys Euro. Przy zakupie trzech

    • 2 1

    • Widac Krosno kupuje bez serwisu

      • 3 0

  • Oceń... (1)

    Nieporozumienie! Kolejne zakupy za pieniądze kierujących. Na podwyżki nie ma! Tylko wszystko na inwestycje!
    Dość! Kiedy w końcu kierujący GAiT dostaną obiecane fajne podwyżki? Blef, jak co roku, nie ma na podwyżki. Dojdzie do tego, że nie będzie komu wozić pasażerów! A Związki Zawodowe zamiast działać to powtarzają tylko w kółko słowa prezesa: nie ma kasy na podwyżki!
    Postulat 800 zł brutto dla wszystkich pracowników...
    Jak dla wszystkich!? Nie dla wszystkich tylko w końcu dla kierujących! Dla d*postołków max 400zł brutto! Marian, przesiąkłeś i podpisujesz wszystko co prezes Ci pod nos podłoży! Taki z ciebie przewodniczący jak z oranżady napój wyskokowy!

    • 4 1

    • Od stycznia minimalna stawka w gore wiec beda podwyzki. Niestety poki nie bedzie strajku i rano nie staniemy przed szlabanem to beda nas traktowac jak smieci

      • 2 0

  • Po co ?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane