• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk rezygnuje z budowy nowego parkingu kubaturowego przy 3 Maja

Krzysztof Koprowski
21 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Teren, na którym miał powstać nowy parking kubaturowy. Po prawej kamienice 3 Maja 25 i 25A. Teren, na którym miał powstać nowy parking kubaturowy. Po prawej kamienice 3 Maja 25 i 25A.

Po drugim wyłożeniu projektu planu zagospodarowania dla rejonu historycznego Zespołu Szpitala Bożego Ciała, władze Gdańska wycofały się z forsowania budowy kolejnego parkingu kubaturowego w centrum miasta - przy ul. 3 MajaMapka. Pomysł ten od samego początku budził kontrowersje pod względem sensowności realizacji kosztownej inwestycji w sytuacji, gdy w sąsiedztwie istnieją już miejskie grunty przeznaczone na taką samą funkcję.



Czy miasto powinno budować parkingi kubaturowe?

Przypomnijmy: o zamiarze budowy nowego parkingu kubaturowego do 150 stanowisk postojowych przy ul. 3 Maja - pod boiskiem naprzeciwko budynków 3 Maja 25 i 25A pisaliśmy o tym w styczniu br.

Wówczas projekt planu zagospodarowania był po drugim wyłożeniu do publicznego wglądu. W pierwszej wersji projektu planu przewidywano realizację parkingu na maksymalnie 200 pojazdów w podziemnej lub nadziemnej kubaturze "pokrytej warstwą ziemi, w formie historycznego obwałowania z II połowy XIX w.".

Choć po pierwszym wyłożeniu wpłynęło 40 uwag o odstąpieniu od realizacji tej inwestycji, ograniczeniu liczby miejsc postojowych do 20 aut lub ustaleniu jej kształtu zgodnie z zapisami studium dla tzw. strefy B - ograniczonego parkowania, władze Gdańska pozostawały nieugięte. Zmieniono jedynie zapis o formie parkingu na konstrukcję całkowicie podziemną oraz zmniejszono jego pojemność do 150 pojazdów.

Gdzie zaparkować w Trójmieście? Sprawdź strzeżone parkingi



Istniejące, budowane oraz planowane ogólnodostępne parkingi kubaturowe w centrum Gdańska. Istniejące, budowane oraz planowane ogólnodostępne parkingi kubaturowe w centrum Gdańska.

Nieoczekiwana zmiana decyzji - parkingu nie będzie



Po drugim wyłożeniu ponownie wpłynęły wnioski o wykreślenie parkingu z projektu planu. Tym razem nieoczekiwanie do wniosków pozytywnie odniósł się działający w imieniu prezydent Gdańska, jej zastępca ds. zrównoważonego rozwoju, Piotr Grzelak.

- Po ponownym przeanalizowaniu możliwości lokalizacji parkingu podziemnego na 150 miejsc (...) oraz biorąc pod uwagę obawy mieszkańców budynku mieszkalnego przy ul. 3 Maja 25 i 25A dotyczące zwiększenia uciążliwości komunikacyjnych na tym terenie, podjęto decyzję o rezygnacji z parkingu. Równocześnie, w związku z zakazem zabudowy na całym terenie [gdzie przewidziano wcześniej parking - dop. red.], podjęto decyzję o zmianie jego przeznaczenia z usługowego z dużym udziałem zieleni urządzonej na teren zieleni miejskiej urządzonej ogólnodostępnej z dopuszczeniem obiektów obsługujących użytkowników niewymagających pozwolenia na budowę - czytamy w uzasadnieniu rozpatrzenia uwag.

Nie będzie żadnej alternatywnej nowej lokalizacji



Jak informują pracownicy Biura Rozwoju Gdańska, rezygnacja z parkingu oznacza całkowite odstąpienie od poszukiwania terenu pod taką funkcję w granicach tego planu.

- Projekt planu nie będzie zakładał możliwości wskazania innego parkingu "zamiennego" wobec lokalizacji przy ul. 3 Maja - zapowiada Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Należy przy tym zwrócić uwagę, że już teraz bez potrzeby procedowania nowego planu zagospodarowania dodatkowe miejsca postojowe można urządzić m.in.:

Zespół budynków dawnego Szpitala Bożego Ciała i jeden z trzech parkingów Hevelianum, na którym pobierana jest opłata 4,20 zł za godz. postoju. Zespół budynków dawnego Szpitala Bożego Ciała i jeden z trzech parkingów Hevelianum, na którym pobierana jest opłata 4,20 zł za godz. postoju.

Nowy parking dla planetarium, którego nie będzie



W pierwotnym założeniu nowy parking miał zapewnić miejsca postojowe dla osób odwiedzających centrum nauki Hevelianum własnym autem. Na MajdanieMapka, gdzie obecnie znajduje się ok. 70 miejsc postojowych, przewidywano ich likwidację w związku z budową planetarium.

Do realizacji tej inwestycji jednak nie dojdzie ze względu na dwukrotne przekroczenie szacowanego kosztu inwestycji (w pierwszym postępowaniu 42 mln zł, w drugim 49,8 mln zł; budżet zarezerwowany na ten ok. 21,2 mln zł) oraz utratę dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15 mln zł.

Rewitalizacja zabudowań dawnego szpitala Bożego Ciała



Niejako "w zastępstwie" planetarium, rozbudowy Kaponiery Południowej i rekonstrukcji odcinka muru Carnota planowana jest rewitalizacja Zespołu Szpitala Bożego Ciała (na kwotę ok. 31 mln zł), gdzie znajdą się: centrum powitalne dla gości Hevelianum z kawiarnią, mediateka, księgarnia, punkt informacyjny, baza noclegowa na potrzeby instytucji oraz pracownia pszczelarza.

Czytaj więcej:

31 mln zł na rewitalizację zapomnianych zabytków obok centrum Gdańska



Rewitalizacja dawnych zabudowań szpitalnych nie będzie jednak w żaden sposób ingerować w istniejącą liczbę miejsc postojowych na parkingach Hevelianum tj. przy ulicach: Gradowa 3, Gradowa 11 oraz 3 Maja 9, z których pracownicy placówki korzystają bezpłatnie.

Zabudowania dawnego Zespołu Szpitala Bożego Ciała, które będą poddane rewitalizacji. Zabudowania dawnego Zespołu Szpitala Bożego Ciała, które będą poddane rewitalizacji.

Projekt planu daje zielone światło dla działań Hevelianum



Zapisy procedowanego planu zagospodarowania będą nadal zezwalały na zmianę sposobu wykorzystania budynków historycznego Zespołu Szpitala Bożego Ciała na wyżej opisane potrzeby Hevelianum, co zarówno przy pierwszym, jak i drugim wyłożeniu dokumentu nie było w żaden sposób oprotestowane.

Kiedy należy spodziewać się ponownego wyłożenia projektu planu, z wykreślonym zapisem o parkingu kubaturowym, do publicznego wglądu?

- Z uwagi na uwzględnienie uwag zmieniony projekt planu musi być ponownie przesłany do uzgodnień [m.in. z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - dop. red.]. Wyłożenie do publicznego wglądu będzie możliwe po zakończeniu procedury uzgadniania. Termin ten nie jest aktualnie możliwy do określenia - wyjaśnia dyrektor BRG.

Miejsca

Opinie (181) 6 zablokowanych

  • Daliby te parkingi za darmo to by ludzie korzystali (5)

    A nie dziwią się że parkingi kubaturowe stoją puste a wszelka zieleń wokół rozjeżdżona i chodniki zastawione. Nie mówiąc o złodziejskich stawkach za parkowanie - godzina parkowania droższa niż bilet na ztm przez pół miasta. Taki parking mógłby kosztować max 2 zł za dzień a nie 4 zł za godzinę.

    • 32 13

    • Nawet 10zl na dzien jest stawka ok (2)

      W porownaniu do 5zlza godzine, a niektorzy jednak pracuja w centrum, dojazd np z karwin, komunikacja miejska jest oględnie mowiac nieoptymalny czasowo

      • 11 3

      • (1)

        kto normalny mieszka na Karwinach i dojeżdża do pracy do centrum Gdańska?

        • 3 7

        • Żona dojeżdża z Oto mina do centrum Gdynii, ale PKO opłaca jej parking pod samym biurowcem.

          • 4 1

    • Jak widać z tego, co napisałeś (-łaś)... (1)

      To nie brak pargingów jest problemem, tylko brak kultury i przyzwoitości kierowców.

      • 1 2

      • Czy raczej pazerność właścicieli parkingów.

        • 1 2

  • Gdańsk Nowy Nowy Port (1)

    Parking niepotrzebny,należy rozwijać komunikację miejską.A w Nowym Porcie niektórzy chcą parkingu kubaturowego zamiast blaszanych garaży za falowcem.Parking już jest z jednej strony,oraz miejsca postojowe dla mieszkańców i to wystarczy.Mieszkańcy okolicznych wspólnot niech na swoich terenach wygospodarują miejsca na swoje pojazdy.Potrzebujemy zieleni,przestrzeni,a nie parkingu molocha.

    • 6 14

    • .... i , dokończ zdanie

      zamiast parkingu będzie blok dewelopera na wyzwolenia 17 i 19 zabrane miejsca parkingowe dla tegoż bloku. wszystko dogadane, ustalone zapłacone. Rusza w październiku.

      • 4 2

  • Wincyj pod deweloperke Pani Dulkiewicz (1)

    Wincyj

    • 22 11

    • na panią to trzeba mieć wygląd i charakter

      • 2 1

  • A w Gdyni zlikwidowali już prawie wszystkie parkingi (1)

    I problem się rozwiązał

    • 14 2

    • problem czyli zasadność korzystania z usług w centrum

      kucyk to jednak jest talent

      • 5 1

  • Najpilniejszą sprawą wydaje się parking w obliżu dworca. (1)

    Godzina za darmo, potem opłaty. Teraz nawet nie ma jak odwieżć starszej osoby z bagażami na kolej. Wrocław i Kraków już dawno rozwiązały ten problem. Skutecznie i bezproblemowo

    • 30 5

    • przecież w Gdańsku już jest wiele miejsc do parkowania przy dworcu

      co ty bierzesz, Kwak?

      • 0 0

  • Zamiast tego prakingu powinien powstac parking koło Podwala Przedmiejskiego.

    • 6 4

  • Ciekawe jakie obłożenie (3)

    Najbardziej ciekawi mnie, jakie obłożenie ma parking na Jana z Kolna.

    • 22 1

    • (1)

      kiedy tam nie jestem to 90% miejsc wolna. Ale cała okolica wszystkie chodniki i trawniki zastawione. Polak nie zapłaci 3zł choćby nie wiem co . Cebulandia

      • 4 4

      • Cebulandia to dyktować takie ceny jak obok jest klepisko za darmo.

        • 1 1

    • Maksymalnie 20%

      A z reguły nie więcej niż 10%

      • 4 1

  • Szkoda Parkingu. (3)

    W Berlinie powstają dwa nowe wielopiętrowe parkingi.To pozwala na porządek na ulicach.U nas wybuduje się bloki a tysiace samochodów nie stoja gdzie sie da.To kłopot mieszkańców.Straż Miejska zarobi.

    • 15 12

    • (2)

      u nas powstał wielki panking na Jana z Kolna i stoi pusty bo Polacy nie chcą zapłacić 3zł tylko narzekają na brak parkingów

      • 9 2

      • (1)

        Tak, godzinę drogi na pieszo od długiej, bez sensownej komunikacji.

        • 1 3

        • przecież ten o którym piszą w artykule byłby w tej samej odległości i na dodatek trzeba przejść rejon dworca i Wały Jagiellońskie! Też byłby pusty.

          • 2 0

  • Szkoda. (2)

    Przypomnijmy:
    Zabudowa kubaturowa jest bardzo ważna. Każde szanujące się miasto powinno mieć przynajmniej jeden parking piętrowy. Poprawia to zadowolenie mieszkańców - jak i turystów, oraz wyręcza przepełnione parkingi naziemne. Parkingi piętrowe są też dobrym rozwiązaniem z tego względu, że nie zabierają tyle miejsca co zwykły parking, bo miejsca na nim można ograniczyć do kolejnych pięter. Idąc tropem innych metropolii (w tym europejskich) można też zastosować zieleń, krzew na ścianach budynku.

    • 7 12

    • Ale co ty przypominasz? Swoje własne mądrości czy mądrości z UM?

      • 1 0

    • tekst typowego mieszkańca opanowanego samochodozą bez wyobraźni i kontaktu z rzeczywistością

      W Gdańsku jest wiele parkingów piętrowych - jeśli ktoś tego nie zauważa, to znaczy po prostu ma ograniczoną percepcję rzeczywistości.

      • 0 0

  • Jeden z ostatnich kawałków ziemi do sprzedania.

    • 17 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane