• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił w Dortmundzie używane tramwaje

Michał Tusk
15 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Na Chełm będą wjeżdżały tramwaje N8C sprowadzone z Dortmundu... Na Chełm będą wjeżdżały tramwaje N8C sprowadzone z Dortmundu...

Szykuje się prawdziwa rewolucja na gdańskich torach. Do dwóch, sprowadzonych pół roku temu z Dortmundu tramwajów N8C dołączą aż 44 kolejne.


...kupione w Krakowie Bombardiery... ...kupione w Krakowie Bombardiery...
...oraz jeżdżące po Gdańsku od siedmiu lat Citadisy. ...oraz jeżdżące po Gdańsku od siedmiu lat Citadisy.
Gdańsk Zakład Komunikacji Miejskiej, który na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego odpowiada za przewozy tramwajowe w mieście negocjował przejęcie tramwajów ze swoim dortmundzkim odpowiednikiem już od ponad roku. N8C z Niemiec były łakomym kąskiem, ponieważ nie są wycofywane z eksploatacji z powodu stanu technicznego, a w związku z przebudową torowisk naziemnych na podziemne. Do tych drugich N8C nie są przystosowane.

- Na, można już powiedzieć, "nasze" tramwaje ogromną chrapkę miał m.in. Kraków - zdradza Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM. Dortmund wybrał jednak Gdańsk. Dlaczego? - Może zabrzmi to dziwnie, ale nasi partnerzy z Dortmundu chcieli, by ich tramwaje nie stały się "rezerwą" używaną na najgorszych liniach. W Gdańsku mieli gwarancję, że N8C będą ważnym elementem miejskiego transportu - wyjaśnia Kozicka-Prus.

Jeden wóz kosztował ZKM 31 tysięcy euro. To oznacza, że za całą partię 44 pojazdów Gdańsk mógłby sprawić sobie jeden fabrycznie nowy niskopodłogowy tramwaj. Co prawda wozy typu N8C niskopodłogowe nie są, ale w przyszłości wiele się może zmienić.

- Są w Niemczech firmy, które produkują niskopodłogowe człony środkowe dla tramwajów N8C. W takim przypadku istniejący człon jest "wyjmowany" ze środka tramwaju i zamiast niego wstawia się fragment z dodatkowymi drzwiami i niską podłogą. Rozważamy zakup takich członów - mówi Kozicka-Prus. Taki zabieg nie tylko ułatwiłby życie osobom niepełnosprawnym, ale także zlikwidował jedyną poważną wadę N8C - małą, jak na polskie warunki liczbę drzwi, która spowalnia wysiadanie i wsiadanie.

Jakie trasy mają obsługiwać nabytki z Dortmundu? Przede wszystkim na Chełm. Nowa linia tramwajowa, której budowa się właśnie kończy, jest bowiem najbardziej "górską" linią tramwajową w Polsce. Mogą tam wjeżdżać jedynie pojazdy wyposażone w piasecznice (urządzenie sypiące piasek na szynę podczas poślizgu kół), z odpowiednim układem hamulcowym. Obecnie w Gdańsku warunki te spełnia zaledwie sześć pojazdów - cztery Citadisy i dwa już dostarczone N8C. W grudniu, wraz otwarciem linii na Chełm, pojawią się jeszcze trzy fabrycznie nowe Bombardiery. To wszystko wystarczy zaledwię na obsługę linii "1" z Chełmu do Centrum, ale z pominięciem Dworca Głównego. Wiosną, gdy pojawią się kolejne "używane" pojazdy z Dortumdu oferta zostanie wzbogacona.

- Chcemy, by docelowo z Chełmu kursowały tramwaje dwóch linii - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Pierwsza przez Wrzeszcz i Oliwę do Jelitkowa i druga do Brzeźna lub Nowego Portu. Ich uruchomienie zależy jednak od postępów w dostawie N8C - mówi Popiołek. W przyszłym roku zaplanowano dostawę dziewięciu sztuk. Wszystkie 44 tramwaje pojawią się w Gdańsku do 2011 roku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (123) 5 zablokowanych

  • a na Stogi?

    ciekawe kiedy na stogi będą jeździły takie tramwaje? jest dużo osób starszych które mają trudności z wejściem do starego tramwaju. Kiedyś do dworca jeździły autobusy niskopodłogowe a teraz już nawet nie!!!

    • 0 0

  • malo drzwi,malutkie schodki i wogole jestem na nie!;p

    jak dla mnie te tramwaje sa tragiczne... mają mało drzwi a schody są wręcz straszne.... są tak malutkie i wąskie że moja nóżka (rozmiar 40;p) ledwo sie na nich miesci.. ;)

    • 0 0

  • budżet miasta..

    to około 1,5 mld. rocznie.Zakupu 44-ch nowych tramwajów nie "wytrzyma"( bo to conajmniej 300 mil.zł.) samodzielnie żadne miasto nie tylko w Polsce.Użytkowane obecnie we wszystkich miastach naszego kraju tramwaje typu 105 N i Na to projekt z lat 30-ych ubiegłego wieku,nie można nawet technologicznie ich porównywać do np. samochodu m-ki "Warszawa"(wcześniej Opel,Pobieda).Produkcję tych tramwajów zakończona na przełomie lat 80-90 z powody braku zbytu na historyczne pojazdy.W latach 90-04 miasta podejmowały róznego rodzaju działania mające zapewnić ciągłośc komunikacji tramwajowej.Polegające głównie na modernizacji 105-tek oraz zakupie używanych z Niemiec i Austrii(roczniki lata 50 i 60).Tak postapiły:Szczecin,Poznań,Kraków itd.Gdańsk przetrzymał ten okres (tak jak i kartę magnetyczną wide Warszawa,jest elektroniczna bezstykowa otwarta na karte miejską).Strategia dla rozwoju komunikacji miejskiej w Gdańsku była zawsze głęboko przemyślana i adekwatna do tzw. otoczenia(np.zakup pierwszych w Polsce w 94 r.15-u niskopodłogowych orginalnych autobusów m-ki Mercedes za promocyjną cenę równą wtedy cenie Jelcza),zapłacono około 30% wartości rynkowej.Wracając do tramwaju z Dortmundu,śmiem twierdzić,że jest to też Mercedes zakupiony po bardzo dobrej cenie(pomimo zakusów z innych miast ,nie tylko polskich).Podpisany kontrakt opiewa na lata 2008-2011,świadczy to ponownie o przemyslanej polityce taborowej.Zakontraktowane tramwaje posłużą jeszcze wiele lat mieszkańcom naszego miasta.Dobrze by było,żeby Gdańsk dokupił 22-zestawy tego typu po 2011,bo będą do sprzedaży.Unifikacja taboru służy głównie użytkownikom.

    • 0 0

  • WSZYSTKO LEPSZE OD TYCH STARYCH GRATÓW CO JEŻDŻĄ TERAZ

    • 0 0

  • Barrrdzo dobry zakup!

    miałem okazję podrózować tym wozem i okazuje się że jest cichszy i wygodniejszy od tego co jeździ po gdańskich torach dotychczas. Na pewno i mniej awaryjny. pozdrawiam.
    ps. wozy stare ale jare!

    • 0 0

  • Rewelacja? No to prosze zerknac co ma Wroclaw

    http://www.skoda.cz/skoda-transportation/products/tramcars/tramcar-skoda-16-t-aid729.html

    Nic dodac, nic ujac. Wroclaw - miasto z klasa i wizja na przyszlosc, Gdansk - nijakosc i przestarzale tabory, czyz nie?

    • 0 0

  • szajs

    te tramwaje to szajs, okna przeciekaja

    • 0 0

  • Demostenes

    Wrosław to jest wogóle inna liga, tam wszystko jest takie mało polskie. Miasto żyje nawet nocą. Komunikacja ma stare fajne kasowniki z dziurkami :). Tramwaje fajne, ale nie dajmy sie zwariować nie wszystkie takie są a tez kilka tylko :) fakt robią wrażenie :)
    Miałem przyjemność nim jechać i naprawde sa fajne, na starówce kładli nowe tory (maja po jednym torze) ale da się wjechać prawie do rynku :). Dodatkowo na sarym mieście wogóle ich nie słychać nie wiem co oni tam dali jako amortyzator torów :)

    • 0 0

  • Drzwi to kurcze mało. Tragedia tak pchać się wysiadając

    starocie.

    • 0 0

  • bilet bedzie po 2 zl

    to pewnie zakupia mnostwo nowych tramwajow, przeciez jak placimy wiecej to wymagamy wiekszego komfotu prawda?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane