• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wybrał tramwaje z Bydgoszczy za 305 mln zł

Michał Brancewicz
17 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tramwaje Pesy jeżdżą po Warszawie już prawie dwa lata. Po początkowych awariach, teraz sprawują się już dobrze. Tramwaje Pesy jeżdżą po Warszawie już prawie dwa lata. Po początkowych awariach, teraz sprawują się już dobrze.

Bydgoska Pesa wygrała przetarg na gdańskie tramwaje. 305,5 mln zł będzie kosztowało 35 nowych wozów, jakie do 2011 r. zostaną dostarczone do Gdańska - ogłosił w czwartek ZKM. Teraz pozostaje mu już tylko znaleźć brakujące miliony.



Zakup tramwajów Pesy:

Problem w tym, że nawet najtańsza oferta w rozstrzygniętym właśnie przetargu była wyższa, niż zakładał budżet. - Na wszystko brakuje nam około 23 mln zł - przyznaje Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM Gdańsk.

Rozwiązaniem ma być zaciągnięcie przez spółkę większego kredytu. Miasto zapowiada pomoc w jego spłacie, poprzez większe dopłaty do przewozów. Kwota ma być rozłożona na wiele lat i - jak zapowiadają urzędnicy - nie wpłynie na wzrost cen biletów.

Oferta Pesy okazała się najtańsza (wybrany przez Gdańsk model będzie kosztował 8,7 mln), ale wśród czterech konkurentów tej firmy tylko jeden uzyskał mniej punktów za rozwiązania techniczne. Co ciekawe, chodzi o producenta jeżdżącego po Gdańsku Bombardiera. Pozostałe trzy zostały pod tym względem ocenione wyżej. Ponieważ jednak punkty zbierało się przede wszystkim za cenę (70 proc.), firma z Bydgoszczy zebrała ich najwięcej - 86,5 pkt. Na drugim miejscu uplasowała się firma Stadler Pankow z Berlina (84,75 pkt.)

Produkowanymi przez Pesę wozami od dwóch lat jeżdżą warszawiacy. W pierwszych tygodniach kursowania po stolicy tramwaje te psuły się tak często, że przedstawiciele Tramwajów Warszawskich chcieli, by w każdym z nich jeździł mechanik bydgoskiej firmy. Mimo to, w maju tego roku stolica znowu złożyła zamówienie w Pesie: za 1,5 mld zł kupi kolejne 186 sztuk bydgoskich tramwajów.

- Każdy pojazd szynowy przechodzi "chorobę wieku dziecięcego". Wynika ona z tego, że obsługa uczy się i poznaje nowy tabor, a producent wprowadza korekty dostosowane do specyfiki miasta - mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Po kilku miesiącach wszystko wraca do normy. Teraz Pesy spisują się bardzo dobrze, są mało awaryjne - przekonuje.

W gdańskim ZKM także zwycięża optymizm: - Mamy nadzieję, że nic złego nie będzie się działo - mówi Krzysztof Wojtkiewicz. - Nie możemy nie przyjąć tej oferty, bo ktoś gdzieś w Polsce mówi, że tramwaje Pesy się nie spisały.

Zakontraktowana ilość tramwajów ma dotrzeć do Gdańska najpóźniej do 2011 roku. Jeszcze nie ustalono harmonogramu dostaw tramwajów. Wszystko zależy od możliwości produkcyjnych Pesy i finansowych ZKM-u.

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • a klimatyzowane będą?

    bo jak nie to masakra

    • 3 0

  • A po cholerę tramwaje (4)

    A po cholerę tramwaje! Przyszłośc to samochody i to SUV-y. Precz z rowerami. Precz z transportem publicznym. Budować drogi, budować!!! Gdzie się da. Wszędzie. Niech wszyscy na świecie jeżdżą samochodami. To napędza gospodarkę. A ropy mamy pod dostatkiem

    • 8 12

    • bzdura (2)

      juz teraz powinien byc przepis ze taksowka moze zostac auto WYLACZNIE o napedzie hybrydowym. HYBRYDY i tramwaje - to jest przyszlkosc

      • 1 0

      • abx (1)

        Dałeś się nabrać prowokacji Ultraliberała. Wskazuje on na rzecywiste podejście Polaków do tych spraw. I tu nie ma nic do śmiechu. Tragedia, że tak wielu ludzi myśli. Przyszłośc to na pewno nie ropa, ani te SUV-y (daję im 2-3 lata bytu), ale nie wiem czy hybrydy, gdyż jest na po prostu za dużo. A tramwaje i transport publiczny jak najbardziej.
        Pozdr.

        • 1 0

        • zaloze sie

          za jeden post napisales z ksywka Ultraliberal i zaraz odpowiedziales sobie na niego z ksywka Antypolityk...... nedzny podstep :-)

          • 0 0

    • ROPY STARCZY MOZE DO 2045R ... a potem nic kompletnie nic

      • 0 0

  • Dobrze bynajmnij bedzie praca w Budgoszczy przez kilka dobrych lat:)

    • 3 3

  • no dobra - kij w wirtulane tramwaje z bydgoszczy:-) CZY KTOŚ MI W KOŃCU POWIE KTO KUPIŁ DWIE POLSKIE STOCZNIE ZA CENE 35 (6)

    TRAMWAJÓW Z "pejsy"?? czy przed wyborami prezydenckim AD dowiemy się tego?
    ja obstawiam, że NIE
    i że jest to najpilniej strzeżona tajemnica gabinetu peruwiańskiego cudotwórcy

    a wyciecie tego postu bedzie dowodem, że portal tez ma nałożony kaganiec!!

    • 7 5

    • g@llux (5)

      Zawsze w biznesie były przekręty. Co Ty myślisz, że gdyby zamiast AD było ktoś z PiSu lub SLD nie byłoby przekrętów? Będzie to tajemnicą, jak i wiele innych inwestycji. Na pewnym etapie rączka PiSowska myje rączkę POwską. Jako Sopocianin powinieneś to wiedzieć przy okazji Centrum Sopotu. Kto jest w Zarządzie Centrum Haffnera.

      Brak jasności przetargów oraz ogłupianie społeczeństwa jest celowym działąniem władz, mediów i kościoła. Czytaj: Ludzie są z rewguły podli i skorumpowani. Szczególnie Polacy.

      • 0 0

      • ja widzę różnice pomiedzy centrum haffnera, a "sprzedażą majątku narodowego" (4)

        centrum zostało wybudowane z prywatnej kasy, gmina wniosła aportem grunty, teraz wspólnie bedą golić stonke
        i bardzo dobrze:-)
        w sprawie polskiego majątku w postaci dwóch stoczni, to jak na razie wiem tylko, że wygaszono w nich produkcje, a pan misiak chciał zrobić na nich interes życia
        reszta jak pisał poeta jest (na razie) milczeniem
        ale
        wiem to na 100%, że gdyby to był sukces rządu PełO, to słuchałbym o tym od rana do wieczora vide buzek, od którego"nadmiaru" w mediach chce mi sie już wyć!!
        a tu nic:-) ani be, ani me, ani kukuryku, dwa końce w wode
        to musi być lepszy dil jak na szpitalach

        • 2 0

        • Ależ g@lluxie (3)

          Masz 100% racji co do stoczni wg mnie. Centrum Haffnera to jest wersja soft, nieporównywalnie o mniejszym zasięgu i znaczeniu, pomimo przereklamowania Sopotu w mediach. Niestety w dzisiejszych czasach korporacyjno-medialnego kapitalizmu wygrywa ten, kto ma większe wpływy i władzę. Dlatego stocznie niemieckie mogą trwać, a polskie nie. Polscy technokraci chwytaję tę przynętę i się zgadzają, że polskie stocznie to dziadostwo, pijacy (niestety tu racja) i prymityw. Ale jedno jest pewno. Nie działa tu prawo wolnego rynku, tak chwalonego przez neoliberałów. Wygrywa ten, kto ma władzę i kasę, a więc Zachód.
          Co do Buzka, to ja zasadniczo wiadomości polskich nie słucham po prostu. Była Małyszomania, Kubicomania. Teraz jest Buzkomania i, dzisiaj słuchałem trochę Lata z Radiem, Gortatomania. Tak włazili mu w dupę, że aż na wymioty się zbierało.
          Słucham stacji zagranicznych i Tour de France. Wiem co się dziej na świecie przynajmniej.

          • 0 0

          • dlaczego czechom jednak wychodzi, tylko my mamy wiecznie jak nie II WW, to komuna, transformacja, sracja i pierdacja (2)

            to sie musi sypnąć i to jeszcze za mojego życia
            żeby tylko wojny z tego jakiej nie było

            ja wybieram TVP "historia". "ale kino", "via sat history" i "national geographic"

            wole po raz setny obejrzeć dokument o midway niż te spasione ryje w "programach informacyjnych"
            za gierka nie było takiej chamskiej i nachalnej propagandy

            • 2 0

            • g:-) (1)

              Po prostu. Gdyby była inna sytuacja geopolityczna byśmy mieli kolejne zabory. W udupianu własnej ojczyzny jesteśmy mistrzami.

              Reszta się zgadzam w 100%. Jakbym to ja mówił. Midway. NG. Precz z TVN24. Nawet nie wiem o co chodzi z tym Grasiem. Jakieś pierdoły, których nie słucham. Wolęd wiedzieć, co się dzieje w Zimbabwe, czy w Darfurze (tam są prawdziwe dramaty) niż w naszym sejmie.

              Co do wojny to będzie, ale nie z winy Polaków. Choć jesteśmy cwaniakami, złodziejami i słoma nam z butów wystaje, choć tak gardzimy wsią i zielenią (kompleksy) to jednak nie mamy skłonności agresywnych. Wojna wyniknie z przeludnienia, braku ropy i zderzenia cywilizacyjnego. Niestety tak było zawsze w przyrodzie i historii.

              • 2 0

              • brakujące ogniwo - inteligencja, wymordowana i zglajszachtowana

                ja miałem przyjemność obcowania z przedwojenną inteligencją
                na PG "kreske" wykładał prof. Otto, a ćwiczenia miałem z Kobzdejem
                w dwuprogramowej telewizji podziwiałem prof. Bardiniego i Janickiego
                ich język, ich maniery, no po prostu zniewalały człowieka
                dziś mgr polonistyki picera mówi mi, że "była na sejmie" a jej fan niejaki DB z uporem pana karpiniuka dowodzi, że to jest POprawnie:-P

                • 3 0

  • PESA dostarczy tramwaje i spalinowe szynobusy dla KM (4)

    śmierdzi przekrętem na kilometr. Znacznie lepszą opcją byłby zakup tramwajów Alstom-Konstal, dostosowanych do poruszania się zarówno po trasach tramwajowych (600V)jak i kolejowych (3kV) - mogłyby nawet obsługiwać przystanki SKM. Oczywiście najpierw zostaną puszczone tramwaje i spalinowe szynobusy, a potem się rozpisze kolejne przetargi itd... Najciekawsze, że podobne składy już jeżdżą po Gdańsku - 4 Citadisy.

    • 6 4

    • jestem Twoją Szamhat.

      • 0 0

    • (2)

      Aha, z reguły dwa na trasie, a dwa w warsztacie. Nie dzialają w nich hamulce na środkowym wóżku, źle wpisują się w łuki... To po prostu szmelc.

      • 1 0

      • widać tak Gdańsk dba o serwis (1)

        w wielu miastach tramwaje Citadis się spisują tylko w jedynym Gdańsku nie? to coś nie halo z obsługą...

        • 2 0

        • w jakich wielu?

          • 0 0

  • Zgadzam się na PESĘ (3)

    Pod warunkiem, że jej tramwaje niczym nie różnią się od bombardierów. To limuzyny w porównaniu z dotychczasowymi.

    • 3 3

    • Ale niestety PESA to taki fiat126p w stosunku do mercedesa - Bombardiera

      • 4 0

    • (1)

      A jechałeś kiedyś tym piszczącym i trzeszczącym Bombardierem? Chyba nie.Z zewnątrz faktycznie ładnie wygląda.

      • 0 4

      • A co tam piszczy? Chyba ludzie ze szczęścia

        Niemal codziennie jadę linią 11. Jedyną wadą jest możliwość przegapienia przystanku. Aż zbyt luksusowy. Człowiek chce zostać.

        • 3 0

  • (1)

    Ciekawe ilu członowe będą??

    • 3 1

    • A ty masz ile członków?

      he,he...

      • 0 2

  • Jezu ludzie! (2)

    Ważne, żeby tramwaje jak i autobusy się dobrze sprawowały, dawały komfort ludziom w jeździe i były bez awaryjne. Powinniśmy się cieszyć, że stolica trójmiasta tak prężnie się rozbudowuje i dba o mieszkańców. Nie wiem czy tak jest w każdym mieście, ale ciesze się, że w Gdańsku, w którym mieszkam coś się dzieje ku dobremu.

    • 4 3

    • kaczv (1)

      Najważniejsze są samochody SUV-y. Oby było ich jak najwięcej. Jest to symbol statusu materialnego, chwalenia się i przedłużenia penisa. A tramwaj jest dla dziadów. Niech żyje głupota nowobogacka. Precz z transportem publicznym i rowerami. Precz z ochroną środowiska. Niech żyją SUV-y. Im więcej ropy się zużywa tym lepiej. Oby tak dalej.

      • 0 3

      • ...

        Brawo biznesmenie ...

        • 0 0

  • (3)

    "Powinniśmy się cieszyć, że stolica trójmiasta tak prężnie się rozbudowuje i dba o mieszkańców"

    do prężnie mam rym siermiężnie
    poproszę o przykłady prężności, bo chyba mieszkamy w dwóch różnych miastach

    • 3 1

    • g@lluxie (2)

      Ja już wiem jedno. Polacy będą zawsze narzekać na drogi i nie tylko. Czy Ty wiesz, że część Holendrów narzeka, że ich kraj to jeden wielki zastój, pomimo faktu, że jest tam najniższe bezrobocie wśród krajów Unii Europejskiej i narzekają na jakość dróg i korki, pomimo, że mają najlepszą infrastrukturę drogową na świecie. Tak to już jest, że ludzie myślą, że zawsze może być lepiej, a po prostu nie może. Z g... bata nie ukręcisz.

      • 0 0

      • ale moge boleć nad tym, że 40 milionowy Naród z 1000-letnią tradycją, w środku europy, bliższy jest raczej azji (1)

        • 0 0

        • g@lluxie

          Zawsze uważałem, że mentalnościowo, my Polacy-cwaniacy pasujemy do Bizancjum bardziej, niż do Europy. Zabór rosyjski, a nie pruski. Swoją drogą dziwiłem się zawsze, że Unia nas chciała. Azjatycki naród? No ale się stało. Może nas to trochę ucywiliizuje. Choć po niektórych wypowiedziach internautów stwierdzam, że żyjemy w zaborze rosyjskim.

          • 0 0

  • brawo Pesa !

    dobre bo polskie !

    • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane