• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Inwestycje w strefach płatnego parkowania

rb
5 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł. Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł.

Pod koniec czerwca w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Powstaną też dwie nowe strefy: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym oraz zmienią się ceny za godzinę postoju. Aby poprawić wydajność kontroli wnoszenia opłat we wszystkich strefach urzędnicy zamierzają podwoić w nich liczbę kontrolerów. Przybędzie też parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. Łącznie w ciągu trzech lat miasto na obsługę i inwestycje w płatnych strefach chciało przeznaczyć 15 mln zł, ale cięcia kosztów spowodowane epidemią koronawirusa mogą spowodować, że na inwestycje GZDiZ będzie miał mniej pieniędzy.



Czy podwojenie liczby kontrolerów to dobry pomysł?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na zalew samochodów w ścisłym centrum Gdańska. Wyższe opłaty mają wymusić większą rotację miejsc postojowych, skłonić kierowców do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej a także zmniejszyć ruch w Śródmieściu, ograniczyć hałas i zredukować zanieczyszczenie powietrza.

Zmiany wejdą w życie 29 czerwca.

Od tego czasu kierowcy będą musieli zwrócić uwagę, w jakiej strefie parkują (wokół centrum będą też strefy bez poboru opłat), będą też musieli wprowadzić w parkomacie numery tablic rejestracyjnych. W przyszłości ma to umożliwić wprowadzenie w Gdańsku warszawskiego modelu kontroli płatności przez samochody z systemem kamer skanujących tablice zaparkowanych w SPP aut.

  • W sumie na obsługę i doposażenie stref płatnego parkowania Gdańsk wyda w ciągu trzech lat 15 mln zł.
  • Niewykluczone, że za parkowanie trzeba będzie wkrótce płacić na całym Przymorzu Małym.
  • Nowa strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu Dolnym (na razie bez poboru opłat).
Do już istniejących stref dołączą też dwie kolejne: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym. W kolejce czekają już kolejne dzielnice zainteresowane uporządkowaniem anarchii parkingowej. To m.in. Strzyża.

Planowane zmiany powodują, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni już teraz musi się do ich wprowadzenia przygotować: zarówno pod względem logistycznym, infrastruktury, jak i zatrudnienia.

Dwukrotnie więcej kontrolerów, nowe parkomaty



Obecnie we wszystkich strefach pracuje 19 kontrolerów. 13 z nich to pracownicy firmy zewnętrznej, a sześciu pozostałych to kontrolerzy GZDiZ. Jak ustaliliśmy, od lipca liczba zewnętrznych kontrolerów będzie systematycznie rosła, by w ciągu dwóch lat (do lipca 2022 r.) podwoić się. Szacowane koszty dodatkowego zatrudnienia wynoszą ok. 3,2 mln zł.

Warto jednak dodać, że są to szacunki sprzed epidemii koronawirusa. Na razie żadne decyzje jeszcze nie zapadły, ale po zapowiedziach cięć wszelkich wydatków bieżących i inwestycyjnych, można założyć, że zarówno te, jak i pozostałe koszty mogą zostać ograniczone.

- Jeżeli wprowadzimy pojazdy skanujące tablice, to liczba kontrolerów zewnętrznych będzie ograniczana, adekwatnie do potrzeb - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Podobnie w przypadku pracowników Działu Strefy Płatnego Parkowania w GZDiZ. Obecnie w biurze pracuje siedem osób. Do 2022 r. przewidujemy zwiększenie liczby pracowników biura o dwie kolejne osoby. W terenie pracuje obecnie sześć osób i nie planujemy zwiększenia zatrudnienia w tym zakresie.
Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów. Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów.
Do obsługi wszystkich stref potrzebnych będzie też więcej parkomatów. GZDiZ przed kilkoma dniami rozstrzygnął przetarg na zakup nowych parkomatów - na początek 30 z zaplanowanych 347 sztuk. Na postępowanie odpowiedziała jedna firma. Za dostawę i montaż nowych urządzeń otrzyma 805 tys. zł.

Urzędnicy chcą też w ciągu trzech najbliższych lat zmodernizować 361 dotychczas eksploatowanych urządzeń. Zostaną one przeprogramowane, by kierowca nie mógł zapłacić za postój bez wcześniejszego wprowadzenia numerów tablic rejestracyjnych. Pojawi się w nich także możliwość płatności przez BLIK. Łącznie na zakup parkomatów GZDiZ ma zabezpieczone ok. 11 mln zł, kolejny 1 mln zł ma kosztować modernizacja już posiadanych parkomatów. Przetarg w tej ostatniej zostanie rozstrzygnięty w połowie kwietnia.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania

Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Strefa Płatnego Parkowania

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.
rb

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • A co z karaniem baranow stojacych obok strefy na chodnikach czy trawnikach? Ich nikt nie sciga

    • 3 3

  • Czy wiesz ze (2)

    Opłata za parking nie idzie w pełni na konto miasta. Strefę parkowania obsługuje firma zewnętrzna która zgarnia 80% zysków. Tylko 20% idzie do urzędu miasta. Informacje otrzymałem z zetelnego źródła zarządcy dróg w Gdańsku. Także pozdrawiam.

    • 6 3

    • ta, jasne

      • 2 2

    • Jeśli tak samo RZetelnego jak twoja edukacja

      to już wiem co o tym myśleć

      • 2 0

  • Kitowanie aż uszy więdną!!

    Dla mnie sprawa jest prosta jak drut-kasa, kasa i jeszcze raz kasa!!! ( i tyle w temacie)

    • 6 3

  • Ochrona

    Coś mi się wydaje że ekipa z UM w Gdańsku zbiera sobie na armię ochroniarzy widać się boją co będzie gdy pandemia nadejdzie całą mocą.

    • 1 1

  • Co za pomysł?

    Rozbój w biały dzień! I to w obliczu epidemii!

    • 3 0

  • miasto nie zarabia ,tylko wydaje. To dziwne , ale u nas tak jest jakoś dziwnie. Nie będzie drugiego rydwanu ,a już miąłem nadzieję ,że 1.09.2020r odbędą się zawody Dulkiewicz- Tusk na Długiej okraszone wesołymi pląsami i tańcami z okazji wybuchu II wojny

    • 1 0

  • Haracz

    Tak zwany legalny haracz.

    • 2 1

  • Włodarze miasta zatracili się w ilości miejsc za których ściągają haracze . Nie będzie się można jeżdzić a bardziej stanąć ,żeby nie wydać pieniędzy. Zielonymi wyspami zostaną jedynie parkingi przy Lidlu i Biedronce . A może 15min. bez opłat a następne minuty egzekwować . Odpuście tym ludziom ...

    • 0 1

  • a czy na własnym podjeździe

    a czy parkowanie w strefie płatnego parkowanie na wjeździe do mojej i tylko mojej posesji ( na podjeździe do bramy na posesję ) to będzie płatne czy zwolnione z opłat ?

    • 0 2

  • Tyle zazdrosnych

    o to że ktoś ma samochód w komentarzach....Strach na prawdę żyć na tym świecie. Jak człowiek jedze samochodem, to nie znaczy, że do centrum na spacerek i z powrotem, ale może w ciągu dnia przemieszczać się po całym mieście, załatwiać sprawy, które nie będą czekać na jazdę tramwajem 2-3 razy dłużej, robi się zakupy z którymi nie będziesz też gdzieś chodzić, wozi się dzieci z ich ekwipunkiem i td, można bardzo długo opisywać. Kto tylko dojeżdża niedaleko do pracy i z powrotem, to może sobie pozwolić na transport miejski. Reszta i tak się nie przesiądzie, bo większość swojego życia spędzi w komunikacji miejskiej i znacznie ograniczy możliwości załatwienia różnych spraw. Więc te wszystkie gadki, że niby dla dobra miasta i ble ble ble można wypisywać bez końca. Zawsze chodzi tylko o pieniądze, żeby jak najwięcej pobrać od ludzi. Zaraz nie można będzie za darmo wyjść z domu, co krok, to płać! Na pewno teraz zmniejszy się odwiedzanie starówki i korzystanie z knajp przez mieszkańców i znowu stracą na tym ich właściciele, które i tak już pewnie u progu bankructwa przez kwarantannę.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane