• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus

Maciej Korolczuk
28 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Jeszcze w ubiegłym tygodniu po Gdyni rozwoził pączki, a teraz przez najbliższy miesiąc będzie testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Mowa o elektrycznym, bezemisyjnym autobusie Mercedes eCitaro. Można go spotkać na linii 139.



Pojazdy elektryczne w komunikacji miejskiej to:

Wyprodukowany przez Mercedesa testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa i komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu. Umożliwia podróż 82 pasażerom, posiada trzy wejścia oraz prosty system informacji pasażerskiej.

W czwartek po raz pierwszy wyjechał na ulice Gdańska. W porannym i popołudniowym szczycie woził pasażerów na linii 139 między Oliwą PKP a dworcem we Wrzeszczu.

- W Gdańsku autobus pozostanie na testach do 24 marca - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Na razie testujemy go na linii 139, ale docelowo sprawdzimy jak sobie radzi także na innych liniach. Decyzje o tym, gdzie i kiedy wyjedzie z bazy autobusowej przy Hallera, gdzie jest ładowany, będą zapadać na bieżąco.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin. Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów - dwa na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe dwa-cztery moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu.

  • Autobus pozostanie na testach w Gdańsku do końca marca.
  • Autobus można spotkać na linii 139.

- Jak zaznaczają jego producenci, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów - dodaje Dobrowolska.
Choć autobus jest bezemisyjny to do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego. Od autobusów GAiT na pierwszy rzut oka odróżnia go malowanie - burty są śnieżnobiałe, pojazd wydaje się też wyższy, a w środku mniej hałaśliwy. Jest też stosunkowo tani w utrzymaniu. Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Kosztowny jest z kolei zakup pojazdu oraz wyposażenie i jednoczesna eksploatacja kilkunastu czy kilkudziesięciu stacji ładowania.

Pasażerowie oprócz gniazd do ładowania telefonu mają też do dyspozycji kilka innych - mniej lub bardziej przydatnych - gadżetów np. guziki informujące kierowcę o potrzebie zastosowania przyklęku (obniżenia krawędzi w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania z pojazdu), rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.

Miejsca

Opinie (182) 7 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film GAiT testuje nowy autobus elektryczny Mercedes E-Citaro

    bezemisyjne są tylko kłęby oparów absurdalnego sposobu myślenia, Twojego

    masz bezwonne czy lawendowe?

    • 0 3

  • brudny (2)

    mogli go umyć do testów...

    • 6 6

    • W takie zimno? Bóg Cię opuścił?

      • 1 1

    • Taa jutro beda go myli na kazdym przystaniu specjalnie dla ciebie

      • 3 1

  • Coby nie kupić - nie będzie eko

    U nas prąd z węgla

    • 4 1

  • Gdańsk testuje. (1)

    W Krakowie od kilku lat jeżdżą na regularnych liniach.

    • 8 3

    • No bo to prowincja .

      • 3 0

  • Półmilionowe miasto testuje 1 autobus (7)

    Żart. Artykuł też.

    • 66 39

    • (4)

      A ile ma testować?

      • 9 4

      • a ze 200 od razu, niech się trolik cieszy

        • 1 0

      • (2)

        Na przykład 4 sztuki, każdy na inndj trasie, żeby zobaczyć i zrozumieć jak auto zachowuje się na trasach ze wzgórzami, korkami its. Ok. 150km limit dla jednego ładowania to żart. Grzanie dieslem;)

        • 7 6

        • (1)

          A to ten jeden autobus testowy musi jeździć na jednej trasie? Codziennie mogą dać na inną. Jeden spokojnie wystarczy.

          • 8 1

          • Zostaje jeszcze rachunek ekonomiczny i obsługa. Inaczej obsługuje się 1, a inaczej kilka aut, tak? Test to test wszystkiego.

            • 0 1

    • każda podróż zaczyna się (1)

      od pierwszego kroku

      • 15 1

      • w wielu polskich miastach jeżdżą już od kilku lat elektryczne autobusy. na stałe.

        a tu dopiero testy z których nic nie wyniknie

        • 5 6

  • Nadal słabo

    Ale sukces. O ze by tak do budowy porządnego metra się zabrać na wzór Krakowa

    • 4 2

  • trajtki w gdansku
    hehe

    • 7 1

  • 139

    24 kursy przez cały dzień i to tylko w dni powszednie... zamiast wywalać na drogie ekobusy może warto zainwestować by tych kursów było więcej.

    • 3 2

  • Fajny. (2)

    A prawe skrzydło przednich drzwi nadal będzie blokowane przez kierowcę?

    • 6 5

    • A gdzie tam wejdziesz? Za barierka do kabiny kierowcy?

      • 2 0

    • Tak

      • 1 0

  • Pasażer

    a gdzie miejsce na rowerek sebixa

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane