• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił w Dortmundzie używane tramwaje

Michał Tusk
15 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Na Chełm będą wjeżdżały tramwaje N8C sprowadzone z Dortmundu... Na Chełm będą wjeżdżały tramwaje N8C sprowadzone z Dortmundu...

Szykuje się prawdziwa rewolucja na gdańskich torach. Do dwóch, sprowadzonych pół roku temu z Dortmundu tramwajów N8C dołączą aż 44 kolejne.


...kupione w Krakowie Bombardiery... ...kupione w Krakowie Bombardiery...
...oraz jeżdżące po Gdańsku od siedmiu lat Citadisy. ...oraz jeżdżące po Gdańsku od siedmiu lat Citadisy.
Gdańsk Zakład Komunikacji Miejskiej, który na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego odpowiada za przewozy tramwajowe w mieście negocjował przejęcie tramwajów ze swoim dortmundzkim odpowiednikiem już od ponad roku. N8C z Niemiec były łakomym kąskiem, ponieważ nie są wycofywane z eksploatacji z powodu stanu technicznego, a w związku z przebudową torowisk naziemnych na podziemne. Do tych drugich N8C nie są przystosowane.

- Na, można już powiedzieć, "nasze" tramwaje ogromną chrapkę miał m.in. Kraków - zdradza Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka ZKM. Dortmund wybrał jednak Gdańsk. Dlaczego? - Może zabrzmi to dziwnie, ale nasi partnerzy z Dortmundu chcieli, by ich tramwaje nie stały się "rezerwą" używaną na najgorszych liniach. W Gdańsku mieli gwarancję, że N8C będą ważnym elementem miejskiego transportu - wyjaśnia Kozicka-Prus.

Jeden wóz kosztował ZKM 31 tysięcy euro. To oznacza, że za całą partię 44 pojazdów Gdańsk mógłby sprawić sobie jeden fabrycznie nowy niskopodłogowy tramwaj. Co prawda wozy typu N8C niskopodłogowe nie są, ale w przyszłości wiele się może zmienić.

- Są w Niemczech firmy, które produkują niskopodłogowe człony środkowe dla tramwajów N8C. W takim przypadku istniejący człon jest "wyjmowany" ze środka tramwaju i zamiast niego wstawia się fragment z dodatkowymi drzwiami i niską podłogą. Rozważamy zakup takich członów - mówi Kozicka-Prus. Taki zabieg nie tylko ułatwiłby życie osobom niepełnosprawnym, ale także zlikwidował jedyną poważną wadę N8C - małą, jak na polskie warunki liczbę drzwi, która spowalnia wysiadanie i wsiadanie.

Jakie trasy mają obsługiwać nabytki z Dortmundu? Przede wszystkim na Chełm. Nowa linia tramwajowa, której budowa się właśnie kończy, jest bowiem najbardziej "górską" linią tramwajową w Polsce. Mogą tam wjeżdżać jedynie pojazdy wyposażone w piasecznice (urządzenie sypiące piasek na szynę podczas poślizgu kół), z odpowiednim układem hamulcowym. Obecnie w Gdańsku warunki te spełnia zaledwie sześć pojazdów - cztery Citadisy i dwa już dostarczone N8C. W grudniu, wraz otwarciem linii na Chełm, pojawią się jeszcze trzy fabrycznie nowe Bombardiery. To wszystko wystarczy zaledwię na obsługę linii "1" z Chełmu do Centrum, ale z pominięciem Dworca Głównego. Wiosną, gdy pojawią się kolejne "używane" pojazdy z Dortumdu oferta zostanie wzbogacona.

- Chcemy, by docelowo z Chełmu kursowały tramwaje dwóch linii - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Pierwsza przez Wrzeszcz i Oliwę do Jelitkowa i druga do Brzeźna lub Nowego Portu. Ich uruchomienie zależy jednak od postępów w dostawie N8C - mówi Popiołek. W przyszłym roku zaplanowano dostawę dziewięciu sztuk. Wszystkie 44 tramwaje pojawią się w Gdańsku do 2011 roku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (123) 5 zablokowanych

  • A 2 i 8

    • 0 0

  • Pestka

    Ja tam proponuję kolej magnetyczną - o wiele taniej wszystko wychodzi niż podziemna ;) Naprawdę.

    • 0 0

  • Co z liniami 2 i 8?

    Czy na tych liniach pozostaną szroty do końca świata? Chełm ma nową linie tramwajową, nowe tramwaje, nowe autobusy, a na Przymorzu rozlatujące się Ikarusy rano na 199 i telepiące się, zgrzytające tramwaje m/szczególnie ósemki/.
    Ale będzie się można pochwalić modernizacją dojazdu na 1 osiedle...
    A co do nowych tramwajów, jakiekolwiek by one nie były i tak są lepsze niż nasze.

    • 0 0

  • trasa linii 1

    Ale niech ten tramwaj po zjeździe z góry skręci najpierw w lewo na przystanek przy Urzędzie Miejskim, potem Hucisko, potem Brama Wyżynna, a potem przy krzyżówce z Biskupią Górką, bo podobno KTOŚ CHCE BY BYŁO ODWROTNIE!!!!!

    • 0 0

  • woow super wspaniale i wogole bardzo sie ciesze

    ze jezdze samochodem

    • 0 0

  • super

    brdzo fajnie tylko jak one długo u nas wytrzymają????????

    • 0 0

  • czemu nie możemy kupić nowych, produkowanych w Polsce (FPS Cegielski, Pesa, Bombardier - też jest w Polsce montowany przez Solaris i MPK Kraków).
    Obywatele kupują za granicą używane samochody, urzędnicy tabor - szkoda.

    • 0 0

  • tramtram

    Dobre to te tramwaje beda, jak albo wtawi sie drzwi w srodkowym czlonie, albo sie tych czlonow pozbedzie i polączy sie krotsze wagony w sklady. Przyznac jednak nalezy, ze warto bylo o nie walczyc, choc z drugiej strony nie jestem zwolennikiem kasacji starych modeli 105Na, a maksymalnego ich modernizowania.

    • 0 0

  • tramtram - a kiedy ty się zmodernizujesz?

    Jesteś jak stara 105 -ka... ;)

    • 0 0

  • QRWA MAC CAIGLE CHELM I CHELM
    A KEIDY ZACNAPO RZADNE TRAMWAJE JEZDZIC NA LINI 6,12,15?!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane