• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wchodzi do spółki SKM Trójmiasto

Michał Brancewicz
23 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
W ciągu trzech lat SKM zmodernizuje kilka stacji, w tym przystanek SKM Żabianka. W ciągu trzech lat SKM zmodernizuje kilka stacji, w tym przystanek SKM Żabianka.

Gdańsk staje się udziałowcem Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Ma to pomóc w budowie nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. SKM ma ambitne plany modernizacji infrastruktury oraz taboru w ciągu trzech najbliższych lat.



W grudniu Gdańsk kupił 4 tys. udziałów w SKM-ce za 2 mln zł, a w ciągu 2009 roku wykupi kolejne 10 tys. za kwotę 5 mln zł. Kolejne takie transze będzie obejmował co roku, aż do 2011 r. Transakcje podwyższą kapitał zakładowy spółki, który obecnie wynosi 23 mln zł.

- Pomysł narodził się w czasie negocjacji z PKP dotyczących budowy przystanku SKM Gdańsk Śródmieście - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej UM w Gdańsku. - Doszliśmy do wniosku, że inwestorem będzie SKM, ale ponieważ samej spółki na to nie stać, miasto wesprze ją kapitałowo.

Gdańsk wchodzi więc do spółki głównie po to, by przeprowadzić właśnie tę inwestycję.

Przystanek SKM Śródmieście powstanie na wysokości wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Dzięki temu powstanie tam węzeł komunikacyjny skupiający wszystkie miejskie środki transportu, czyli tramwaj, autobus i kolej. Pozwoli to odciążyć węzeł przesiadkowy Gdańsk Główny.

To największa, ale nie jedyna inwestycja jaką w najbliższym czasie przeprowadzi SKM. Dokument pt. "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście" zakłada, że do 2011 roku modernizację przejdą stacje Wrzeszcz, Żabianka, Politechnika (dokończenie zeszłorocznego remontu), Sopot, Wyścigi, oraz Wzgórze Św. Maksymiliana. Odnowiony zostanie też tabor.

Koszt projektu szacuje się na ok. 262 mln. Pieniądze będą pochodzić z kapitału własnego SKM (po podwyższeniu kapitału zakładowego), środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.

Czy po wykonaniu inwestycji miasto wycofa się ze spółki? - To się jeszcze okaże, w zależności od późniejszych ustaleń - przyznaje Iwona Bierut.

Opinie (146) 5 zablokowanych

  • Ino patrzeć,jak do Bieruta Gierek i Gomułka dołączy!!!Stare wraca?

    Toć już NASZYCH ni ma?

    • 0 0

  • matoły...

    matoły na tym trojmiescie.pl ....

    • 0 0

  • popieram ale co z zabezpieczeniem taboru i tych odnowionych dworców

    przed wandalami i grafficiarzami p....mi ?

    • 0 0

  • jeszcze raz o graficiarzach w kontekście oczekiwania na ładne dworce SKM

    Napisałem o nich tak, jak zasługują, czyli brzydko - to mi dpo portal zdjął ( dba o interesy graficiarzy nie nasze ) zatem jeszcze raz trochę inaczej. A co z naszymi kochanymi grafficiarzami, co niszczą tabor i troszkę starsze dworce. CZy SKM będzie dbało o to, aby mieli zawsze świeżą dostawę nowych ścian, granitowych, szklanych . Bo przecież Kamienny Potok to nowa inwestycja, teraz po GGOS. przestały już biegać świnie, jak w starej przyśpiewce kibiców Lechii. Wygląda na to, że tak. Cieszcie sie zatem szanowni grafficiarze, nie tylko portal was zdobi ale i SKM da po czym malować. Świeżyna nadciąga !!

    • 0 0

  • czy tramwaje, autobusy i SKM to wszystko?

    w artykule jest zapis: powstanie tam węzeł komunikacyjny skupiający wszystkie miejskie środki transportu, czyli tramwaj, autobus i kolej.

    A co na temat takich miejskich środków transportu jak rowery publiczne, na które mamy czekać krócej niż 1.5 roku?

    Warto poszerzyć wyobraźnię naszych autorów i internautów często narzekających z braku nawyków do codziennej aktywności fizycznej.

    • 0 0

  • powinien powstać kompleksowy plan komunikacji aglomeracji dwóch trójmiast (2)

    w dużym trójmieście problemem jest Sopot Gdynia swoje (trasa różana) Gdańsk swoje (chłopska) jako alternatywa do zwycięstwa/grunwaldzkiej a sopot lipa! Trójmiasto Kaszubskie jest dobrze skomunikowane (jak na wielkość miast) ale powinno być lepiej skomunikowane z dużym trójmiastem expres SKM i szybka trasa do obwodnicy!

    • 0 0

    • Gdańsk potrzebuje (1)

      swojej różowej z drugiej strony torów od Sopotu Wyscigi boiskami działkami i wprowadzenie jej częściowo na Nową Kościuszki, wiec nie sciemniaj

      • 0 0

      • Coty brezdzisz dzieciaku gdzie tutaj sie pchasz z medenali kaszubskimi

        Kaszuby to koscierzyna itp wiocha.To ze sporo kaszubów uciekło z wiochy do miasta Niemieckiego
        to normalne ale pomorze nigdy niebyło niebedzie i niejst tymy dzikimi kaszubami!!

        • 0 0

  • Kiedy znikną z SKM składy EN57 - przeciez to żenada a nie tabor (3)

    Ile jeszcze lat bedziemy jezdzic tymi starymi trupami, to ze wyremontuja nie oznacza ze sa nowoczesne.

    • 0 0

    • jeszcze długo, baaaardzo długo (2)

      • 0 0

      • (1)

        Czy to ten sam skład zwany przez niektórych "pomarańczowym potworem"?:)

        • 0 0

        • nie , pomarańczowy to EW 58, konstrukcyjnie młodszy od EN 57 zwanych czasami "kibel":)

          • 0 0

  • RENOMĘ Gdańsk pewnie wniesie aportem do tej spółki

    tylko kto jeszcze do niej będzie chciał przystąpić wiedząc z góry że prawdziwy i czysty zysk osiagnie tylko RENOMA?. Pozostali udzialowcy zapewne sporo doplacą...

    • 0 0

  • Przystanek Sródmiescie to super pomysł!!

    Tylko mam wątpliwosci czy zrobia to dobrze bo to sie bardzo rzadko zdarza w Gdańśku!
    Na śródmieściu bedzie wysiadac tak samo durzo ludzi jak w Gdańsk Główny!!

    • 0 0

  • brawo miasto i brawo skm

    Skm to najlesze przedsiębiorstwo kolejowe w Polsce ! Budujcie przystanek jak najszybciej i jak najnowocześniejszy.... :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane