• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupuje krótkie autobusy i modernizuje stare tramwaje

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Mercedes-Benz Citaro K - przykład autobusu o długości 10,6 m, spełniającego wymagania m.in. pod kątem liczby drzwi, emisji spalin czy odzysku energii przy hamowaniu.
  • Mercedes-Benz Sprinter City 77 - przykład autobusu o długości 8,7 m, spełniającego wymagania m.in. pod kątem liczby drzwi oraz emisji spalin.
  • Man Lion's City M - przykład autobusu o długości 9,6 - 10,5 m z możliwością montażu także trzech par drzwi, co jest preferowane przez ZKM w przetargu.

Zgodnie z zapowiedziami, ZKM Gdańsk rozpisał przetargi na pięć nowych krótkich autobusów oraz modernizację ponad 15-letnich tramwajów. Nowy i wyremontowany tabor powinien być gotowy jeszcze w tym roku.



Którym środkiem komunikacji miejskiej w Trójmieście podróżujesz najchętniej?

Planuje się zakup łącznie pięciu pojazdów. Dwa z nich to minibusy (od 8 do 8,8 m długości), a pozostałe trzy midibusy (od 9 do 10,6 m długości). To niewielkie pojazdy, bo mające zabierać minimum 30 lub 70 pasażerów. Będą jednak nieco większe od prawie 7,5-metrowych Kapen Urby, obsługujących śródmiejską linię 100.

Zaletą takich pojazdów jest przede wszystkim duża łatwość przejazdu po wąskich uliczkach. Zarząd Transportu Miejskiego odmawia jednak udzielenia informacji, dokąd zostaną skierowane nowe autobusy.

Przypomnijmy, że w ostatnich latach pojawiały się obietnice uruchomienia linii na Wzgórzu Mickiewicza zobacz na mapie Gdańska czy dodatkowej linii dojazdowej do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Osowej zobacz na mapie Gdańska.

Wybór pojazdów w przetargu będzie opierał się tylko w 55 proc. o kryterium najniższej ceny. Pozostałe dwa kryteria to: w 35 proc. warunki techniczne (zastosowanie odpowiednich materiałów czy rozwiązania w zakresie zawieszenia) oraz w 10 proc. ekologia (w tym jak najmniejsze zużycie paliwa).

Pierwszy dzień funkcjonowania linii 100, obsługiwanych 7,5-metrowymi Kapenami (26 października 2013 r.)



Nowości dla pasażerów

Z punktu widzenia pasażera, największą nowością będzie montaż gniazd USB, umożliwiających w trakcie podróży podładowanie telefonu komórkowego lub tabletu. Z punktu widzenia kierowcy, zaletą proponowanego wyposażenia będą wieszaki na ubrania, uchwyty na napoje czy niewielkie lodówki do chłodzenia napojów latem (ten zapis pojawia się tylko w przypadku 9 lub ponad 10-metrowców).

Pozostałe wyposażenie wnętrz pojazdów będzie już typowe dla gdańskich standardów, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska (w tym także na ekranie LCD).

Autobusy muszą być gotowe i dostarczone do Gdańska w terminie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy.

Zakup nowych autobusów pozwoli wycofać z eksploatacji najstarsze autobusy. Nz. Mercedes-Benz O405 z 1994 r. To seria pierwszych fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych w Gdańsku i zarazem w Polsce. Zakup nowych autobusów pozwoli wycofać z eksploatacji najstarsze autobusy. Nz. Mercedes-Benz O405 z 1994 r. To seria pierwszych fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych w Gdańsku i zarazem w Polsce.
Dodatkowo 23 nowe autobusy standardowe i przegubowe

Na tym nie kończą się plany autobusowe ZKM-u. Wkrótce ma być ogłoszony kolejny przetarg.

- "Na dniach" ogłosimy przetarg na autobusy standardowe [12-metrowe - dop. red.] oraz przegubowe. Po zakupie 23 pojazdów, wycofamy z ruchu najstarsze autobusy - neoplany i mercedesy, zachowując przy tym po jednym egzemplarzu jako tabor zabytkowy - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Tramwaj Konstal 114Na, który zostanie poddany wkrótce modernizacji. Tramwaj Konstal 114Na, który zostanie poddany wkrótce modernizacji.
Modernizacja tramwajów sprzed ponad 15 lat

Myślenie o taborze historycznym widoczne też jest w przetargu na remont tramwaju Konstal 114Na. W 1997 r. Gdańsk zakupił dwa pojazdy tego typu, stając się jednym z pierwszych polskich miast, gdzie pojawiły się tramwaje niskopodłogowe.

Pierwszy taki tramwaj przeszedł już remont w zakładach wielkopolskiego Modertransu, zyskując przy tym nowy wygląd i wyposażenie wnętrza. Druga ze "stoczternastek" będzie miała zachowany oryginalny wygląd zewnętrzny ale wnętrze także zostanie odnowione, przy czym oryginalne elementy będą przechowywane w magazynie z myślą o przeznaczeniu tego pojazdu za 20-30 lat na tramwaj historyczny.

W środku pojawią się m.in. nowe siedziska, odnowione drzwi, ich napęd oraz oświetlenie LED. Nowością w 114Na będzie montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących pod koła tramwaju piasek zwiększający jego przyczepność do szyn.

Konstal 114Na, który przeszedł w 2013 r. modernizację w Modertransie. Konstal 114Na, który przeszedł w 2013 r. modernizację w Modertransie.
Większym zakresem objęta jest modernizacja czterech niskopodłogowych tramwajów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r. Ich oryginalny kształt zewnętrzny nie zostanie zachowany, a wykonawca ma obowiązek zaproponować nowy wygląd części przedniej i tylnej wagonu.

Zdemontowane zostaną wysuwane rampy spod drzwi na ręcznie odkładane pochylnie. Pojawią się nowe siedzenia, nowe płaty drzwi wraz ze zmianą mechanizmu sterowania, oświetlenie LED oraz urządzenia klimatyzacyjne (grzewczo-chłodzące). Wymianie ulegną też m.in. elementy wyposażenia kabiny motorniczego, przeguby i napęd wagonów.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Nowe rampy w Jazzach gotowe

Jeden z czterech tramwajów Alstom Konstal NGd99. Jeden z czterech tramwajów Alstom Konstal NGd99.
Dlaczego ZKM nie chce zachować chociaż jednego tramwaju NGd99 z myślą o taborze historycznym?

- Na Śląsku jest sporo pojazdów tego typu [z nieco innym wyglądem zewnętrznym - dop. red.]. Jeżeli jednak pojawi się taki oddolny pomysł, na pewno go rozważymy - mówi Mongird.
Odnowione tramwaje jeszcze w tym roku

Modernizacja "stoczternastki" musi być wykonana w terminie 5 miesięcy od odbioru jej z Gdańska (odbiór w terminie do 30 dni od podpisania umowy), zaś NGd99 najpóźniej w ciągu dziewięciu miesięcy (pierwszy tramwaj maksymalnie w ciągu sześciu miesięcy, kolejne trzy co miesiąc po pierwszym pojeździe).

W przeciwieństwie do autobusów, w przetargu na modernizację tramwajów liczy się przede wszystkim cena (95 proc.) oraz długość trwania gwarancji (5 proc.).

Wybrane tramwaje N8C zyskają także klimatyzację drugiej kabiny motorniczego. Wybrane tramwaje N8C zyskają także klimatyzację drugiej kabiny motorniczego.
Dodatkowa klimatyzacja dla motorniczych

W tym roku ZKM planuje także montaż dodatkowych systemów klimatyzacji w drugich kabinach motorniczego w wybranych tramwajach typu N8C.

Obecnie tylko jedna kabina tego dwukierunkowego pojazdu posiada taki system, co jest dla motornicznych w upalne dni niedogodnością na trasach, na których nie można zawracać z wykorzystaniem pętli, czyli na Pieckach-Migowie (Morenie) oraz przy tymczasowej organizacji ruchu z wykorzystaniem przejazdu międzytorowego.

Zmiana kierunku jazdy tramwajami typu N8C na tymczasowym rozjeździe międzytorowym ułożonym na Podwalu Przedmiejskim podczas remontu torowiska na Przeróbce.

Tymczasowy rozjazd w rejonie przystanku Skrajna, który pozwalał "zawracać" dwukierunkowym tramwajom w trakcie przebudowy pętli Siedlce.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • (8)

    Dobra wiadomość! :)
    będzie coraz lepiej.
    Ale i tak znajdzie się masa ludzi wiecznie narzekających i niezadowolonych..

    • 179 26

    • (1)

      Nie bez powodu

      • 8 9

      • tak, ale odpowiedz sobie na pytanie, czy narzekanie coś zmieni

        od narzekania tylko mózg gnije, widocznie ktoś nie ma niż ważnego w życiu do zrobienia skoro marnuje czas na zatruwanie życia innym i sobie samemu,

        PS
        konstruktywna krytyka to nie narzekanie
        ale do konstruktywnej krytyki potrzebne są dane i fakty
        a nie wyssane z palca teorie motłochu

        • 0 0

    • chodzą słuchy że ziemia na której obecnie znajduje się baza autobusowa sprzedana deweloperom

      • 1 0

    • Za komuny też było "coraz lepiej". Co nie znaczy, że w tym czasie nie można było zrobić 5 razy więcej, szczególnie że pieniądze na te cele zostały przejedzone. Gdyby nikt niczego nie krytykował, to nadal żylibyśmy jak w komunie.

      • 0 0

    • (1)

      dokładnie od czegoś trzeba zacząć i stopniowo poruszać się do przodu na miarę swoich możłiwości!

      • 13 4

      • I bez totalnego zadłużania naszego społeczeństwa! Węgry właśnie spłaciły wszystkie (o ile dobrze zrozumiałem) swoje państwowe zobowiązania wobec MFW! Gratulacje! Uczmy się!

        • 7 3

    • dokładnie!

      Ja będę narzekać dopuki ZTM nie zacznie robić z nas debili. Za nasze miejskie pieniądze kupowane są nowe tramwaje i autobusy. I co z tego jak nikt o nie nie dba! Normą są tramwaje ze zderzakiem podklejonym na taśmę klejącą. Silniki Diesela w autobusach wyją jak by miały się rozpaść, wewnątrz coś odpada, grzechocze, wisi. I nikt tego nie naprawia. Pamiętam przesiadkę z Ikarusów, jak w środku "nowych autobusów" było cicho. Teraz śmiem powiedzieć, że jest dużo głośniej niż w starych, zdezelowane silniki, olej zmieniany co 3 lata, taki jest efekt.

      Oszukujecie obywateli nie dbając wcale o publiczny sprzęt. Zachęcając do jazdy komunikacją zamiast autem, dajcie w zamian coś co chociaż w 10% zastąpi auto.

      • 3 7

    • Alstom Konstal NGd99

      Wspomniane w artykule Alstom Konstal NGd99 są według mnie najpraktyczniejszymi tramwajami poruszającymi się po Gdańsk - praktycznie na całej powierzchni niskopodłogowe z dobrze rozplanowanymi siedzeniami (tutaj uderzam do Swinga) i dużą przestrzenią. Świetny przykład tego, jak powinien wyglądać komfortowy tramwaj.

      • 3 8

  • Ładnie wyglądają ale są bardzo głośne (1)

    Większą uwagę natomiast trzeba przyłorzyć do remontów podwozi tramwajów, ponieważ generują straszny hałas co jest nieprawdopodobnie uciążliwe dla ludzi mieszkających przy torowiskach. Wygląd to nie wszystko, skupcie się na regularnym serwisowaniu taboru !!!

    • 5 0

    • podwozia się rozpadają ponieważ torowiska są do remontu

      i do poprawek - żle zaprojektowane na zakrętach

      • 0 0

  • Bajery rowery a reomnty dróg i torowisk przez co te zakupy rozlatują się za chwilę kiedy?

    Po co kupowac nowy tabor jesli zły stan techniczny torowisk i dróg w przyśpieszonym tempie zamienia je w złom?!

    • 2 0

  • moja odpowiedź na ankietę

    ŻADNYM
    mam z domu 5 min pieszo do pracy

    • 0 0

  • Tramwaj to niestety najbardziej przestarzały i niesprawdzający się w miescie środek transportu. (24)

    • 33 314

    • nie musisz nim jeździć, inni są zadowoleni (3)

      • 55 9

      • A co ich tak zadowala? (2)

        Hałaśliwy przejazd? Skrzypienie na każdym zakręcie? Piski hamulców? Czy codzienne awarie?

        • 8 29

        • pisk hamulców?

          a to ciekawe jak tramwaj hamuje elektrodynamicznie:-)

          • 3 0

        • zadowalają ich głupie pytania, takie jak twoje

          • 7 2

    • idiota

      Ale ty jestes duuurny:) zmien lekarza:)

      • 0 0

    • Co za bzdura! (9)

      Nie wiem skąd taka opinia? Czy jesteś mieszkańcem Gdańska? Żeby nie tramwaje to Gdańsk do reszty stanął by w korkach! Oczywiście fajnie byłoby mieć metro jednak z wiadomych względów nie ma na to szans w Gdańsku.

      • 24 4

      • (5)

        Błędnie @Kirys utożsamiasz tramwaje z brakiem korków. Wystarczy puścić autobusy wydzielonymi bus pasami i "sztandarowy" argument o wyższości tramwajów upada.

        • 4 6

        • Proszę bardzo, ale nie wszędzie da się wyznaczyć buspasy w Gdańsku (1)

          Bez powodowania jeszcze większych korków. Zresztą z takim poszanowaniem przepisów jakie prezentuje wielu kierowców, to i tak Autobusy będą stać w korkach bo wąsate Janusze w Passerati zablokują buspas

          • 2 2

          • Nie jest mowa o wyznaczaniu bus pasów, a o budowaniu nowych, zamiast torów tramwajowych. Jak masz tory tramwajowe w jezdni to tak samo tramwaj utknie w korku. A jak dany pojazd ma wydzielony osobny tor, to nigdy nie utknie w korku, nie zależnie czy to tramwaj czy autobus. A skoro autobusy i ich infrastruktura jest tańsza to po co inwestować w kosztowną infrastrukturę tramwajową?

            • 0 1

        • (1)

          "Błędnie @Kirys utożsamiasz tramwaje z brakiem korków. Wystarczy puścić autobusy wydzielonymi bus pasami i "sztandarowy" argument o wyższości tramwajów upada."

          Bzdura., Autobus ma mniejszą pojemność i gorsze własności trakcyjne (wolniej przyspiesza, jest mniej komfortowy), zajmuje więcej miejsca, bo nie jedzie po torach oraz ma dłuższą wymianę pasażerów (ciasne wnętrza i gorsze rozmieszczenie drzwi). W wielu miastach gdzie powstało BRT autobusowe zaczyna się przebudowa tych niewydolnych przy dużych przewozach systemów na tramwaje lub lekkie metro.

          • 3 2

          • Autobus nie ma mniejszej pojemności - porównując oczywiście zbliżone do siebie długości tramwaju i autobusu. Sprawdź sobie dane techniczne, ile osób wejdzie do nowych Solarisów, to zobaczysz, że nie są gorsze od tramwajów.

            Wolniej przyspiesza i mniej komfortowy? Co Ty pleciesz. Nie wiem skąd masz takie informacje, pewnie takie masz odczucia jeżdżąc po Gdańsku, gdzie nie ma miejsca aby autobus (do tego stary) nabrał prędkości. Zobacz sobie Warszawę z jakimi prędkościami lecą autobusy i jak szybko ją osiągają, a jak wolno jeżdżą tramwaje, często muszą jeździć tak wolno (10km/h!), ze względu na hałas, mimo świeżo wyremontowanych torów.

            Jakoś janusze nie wjeżdżają na tory tramwajowe, więc nie wiemczemu zakładasz, że wjadą na WYDZIELONE bus pasy, specjalnie wybudowane, zamiast torów.

            • 0 3

        • Tak myślano w wielu miastach w latach 60 czy 70 a tak się to skończyło:
          http://www.railforthevalley.com/wp-content/uploads/2011/12/Ottawa_BRT_1.jpg
          Na zdjęciu codzienny korek autobusowy w kanadyjskiej Ottawie. Miasto zauważyło, że z autobusów już więcej się nie wyciśnie i będą budować tramwaj:
          http://www.railforthevalley.com/wp-content/uploads/2014/03/Ottawa-LRT-e1394030713909.jpg
          Gdańsk już ma tramwaje i nie musi powielać błędów zachodnich czy amerykańskich miast, które teraz wydają miliardy na odbudowę skasowanych wiele lat temu tramwajów.

          • 3 1

      • szansa zawsze jest (2)

        Skoro araby na pustyni mogą mieć stok narciarski to my nad morzem możemy mieć metro. Z resztą, Nowy Jork też leży nisko nad poziomem morza, a ma największą sieć metra na świecie. Można? Można

        • 2 4

        • Nie chodzi o to, czy blisko czy daleko morza (1)

          a o warunki geologiczne. Czy Nowy Jork nie lezy przypadkiem na litej skale?

          W Lizbonie masz bardzo duzo kolei podziemnych, a tez miasto nad morzem.

          • 3 0

          • Jeden kilometr metra kosztuje tyle co 20-30 km linii tramwajowej. Utrzymanie metra w Warszawie - 2 linie ok 30 km tuneli plus tabor to koszt większy niż Gdańsk przeznacza na całą komunikację. W Gdańsku da się zbudować metro ale Gdańsk nigdy nie zgromadzi funduszy na budowę i utrzymanie metra. Nie ma się co porównywać do NY - jedno z najbogatszych i największych miast świata czy nawet Lizbony - stolica państwa bogatszego od Polski. W Polsce nawet Warszawa ledwo jest w stanie budować i utrzymywać metro a Gdańsk jest znacznie mniejszy i biedniejszy. Poza tym metro też ma wiele wad podobnych do tramwaju, też się psuje blokując całą trasę. Do tego stacje są drogie w budowie, więc są rzadko i do tego głęboko, więc i tak coś nad metrem musi jeździć, dla tych którzy mają daleko do stacji metra.

            • 2 0

    • nieprawda ... (1)

      Tramwaj poprowadzony wydzielonym torowiskiem, nowoczesny tzn energooszczędny jest dla miast wybawieniem od nadmiaru spalin, korków itp ...
      a po za tym jednorazowo może zabrać wielokrotnie więcej pasażerów niż 30-letnie autko wygodnickiego ...

      • 5 2

      • AUTOBUS poprowadzony wydzielonym bus pasem, nowoczesny tzn energooszczędny jest dla miast wybawieniem od nadmiaru spalin, korków itp...

        A po za tym, AUTOBUS jednorazowo może zabrać tyle samo a nawet więcej pasażerów co tramwaj.

        • 1 10

    • Pewnie dlatego większość miast w Europie w nie inwestuje i rozbudowuje siatkę połączeń (5)

      Ale Pewnie spece od transportu publicznego na Świecie sie mylą. A tylko forumowicz o niku 666 ma racje.

      • 53 5

      • bo to gdyński zazdrośnik (3)

        on wierzy w swoje idiotyczne trolejbusy

        • 32 8

        • jak by był z Gdyni (2)

          to nie miałby powodów do zazdrości..zazdrość to znak rozpoznawczy Bolkowian

          • 5 10

          • Blokowian czyli Gdynian ? (1)

            • 2 2

            • Gdynianin

              • 3 2

      • Dokładnie tak!

        Forumowicz 666 oderwany od rzeczywistości.... To pewne!

        • 14 4

    • twoja wiedza jest taka jak twoja opinia o tramwajach :D

      • 8 4

  • 142

    Oddajcie linie 142!

    • 6 2

  • Ankieta

    Szkoda, że w ankiecie nie ma opcji dla mnie - codziennie jeżdżę do pracy autobusem, następnie tramwajem, aż w końcu SKM.

    Prośba do ZTM, aby mniej przesiadek było przy podróżach z południowych dzielnic Gdańska...

    • 4 2

  • Zastanawiam sie czy to jest naprawde modernizacja.Tzw piasecznice, byly juz w tramwajach w Wolnym Miescie Gdansku i pozniej tramwajach budowanych w Polsce.Z czasem prymitywne "piaskowe" hamulce zostaly zastapione elektromagnetycznymi a teraz czytam, ze "modernizowane" tramwaje znowu,jak za straych czasow otrzymaja owe "piasecznice".Zamiana wysuwanych automatycznie ramp dla wozkow na recznie ustawiane pochylnie nie jest chyba krokiem do przodu,czyli widac, ze kolejna radosna tworczosc miejskich urzednikow za nasze pieniadze.

    • 3 1

  • To jest postep czy cofanie sie do tylu?

    • 2 0

  • Prócz USB indukcja

    Za 1-2 lata ładowanie indukcyjne będzie powszechne. Może warto pomysleć za wczasu o miejscach do takiego ładowania w komunikacji zbiorowej. W przeciwieństwie do gniazd usb nie mozna ich uszkodzić mechanicznie, zalać, itp.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane