- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (78 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (70 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (158 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (102 opinie)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (155 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (69 opinii)
Gdańsk kupuje krótkie autobusy i modernizuje stare tramwaje
Zgodnie z zapowiedziami, ZKM Gdańsk rozpisał przetargi na pięć nowych krótkich autobusów oraz modernizację ponad 15-letnich tramwajów. Nowy i wyremontowany tabor powinien być gotowy jeszcze w tym roku.
Zaletą takich pojazdów jest przede wszystkim duża łatwość przejazdu po wąskich uliczkach. Zarząd Transportu Miejskiego odmawia jednak udzielenia informacji, dokąd zostaną skierowane nowe autobusy.
Przypomnijmy, że w ostatnich latach pojawiały się obietnice uruchomienia linii na Wzgórzu Mickiewicza czy dodatkowej linii dojazdowej do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Osowej .
Wybór pojazdów w przetargu będzie opierał się tylko w 55 proc. o kryterium najniższej ceny. Pozostałe dwa kryteria to: w 35 proc. warunki techniczne (zastosowanie odpowiednich materiałów czy rozwiązania w zakresie zawieszenia) oraz w 10 proc. ekologia (w tym jak najmniejsze zużycie paliwa).
Pierwszy dzień funkcjonowania linii 100, obsługiwanych 7,5-metrowymi Kapenami (26 października 2013 r.)
Nowości dla pasażerów
Z punktu widzenia pasażera, największą nowością będzie montaż gniazd USB, umożliwiających w trakcie podróży podładowanie telefonu komórkowego lub tabletu. Z punktu widzenia kierowcy, zaletą proponowanego wyposażenia będą wieszaki na ubrania, uchwyty na napoje czy niewielkie lodówki do chłodzenia napojów latem (ten zapis pojawia się tylko w przypadku 9 lub ponad 10-metrowców).
Pozostałe wyposażenie wnętrz pojazdów będzie już typowe dla gdańskich standardów, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska (w tym także na ekranie LCD).
Autobusy muszą być gotowe i dostarczone do Gdańska w terminie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy.
Dodatkowo 23 nowe autobusy standardowe i przegubowe
Na tym nie kończą się plany autobusowe ZKM-u. Wkrótce ma być ogłoszony kolejny przetarg.
- "Na dniach" ogłosimy przetarg na autobusy standardowe [12-metrowe - dop. red.] oraz przegubowe. Po zakupie 23 pojazdów, wycofamy z ruchu najstarsze autobusy - neoplany i mercedesy, zachowując przy tym po jednym egzemplarzu jako tabor zabytkowy - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Modernizacja tramwajów sprzed ponad 15 lat
Myślenie o taborze historycznym widoczne też jest w przetargu na remont tramwaju Konstal 114Na. W 1997 r. Gdańsk zakupił dwa pojazdy tego typu, stając się jednym z pierwszych polskich miast, gdzie pojawiły się tramwaje niskopodłogowe.
Pierwszy taki tramwaj przeszedł już remont w zakładach wielkopolskiego Modertransu, zyskując przy tym nowy wygląd i wyposażenie wnętrza. Druga ze "stoczternastek" będzie miała zachowany oryginalny wygląd zewnętrzny ale wnętrze także zostanie odnowione, przy czym oryginalne elementy będą przechowywane w magazynie z myślą o przeznaczeniu tego pojazdu za 20-30 lat na tramwaj historyczny.
W środku pojawią się m.in. nowe siedziska, odnowione drzwi, ich napęd oraz oświetlenie LED. Nowością w 114Na będzie montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących pod koła tramwaju piasek zwiększający jego przyczepność do szyn.
Większym zakresem objęta jest modernizacja czterech niskopodłogowych tramwajów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r. Ich oryginalny kształt zewnętrzny nie zostanie zachowany, a wykonawca ma obowiązek zaproponować nowy wygląd części przedniej i tylnej wagonu.
Zdemontowane zostaną wysuwane rampy spod drzwi na ręcznie odkładane pochylnie. Pojawią się nowe siedzenia, nowe płaty drzwi wraz ze zmianą mechanizmu sterowania, oświetlenie LED oraz urządzenia klimatyzacyjne (grzewczo-chłodzące). Wymianie ulegną też m.in. elementy wyposażenia kabiny motorniczego, przeguby i napęd wagonów.
Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Nowe rampy w Jazzach gotowe
Dlaczego ZKM nie chce zachować chociaż jednego tramwaju NGd99 z myślą o taborze historycznym?
- Na Śląsku jest sporo pojazdów tego typu [z nieco innym wyglądem zewnętrznym - dop. red.]. Jeżeli jednak pojawi się taki oddolny pomysł, na pewno go rozważymy - mówi Mongird.
Odnowione tramwaje jeszcze w tym roku
Modernizacja "stoczternastki" musi być wykonana w terminie 5 miesięcy od odbioru jej z Gdańska (odbiór w terminie do 30 dni od podpisania umowy), zaś NGd99 najpóźniej w ciągu dziewięciu miesięcy (pierwszy tramwaj maksymalnie w ciągu sześciu miesięcy, kolejne trzy co miesiąc po pierwszym pojeździe).
W przeciwieństwie do autobusów, w przetargu na modernizację tramwajów liczy się przede wszystkim cena (95 proc.) oraz długość trwania gwarancji (5 proc.).
Dodatkowa klimatyzacja dla motorniczych
W tym roku ZKM planuje także montaż dodatkowych systemów klimatyzacji w drugich kabinach motorniczego w wybranych tramwajach typu N8C.
Obecnie tylko jedna kabina tego dwukierunkowego pojazdu posiada taki system, co jest dla motornicznych w upalne dni niedogodnością na trasach, na których nie można zawracać z wykorzystaniem pętli, czyli na Pieckach-Migowie (Morenie) oraz przy tymczasowej organizacji ruchu z wykorzystaniem przejazdu międzytorowego.
Zmiana kierunku jazdy tramwajami typu N8C na tymczasowym rozjeździe międzytorowym ułożonym na Podwalu Przedmiejskim podczas remontu torowiska na Przeróbce.
Tymczasowy rozjazd w rejonie przystanku Skrajna, który pozwalał "zawracać" dwukierunkowym tramwajom w trakcie przebudowy pętli Siedlce.
Miejsca
Opinie (167) 4 zablokowane
-
2016-04-09 06:40
Pamietamy, pamietamy jak motorniczy z korba biegal z jednego knca tramwaju
na drugi i jazda do przodu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!- 0 0
-
2016-04-08 17:21
rampy w wagonach niskopodłogowych
Przy okazji remontu można by wyposażyć w rampy te tramwaje które ich nie posiadają.
- 2 0
-
2016-04-07 10:16
Czy zachowano jakiś egzemplarz Jelcza PR110? (nie mówie o ogórku) (2)
to były swietne autobusy. W latach 90tych znacznie lepiej sobie dawały rady na podjazdach niż Ikarusy, i nie śmierdziało w nich spalinami
- 35 3
-
2016-04-08 17:15
jesli piszesz o PR110 to chyba jasne, ze to nie ogorek.
- 1 0
-
2016-04-07 10:48
w zimie na stromych i długich podjazdach
kierowca kulturalnie zwykł prosić pasażerów o przejście do tyłu autobusy, aby zwiększyć nacisk na oś napędową :) takie to były czasy...
- 15 1
-
2016-04-07 10:13
A propos tramwajów dwukierunkowych (12)
W jaki sposób rozpoznać "na końcu" w Migowie, który tramwaj odjedzie pierwszy gdy stoją dwa obok siebie? Pytanie do ZTM
- 28 13
-
2016-04-07 10:13
(3)
zapytać motorniczego.
- 20 1
-
2016-04-08 17:09
XXI wiek
W XXI wieku to juz chyba nie motorniczy a co najmniej menager pojazdu dwukierunkowego.
- 2 0
-
2016-04-07 13:11
W XXI wieku? (1)
- 2 2
-
2016-04-07 14:56
W XXI wieku wszystko się sprawdza w appce na smartfonie
a nie że będę się ludzi pytał! TFU! To nie 2006!
- 4 1
-
2016-04-08 10:12
popatrz na rozklad jazdy ,,madry,, pytku
- 0 0
-
2016-04-07 20:07
bardzo łatwo odróżnic
ten w środku lub ten co stoi tyłem do ciebie
- 1 0
-
2016-04-07 14:26
Wystarczy czytać ze zrozumieniem na rozkładzie oraz na wyświetlaczu kierunkowym
jest napisane dokąd jedzie skład co drugi kurs odbywa się do krańca strzyża- 2 0
-
2016-04-07 10:33
ten z otwartymi drzwiami (1)
- 12 0
-
2016-04-07 13:12
wszystkie są zamknięte
- 1 3
-
2016-04-07 12:17
światła (1)
światła koloru białego oznaczają w danym momencie przód pojazdu, a czerwone tył pojazdu
- 7 0
-
2016-04-07 13:10
Musisz jeszcze długo obserwować świat
aby zrozumieć pytanie w komentarzu
- 1 4
-
2016-04-07 10:20
Ten który grzeje silnik pojedzie pierwszy
- 17 0
-
2016-04-07 10:10
za 10 -15 lat Gdansk bedzie jak Hamburg (9)
- 61 24
-
2016-04-07 10:15
(6)
tzn. wtedy zwiozą wszystkie 15 letnie złomy z Hamburga?
- 30 12
-
2016-04-08 13:18
Dlaczego zlom?
Takie 15 letnie,to smigaja po Hamburgu jak nowe, bo sie o nie dba. A w Polsce nowe po 5-ciu latach to zajechany zlom.Taki super service.
- 1 0
-
2016-04-07 10:18
(4)
Chciałbyś, przywiozą złom: stare po niemieckie tramwaje 30 letnie lub starsze!
Może i z Hamburga- 11 14
-
2016-04-07 10:31
a potem odsprzedamy je do Gdyni (2)
- 16 9
-
2016-04-07 13:16
bredzisz (1)
Lepiej przypomnij sobie co w Gdyni śmigało jak u was w Bolkowie jeszcze 15 lat sztrucle wysokopodłogowe śmigały...a ja beczkę z tego miałam...Gdyni nie wyprzedzicie...za wysokie progi bolusie..
- 6 12
-
2016-04-07 15:54
yyy to już się stało jakieś 15 lat temu
- 4 0
-
2016-04-07 11:52
W Hamburgu nie ma tramwajów
- 11 2
-
2016-04-07 11:45
tak wszędzie będzie Altona ;-)
- 5 0
-
2016-04-07 10:12
i wszędzie będą hamburgery
- 22 9
-
2016-04-08 12:39
jeszcze jedno
Jeszcze tylko podnieść pensje kierowcom, żeby im się chciało pracować a nie wozić kartofle.
- 1 0
-
2016-04-08 12:25
Iveco Kapena Urby - NIE
ten kto zamówił te pojazdy kompletnie nie weryfikował ich funkcjonalności. maja zawieszenie i rozstaw osi niedostosowane do potrzeb transportu miejskiego. dla pasażera stojącego są to raczej symulatory worka ziemniaków. pomysł na oszczędności dobry, wybrany pojazd absolutnie nie.
- 1 0
-
2016-04-07 18:21
(2)
Może w końcu w kierunku Stogów pojadą pożądne tramwaje
- 4 2
-
2016-04-08 11:51
Na liniach 3 i 8 dopiero po remoncie torów na togach, który ma się zacząć w przyszłym roku
- 0 0
-
2016-04-07 19:08
Po co?
- 1 1
-
2016-04-08 08:10
Brawo PiS (1)
To PiS ... a stare i złe to wina Tuska i PO
- 0 0
-
2016-04-08 10:34
tak tak... lemingu tak sobie tłumacz
- 0 0
-
2016-04-08 10:34
Gdańsk po zmianach jest bardzo słabo skomunikowany. Żeby z terenów Jasienia/Karczemek dojechać do Centrum trzeba się przesiadać ?! Zejście na piechotę zajmuje 45 min do max godziny. Przejazd wiecznie spóźnionymi autobusami + tram. to jakieś 30-40 minut. Gdzie na rozkładzie widnieje czas do max 18. Linia 167 to jakaś pomyłka wgl nie opłaca się z niej korzystać bo jeździ raz na ruski rok. Szybciej dojadę 130 na Morenę niż 167 na Jasień. Linia 161 jeździ 6 razy na dobę?! Bo po godzinie 9:00 ludzie nie korzystają z komunikacji... Kiedyś były linie 161 7 i 8 a i tak szczególnie zimą czekało się po godzinie na przystanku.
Ktoś miał naprawdę ciężkiego kaca w dniu zdawania projektu zmian, bo to jakaś pomyłka. Oczywiście z centrum dojadę wszędzie, ale do centrum z dzielnic oddalonych o kilkanaście km jedzie się jak do innego miasta. Już nie wspominając o korkach po 15, bo to kpina.
Zabraliście autobusy, albo zmniejszyliście częstotliwość, chcecie kupić mniejsze autobusy?! Ludzie w tych przegubowcach się nie mieszczą.
Jak wysyłacie praktykantów do liczenia ludzi w busach to nie o 18 kiedy jadą puste, a o 15-16, kiedy buta nie idzie wycisnąć... Klima zdechła w nich jakieś 3 lata temu gorąc i duchota ludzi więcej niż być powinno o jakieś 2 x i do tego jeszcze 3 żury walące jak 3 tygodniowy topielec. To jest obraz naszego transportu miejskiego.
Jedyne co jest na plus to tramwaje te akurat śmigają, aż miło.- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.