• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus

Maciej Korolczuk
28 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Jeszcze w ubiegłym tygodniu po Gdyni rozwoził pączki, a teraz przez najbliższy miesiąc będzie testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Mowa o elektrycznym, bezemisyjnym autobusie Mercedes eCitaro. Można go spotkać na linii 139.



Pojazdy elektryczne w komunikacji miejskiej to:

Wyprodukowany przez Mercedesa testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa i komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu. Umożliwia podróż 82 pasażerom, posiada trzy wejścia oraz prosty system informacji pasażerskiej.

W czwartek po raz pierwszy wyjechał na ulice Gdańska. W porannym i popołudniowym szczycie woził pasażerów na linii 139 między Oliwą PKP a dworcem we Wrzeszczu.

- W Gdańsku autobus pozostanie na testach do 24 marca - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Na razie testujemy go na linii 139, ale docelowo sprawdzimy jak sobie radzi także na innych liniach. Decyzje o tym, gdzie i kiedy wyjedzie z bazy autobusowej przy Hallera, gdzie jest ładowany, będą zapadać na bieżąco.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin. Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów - dwa na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe dwa-cztery moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu.

  • Autobus pozostanie na testach w Gdańsku do końca marca.
  • Autobus można spotkać na linii 139.

- Jak zaznaczają jego producenci, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów - dodaje Dobrowolska.
Choć autobus jest bezemisyjny to do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego. Od autobusów GAiT na pierwszy rzut oka odróżnia go malowanie - burty są śnieżnobiałe, pojazd wydaje się też wyższy, a w środku mniej hałaśliwy. Jest też stosunkowo tani w utrzymaniu. Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Kosztowny jest z kolei zakup pojazdu oraz wyposażenie i jednoczesna eksploatacja kilkunastu czy kilkudziesięciu stacji ładowania.

Pasażerowie oprócz gniazd do ładowania telefonu mają też do dyspozycji kilka innych - mniej lub bardziej przydatnych - gadżetów np. guziki informujące kierowcę o potrzebie zastosowania przyklęku (obniżenia krawędzi w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania z pojazdu), rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.

Miejsca

Opinie (182) 7 zablokowanych

  • Czemu znowu mercedes?? Nie może być Volvo??

    • 1 1

  • W tym roku przygotuje pozew przeciwko władzom Gdańska o zatruwanie mnie spalinami takj jak w innych miastach! (3)

    Gdańsk będzie ostatnim miastem w Polsce które kupi autobusy elektryczne!!Nierobi nic by ograniczyć trujące nas spaliny tych prywatnych 20 letnich blachoszrotów i by ich było mniej a jest coraz więcej. Warszawa i inne miasta przegrały takie sprawy w sadzie mimo ze Warszawa zamówila 500 autobusów elektrycznych ,a Gdańsk nadal trujące diesle !!
    Zapłacicie kary a pozwów będzie coraz więcej !!

    • 4 5

    • Prawda

      W Warszawie większość są ekologiczne albo elektryczne więc dobrze może nie mercedesy ale solarisy elektrycznedobre autobusy

      • 0 0

    • Widać to szczególnie w Wrzeszczu (1)

      Kilka autobusów na włączanych silnikach, obok PKM tez na włączonych silnikach, a na przystankach inhalujący się ludzie. O okolicznych mieszkańcach nawet ni wspominam. Czy naprawdę trzeba być tak ślepym, żeby nie widzieć tego absurdu??

      • 1 1

      • dokladnie tak komunikacja miejska ma dawac przyklad a tez w Gdańsku truje na potege

        • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film GAiT testuje nowy autobus elektryczny Mercedes E-Citaro

    hahahahah! Taki Włocławek, z którego wszyscy się ostatnio śmieją ma elektryczne autobusy i biletomaty

    w prawie wszystkich autobusach.

    • 1 0

  • komunikacja po pierwsze to musi być punktualna (5)

    Tania i spójna . Bez tego nawet najlepsze autobusy są nic niewarte.

    • 54 11

    • (1)

      Skoro mamy tysiace aut blokujacych kazda deoge to zaden autobus nie bedzie punktualny

      • 3 5

      • Jeśli autobusy jeżdżą z częstotliwością co 20 min, i żeby dojechać z punktu A do punktu B muszę przynajmniej raz się przesiadać, to nie ma bata żeby stały się rozsądną alternatywą dla samochodu, korki czy nie korki.

        • 0 0

    • w Gdańsku to jakiś dramat (2)

      • 6 5

      • (1)

        Bo w Gdańsku jest 2 x wiecej samochodów niż w Berlinie stąd opóżnienia.

        • 7 7

        • Skoro komunikacja nie ma dogodnych połączeń, PKM co 20 min w szczycie i przepełniona, SKM co 10 15 min i się wiecznie psuje, to ludzie jeżdżą i będą jeździć samochodami proste.

          • 3 1

  • W końcu (2)

    Miałam okazję przejechać się autobusem w czwartek raniutko. Od razu podwyższył się komfort jazdy, gdyż w środku db wygłuszony i w ogóle cichy. Kierowca chyba był dumny z jazdy, gdyż powiadomił pasażerów o tym jakim pojazdem jedziemy. Uważam, że Gdańsk jako miasto nadmorskie i nowoczesne powinno od dawna korzystać z pojazdów elektrycznych w komunikacji miejskiej

    • 6 0

    • Skad wezmiesz prad ?

      • 0 0

    • Re

      Nowoczesne? Proszę o argumenty dotyczące tego stwierdzenia

      • 4 1

  • Wiadomo niemieckie autobusy (1)

    Dla miasta rządzonego przez POKO

    • 2 5

    • Jakos polskie firmy nie podstawily swoich produktow na testy

      • 1 0

  • Autobus na energię z węgla? (22)

    Truje środowisko bardziej niż diesel

    • 98 70

    • Chryste Panie... (4)

      A w szkole się spało?
      Tak, spalanie węgla jest szkodliwe. Nikt temu nie przeczy. A teraz pytanie: co ma większą sprawność? Silnik spalinowy, czy to benzyna czy ON, czy może blok elektrowni?
      Do tego, jak myślisz, co ma skuteczniejsze filtry? Samochód czy elektrownia?

      • 12 5

      • manipulacja rodem z dziennika telewizyjnego (3)

        a co ze sprawnością silnika elektrycznego? musisz przemnożyć sprawność elektrowni przez sprawność silnika elektrycznego. W szkole się spało?

        • 5 1

        • Oj chyba się spało :-) (2)

          Akurat silnik elektryczny ma bardzo wysoką sprawność - ponad 90%, spalinowy 30-40% :-)

          • 6 3

          • Jeszcze weź pod uwagę, że sprawność spalinowego zazwyczaj mierzą w wąskim zakresie obrotów. (1)

            A w praktyce - makabra...

            • 5 2

            • Spalamy węgiel, ogrzewamy wodę, wytwarzamy parę, poruszamy nią generator prądu, w transformatorach podwyższamy napięcie, przesyłamy, kilkukrotnie obniżamy w transformatorach i dostarczamy do gniazdka, a z gniazdka do akumulatora, z niego do silnika, który zaczyna się obracać. Na każdym etapie powyższych przemian występują straty, więc sprawność układu jest iloczynem wszystkich jego składowych. Stąd "sprawność" od spalanego węgla, aż do poruszenia auta spada do poziomu 30 %. Czyli mniej niż 1/3 węgla porusza pojazd, resztę mamy w płucach ;)

              • 4 1

    • przede wszystkim na potęgę niszczy drogi, szczegolnie latem (3)

      w miastach powinny dominować szynobusy

      • 7 13

      • (2)

        A czym to się różni od zwykłego autobusu na ropę?

        • 5 2

        • (1)

          zobacz ile rocznie mieszkancow Gdanska kosztuje naprawa dróg

          • 4 2

          • "... waży około tony więcej niż autobusy z silnikiem diesla ...", czyli ma większy nacisk kół na jezdnię, czyli na potęgę niszczy drogi.

            • 1 3

    • Elektryki to ślepa uliczka motoryzacji. (9)

      Produkcja jest droga, mniej ekologiczna od produkcji tradycyjnych pojazdów. Akumulatory nie wytrzymują intensywnej eksploatacji a koszt ich zakupu to czasami ponad połowa wartości nowego pojazdu. Zakup i instalacja szybkiej stacji ładowania to duże pieniądze a stawki w komercyjnych ładowarkach przestają być atrakcyjne wobec benzyny lub ropy. Obecnie znacznie efektywniejszym i tańszym rozwiązaniem są pojazdy hybrydowe a w przyszłości pojazdy korzystające z ogniw wodorowych. W Danii po anulowaniu dopłat i przywilejów sprzedaż elektryków spadła na łeb na szyję. Ale kto zabroni bogatemu? Biednemu? Cóż biedny boś głupi.

      • 10 16

      • Ale bełkot (7)

        1. Produkcja tanieje i za 10-20 lat powinna się zrównać ze spalinowymi
        2. Akumulatory też są coraz lepsze, a nawet obecne Tesle z 500 tys km przebiegu nie mają dużej straty pojemności
        3. Elektryki się ładuje głównie w domach, a na stacjach wyjątkowo
        4. Hybrydy też mają te okropne drogie akumulatory
        5. Wodór jest póki co zbyt trudny do przechowywania i zbyt drogi w produkcji

        • 12 7

        • Mądrala za dychę. (6)

          Elektryki z domowej instalacji ładujesz od kilkunastu do nawet ponad 20 godzin. Chyba, że zainstalujesz sobie szybką ładowarkę ale za to się płaci. Za 10-20 lat będą dostępne ogniwa wodorowe być może nawet auta same będą produkować wodór. Natomiast w hybrydach baterie są kilka razy mniejsze niż w elektrykach.
          Nie ma takich problemów z ładowaniem i wymianą lub regeneracją baterii. Żywotność baterii w elektrykach określana jest na 200 tysięcy km czasem na 350 tys ale przy uwzględnieniu spadku zasięgu. Fakt Tesla daje zdecydowanie większą gwarancję ale nie na wszystkie modele. W dodatku Tesla swoje kosztuje. W USA kraju bogatszym od Polski już dzisiaj brakuje stacji szybkiego ładowania po prostu rozbudowa sieci przesyłowych to ogromne koszty a ich dostosowanie do elektryków jest wręcz marnotrawstwem zasobów.

          • 1 4

          • Mnie zastanawiazasięg i ładowanie takiego autobusu. (4)

            Dlaczego nie ma np. w bazie stacji ładowania i autobus podjeżdża na wymianę baterii. Tak się robi z wózkami widłowymi w halach aby cały czas mogły pracować. Po co komu autobus który po 100km musi odstać 8h?

            • 1 1

            • Zakup hybrydowego Solarisa zwraca się po 7 latach. (2)

              Oczywiście przy założeniu, że przejeżdża 60 tys rocznie. Hybrydowy Solaris ma prawie 3,2 raza mniejszy akumulator od elektrycznego Mercedesa. Oczywiście akumulator w hybrydzie i elektryku to najdroższy element wozu. Po ilu więc latach zwróci się elektryczny Mercedes? 15-20 a może i więcej zakładając, że nie wymienimy akumulatora ale jaki wtedy będzie miał zasięg cudowny elektryczny Mercedes?

              • 1 1

              • Przeliczając koszt zakupu nowych akumulatorów w TESLI na ilość przejechanych km (1)

                wychodzi że trzeba do każdych 100km doliczyć około 5-6zł. czyli jakieś 1.5 litra dodatkowego paliwa na 100km. Biorąc pod uwagę dużą różnicę w eksploatacji ( 25kWh = 10zł w II taryfie a 10l spalania = 50zł ) i tak wychodzi to dużo taniej. Kolejna sprawa to brak układów wydechowych, wtryskowych, rozruszników, silników, zbiorników paliwa a jedynie łożyska w silnikach :) i brak ich potrzeby kapitalnego remontu co 400-600tys km albo i częściej powoduje dużo większą żywotność samego pojazdu i o wiele szybszy i tańszy ich remont i utrzymanie. To się w długim okresie powinno kalkulować.

                • 2 1

              • No tak bo szybkie komercyjne ładowarki oferują II taryfę.

                Elektryki są już po prostu drogie i w 10 letnim koszcie eksploatacji nie mogą konkurować nawet z benzyną a co dopiero z hybrydą lub dieslem. Silniki elektryczne w sprzyjających warunkach mają rzeczywiście większą żywotność jednak po 15 latach każde obecnie produkowane auto nadaje się na śmietnik. Korozja, słabe lakiery, tania instalacja elektryczna. Elektryki są dla bogatych i pseudo ekologów. Na razie nic nie pobije hybrydy jeśli mówimy o ekologii i kosztach eksploatacji.

                • 1 2

            • Bateria kosztuje. W dodatku kierowcy trzeba za stanie zapłacić.

              Wymianą też kosztuje (operator wózka, elektryk itd ) Hybrydą by dalej pomykał po mieście, woził pasażerów i nie martwił się o zasięg.

              • 1 0

          • Szybkie komercyjne ładowarki są drogie im szybciej łądują tym więcej płacisz.

            • 1 1

      • ślepa leming to jest twoja głupota

        • 0 2

    • Brawo na to czekałem az leming pochwali sie głupotą i zaraz stado takich bezmózgowców jak on to poplusuje

      Lemingi wam nawet diesel nie szkodzi bo mózg już wam dawno obumarł .

      • 0 2

    • ale czyja to wina Januszu? Wungiel zly ale jak elektrownie atomowa trzeba budowac to ten sam janusz jęczy. Latwiej kontrolowac jedna elektrownie weglowa co i jak spala niz tysiace TDI z niesprawnymi katalizatorami

      • 27 4

    • lepszy węgiel w elektrowni

      niż diesel pod nosem, wiele doesli

      • 43 6

  • Opinia do filmu

    Zobacz film GAiT testuje nowy autobus elektryczny Mercedes E-Citaro

    Bilety za przejazd tym elektrycznym autobusem powinien być droższy bo to takie Eko,a teraz wszystko co eko jest droższe

    • 1 3

  • Elektryczne rowery Mevo juz byly... (5)

    Te wszystkie elektryczne samochody roweryitd. itp to pic na wode. A prad skad, no i te baterie...

    • 69 27

    • nie da się ukryć, że technologie napędów elektrycznych rozwijają się dość szybko (4)

      Ale wciąż są na takim poziomie, że zostają z tyłu wobec napędów konwencjonalnych jeśli wziąć pod uwagę użyteczność i koszt, czy nawet takie właśnie dodatkowe kwestie techniczne związane z ogrzewaniem pojazdów w naszym klimacie.
      Gdyby to zależało ode mnie to poczekałbym jeszcze z 5-10 lat obserwując ten sektor, dopóki nie poprawią się pojemności akumulatorów oraz koszty pojazdów elektrycznych.
      Mevo to odrębny temat. Sam rower elektryczny to jedno. Natomiast kwestia jak zorganizowali system nasi umiłowni przywódcy metropolii pozostawię bez komentarza.... codzienne rozwożenie akumulatorów po kilkuset stacjach - to nie miało szans na przetrwanie

      • 2 1

      • (1)

        Nie mamy 5-10 lat. Wcześniej zabije nas katastrofa ekologiczna.

        • 0 0

        • straszysz jakbyś był sprzedawcą samochodów elektrycznych

          • 1 0

      • Tymczasem elektryczne skutery do których codziennie rozwożą akumulatory żyją i mają się dobrze... (1)

        • 1 0

        • trochę inna cena wypozyczenia, abonament mevo przy kosztach systemu załatwił sprawę

          • 1 0

  • Niemcy kupuja Polskie autobusy elektryczne to w Gdańsku testują najdrozsze mercedesy :)

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane