- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (68 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (148 opinii)
- 3 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (54 opinie)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (99 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (147 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (62 opinie)
Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg
Gdańsk zamierza wyznaczyć miejsca do parkowania hulajnóg współdzielonych. Specjalne miejsca do ich odstawiania pojawią się w 200 lokalizacjach - przede wszystkim w rejonie stojaków Mevo. Ponadto na terenie Głównego Miasta prędkość hulajnóg zostanie ograniczona do 12 km/h. To kolejna próba uporządkowania hulajnóg w przestrzeni publicznej po zeszłorocznym spocie reklamowym.
Legislacyjna obstrukcja sprawia, że piesi muszą dzielić się chodnikiem już nie tylko z parkującymi kierowcami aut, ale uważać na użytkowników hulajnóg oraz postawione przez nich hulajnogi - często na środku chodnika.
Czytelnicy Raportu z Trójmiasta regularnie piszą o problemach z parkującymi gdzie popadnie hulajnogami, które przeszkadzają w normalnym korzystaniu z chodników.
Czytaj też:
Artykuł z 2018 r.: Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?
Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg
Władze Gdańska oraz radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ogłosili we wtorek wprowadzenie rozwiązania, które ich zdaniem choć częściowo rozwiąże problem konfliktów między pieszymi a użytkownikami elektrycznych jednośladów "na minuty".
- Hulajnogi elektryczne stają się istotnym elementem gdańskiego ruchu. Dzięki inicjatywie radnych miasta Gdańska i współpracy w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej podpisujemy w najbliższym czasie porozumienie z operatorami hulajnóg po to, żeby usankcjonować i znormalizować ich ruch - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Hulajnogi porzucone na chodniku w Sopocie
Premia za oddanie hulajnogi w wyznaczonym miejscu
Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg będzie polegało na promowaniu pozostawiania w specjalnie wyznaczonych miejscach urządzeń tego typu. Ponadto użytkownicy mają otrzymywać drobne bonusy za przestawienie hulajnóg z chodników do wyznaczonych parkingów.
Dokładna wartość bonusów i zasady przyznawania nie są jeszcze znane.
Co za geniusz ustawia tak hulajnogi?
Podobne zasady obowiązywały w systemie rowerów Mevo, gdzie za "przyprowadzenie" roweru do stojaka można było otrzymać 2 zł do wykorzystania na kolejne przejazdy.
W ubiegłym roku jeden z operatorów również zachęcał do pozostawienia hulajnóg w stojakach Mevo - użytkownik w nagrodę otrzymywał trzy darmowe minuty na kolejny przejazd (obecnie użytkownik otrzymuje 1 zł za pozostawienie hulajnogi w wybranych lokalizacjach).
Czytaj więcej:
Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo
200 miejsc do parkowania przy stojakach Mevo
- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc są to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim - Proces malowania parkingów rozpoczynamy w środę [23 września - dop. red.], umowa z wykonawcą tych prac została już podpisana.
- Otrzymywaliśmy liczne sygnały od mieszkańców dotyczące pozostawienia hulajnóg na podwórkach czy skrzyżowaniach, co było niebezpieczne. Prosimy przyszłych przedsiębiorców, którzy podpiszą porozumienie, by je przestrzegali, abyśmy nie musieli jako komisja Rady Miasta Gdańska "naciskać" na prezydenta celem wprowadzenia bardziej drastycznych konsekwencji - mówi Piotr Dzik, radny WdG, przewodniczący komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej RMG.
- Chcemy, żeby mieszkańcy korzystali z hulajnóg, ale chcemy by funkcjonowało to w sposób uporządkowany. Będziemy przyglądać się, by te porozumienia były realizowane. Jeżeli nie przyniesie to rezultatów, przejdziemy do twardszych rozwiązań, jak usuwanie hulajnóg - zapowiada Cezary Śpiewak-Dowbór., przewodniczący klubu KO w RMG.
Hulajnogi w śmietniku na Hallera
Wspólną interpelację w tej samej sprawie wystosowała także grupa 15 radnych KO - w listopadzie 2019 r., dwa dni po interpelacji radnej PiS, która w swojej interpelacji pytała o sposób rozwiązania problemów szerzej opisanych wcześniej przed radnego Karola Ważnego.
Nie szybciej niż 12 km/h na obszarze Głównego Miasta
Władze Gdańska zdecydowały się pójść jeszcze o krok dalej i dodatkowo wymusić na operatorach zmniejszenie prędkości hulajnóg w wybranych obszarach miasta do 12 km/h
Oznacza to, że użytkownik nie będzie mógł rozwinąć wyższej prędkości mimo przekręcenia manetki przyspieszenia do oporu, ponieważ prędkość jest blokowana na podstawie lokalizacji hulajnogi w terenie.
- Pracujemy nad obszarami, w których powinno dojść do ograniczenia prędkości, bo ta nadmierna prędkość hulajnóg może być niebezpieczna. W porozumieniu z operatorami wskazaliśmy w tym zakresie na początek obszar Głównego Miasta - informuje Grzelak.
Dodajmy, że obecnie większość operatorów posiada w swojej ofercie hulajnogi, których użytkownicy są zdolni rozpędzić się do ok. 20-25 km/h.
Prędkość 12 km/h to odpowiednik bardzo powolnej jazdy rowerem, niemal pozbawionej wysiłku fizycznego. Rowery Mevo posiadały wspomaganie elektryczne do prędkości 25 km/h, zaś współdzielone skutery elektryczne (także obecne na ulicach Trójmiasta) rozpędzają się do prędkości ok. 40-45 km/h.
Spot reklamowy, który niczego nie zmienił?
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku na zlecenie Gdańska przygotowano spot reklamowy "Lepiej na boku", który miał zachęcić do użytkowników hulajnóg do parkowania z szacunkiem dla innych użytkowników przestrzeni publicznej. Miasto za przygotowanie tego materiału promocyjnego zapłaciło ok. 17,7 tys. zł.
Czy nowe propozycje okażą się bardziej skuteczne od spotu reklamowego? Zapraszamy do dyskusji pod artykułem.
Nierozwiązany problem parkowania hulajnóg (4 opinie)
Opinie (243) 9 zablokowanych
-
2020-09-23 22:01
na złom z tym dziadostwem
- 4 0
-
2020-09-23 22:21
W Gdyni nie lepiej nawet wyjść z bramy nie można nawet koło Urzędu Miasta zostawiają gdzie popadnie nawet postawić nie mogą normalnie tylko walną i leży nawet przejść nie można nawet jakaś mama z wózkiem nie może przejść powinni wogóle zlikwidować albo mandaty wlepiać może się czegoś nauczą
- 2 0
-
2020-09-23 22:45
No cóż, kiedyś gdy umierał (tragicznie)
....szeryf takie miasto uchodziło za "Miasto Bezprawia" ... zewsząd przybywali przestępcy, rabusie, operatorzy, deweloperzy i wszelka szumowina.
- 0 0
-
2020-09-23 23:21
Hulajnogi ochyda
Ze ktoś na to wydał pozwolenie ,idąc w Sopocie kilka razy byłam potrącona , ochyda ,niebezpieczna rozrywka
- 3 2
-
2020-09-23 23:33
"Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo" czyli nic nie zrobili nowego a się chwalą.
"Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg będzie polegało na promowaniu pozostawiania w specjalnie wyznaczonych miejscach" Nic to nie da, kit dla mieszkańców, że coś zrobiono w tej sprawie.- 5 1
-
2020-09-23 23:37
17,7 tys. za 2min 18s (1)
Zapłacono 17,7 tys. za filmik trwający 2min 18s to się nazywa gospodarność.
- 6 2
-
2020-09-24 09:19
Stać nas,
Zrzucimy się
- 2 1
-
2020-09-24 04:10
(1)
kto bedzie mial sily iczas jak akumulator jest rozladowany wlok hulajnoge
- 0 4
-
2020-09-24 08:13
przed wypożyczeniem
masz podany stan akumulatora i szacunkową odległość jaką przejedziesz, w czym problem?
- 1 0
-
2020-09-24 07:10
Czy hulajnogi będą parkowane po ludzku?
A to zależy, czy pokolenie zainteresowane dobrze wychowało pokolenie korzystające i czy zapewniono odpowiednią infrastrukturę. A malkontenci będą i tak
- 3 0
-
2020-09-24 08:18
Jest lepsze rozwiązanie:
Tylko na wyznaczonych miejscach możesz automatycznie zakończyć o wynajem hulajnogi. Zostawiasz poza wyznaczonym miejscem - licznik wciąż bije.
- 6 0
-
2020-09-24 08:38
Jazda na jednym kółku. (2)
Ciekawi mnie tylko jedno; Kto i jak będzie kontrolował prędkość poruszania się na hulajnodze i jak byłaby egzekwowana ewentualność jej przekroczenia?
- 2 0
-
2020-09-24 09:04
aplikacja nie pozwoli na rozwijanie większej prędkości na określonym obszaerze.
- 1 0
-
2020-09-24 09:07
Odpowiedź jest w artykule.
Proponuję przeczytać coś poza tytułem, albo nie komentować ;P
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.