• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wchodzi do spółki SKM Trójmiasto

Michał Brancewicz
23 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
W ciągu trzech lat SKM zmodernizuje kilka stacji, w tym przystanek SKM Żabianka. W ciągu trzech lat SKM zmodernizuje kilka stacji, w tym przystanek SKM Żabianka.

Gdańsk staje się udziałowcem Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Ma to pomóc w budowie nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. SKM ma ambitne plany modernizacji infrastruktury oraz taboru w ciągu trzech najbliższych lat.



W grudniu Gdańsk kupił 4 tys. udziałów w SKM-ce za 2 mln zł, a w ciągu 2009 roku wykupi kolejne 10 tys. za kwotę 5 mln zł. Kolejne takie transze będzie obejmował co roku, aż do 2011 r. Transakcje podwyższą kapitał zakładowy spółki, który obecnie wynosi 23 mln zł.

- Pomysł narodził się w czasie negocjacji z PKP dotyczących budowy przystanku SKM Gdańsk Śródmieście - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej UM w Gdańsku. - Doszliśmy do wniosku, że inwestorem będzie SKM, ale ponieważ samej spółki na to nie stać, miasto wesprze ją kapitałowo.

Gdańsk wchodzi więc do spółki głównie po to, by przeprowadzić właśnie tę inwestycję.

Przystanek SKM Śródmieście powstanie na wysokości wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Dzięki temu powstanie tam węzeł komunikacyjny skupiający wszystkie miejskie środki transportu, czyli tramwaj, autobus i kolej. Pozwoli to odciążyć węzeł przesiadkowy Gdańsk Główny.

To największa, ale nie jedyna inwestycja jaką w najbliższym czasie przeprowadzi SKM. Dokument pt. "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście" zakłada, że do 2011 roku modernizację przejdą stacje Wrzeszcz, Żabianka, Politechnika (dokończenie zeszłorocznego remontu), Sopot, Wyścigi, oraz Wzgórze Św. Maksymiliana. Odnowiony zostanie też tabor.

Koszt projektu szacuje się na ok. 262 mln. Pieniądze będą pochodzić z kapitału własnego SKM (po podwyższeniu kapitału zakładowego), środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.

Czy po wykonaniu inwestycji miasto wycofa się ze spółki? - To się jeszcze okaże, w zależności od późniejszych ustaleń - przyznaje Iwona Bierut.

Opinie (146) 5 zablokowanych

  • Mam nadzieję

    Że w okolicach przystanków nie będzie handlu z łóżek polowych.

    • 0 0

  • nie jestem malkontentem, ale... (2)

    biorąc pod uwagę to co się dzieje w Gdańsku, a właściwie nie dzieje możemy zapomnieć o modernizacji SKM na kilka lat - partykularne interesiki prezydenta A. ograniczą dynamikę rozwoju firmy - wyczekujmy artykuły o zmianie zarządu - kwestia czasu - a wtedy potwierdzą się moje słowa - słabo!!!

    • 0 0

    • "biorąc pod uwagę to co się dzieje w Gdańsku, a właściwie nie dzieje"

      Wnioskując po tm co piszesz, odnosze wrażenie, że mieszkasz w Kościerzynie, czy innych Kartuzach, aw Gdańsku ostatni raz byłeś jak Elton John przyjechał.

      • 0 0

    • to przetańmy wybierać ludzi niekompetentnych i zacznijmy stawiać na ludzi chcących naprawdę coś zrobić

      • 0 0

  • brawo Gdańsk!! (2)

    pozdrawiam Gdynię, szkoda, że u Was się nic nie robi

    • 0 0

    • haha

      • 0 0

    • w gdyni perony już w dużej części wyremontowane

      w Gdańsku dopiero zaczynają

      • 0 0

  • . (3)

    ale fotka fajna

    • 0 0

    • fajna pani na zdjeciu

      • 0 0

    • (1)

      poka poka

      • 0 0

      • eee... ja tam wolę jakieś młode z podstawówki.... z klas 1-3

        • 0 0

  • Ten przystanek SKM Śródmieście,

    powstawal juz w czasach, gdy ja chodzilem do szkoly sredniej- a to juz przynajmniej dla mlodszych forumowiczow, tak jakby przed Chrystusem.

    • 0 0

  • Bo kiedys byly czasy planowania teraz nadchodza budowania (1)

    Wiem, ze zaraz posypia sie na mnie zarty za ten wpis ale proponuje rozejrzec sie dookola

    • 0 0

    • Nom , rozglądając się dookoła widzę mnóstwo prywatnych inwestycji :] bo miasto nic nie robi:] nawet porządnie nie potrafią zrobić dróg! szkoda słów!

      • 0 0

  • Pruszcz (2)

    A co z dworcem w Pruszczu Gdańskim tam az strach przejść wieczorem tunelem, a juz niemuwić o peronach ich chyba ze 100 lat nikt nie remontował

    • 0 0

    • z tego co pamiętam tunel BYŁ remontowany- jakieś 2 lata temu może

      a żeby peron remontować? po co? te powojenne przecież jeszcze świetnie się trzymają ^^

      • 0 0

    • A od kiedy pruszcz jest w trójmieście?

      • 0 0

  • spoko bla bla bla poważny problem rysuje się w Porcie Gdynia idą masowe zolnienia o tym napiszcie...

    • 0 0

  • Na przystanku SKM Żabianka widać jest gorąco

    i czy to tylko za sprawą TEJ dziewczyny??

    "Gdańsk wchodzi więc do spółki głównie po to, by przeprowadzić właśnie tę inwestycję" - > Gdańsk-Śródmieście (dla urzędników z UM)?

    a przy okazji kosztem Gdyni remonty"Wrzeszcz, Żabianka, Politechnika":((

    • 0 0

  • Jeszcze 2 lata temu w Polsce nie było problemu z pracą nie było zwolnień grupowych (1)

    a głównym naszym problemem nie był kryzys tylko co powiedział Kaczor czy Romcio zaś dziś z tygodnia n tydzień odczuwa się spowolnienie gospodarki i nie jest to wina tylko kryzysu światowego dla rządzących najlepiej jest zrzucić winę za nieudolne zarządzanie na kryzys światowy, analizując rynek to dolar do końca roku stanie na poziomie 3,8-3,9 a przed nie całym jeszcze rokiem dochodził do 2,10 bardzo niepokojące są fakty które przedstawiłem czy znów jedyną alternatywą będzie wyjazd z Polski....?????

    • 0 0

    • chlopie, tu jest mowa o SKM !!!

      a ze swoimi przemysleniami to na onet!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane