• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił w Dortmundzie używane tramwaje

Michał Tusk
15 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Na Chełm będą wjeżdżały tramwaje N8C sprowadzone z Dortmundu... Na Chełm będą wjeżdżały tramwaje N8C sprowadzone z Dortmundu...

Szykuje się prawdziwa rewolucja na gdańskich torach. Do dwóch, sprowadzonych pół roku temu z Dortmundu tramwajów N8C dołączą aż 44 kolejne.


...kupione w Krakowie Bombardiery... ...kupione w Krakowie Bombardiery...
...oraz jeżdżące po Gdańsku od siedmiu lat Citadisy. ...oraz jeżdżące po Gdańsku od siedmiu lat Citadisy.
Gdańsk Zakład Komunikacji Miejskiej, który na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego odpowiada za przewozy tramwajowe w mieście negocjował przejęcie tramwajów ze swoim dortmundzkim odpowiednikiem już od ponad roku. N8C z Niemiec były łakomym kąskiem, ponieważ nie są wycofywane z eksploatacji z powodu stanu technicznego, a w związku z przebudową torowisk naziemnych na podziemne. Do tych drugich N8C nie są przystosowane.

- Na, można już powiedzieć, "nasze" tramwaje ogromną chrapkę miał m.in. Kraków - zdradza Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM. Dortmund wybrał jednak Gdańsk. Dlaczego? - Może zabrzmi to dziwnie, ale nasi partnerzy z Dortmundu chcieli, by ich tramwaje nie stały się "rezerwą" używaną na najgorszych liniach. W Gdańsku mieli gwarancję, że N8C będą ważnym elementem miejskiego transportu - wyjaśnia Kozicka-Prus.

Jeden wóz kosztował ZKM 31 tysięcy euro. To oznacza, że za całą partię 44 pojazdów Gdańsk mógłby sprawić sobie jeden fabrycznie nowy niskopodłogowy tramwaj. Co prawda wozy typu N8C niskopodłogowe nie są, ale w przyszłości wiele się może zmienić.

- Są w Niemczech firmy, które produkują niskopodłogowe człony środkowe dla tramwajów N8C. W takim przypadku istniejący człon jest "wyjmowany" ze środka tramwaju i zamiast niego wstawia się fragment z dodatkowymi drzwiami i niską podłogą. Rozważamy zakup takich członów - mówi Kozicka-Prus. Taki zabieg nie tylko ułatwiłby życie osobom niepełnosprawnym, ale także zlikwidował jedyną poważną wadę N8C - małą, jak na polskie warunki liczbę drzwi, która spowalnia wysiadanie i wsiadanie.

Jakie trasy mają obsługiwać nabytki z Dortmundu? Przede wszystkim na Chełm. Nowa linia tramwajowa, której budowa się właśnie kończy, jest bowiem najbardziej "górską" linią tramwajową w Polsce. Mogą tam wjeżdżać jedynie pojazdy wyposażone w piasecznice (urządzenie sypiące piasek na szynę podczas poślizgu kół), z odpowiednim układem hamulcowym. Obecnie w Gdańsku warunki te spełnia zaledwie sześć pojazdów - cztery Citadisy i dwa już dostarczone N8C. W grudniu, wraz otwarciem linii na Chełm, pojawią się jeszcze trzy fabrycznie nowe Bombardiery. To wszystko wystarczy zaledwię na obsługę linii "1" z Chełmu do Centrum, ale z pominięciem Dworca Głównego. Wiosną, gdy pojawią się kolejne "używane" pojazdy z Dortumdu oferta zostanie wzbogacona.

- Chcemy, by docelowo z Chełmu kursowały tramwaje dwóch linii - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Pierwsza przez Wrzeszcz i Oliwę do Jelitkowa i druga do Brzeźna lub Nowego Portu. Ich uruchomienie zależy jednak od postępów w dostawie N8C - mówi Popiołek. W przyszłym roku zaplanowano dostawę dziewięciu sztuk. Wszystkie 44 tramwaje pojawią się w Gdańsku do 2011 roku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (123) 5 zablokowanych

  • A najlepiej jest kupić aż 88 nowych

    Jako znawca proponuję 88 szt nowiusieńkich tramwajów, z jednym małym ale... Bez napędów ;) Bo liczy się ilość... Napędy się wyremontowane ze starych przełoży i będzie git!

    • 0 0

  • Ludzie - na prawdę nie rozumię o co tak właściwie wam chodzil: Kupujemy to na co nas stać. Koniec i kropka. Jakoś większego oburzenia nie ma, że z tych samych Niemiec sprowadza się masowo kilku-kilkunastoletnie samochody. Myślicie, że ich właściciele nie chcieli by jeździć nowymi? Pewnie, że by chcieli - tylko ich nie stać więc kupują używkę i są zadowoleni, że w ogóle mają czym jeździć.

    Myślicie, że było by lepiej gdyby odkupiono od innych miast tramwaje typu "trumna"? (myśle, że wszyscy wiedzą, o który typ chodzi) Nie sądzę - tylko, że wtedy nie robiono by z tego powodu awantury gdyż tramwaje te są podstawą naszego taboru: mają nieszczelne okna, drzwi, czasami widać dziury w podłogach.

    Mam nadzieję, że funduszy starczy na wykonanie pełnego monitoringu we wszystkich jednostkach oraz że niektórzy wytrzepią sobie słomę z butów zanim wsiądą zarówno do SKM czy jakiegokolwiek pojazdu ZTM.

    • 0 0

  • A ja zalecam malkontentom chodzić pieszo i po sprawie.

    Pieszo zdrowiej przecież, a tramwaje takie są be. Jednemu skrzypi, drugiemu za głośno i za wąsko itd.

    • 0 0

  • Nep tun ek

    Dobra cena, wynik dobrych i rzeczowych negocjacji.
    W takiej cenine sam bym sobie kupił taki fajny tramwaj.
    Pozdro dla decydujacych o zakupie.

    • 0 0

  • linia na Chełm a niepełnosprawni

    nauczcie się czytać ze zrozumieniem - 4 z 6 będą niskopodłogowe

    • 0 0

  • Jeżeli N8C mają jeździć na Chełm i ma ich być tak dużo to na diabła było kupować bombardiery i budować taką wypasioną pętlę na Chełmie?
    Miasto ma budować tą linię dalej, co zrobią z tą pętlą, przyjdzie spychacz i wyrówna?, za ile?, rok, dwa?
    I jeszcze koncepcja budowy linii tramwajowej na Orunię na "wale" Kanału Raduni czyli pomiędzy kanałem a traktem, miejsca tam jest sporo a i przy okazji budować kładki nad Traktem, dość już wypadków na przejściach dla pieszych na Trakcie.
    Wykorzystując N8C można tą linię sukcesywnie rozbudowywać bez konieczności budowy gigantycznych pętli takich jak na Chełmie. Linia mogła by się zaczynać na ul.3Maja zjazdem w dół pod wiadukt Armii Krajowej i dalej nasypem, problemem ale do rozwiązania jest syfon Kanału Raduni na Biskupiej Górze. Tramwaj N8C jest jak ten Złoty Róg.

    Gdańskim decydentom proponuję kilkudniowy wypad do Krakowa i Budapesztu na zorientowanie się jak może funkcjonować komunikacja miejska, bo taka jest prawda, że albo się będzie budować nowe drogi albo rozbudowywać komunikację miejska a najlepiej to jedno i drugie :)

    A Citadisy na złom, a może Dortmund się zamieni na N8C? :), co z tego, że mają sporo drzwi jak nie ma gdzie tam wsiadać, chyba, że wprowadzą bilety z miejscówkami :)

    • 0 0

  • kolej powinna zakupic uzywane autobusy szynowe z niemiec , skm tez niech tam jedzie na zakupy no i czas te ikarusy wymienic na

    merce z RFNu ten sprzęt niemiecki jest moze dosyc stary ale jest systematycznie serwisowany i jest w swietnej kondycji. Do samochodów osobowych z niemiec to mozna sie przyczepic bo to juz róznie z nimi bywa - 30% nadaje sie na złom.

    • 0 0

  • Jak się nie podoba-to z buta!!!

    Bardzo dobrze niektórzy tutaj piszą, jak się komuś nie podobają
    Gdańskie tramwaje to z buta do pracy. Przejdziesz się jeden z drugim w mrozie i śniegu to Wam się odechce marudzenia!

    Bardzo dobry wybór. Popieram.

    Tylko żeby jeszcze 2-3 nowe rocznie brali bo nawet te niemieckie cudeńka się w końcu zużyją....

    • 0 0

  • Mało miejsc siedzących?????

    To tym bardziej super!

    Teraz to dopiero wyścigi mocherów na miejsca będą ekscytujące!!!

    Proponuje żeby ZKM wprowadziło dodatkowe bilety na takie linie-bo naprawdę będzie na co popatrzec :):):):):):)

    P.S. A tak serio-świetny zakup!!!!

    • 0 0

  • po pierwsze, wyraznie piszą w artykule, że nie stać by było ztm-u na zakup kilkunastu nowych, a zaledwie na jeden, za równowartość 44 tramwajów używanych,
    po drugie, jaka komunikacja podziemna w Gdańsku?? Gdańsk jest bagienny, jest to niewykonalne na dzień dzisiejszy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane