• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ubezpieczy tunel pod Martwą Wisłą. Za polisę zapłaci 3 mln zł rocznie?

Maciej Naskręt
18 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r. Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą tuz przed końcem 2015 r.

Ruszył przetarg na ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Ze wstępnych założeń miasta wynika, że polisa może kosztować nawet 3 mln zł rocznie. Firmy zainteresowane kontraktem i ich oferty cenowe poznamy pod koniec lutego.



Czy ubezpieczasz się w swoim życiu prywatnym?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Przed nowym rokiem zakończono oficjalnie prace. Pierwsze samochody pod rzeką mają przejechać w kwietniu tego roku.

Jednak jeszcze przed otwarciem tunelu należy obiekt ubezpieczyć, by w razie szkód spowodowanych wadliwym jego funkcjonowaniem lub usterki samej konstrukcji tunelu, kosztów likwidacji szkód bezpośrednio nie ponosiło miasto. W tym celu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg, w którym będzie czekać na oferty firm ubezpieczeniowych do końca lutego.

Przetarg podzielony jest na dwa zadania (pozyskanie dwóch polis). Pierwsze przewiduje ubezpieczenie majątku - całego tunelu, a także podstawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Drugie zadanie to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, ale o znaczeniu nadwyżkowym.

W ostatnim przypadku nieprzewidziany wypadek może skutkować roszczeniami, których skala wykracza poza ubezpieczenie OC podstawowe. Po wyczerpaniu limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela przedsiębiorca, w naszym przypadku miasto, zmuszone byłoby do samodzielnego prowadzenia postępowań związanych z roszczeniami oraz pokrycia odszkodowań z budżetu.

Odszukaj agencje i firmy ubezpieczeniowe w naszym katalogu.

Władze ZDiZ od początku zaznaczały, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu jest sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

- Planowany termin objęcia ochroną ubezpieczeniową to 1 maja 2016 r. Umowa będzie obowiązywać na 12 miesięcy - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.
Jeszcze w zeszłym roku urzędnicy oszacowali, że ubezpieczenie tunelu może kosztować ok. 3 mln zł rocznie. Dlaczego? Składkę dla pierwszej polisy - majątkowej - oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu, a, przypomnijmy, realizacja obiektu pochłonęła 885 mln zł. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł.

Dla porównania przedstawiamy ubezpieczenie innej podobnej cenowo inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składka roczna OC wynosi 90 tys. zł, a ubezpieczenie majątkowe - 178,5 tys. zł. Na tak niewielką opłatę za ostatnią polisę wpływa fakt, że jest to inwestycja liniowa i nie powinno dojść do jej uszkodzenia na całym odcinku, o czym nie można mówić w przypadku tunelu pod Martwą Wisłą.



Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • Najpierw zadluzenie miasta na budowe tunelu teraz wydawane miliony na ubezpieczenie ?

    Stac..nas na taki mały gest...a co tam ..mieszkańcy zaplaca to nikt nie poczuje...Mysla nasze mądre władze....a dług miasta?...a co tam my odejdziemy od koryta to będzie to problem innych..Czyżby?Czyżby będzie to problem tych ,którzy po was li tylko?...a ile byśmy mogli więcej mieć zagospodarowanych nowych parków ,basenów czy odnowionych kamienic na Oruni,Biskupiej Gorce,Wrzeszczu czy Nowym Porcie?Ile byśmy mogli odnowić elewacji i dać ludziom prace 9BEZROBOTNYM) PRZY UPORZĄDKOWYWANIU I ZAGOSPODAROWYWANIU OBSZARÓW..JESZCZE ZIELONYCH A NIE SPRZEDANYCH POD DEWELOPERKE? Jak pięknie mogło by wyglądać nasze miasto gdyby środki zebrane z dobrze zainwestowanych pieniędzy nie trafiały na durne bizantyjskie pomnysly urzednikow a niżej do lokalnych samorządowo(w końcu ludzie tam na dole wiedza jakie sa potrzeby)...Gdańsk przeżyj mala transformacje ale ogrom srodkow zwyczajnie zmarnowano i dalej sie marnuje..vide Renoma i opłaty obcym,zewnętrznym firma.Za te miliony z funkcjonowania takiego tunelu,stadionu i jeszcze kilku przybytków miasto przy współpracy z rafineria(Już sa zakusy na odebranie nam CITU przez konsolidacje z Orlenem)...MOGLO BY zakupić sprzęt i asfalt do wyremontowania wszystkich osiedlowych i pobocznych dróg w Gdańsku...ale po co lepiej wszystko wziazc na kredyt..i niech inni sie martwią....My (miasto wiemy tylko jak zorganizować ,,niezależny ""przetarg na to i na owo i jak nie uzyskać gwarancji od operatora,wykonawcy...Stac nas w Końcu..My TO GDAŃSK...

    • 5 4

  • Drogi w Gdansku powinny byc proste jak stol a sa dziurawe jak ser szwajcarski.

    Po co polozyc rowny asfalt na osiedlowych uliczkach Chelmu,Moreny,Zaspy czy Niedzwiednika....niech sie martwia tym splodzielnie....I tak przez 20-30 lat psujemy sobie zawieszenie w samochodach .

    • 6 3

  • Cy. "Na tak niewielką opłatę za ostatnią polisę wpływa fakt, że jest to inwestycja liniowa i nie powinno dojść do jej uszkodzenia na całym odcinku, o czym nie można mówić w przypadku tunelu pod Martwą Wisłą."

    Przecież powyższe nie trzyma się kupy. Słyszał ktoś kiedyś o uszkodzeniu tunelu na całym jego odcinku?
    Widać, że już wał idzie..

    • 6 2

  • A kiedyś tej tunel otworzą? Ile to już po terminie?

    • 6 2

  • przy takiej kwocie to agent ubezpieczeniowy ustawiony do końca życia ;)

    • 4 2

  • Płatny jak autostrada

    Taki przejazd powinien być płatny jak autostrada.
    Dlaczego cały Gdańsk ma się składać na tą opłatę ???

    • 2 1

  • Która firma ubezpieczy?

    Ciekawe kto ubezpieczy i jaki broker weżmie prowizję.

    • 4 0

  • Czy w tych 3 bańkach są ukryte jakieś prowizje?

    A jak pójdą jako osobne umowy zlecenie albo dzieło?
    Co na to Urząd Skarbowy?

    • 3 1

  • A jak liczyli ?

    Od metra kwadratowego,czy metra sześciennego ?

    • 0 2

  • durnie

    Platforma Obciachu w pigułce jak szastać publicznym groszem i nabijać kieszenie znajomym królika.
    Pieniędzy brakuje na wszystko ale na głupie inwestycje są .
    Most by był o wiele tańszy .

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane