• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg

Krzysztof Koprowski
23 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów. Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów.

Gdańsk zamierza wyznaczyć miejsca do parkowania hulajnóg współdzielonych. Specjalne miejsca do ich odstawiania pojawią się w 200 lokalizacjach - przede wszystkim w rejonie stojaków Mevo. Ponadto na terenie Głównego Miasta prędkość hulajnóg zostanie ograniczona do 12 km/h. To kolejna próba uporządkowania hulajnóg w przestrzeni publicznej po zeszłorocznym spocie reklamowym.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz rozwiązanie przedstawione przez władze Gdańska?

Mieszkańcy Trójmiasta oraz innych aglomeracji coraz chętniej korzystają ze współdzielonych elektrycznych hulajnóg, które nadal pozostają nieuregulowane w polskim prawie. Hulajnoga w myśl przepisów nie jest traktowana jako pełnoprawny pojazd, lecz odmiana zabawki lub gadżetu, a jej użytkownik z prawnego punktu widzenia jest... pieszym.

Legislacyjna obstrukcja sprawia, że piesi muszą dzielić się chodnikiem już nie tylko z parkującymi kierowcami aut, ale uważać na użytkowników hulajnóg oraz postawione przez nich hulajnogi - często na środku chodnika.

Czytelnicy Raportu z Trójmiasta regularnie piszą o problemach z parkującymi gdzie popadnie hulajnogami, które przeszkadzają w normalnym korzystaniu z chodników.

  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.


Czytaj też:

Artykuł z 2018 r.: Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych. Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych.

Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg



Władze Gdańska oraz radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ogłosili we wtorek wprowadzenie rozwiązania, które ich zdaniem choć częściowo rozwiąże problem konfliktów między pieszymi a użytkownikami elektrycznych jednośladów "na minuty".

- Hulajnogi elektryczne stają się istotnym elementem gdańskiego ruchu. Dzięki inicjatywie radnych miasta Gdańska i współpracy w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej podpisujemy w najbliższym czasie porozumienie z operatorami hulajnóg po to, żeby usankcjonować i znormalizować ich ruch - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Hulajnogi porzucone na chodniku w Sopocie



Premia za oddanie hulajnogi w wyznaczonym miejscu



Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg będzie polegało na promowaniu pozostawiania w specjalnie wyznaczonych miejscach urządzeń tego typu. Ponadto użytkownicy mają otrzymywać drobne bonusy za przestawienie hulajnóg z chodników do wyznaczonych parkingów.

Dokładna wartość bonusów i zasady przyznawania nie są jeszcze znane.

Co za geniusz ustawia tak hulajnogi?


Podobne zasady obowiązywały w systemie rowerów Mevo, gdzie za "przyprowadzenie" roweru do stojaka można było otrzymać 2 zł do wykorzystania na kolejne przejazdy.

W ubiegłym roku jeden z operatorów również zachęcał do pozostawienia hulajnóg w stojakach Mevo - użytkownik w nagrodę otrzymywał trzy darmowe minuty na kolejny przejazd (obecnie użytkownik otrzymuje 1 zł za pozostawienie hulajnogi w wybranych lokalizacjach).

Czytaj więcej:

Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo



Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome. Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome.

200 miejsc do parkowania przy stojakach Mevo



- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc są to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim - Proces malowania parkingów rozpoczynamy w środę [23 września - dop. red.], umowa z wykonawcą tych prac została już podpisana.
- Otrzymywaliśmy liczne sygnały od mieszkańców dotyczące pozostawienia hulajnóg na podwórkach czy skrzyżowaniach, co było niebezpieczne. Prosimy przyszłych przedsiębiorców, którzy podpiszą porozumienie, by je przestrzegali, abyśmy nie musieli jako komisja Rady Miasta Gdańska "naciskać" na prezydenta celem wprowadzenia bardziej drastycznych konsekwencji - mówi Piotr Dzik, radny WdG, przewodniczący komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej RMG.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
- Chcemy, żeby mieszkańcy korzystali z hulajnóg, ale chcemy by funkcjonowało to w sposób uporządkowany. Będziemy przyglądać się, by te porozumienia były realizowane. Jeżeli nie przyniesie to rezultatów, przejdziemy do twardszych rozwiązań, jak usuwanie hulajnóg - zapowiada Cezary Śpiewak-Dowbór., przewodniczący klubu KO w RMG.

Hulajnogi w śmietniku na Hallera

Dodajmy, że temat problemu z pozostawionymi hulajnogami na chodnikach poruszali w indywidualnych interpelacjach do prezydent Gdańska również radni: Joanna Cabaj z PiS (w listopadzie 2019 r.) oraz Karol Ważny z KO (maj 2019 r.).

Wspólną interpelację w tej samej sprawie wystosowała także grupa 15 radnych KO - w listopadzie 2019 r., dwa dni po interpelacji radnej PiS, która w swojej interpelacji pytała o sposób rozwiązania problemów szerzej opisanych wcześniej przed radnego Karola Ważnego.


Nie szybciej niż 12 km/h na obszarze Głównego Miasta



Władze Gdańska zdecydowały się pójść jeszcze o krok dalej i dodatkowo wymusić na operatorach zmniejszenie prędkości hulajnóg w wybranych obszarach miasta do 12 km/h

Oznacza to, że użytkownik nie będzie mógł rozwinąć wyższej prędkości mimo przekręcenia manetki przyspieszenia do oporu, ponieważ prędkość jest blokowana na podstawie lokalizacji hulajnogi w terenie.

- Pracujemy nad obszarami, w których powinno dojść do ograniczenia prędkości, bo ta nadmierna prędkość hulajnóg może być niebezpieczna. W porozumieniu z operatorami wskazaliśmy w tym zakresie na początek obszar Głównego Miasta - informuje Grzelak.
Dodajmy, że obecnie większość operatorów posiada w swojej ofercie hulajnogi, których użytkownicy są zdolni rozpędzić się do ok. 20-25 km/h.

Prędkość 12 km/h to odpowiednik bardzo powolnej jazdy rowerem, niemal pozbawionej wysiłku fizycznego. Rowery Mevo posiadały wspomaganie elektryczne do prędkości 25 km/h, zaś współdzielone skutery elektryczne (także obecne na ulicach Trójmiasta) rozpędzają się do prędkości ok. 40-45 km/h.

Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg. Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg.

Spot reklamowy, który niczego nie zmienił?



Przypomnijmy, że w ubiegłym roku na zlecenie Gdańska przygotowano spot reklamowy "Lepiej na boku", który miał zachęcić do użytkowników hulajnóg do parkowania z szacunkiem dla innych użytkowników przestrzeni publicznej. Miasto za przygotowanie tego materiału promocyjnego zapłaciło ok. 17,7 tys. zł.

Czy nowe propozycje okażą się bardziej skuteczne od spotu reklamowego? Zapraszamy do dyskusji pod artykułem.

10:16 28 WRZEśNIA 20

Nierozwiązany problem parkowania hulajnóg (4 opinie)

Przy City Forum powstał parking na hulajnogi elektryczne i co? Dalej walają się obok na chodnikach
Przy City Forum powstał parking na hulajnogi elektryczne i co? Dalej walają się obok na chodnikach

Opinie (243) 9 zablokowanych

  • Wolniejsza jazda w strefach 12km/h

    będzie tańsza?

    • 4 2

  • Trze ba

    Trzeba się za to wziąć jadę jak chcą nie zwracają uwagi na pieszych gdzie poruszają się osoby którzy słabo widzą może trzeba karty na hulajnogi tak samo jak na rower i dawać pouczenia i mandaty

    • 7 1

  • Jeżdże codziennie rowerem (2)

    I na ścieżkach rowerowych pełno tych buraków na hulajnogach. Zasuwają szybko. W ogóle nie patrzą na rowerzystów czy biegaczy. A jak się im zwróci uwage, że niebezpiecznie jeżdżą to są agresywni i wulgarni. Ostatnio jak jechałem rowerem na Zaspie to jakiś sprawny inaczej zostawił hulajnoge na środku ścieżki rowerowej. Wkurzyłem się strasznie, zsiadłem z roweru i walnąłem tą hulajnoge na trawe.

    • 15 5

    • Warci jedni drugich

      zarówno jedni i drudzy to chamstwo i buractwo które nigdy nie powinno poruszać się po cywilizowanych drogach.

      • 1 6

    • Trzeba było do rzeki.

      • 0 0

  • Koszt (2)

    Rozumiem, że skoro maksymalna prędkość zostaje zredukowana o 50% to koszt za minutę również zostanie zmniejszony o tę samą wartość, ponieważ w tym samym czasie będę mógł pokonać teoretycznie tylko połowę trasy, którą pokonywałem dotychczas?

    • 2 11

    • To może za postój na czerwonym świetle też?

      To może operator nie powinien liczyć czasu wynajmu gdy musisz zatrzymać się na czerwonym świetle? To jest problem pojazdów współdzielonych na minuty - oszczędny Polak musi jak najszybciej przedostać się do punktu docelowego bo każdy grosz jest na wagę złota. Efektem ubocznym jest zwiększone ryzyko wypadku, bo taki oszczędny nie patrzy na innych tylko na swój portfel. Później jest płacz gdy spowoduje wypadek i musi płacić tysiące PLN za leczenie czy naprawy szkód materialnych.

      • 3 1

    • Autem na minuty tez lecisz 70 na 30 aby mniej zaplacic?

      • 4 0

  • (4)

    Zamiast spowalniać hulajnogi w centrum należałoby iść w kierunku używania ich tam na jezdniach. To samochody powinny tam jeździć wolno tak aby nie było różnicy prędkości względem pojazdów UTO.
    W założeniach ustawa regulującą hulajnogi ma iść właśnie w tym kierunku.

    • 7 10

    • Każdy kto używa hulajnogi elektrycznej wie, że 25km/h jest graniczną bezpieczną prędkością (2)

      Wywrotki się zdążają i przy tej prędkości kończy się na siniaku i/lub otarciu. Przy większej prędkości można spodziewać się złamania. Poza tym w strefie tempo 30 i tak dużo szybciej jechać nie wolno.

      • 2 2

      • Nie wiem czy się zgadzasz czy nie ,ale ... (1)

        O ile auta jeździłyby faktycznie poniżej 30km/h to nie ma potrzeby rozdzielać ruchu tych pojazdów. Wystarczy nadać im status równoprawny z rowerem.
        A jeżeli auta jeżdżą szybciej to należy je odpowiednio spowolnić. To przecież uliczki ścisłego centrum a nie drogi zbiorcze.

        • 4 0

        • Samochody da się skutecznie spowolnić do 30km/h

          Doskonałym przykładem jest Otomin i ulica Konna. Co 50m szykana albo próg. Tak powinny wyglądać wszystkie drogi w strefach tempo 30.

          • 3 2

    • w centrum jakie masz tam jezdnie?

      tam same deptaki dla pieszych brukowane są

      • 0 0

  • (1)

    Ekipa Dulskiej nie widzi źle zaparkowanych aut na chodnikach, a chce się zabierać za regulację hulajnóg. Widać priorytety serdecznej prezydent.

    • 10 5

    • "Straż miejsca nie powinna karać"

      - Kacper Płażyński

      • 1 1

  • Bardzo dobra informacja.

    Bravo Gdańsk !

    • 2 4

  • O godz.12.00 50% ankietowanych (3)

    twierdzi, że wprowadzone przez urzędników zmiany nie będą wpływać na zachowania użytkowników hulajnóg. Powstaje pytanie nie po co nam hulajnogi, tylko po co nam tacy urzędnicy?

    • 10 1

    • Zazwyczaj psy wieszam na urzędzie i władzach miasta ale nie teraz. (1)

      Jest na plus, że dostrzegają problem i próbują zaradzić. Jak się nie uda w ten sposób to może spróbują w inny.

      • 0 0

      • Jak się nie uda

        to powinno się ich wymienić. To my im płacimy pensje za efektywność, a nie za metody prób i błędów przez 25 lat. To wciąż ci sami ludzie.

        • 0 1

    • będą bo będzie to powiązane z kosztami

      nie oddasz w strefie wydzielonej to ponosisz dodatkowe koszta.

      w mevo to działało, więc działać będzie i tu.

      • 0 0

  • Jeśli ludzie będą ich używać

    to będą parkowane po ludzku. Jak na razie widzę w większości trzodę...

    • 7 1

  • Hulajnogi super pomysl, niestety jezeli chodzi o realizacje to miasto nie radzi sobie z tym calym syfem. Na Legionow ostatnio w smietniku tez lezala hulajnoga na kolobrzeskiej ciagle leza na chodniku i to na srodku uniemozliwiajac przejscie juz nie mowie gdy zostawiaja je na srodku drog rowerowych! Miasto powinno sie za to dosc ostro zabrac

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane