• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk odpuszcza deweloperom obowiązkową budowę parkingów

Katarzyna Moritz
18 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wstępna wizualizacja kamienic przy ulicy św. Ducha. Inwestor z firmy Lelex, nie czekając na zmiany wykupił obowiązkowe miejsca parkingowe w Śródmieściu. Po zmianach będzie mógł z nich zrezygnować. Wstępna wizualizacja kamienic przy ulicy św. Ducha. Inwestor z firmy Lelex, nie czekając na zmiany wykupił obowiązkowe miejsca parkingowe w Śródmieściu. Po zmianach będzie mógł z nich zrezygnować.

Właściciele czterech działek na Głównym Mieście, którzy od lat nie ruszyli z pracami z powodu obowiązku budowy parkingów, dostaną wreszcie zielone światło. Nowe plany miejscowe zwolnią ich tego obowiązku.



W przyszłym tygodniu gdańscy radni w końcu uchwalą zmieniony plan miejscowy dla czterech działek, których właściciele mieli problemy z budową parkingów. Chodzi o nieruchomości przy ul. Kleszej, Mariackiej 1, św. Ducha i Mokrej oraz terenu dawnych ław mięsnych zobacz na mapie Gdańska.

To efekt walki właścicieli tych działek i wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 4 czerwca 2014 roku, który stwierdził nieważność obowiązującej uchwały z 2003 roku w części dotyczącej parkingów.

Unieważniony został następujący zapis: "W przypadku, kiedy z powodów technicznych
lub innych nie można miejsc parkingowych zapewnić na terenie nieruchomości, należy
wykazać się prawem własności do odpowiedniej liczby miejsc w parkingach kubaturowych
na terenie Śródmieścia".

Właściciele tych czterech działek nie będą musieli budować już parkingów. Właściciele tych czterech działek nie będą musieli budować już parkingów.
Według jeszcze obowiązującego miejscowego planu, deweloperzy zobligowani są do budowy minimum dwóch miejsc parkingowych na 100 m kw. nowo budowanej powierzchni usługowej i minimum jednego miejsca postojowego na jedno mieszkanie.

Teraz ten wymóg zniknie.

- Wprowadzona będzie rezygnacja z wymogu realizacji minimum jednego miejsca postojowego na jedno mieszkanie. Da to inwestorowi możliwość uzyskania pozwolenia na budowę w sytuacji, gdy nie da się zapewnić odpowiedniej liczby parkingów na terenie nieruchomości. Tym bardziej, że teren położony jest w centralnym obszarze Śródmieścia w strefie ograniczonego i kontrolowanego parkowania - tłumaczy Dariusz Wołodźko, z biura prasowego w gdańskim magistracie.
Efektem obowiązującego dotąd planu jest m.in. dziura w ziemi na działce przy ul. Kleszej. Inwestor zaplanował tam zespół pięciu kamienic z 17 mieszkaniami i restauracją. Według spornego planu, musiałby jednak utworzyć 19 miejsc parkingowych w podziemiu. Wielkość działki o powierzchni 332 m kw. pozwala mu tylko na zbudowanie od sześciu do ośmiu takich miejsc. Ich budowa pochłonęłaby ok. 1,3 mln zł.

- Z nowym zapisem nie będzie się ustalać minimalnego wskaźnika miejsc parkingowych w ogóle. Tylko w poziomie zero, w częściach wspólnych musi być zapewniony parking dla rowerów. Ten zapis z pewnością będzie sprzyjać możliwości realizacji tej inwestycji - podkreśla Rafał Zwierzyński, prokurent firmy JJ-Inwestment, która w 2007 roku od miasta kupiła działkę przy Kleszej.
Działka przy Kleszej czeka na zabudowę od 2007 roku. Działka przy Kleszej czeka na zabudowę od 2007 roku.
Deweloper, który za sprawą niekorzystnych przepisów myślał o sprzedaży działki, kontynuuje przygotowanie do budowy.

- Jesteśmy na etapie uzgadniania nowej wersji bardziej historycznej elewacji, ponieważ konserwator zabytków, po zasięgnięciu opinii Instytutu Dziedzictwa Narodowego, zmienił nam jej wygląd i rozkład pomieszczeń. Gdy to uzgodnimy, będziemy mogli sporządzić projekt budowlany, co potrwa kolejne pół roku - zapowiada Zwierzyński.
Na zmianach w planie może też skorzystać inwestor z sąsiedniej działki przy ul. św Ducha, firma Lelex. W zeszłym roku otrzymała ją od miasta w użytkowanie wieczyste na 99 lat za blisko 3 mln zł. Chce tam postawić sześć kamienic z mieszkaniami i lokalami usługowymi. By nie przeznaczyć ok. 60 proc. powierzchni parteru na parking, deweloper wykupił już miejsca parkingowe w innych miejscach na terenie Śródmieścia. Gdy zmiany wejdą w życia, firma będzie mogła z nich zrezygnować. Deweloper planuje zakończyć swoją inwestycję w 2016 roku.

Również przy Mariackiej 1, także z powodu wymogu budowy parkingów, przeciąga się budowa nowego obiektu. Właściciel kamienicy Gotyk planował zakończyć budowę jeszcze w tym roku, ale na razie nie wyszedł z fundamentów.

Trudno natomiast przewiedzieć co zrobi właściciel działki pod Ławach Mięsnych. Przez wiele lat straszył to wykop po zakończonych pracach archeologicznych, a kilka miesięcy temu powstał tu skwer.

Na działce przy Bazylice Mariackiej powstał skwer. Nie wiadomo kiedy inwestor ruszy tu z budową.

Opinie (149) ponad 10 zablokowanych

  • "...w przyszłym tygodniu..."

    uwalą, czy uchwalą?

    • 19 1

  • Czyli w GD funkcjonuje to tak: (4)

    - kupuję działkę
    - ogradzam i olewam zapisy umowy i stosownego prawa
    - nadal olewam
    - wciąż olewam
    - miasto się ugina
    - robi, co chcę, a prawo idzie się --------ć

    • 73 5

    • (3)

      Przecież miasto się nie ugielo tylko sąd nakazał

      • 5 3

      • Masz rację. (1)

        Sąd. Nie za bardzo wiem, dlaczego sąd taki wydał werdykt, ale tak, masz rację. Mea culpa.

        • 5 1

        • Tylko, że w GD wyroki zapadają na telefon z Wa-wy

          • 3 5

      • Sąd jest częścią miasta. Budynek, pensje są od miasta. Uniwerek jest od miasta. W sporze władzy z obywatelem zawsze wygrywa władza. Radni dawno temu uchwalili wskaźnik m.p. Teraz nie było innej podstawy zmiany planu to znalazł się sąd. Równie dobrze można wydać i uzasadnić wyrok przeciwny, takie jest polskie prawo i sądownictwo. Zależy jaki kto ma interes.

        • 5 2

  • śmierdzi mi to ostro, można by przecież zrobić parking podziemny, ale to wiąże się z kosztami... (2)

    ostro ktoś posmarował ...

    • 49 6

    • Ktoś w rodzinie dostanie kolejne mieszkanko.

      • 7 2

    • technicznie tak, ale nie zawsze jest to opłacalne ekonomicznie

      rada miasta może uchwalić wszystko (papier jest cierpliwy a radni po socjologiach i europeistykach zaocznych wiedza techniczną nie grzeszą)
      natomiast deweloper musi osiągnąć zysk ze swej działalności a budowa parkingu podziemnego w niektórych miejscach może przekreślić sens ekonomiczny całej inwestycji.

      • 4 0

  • (1)

    Niezależnie czy mieszkańcom nowym czy starym będzie lepiej lub gorzej, sama decyzja obecnych włodarzy miasta, świadczy że tak po prawdzie NICZYM nie rządzą.
    Rządzą za to deweloperzy i szemrane interesy.
    To już nie jest republika bananowa ale Kalabria, Sycylia, Triada i Yakuza.

    • 38 6

    • Nazwijmy to po imieniu - budyniowo!!!

      • 4 3

  • Tak naprawdę to tytuł notki brzmieć powinien

    Gdańsk odpuszcza deweloperom ale uchowaj Boże mieszkańcom!!!

    • 37 6

  • Grubo smarowanie

    • 26 6

  • to budyn (1)

    BUDYŃ ma jeden samochód , to na ch.. mu parkingi

    • 21 6

    • właśnie

      lektyka, baldachim i wahlarze wystarczą

      • 1 0

  • Ciekawe kto i ile dostał za to? I jak blisko Budynia stoi (1)

    • 34 4

    • To tylko jego cień ;-)

      • 1 0

  • Co proszę?! (1)

    I co teraz? Wprowadźcie zapis, aby mieszkania w tych kamienicach były sprzedawane tylko osobom bez samochodów!!!

    • 45 4

    • to jak z mieszkaniami budynia. samochody na żonę będą, córeczkę.... albo po prostu zapomną że mają :)

      • 5 3

  • nnn

    budyn dostal lokal

    • 25 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane