• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: wszystkie reklamy muszą być już zgodne z uchwałą krajobrazową

Krzysztof Koprowski
2 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ostatnich dniach zdemontowano m.in. ekran na kantorze przy GCH Manhattan we Wrzeszczu. Centrum handlowe także odzyskało pierwotną elewację, przesłoniętą latami przez wielkie reklamy. W ostatnich dniach zdemontowano m.in. ekran na kantorze przy GCH Manhattan we Wrzeszczu. Centrum handlowe także odzyskało pierwotną elewację, przesłoniętą latami przez wielkie reklamy.

Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji. Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.



Czy zauważyłe(a)ś efekty uchwały krajobrazowej w Gdańsku i Sopocie?

Rozpoczęcie prac nad uchwałą krajobrazową w Gdańsku oficjalnie zapowiedziano w maju 2015 r. Kilkanaście dni wcześniej w Sejmie posłowie próbowali ją storpedować, proponując m.in. jednorazową karę za nielegalny nośnik w wysokości zaledwie 5 tys. zł.

Ostatecznie dopiero w Senacie dokonano poprawek, które przywróciły wysokość kar na poziomie pozwalającym oddziaływać na właścicieli nieruchomości, czerpiących zyski z dewastacji przestrzeni publicznych. I w takiej formie została podpisana w połowie maja 2015 r. przez prezydenta Bronisława Komorowskiego, który skierował ją do prac w Sejmie już w 2013 r.

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.

Przesuń aby
porównać

Gdańsk podjął próbę regulacji reklam już w 2012 r.



Warto nadmienić, że Gdańsk znacznie wcześniej, bo już w 2012 r., rozpoczął prace nad własnymi standardami zasad sytuowania reklam w oparciu o tzw. Koncepcję Regulacji Estetyki Miasta, czyli zbiorem wytycznych przenoszonych następnie do planów zagospodarowania.

Problemem pozostawała jednak egzekucja nielegalnych reklam poprzez nadzór budowlany, dla którego reklamy (szczególnie niewielkie banery czy tablice na płotach) nie stanowiły żadnego priorytetu w działaniach.

Prawo i Sprawiedliwość przeciwko regulacji reklam



Dodajmy, że rząd PiS-u przed ostatnimi wyborami rozpoczął prace nad likwidacją ustawy krajobrazowej, której zapisy miały być przeniesione właśnie do planów zagospodarowania przestrzennego, a więc niejako miały cofnąć cały proces działań na rzecz regulacji sytuowania reklam o ponad osiem lat.

W skali lokalnej wojewoda pomorski Dariusz Drelich próbował bezskutecznie unieważnić przyjęty dokument przez Radę Miasta Gdańska.

Ponadto 12-krotnie i również bezskutecznie na drodze postępowania sądowego zapisy uchwały próbowali unieważnić przedstawiciele branży reklamowej oraz podmioty z nią związane.

Przesuń aby
porównać

Od czwartku wszystkie reklamy muszą być zgodne z uchwałą



Od czwartku (2 kwietnia 2020 r.) wszyscy właściciele nieruchomości muszą dostosować się do zapisów uchwały krajobrazowej. Dotychczas kary nakładano jedynie tym, którzy sytuowali nowe nośniki po wejściu w życie uchwały Rady Miasta Gdańska 2 kwietnia 2018 r. Pod koniec lutego z tego tytułu nałożono kary w łącznej wysokości ponad 208 tys. zł.

Gdańsk idzie na rękę spóźnialskim



Kilka dni temu Gdańsk postanowił jednak ugiąć się pod krytyką lokalnych firm reklamowych i w ramach tzw. pakietu wsparcia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, zapowiedział wydłużenie vacatio legis w zakresie szyldów, informujących o prowadzonej działalności w danym miejscu (np. napis sklep spożywczy, serwis telefonów komórkowych, nazwa banku itp.).

Przesuń aby
porównać

Nie będzie zmiany uchwały krajobrazowej



Już wówczas zwracaliśmy uwagę, że tego typu rozwiązanie jest praktycznie niemożliwe do wdrożenia ze względów prawno-proceduralnych. Dzisiaj urzędnicy potwierdzają nasze słowa.

- Uchwała krajobrazowa Gdańska podjęta została na podstawie tych samych przepisów co miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Jej zmiana, w celu przedłużenia okresu dostosowawczego, wymaga długiej procedury - podjęcia kolejnej uchwały inicjującej, przygotowania projektu, uzyskania niezbędnych uzgodnień oraz opinii, wyłożenia projektu, uchwalenia przez Radę Miasta Gdańska oraz ogłoszenia. Przygotowanie uchwały zmieniającej zajęłoby nie mniej niż cztery-pięć miesięcy. We wrześniu (w optymistycznym wariancie) nie byłoby zatem możliwe przedłużenie terminu, który dawno minął [tj. 2 kwietnia - dop. red.] - wyjaśnia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Przesuń aby
porównać

Pomorscy przedsiębiorcy chcą dłuższego okresu dostosowawczego



Dodajmy, że po ogłoszeniu tzw. pakietu wsparcia, pod koniec z apelem do władz miasta (treść apelu w formie pdf) wystąpiły również organizacje zrzeszone w Sztabie Kryzysowym Pomorskich Przedsiębiorców (m.in. Loża Gdańska Business Centre Club, Pomorski Związek Pracodawców Lewiatan, Pracodawcy Pomorza, Gdański Klub Biznesu oraz Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza). Wnioskowali oni o wydłużenie tzw. okresu dostosowawczego w uchwale do końca 2020 r. lub o odstąpienie od nakładania kar.

Urzędnicy będą wyrozumiali wobec przedsiębiorców



Ostatecznie władze miasta zaleciły podległym urzędnikom "przymykanie oka" wobec przedsiębiorców, którzy wciąż nie dokonali wymiany szyldów. Tymczasowe nakładanie kar w tym zakresie ma być wstrzymane "do czasu ustania stanu epidemii". Nie przewiduje się jednak żadnej nowelizacji uchwały w zakresie vacato legis, co pierwotnie zapowiadał zastępca prezydenta.

  • Uchwała nie dopuszcza wieszania jakichkolwiek banerów reklamowych.
  • Zgodnie z treścią uchwały zabronione jest również zaklejanie w całości reklamami witryn.

Sopot: pełna moc uchwały od czerwca br.



W Sopocie uchwała krajobrazowa w kontekście nośników reklamowych wprowadzana jest dwuetapowo:
  1. w czerwcu 2019 r. minął czas na dostosowanie nieruchomości w zakresie wszystkich nośników reklamowych z wyjątkiem szyldów,
  2. w czerwcu 2020 r. minie czas na dostosowanie wszystkich szyldów.

Dotychczas władze Sopotu nie zapowiedziały żadnej taryfy ulgowej dla tych, którzy ociągają się z dostosowaniem swoich posesji do wymagań uchwały. Podkreślają jednak, że sytuacja jest dynamiczna i trudno dzisiaj ocenić, jaki wpływ na szeroko pojętą gospodarkę i codziennie życie będzie miała epidemia koronawirusa za kilka miesięcy.

Gdynia: wciąż bez uchwały krajobrazowej



W Gdyni dotychczas nie przyjęto uchwały krajobrazowej. W I kwartale 2020 r. planowano przedstawić jej projekt. Na razie jednak zagrożenie epidemiologiczne utrudnia prowadzenie jakichkolwiek konsultacji społecznych.

Czytaj też: Gdynia: sesja Rady Miasta odwołana

Poradnik Szyld Gdański (pdf)


Szyld Gdański od Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska od Trojmiasto.pl


Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu od Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (287) ponad 20 zablokowanych

  • likwidacja miejsc pracy w branży reklamowej oznacza powstanie innych miejsc pracy gdzie indziej (13)

    Często przy tej okazji podnoszony jest argument utraty miejsc pracy. Pragnę Was jednak drodzy czytelnicy zapewnić, iż jako doświadczony ekonomista z całym przekonaniem stwierdzam, iż nie ma się czego obawiać. Gospodarka to nie jakaś próżnia, otchłań itp. tylko system naczyń połączonych i jeżeli ludzie, firmy przestaną wydawać pieniądze na szpetną reklamę to oznacza że wydadzą ni mniej, ni więcej na inne cele w innych sektorach gospodarki przyczyniając się do utworzenia dodatkowych miejsc pracy właśnie tam. Zatem po likwidacji miejsc pracy w branży reklamowej powstaną nowe miejsca pracy gdzieś indziej. Kiepski może być tylko moment przejściowy. Ale to już temat na kolejny wpis.

    • 4 10

    • (8)

      A kto tutaj obawia się redukcji etatów w branży reklamowej? Przecież ta uchwała dodaje wiatru w żagle firmom reklamowym.80% reklam w Gdańsku jest do wymiany. Co ty bredzisz?
      Doświadczony ekonomista-nie wierze

      • 2 1

      • kultura to podstawa (7)

        Januszu po pierwsze słowo "bredzisz" jest nie na miejscu. po drugie nie wiem kto się "tutaj" obawia. Ja się nie obawiam a kto "tutaj" to nie wiem. Po trzecie co to ma oznaczać "tutaj" - mało precyzyjne to twoje sformułowanie. Po czwarte proszę czytaj ze zrozumieniem nie pisałem że będą redukcje etatów tylko że i tu powtarzam "podnoszony jest argument". Po piąte wiara chyba cie opuściła w momencie pisania komentarza. Zachęcam następnym razem do kulturalnej merytorycznej i konstruktywnej krytyki.

        • 1 1

        • Kiepski z Ciebie ekonomista (1)

          Teraz jest najgorszy czas na wszelkie ,, okresy przejściowe "

          • 0 0

          • a gdzie ja napisałem że teraz jest dobry lub najlepszy czas na okres przejściowy ??? Proszę czytać i komentować logicznie.

            • 0 0

        • (1)

          Koordynatorze, czy znasz zasady tejże uchwały? Czy wiesz czego ona dotyczy i w jaki sposób reguluje sprawy reklam? Proszę o konkretna odpowiedz.

          • 0 0

          • Nie nie znam. Jakby ode mnie zależało to zakazał bym reklam tych zewnętrznych w 95% w stosunku do tego co dzisiaj mamy Polsce.

            • 0 0

        • Zadam pytanie precyzyjniej. Kto z branży reklamowej obawia się redukcji etatów w związku z uchwała?

          • 0 0

        • (1)

          Cytuje koordynatora:
          likwidacja miejsc pracy w branży reklamowej oznacza powstanie innych miejsc pracy gdzie indziej
          Kolejny wpis:
          nie pisałem że będą redukcje etatów
          Ekonomista pełna gęba.

          • 0 0

          • pytanie z logiki

            Januszu pytanie z logiki: czy stwierdzenie że po deszczu jest mokro oznacza iż spadnie deszcz ?

            • 0 0

    • Taaak, a gruszki rosną na wierzbie (1)

      Jako doświadczony ekonomista powinieneś wiedzieć że to reklama jest dźwignią handlu i jako doświadczony praktyk zapewniam cię że tak rzeczywiście jest.

      • 0 0

      • handel ponad wszystko !

        Zgadzam się w zupełności. Reklama dźwignią handlu. Ale po pierwsze są też inne dźwignie handlu i to często dużo lepsze a po drugie czy handel ponad wszystko ponad ład przestrzenny i ponad krajobraz ponad jakość życia ???

        • 0 0

    • Nikt z tego powodu pracy nie straci. (1)

      Tylko np. Szyld Gdański sobie zarobi za dawanie porad i "świetnych" projektów, ale zgodnych z nową ustawą....

      • 0 0

      • Biznes polega na tym aby umieć się płynnie dostosować do potrzeb rynku albo wstrzelić się w nisze. Nie znam ludzi z szyldu gdańskiego ale opcje są dwie: dostosowali się do potrzeby chwili albo są po torbie z uchwałodawca. Jeżeli to drugie to tak szybko jak wskoczyli na rynek tak szybko z niego wylecą. Jeżeli to pierwsze to szapoba za tzw czutke w biznesie.

        • 0 0

  • a właśnie że karać - mieli dwa lata na zmianę a teraz nagle miesiąc kwarantanny im przeszkodził - kpina

    • 6 0

  • Niech ktoś mi logocznie odpowie

    dlaczego ten pisowski kmiot był za tymi reklamami?

    • 1 0

  • Nie skoda pieniędzy

    Często spółdzielnie mieszkaniowe na obrzeżach centrum zarabiały na reklamach konkretne pieniądze i
    Przeznaczały na inwestycje w chodniki,kluby osiedlowe itp.
    Komu przeszkadza reklama na sklepie na przykładowym zadu....,a dzięki temu był widoczny
    Mógł przyciągnąć klientów i dzięki nim zapłacić podatek lokalowy.Pani Dulkiewicz mam nadzieje
    Ze ściągnie na swoim budynku napis Urząd Miasta i dopasuje go rozmiarami do ustawy
    pózniej zrobi to samo policja .straz miejsca i straż pożarna , no i szpitale przychodnie ....
    Może pomyśli nasza kochana rada miasta aby obniżyć trochę podatki za lokale a nie podnosić ceny
    Za bilety gdy cena paliwa spadła o 20%
    Widać po wypowiedziach pani Prezydent ze sie martwi ze nie będzie turystów ale głownie chodzi
    O deweloperów komu sprzedadzą mieszkania po 12k za metr
    Nie daleko padło jabłko
    Z poważaniem sklepikarz

    • 1 4

  • Wybory

    Zobaczymy czy do tej ustawy ustosunkują się politycy startujący w wyborach. Ponieważ plakaty były rozwieszane praktycznie wszędzie

    • 0 0

  • Optyk

    całkowicie się zgadzam że trzeba uporządkować reklamy w Gdańsku, Jednak w/w uchwała idzie za daleko, czy wiecie że szyld nie może mieć więcej niż 3 cm???? a dlkaczego nie 4 cm?? że nie można naklejać liter na szybę tylko pod szybę , gdzie są prawie niewidoczne z powodu refleksów odbitego światła, czy wiecie że miasto wydawało zgody na budowanie instalacji jeszcze na miesiąc przed wejściem uchwały a teraz przedsiebiorcy muszę likwidować te nie tanie instalacje, dublując koszty, szykuje się cała masa pozwów sądowych wobec miasta.

    • 0 6

  • Dom wariatów w naszym mieście.

    Kto dał zgodę na stawianie tych bilbordów ?
    Jak się nie wywiązali przez 2 lata z obowiązku demontażu to czemu teraz dalej im odpuszczać ?
    Czy znikną szpetne banery z ,, zieleniaka" ?
    Czy całe zło na świecie to wina Pisu czy tylko w Gdańsku ?

    • 0 1

  • Nareszcie!

    • 1 0

  • Akurat teraz to zatapianie firm! Nie mowię o bilbordach (2)

    ale o zwykłych szyldach Fryzjera... wymiana kosztuje, wstrzymaliśmy zlecenie bo zaraz moze miejmy zwolnić pracownikow i zamknąć zakład !!! Tyle z tego dobrego? Takie wsparcie ?!

    • 2 2

    • proszę przeczytać uchwałę

      Może być szyld nawet tańszy na ścianie ,wszyscy mają dosyć tych przyczep ,stojących reklam co kawałek ,,,,to naprawdę niesmaczne , czekałem długo żeby ktoś odważył się zrobić z tym porządek,, Super

      • 1 0

    • mieliście 2 lata, "biznesmeny"

      • 2 0

  • Wreszcie ta szmata zniknęła z hotelu Szydłowski we Wrzeszczu..

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane