• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił w Dortmundzie używane tramwaje

Michał Tusk
15 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Na Chełm będą wjeżdżały tramwaje N8C sprowadzone z Dortmundu... Na Chełm będą wjeżdżały tramwaje N8C sprowadzone z Dortmundu...

Szykuje się prawdziwa rewolucja na gdańskich torach. Do dwóch, sprowadzonych pół roku temu z Dortmundu tramwajów N8C dołączą aż 44 kolejne.


...kupione w Krakowie Bombardiery... ...kupione w Krakowie Bombardiery...
...oraz jeżdżące po Gdańsku od siedmiu lat Citadisy. ...oraz jeżdżące po Gdańsku od siedmiu lat Citadisy.
Gdańsk Zakład Komunikacji Miejskiej, który na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego odpowiada za przewozy tramwajowe w mieście negocjował przejęcie tramwajów ze swoim dortmundzkim odpowiednikiem już od ponad roku. N8C z Niemiec były łakomym kąskiem, ponieważ nie są wycofywane z eksploatacji z powodu stanu technicznego, a w związku z przebudową torowisk naziemnych na podziemne. Do tych drugich N8C nie są przystosowane.

- Na, można już powiedzieć, "nasze" tramwaje ogromną chrapkę miał m.in. Kraków - zdradza Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM. Dortmund wybrał jednak Gdańsk. Dlaczego? - Może zabrzmi to dziwnie, ale nasi partnerzy z Dortmundu chcieli, by ich tramwaje nie stały się "rezerwą" używaną na najgorszych liniach. W Gdańsku mieli gwarancję, że N8C będą ważnym elementem miejskiego transportu - wyjaśnia Kozicka-Prus.

Jeden wóz kosztował ZKM 31 tysięcy euro. To oznacza, że za całą partię 44 pojazdów Gdańsk mógłby sprawić sobie jeden fabrycznie nowy niskopodłogowy tramwaj. Co prawda wozy typu N8C niskopodłogowe nie są, ale w przyszłości wiele się może zmienić.

- Są w Niemczech firmy, które produkują niskopodłogowe człony środkowe dla tramwajów N8C. W takim przypadku istniejący człon jest "wyjmowany" ze środka tramwaju i zamiast niego wstawia się fragment z dodatkowymi drzwiami i niską podłogą. Rozważamy zakup takich członów - mówi Kozicka-Prus. Taki zabieg nie tylko ułatwiłby życie osobom niepełnosprawnym, ale także zlikwidował jedyną poważną wadę N8C - małą, jak na polskie warunki liczbę drzwi, która spowalnia wysiadanie i wsiadanie.

Jakie trasy mają obsługiwać nabytki z Dortmundu? Przede wszystkim na Chełm. Nowa linia tramwajowa, której budowa się właśnie kończy, jest bowiem najbardziej "górską" linią tramwajową w Polsce. Mogą tam wjeżdżać jedynie pojazdy wyposażone w piasecznice (urządzenie sypiące piasek na szynę podczas poślizgu kół), z odpowiednim układem hamulcowym. Obecnie w Gdańsku warunki te spełnia zaledwie sześć pojazdów - cztery Citadisy i dwa już dostarczone N8C. W grudniu, wraz otwarciem linii na Chełm, pojawią się jeszcze trzy fabrycznie nowe Bombardiery. To wszystko wystarczy zaledwię na obsługę linii "1" z Chełmu do Centrum, ale z pominięciem Dworca Głównego. Wiosną, gdy pojawią się kolejne "używane" pojazdy z Dortumdu oferta zostanie wzbogacona.

- Chcemy, by docelowo z Chełmu kursowały tramwaje dwóch linii - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Pierwsza przez Wrzeszcz i Oliwę do Jelitkowa i druga do Brzeźna lub Nowego Portu. Ich uruchomienie zależy jednak od postępów w dostawie N8C - mówi Popiołek. W przyszłym roku zaplanowano dostawę dziewięciu sztuk. Wszystkie 44 tramwaje pojawią się w Gdańsku do 2011 roku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (123) 5 zablokowanych

  • malo drzwi !!!!!! (1)

    wsiadanie i wysaidanie w glownym czy na wrzeszczu to masakra, wstawcie te czlony i bedzie si

    • 0 0

    • Więcej kultury przy wsiadaniu i wysiadaniu to i przy mniejszej ilości drzwi w N8C będzie łatwiej.

      • 0 0

  • (1)

    nie wydaje wam sie ze: zalosne to wszystko troche jest???

    • 0 0

    • sam jesteś internauto żałosny. Tylko narzekać potraficie.

      • 0 0

  • zgadzam się - to dobra wiadomość!!!

    popieram : Gdansk za grosze kupił niezłe tramwaje.
    Lepsze niz wiekszość jakie posiadaja inne polskie miasta.
    Kupować dalej i nie przejmować się ujadającymi nieudacznikami :-))))
    No i malowanie jest super, biało-czerwone barwy to najlepsze w Polsce barwy komunikacji, a niebieskie - bleeeeee

    • 0 0

  • ALE zostawcie niemieckie MALOWANIE

    one jest ładne, kolorowe, a nie takie badziewne kremowe. PROSZę

    • 0 0

  • z czego sie cieszyc ?

    z czego sie cieszyc? ze teraz za te czlony dla niepelnosprawnych trzeba bedzie zaplacic tyle, co za pol kolejnego tramwaju? N I E W I E R Z E zw ktos te czlony w ogole zamowi a jezeli to moze za rok.. a makla liczba drzwi? coz, w niemczech nikt tego zlomu nie chcial juz uzywac wiec znalezli sie frajerzy polacy ktorzy to kupilu p0lacac za kazda sztuke tyle, co za nowke mercedesa, tez mi suoper pomysl

    • 0 0

  • Rezerwa (1)

    Jak wynika z tekstu, w Krakowie te tramwaje byłyby rezerwą, bo tam jezdzi sprzęt z prawdziwego zdazenia. W Gdansku używana, 22-letnia technologia bedzie z dumą reprezentowała najbardziej używane linie. Polska stała sie smietnikiem motoryzacyjnym i tramwajowym!

    • 0 0

    • Jeszcze jeden niezadowolony, ktory dawno nie byl w Krakowie.

      Adam. O co Tobie chodzi? Co takiego podoba sie Tobie w krakowskich tramwajach, czego nowe gdanskie nie maja?
      Lajkoniki maja sporo tramwaii z Norymbergi GT6, czyli modeli starszych od N8C i troche uzywanych z Wiednia.

      • 0 0

  • polaczki

    Gdyby w Polsce nie było komuny przez tyle lat, gdyby w Polsce nie żyło tylu złodziei,kombinatorów i krętaczy to nie bylibyśmy tak do tyłu. Każdy by chciał, żeby było jak w innych krajach Europy zachodniej. Można, tylko powiedzcie cwaniaczki skąd wziąć kasę na to wszystko? Robi się tyle na ile fundusze pozwalają. Jesteśmy tak do tyłu, że dopiero powstają plany budowy autostrad i ekspresówek, ulic do wybudowanych osiedli. Ponieważ zarabiamy dużo mniej niż europejczyk a płacimy za materiały budowlane, samochody i tramwaje prawie to samo to jesteśmy do tyłu.
    Ale polak już taki jest, że na Państwo się obraża i kombinuje jak sobie lepiej zrobić i wszyscy na tym słabo wychodzimy.

    • 0 0

  • żal poprostu... (1)

    znając życie niskopodłogowe człony zostaną zakupione może za 5 lat...a może wogóle, a może dopiero przy wymianie starego tramwaju na nowy...maybe...tylko szkoda mi ludzi niepełnosprawnych, którzy będa zdani na pomoc innych...a wiadomo jak to niekiedy z tą pomocą bywa...żal...

    • 0 0

    • krok w dobrym kierunku

      Gdyby obecne były niskopodłogowe to można by marudzić, a tak należy się cieszyć, że za cenę 1 fabrycznie nowego będzie 44 używane, w dobrym stanie. Nic nie tracimy z funkcjonalności, a zyskujemy możliwość by sukcesywnie tramwaje były dostosowywane na niskopodłogowe (co teraz niemożliwe) i mamy sprzęt zdolny do jazdy po stromych torach. Sądzę też, że ten N8C technicznie biją na głowę obecne szroty. Za tą cenę to rewelacja.

      • 0 0

  • (1)

    Te 2 tramwaje, które już są w Gdańsku są do bani. Są brzydkie w środku, brązowe i ponure, mają brzydkie siedzenia i okropnie w nich buja. Drzwi są rzeczywiście z dwóch stron, przez co jest mało miejsc siedzących. Do tego wysokie stopnie w wejściu. Być może mają jakieś dobre rozwiązania jezdne, sprawne hamulce czy coś, ale w mojej subiektywnej ocenie są słabsze niż te stare tramwaje.

    • 0 0

    • Gaba

      To, ze " okropnie w nich buja." nie jest wina tramwaju, tylko stanu torowiska.
      Pasazerow w Dortmundzie przez tyle lat jakos nie bujalo.

      • 0 0

  • Tramwaje z Dortmundu typu N8C

    naleza do tzw. tramwaii dwukierunkowych. Ten typ jest normalka dla kolei i metra, ale rzadkoscia dla tramwaii.
    Oznacza to tylko, ze ma drzwi z dwoch stron i pulpity sterownicze na obydwoch koncach pojazdu.
    Dzieki temu nie potrzebuje petli, aby zmienic kierunek jazdy, minusem jest jednak mniejsza ilosc pasazerow, ktorych moze zabrac.
    Dortmund pozbywa sie ich nie dlatego, ze nie moga one jezdzic w tunelu, tylko ze wzgledu na wymiane taboru na niskopodlogowy i czas dopuszczenia do ruchu N8C, ktory konczy sie w 2010 roku.
    Tramwaje te nie sa najmlodsze, ale naleza do bardzo niezawodnych, a cena 30 tys jest dosyc niska, miedzy innymi dlatego, ze pojazdy dwukierunkowe nie sprzedaja sie tak dobrze na rynku wtornym.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane