• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk poligonem dla nowego typu rond

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi. Rondo turbinowe w Kokoszkach. Wystarczy obserwować tu ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi.

Jeśli ktoś chciałby podszkolić się z jazdy samochodem po rondach powinien przyjechać do Gdańska. Oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy w Gdańsku korzystają z rond turbinowych, dwu- a nawet trzypasmowych. Jesienią pojawi się w mieście minirondo, a pod koniec roku otwarte zostanie jedno z największych rond w Polsce.



Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli. Najbardziej skomplikowane rondo na świecie w mieście Swindon w Angli.
Od pomysłów gdańskich drogowców na ronda może się - nomen omen - zakręcić w głowie. Powód? Stają się liderem w skali kraju w wytyczaniu rond, czyli skrzyżowań z ruchem okrężnym. I wcale nie chodzi o ilość przebudowanych skrzyżowań, a o liczbę ich odmian jakie wprowadzają na nasze ulice.

Pozostaje mieć nadzieję, że nie będą mieć ambicji w doścignięciu pomysłowości Franka Blackmora, autora projektu magicznego ronda w angielskim Swindon. Tymczasem możemy zapraszać kierowców z innych miast, by nabierali doświadczenia w jeździe po nietypowych gdańskich rondach.

Ronda turbinowe - hit ostatnich lat

Rondo turbinowe przy Ergo Arenie. Rondo turbinowe przy Ergo Arenie.
Pierwsze rondo turbinowe w Gdańsku powstało u zbiegu ulic: Budowlanych i Nowatorów zobacz na mapie Gdańska pod koniec 2009 r. Zaprojektowano je w taki sposób, że ruch samochodów na pasie wewnętrznym i zewnętrznym nie przecina się. Początkowo kierowcy mieli problem z pokonaniem skrzyżowania, bowiem na rondo wjeżdżali z niewłaściwego pasa i w efekcie opuszczali go w innym niż planowanym kierunku.

Później skrzyżowania turbinowe zaczęły pojawiać się w Gdańsku jak grzyby po deszczu. Jedno z nich wykonano przy Ergo Arenie u zbiegu ulic Łokietka i Gospody zobacz na mapie Gdańska. Kolejne zaprojektowano z użyciem wyłącznie znaków poziomych przy centrum handlowym na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska, a także na lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.

Ronda wielopasmowe

Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku. Rondo na Targu Drzewnym w Gdańsku.
To przede wszystkim pozostałość po inżynierach sprzed 1989 r. Przykład? Targ Drzewny. zobacz na mapie Gdańska Przez wiele lat obowiązywała tam (niepisana) zasada, że pierwszeństwo ma szybszy i większy. Wszystko za sprawą różnej szerokości jezdni. Ma ona bowiem od siedmiu do 14 metrów szerokości.

Rok temu udało się w tym miejscu nieco zapanować nad kierowcami, malując na jezdni znaki poziome. Nie przeszkadza temu fakt, że w jednym miejscu skrzyżowanie ma cztery pasy ruchu, a w innym dwa.

Rondo wielopasmowe wykonane według najnowszych standardów i norm możemy napotkać jadąc Trasą Sucharskiego do Westerplatte, na wysokości ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

Nowość, czyli minirondo

Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo. Skrzyżowanie ul. Otomińskiej i ul. Goplańskiej w Gdańsku. W tym miejscu powstanie nowe minirondo.
Tej jesieni na skrzyżowaniu ulic Goplańskiej i Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska pojawi się minirondo. Na czym ono polega?

Pośrodku skrzyżowania zostanie wykonany próg zwalniający w kształcie koła. Autobusy i ciężarówki, które z racji swojego rozmiaru nie zmieszczą się w promieniu ronda, będą mogły pokonać to skrzyżowanie jadąc na wprost. Natomiast wszystkie pojazdy osobowe będą zmuszone objeżdżać próg dookoła.

Budowa minironda pochłonie 160 tys. zł. Ma być gotowe pod koniec października. Wybuduje je firma MTM.

Podobne rondo, tyle że wybudowane na prywatnym terenie, możemy napotkać jadąc przez teren sklepu OBI w Szadółkach zobacz na mapie Gdańska.

Rekordowe rondo w Letnicy

Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej. Planowane rondo na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Uczniowskiej.
Tuż obok stadionu w Letnicy zobacz na mapie Gdańska powstaje jedno z największych rond w Polsce. Splot Trasy Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu, znajdzie się rondo dla samochodów. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Nowe skrzyżowanie ma być gotowe pod koniec tego roku.

Miejsca

Opinie (217) 7 zablokowanych

  • Rondo z doopy (1)

    Może by tak zamiast niepotrzebnego ronda na Otomińskiej i Goplańskiej wyremontować chociaż kawałek ul. Goplańskiej??

    • 5 5

    • Niepotrzebne? Dzisiaj jakas lampucera o maly wlos nie wyje...a we mnie bo sie na Stopie nie zatrzymała!

      • 1 0

  • powaliło...

    Ci co wymyślają te "ronda" oraz niektóre skrzyżowania powinni za kare od świtu do zmroku a nawet i 24h jeździć tymi drogami żeby zobaczyć jakie uciążliwe i mało praktyczne to jest. to że ładnie wygląda na satelicie czy mapie nie znaczy że jest dobre -,-

    • 6 7

  • Panie Macieju Nastręt (2)

    Skoro pisze Pan, że wystarczy obserwować ruch przez ok. 10 minut, by stwierdzić, że wielu kierowców sobie nie radzi, proszę naszkicować jak powinno się jeździć po rondzie turbinowym w Kokoszkach.

    • 11 1

    • Mieszkasz tam,i nie wiesz?

      O sancta simplicitas!

      • 0 1

    • no cóż... jeżeli ktoś myśli, że jadąc prawym pasem przejedzie rondo na wprost

      albo skręci w lewo, no to niech sobie jeździ po rondach turbinowych... aż się nauczy :)

      • 1 1

  • polaki (1)

    160 tyś za budowe mini ronda... buahahah... przyjedzcie do UK to zobaczycie jak wygladaja mini ronda. Biała duża kropka na środku jezdni i jest ok... oj polaki uczyc sie i jeszcze raz uczyć...

    • 1 4

    • Koło,nie kropka...

      Oksymoronie...

      • 0 0

  • Czy ja dobrze widzę???

    Na rondzie przy ergo arenie, ktoś jedzie pod prąd!!!!???
    Chyba, że rondo jest w trakcie budowy..

    • 5 0

  • Gdańsk poligonem? Wystarczy przejechac sie po Polsce zeby stwierdzic ze jestesmy lekko zacofani

    Taka mała miejscowość jak Wodzisław Sląski posiada tylko takie ronda wiec względem czego ten poligon? Fakt, niektórzy kierowcy to matoły i robią cuda na rondach, ale jak ktoś ma prawko za gęsi to tak niestety jeździ....

    • 3 0

  • Jak uczą - tak jeżdżą (3)

    Pretensje możemy mieć do kierowców, do architektów, do urbanistów....

    Moim zdaniem za fatalną jazdę kierowców odpowiadają ośrodki szkolenia kierowców a dokładnie Ośrodki Egzaminacyjne !!!. Uczą one bowiem zdać egzamin a nie jak się poruszać pojazdem po drogach.

    Świeżo upieczony kierowca jeździ lewą jezdnią z Gdańska Głównego do Wrzeszcza, po obwodnicy i autostradzie jeździ 70 km/h i w dodatku lewym pasem. Po uliczkach osiedlowych pędzi ponad 60 km/h.

    Ciekaw jestem jak by się jeden z drugim zachował na rondzie wokół Łuku Triumfalnego w Paryżu, gdzie nie mam wymalowanych pasów, jest około 6- 8 zjazdów i jedzie w godzinach szczytu koło siebie więcej niż 5 aut ... ???

    To dopiero karuzela :-)

    • 5 5

    • dlatego w Paryżu

      co drugi samochód jest poobijany

      • 2 0

    • Winne WORDy? A wg mnie głupoty nie można się nauczyć-trzeba się z nią urodzić.

      • 3 1

    • takie czasy: kiedyś nauka - dziś usługa edykacyjna

      • 0 1

  • Dobre to Angielskie rondo (3)

    Mam siebie za dobrego kierowcę, ale to, to już przesada.

    Teraz nam takie cud zafundują i postawia patrol drogowki na cala dobe.

    • 5 1

    • O kude sorry za "Angielskie" z wielkiej litery (1)

      • 1 0

      • Kude, nie martw sie... po prostu masz szacunek dla Angoli :)

        :)

        • 1 0

    • wcale nie jest takie ciężkie, na jakie wygląda

      w wersji polskiej dałoby "kochane" prawoskręty oraz możliwość jazdy "dużym" rondem w lewo.

      • 1 0

  • rondo

    najlepiej wybudować na każdym skrzyżowaniu rondo i po sprawie he he

    • 3 0

  • (1)

    ludzie proszę was nie włączajcie prawego kierunku jak wjeżdżacie na rondo ponieważ zawsze skręcicie w prawo tylko tuż przed opuszczeniem ronda to bardzo ułatwia wjazd innym kierowcom

    • 6 5

    • Rondo

      Dojeżdżając do ronda (skrzyżowania o ruchu okrężnym), przed wjazdem na skrzyżowanie, należy zasygnalizować kierunek jazdy po przejechaniu skrzyżowania (tak samo, jak na zwyczajnym skrzyżowaniu). Zatem:
      a) jeżeli opuszcza się rondo pierwszym zjazdem - skręcając w prawo - dojeżdżając należy zasygnalizować prawym kierunkowskazem
      b) jeżeli opuszcza się rondo drugim zjazdem - jadąc prosto - dojeżdżając nie należy sygnalizować kierunkowskazami
      c) jeżeli opuszcza się rondo ostatnim zjazdem - skręcając w lewo - dojeżdżając należy zasygnalizować lewym kierunkowskazem
      d) temat zawracania pozwolę sobie zmilczeć - co prawda według przepisów zawracając na skrzyżowaniu należy zasygnalizować lewym kierunkowskazem, jednak realnie rzecz ujmując, taki sygnał jest psu na budę - jadący z naprzeciwka i tak zwykle nie dojrzy zza wyspy, a mało prawdopodobne, by jadący za nami też zawracał ;)

      Po wjechaniu na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, czyli rondo, sygnalizujemy jego opuszczenie prawym kierunkowskazem, znajdując się na wysokości osi jezdni zjazdu poprzedzającego zjazd, którym opuszczamy rondo.

      Brak tego sygnału wprowadza w błąd kierowców oczekujących na wjazd na rondo, którzy domniemują, iż będziemy kontynuować jazdę po rondzie, powstrzymują się od wjazdu, hamują - i w efekcie dezorganizują ruch, przez co wszyscy wracamy dłużej do domu, czy jedziemy do pracy, sklepu, lekarza, na wywczas...

      Zatem słuszne jest sygnalizowanie skrętu w prawo podczas wjeżdżania na rondo - o ile opuszcza się rondo pierwszym zjazdem. Sygnał skrętu w prawo powinien być włączony cały czas, już od momentu dojeżdżania do ronda. Jeżeli kierunkowskaz "zejdzie" podczas wjeżdżania na rondo, poprawiamy.

      Natomiast błędne jest sygnalizowanie przy pomocy lewego kierunkowskazu podczas jazdy po rondzie. Lewy kierunkowskaz włączony podczas dojeżdżania do ronda powinien sam "zejść" - jeżeli się tak nie stanie, wyłączamy go niezwłocznie po dojechaniu do ronda!

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane