• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Inwestycje w strefach płatnego parkowania

rb
5 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł. Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł.

Pod koniec czerwca w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Powstaną też dwie nowe strefy: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym oraz zmienią się ceny za godzinę postoju. Aby poprawić wydajność kontroli wnoszenia opłat we wszystkich strefach urzędnicy zamierzają podwoić w nich liczbę kontrolerów. Przybędzie też parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. Łącznie w ciągu trzech lat miasto na obsługę i inwestycje w płatnych strefach chciało przeznaczyć 15 mln zł, ale cięcia kosztów spowodowane epidemią koronawirusa mogą spowodować, że na inwestycje GZDiZ będzie miał mniej pieniędzy.



Czy podwojenie liczby kontrolerów to dobry pomysł?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na zalew samochodów w ścisłym centrum Gdańska. Wyższe opłaty mają wymusić większą rotację miejsc postojowych, skłonić kierowców do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej a także zmniejszyć ruch w Śródmieściu, ograniczyć hałas i zredukować zanieczyszczenie powietrza.

Zmiany wejdą w życie 29 czerwca.

Od tego czasu kierowcy będą musieli zwrócić uwagę, w jakiej strefie parkują (wokół centrum będą też strefy bez poboru opłat), będą też musieli wprowadzić w parkomacie numery tablic rejestracyjnych. W przyszłości ma to umożliwić wprowadzenie w Gdańsku warszawskiego modelu kontroli płatności przez samochody z systemem kamer skanujących tablice zaparkowanych w SPP aut.

  • W sumie na obsługę i doposażenie stref płatnego parkowania Gdańsk wyda w ciągu trzech lat 15 mln zł.
  • Niewykluczone, że za parkowanie trzeba będzie wkrótce płacić na całym Przymorzu Małym.
  • Nowa strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu Dolnym (na razie bez poboru opłat).
Do już istniejących stref dołączą też dwie kolejne: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym. W kolejce czekają już kolejne dzielnice zainteresowane uporządkowaniem anarchii parkingowej. To m.in. Strzyża.

Planowane zmiany powodują, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni już teraz musi się do ich wprowadzenia przygotować: zarówno pod względem logistycznym, infrastruktury, jak i zatrudnienia.

Dwukrotnie więcej kontrolerów, nowe parkomaty



Obecnie we wszystkich strefach pracuje 19 kontrolerów. 13 z nich to pracownicy firmy zewnętrznej, a sześciu pozostałych to kontrolerzy GZDiZ. Jak ustaliliśmy, od lipca liczba zewnętrznych kontrolerów będzie systematycznie rosła, by w ciągu dwóch lat (do lipca 2022 r.) podwoić się. Szacowane koszty dodatkowego zatrudnienia wynoszą ok. 3,2 mln zł.

Warto jednak dodać, że są to szacunki sprzed epidemii koronawirusa. Na razie żadne decyzje jeszcze nie zapadły, ale po zapowiedziach cięć wszelkich wydatków bieżących i inwestycyjnych, można założyć, że zarówno te, jak i pozostałe koszty mogą zostać ograniczone.

- Jeżeli wprowadzimy pojazdy skanujące tablice, to liczba kontrolerów zewnętrznych będzie ograniczana, adekwatnie do potrzeb - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Podobnie w przypadku pracowników Działu Strefy Płatnego Parkowania w GZDiZ. Obecnie w biurze pracuje siedem osób. Do 2022 r. przewidujemy zwiększenie liczby pracowników biura o dwie kolejne osoby. W terenie pracuje obecnie sześć osób i nie planujemy zwiększenia zatrudnienia w tym zakresie.
Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów. Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów.
Do obsługi wszystkich stref potrzebnych będzie też więcej parkomatów. GZDiZ przed kilkoma dniami rozstrzygnął przetarg na zakup nowych parkomatów - na początek 30 z zaplanowanych 347 sztuk. Na postępowanie odpowiedziała jedna firma. Za dostawę i montaż nowych urządzeń otrzyma 805 tys. zł.

Urzędnicy chcą też w ciągu trzech najbliższych lat zmodernizować 361 dotychczas eksploatowanych urządzeń. Zostaną one przeprogramowane, by kierowca nie mógł zapłacić za postój bez wcześniejszego wprowadzenia numerów tablic rejestracyjnych. Pojawi się w nich także możliwość płatności przez BLIK. Łącznie na zakup parkomatów GZDiZ ma zabezpieczone ok. 11 mln zł, kolejny 1 mln zł ma kosztować modernizacja już posiadanych parkomatów. Przetarg w tej ostatniej zostanie rozstrzygnięty w połowie kwietnia.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania

Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Strefa Płatnego Parkowania

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.
rb

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Zmiany

    Proponuję w ramach poprawy wydajności i jakości pracy zwolnić 80% urzędników. Przybędzie pieniędzy w miejskiej kasie i ograniczy się ilość bzurnych decyzji. Może już czas poszukać brakujących pieniędzy w sferach żądzących a nie w kieszeniach obywateli

    • 12 0

  • (1)

    Inwestować to miasto powinno w parkingi wielopoziomowe.

    • 7 2

    • Płatne 15 zł/h

      Popieram

      • 0 0

  • Zadnej pomocy od rzadu

    Niech nasza prezydent sama sobie radzi z sytuacja. Obecnie chowa głowę w piasek. Jeszcze im za mało. Może 75 procent urzędników zwolnić bo jak widać są niepotrzebni, a zaoszczędzone pieniądze zainwestować w szczytne cele. Durna i głupia ta nasza prezydent.

    • 17 1

  • Sami ich wybraliśmy (1)

    To jest jakaś paranoja. Proponuję cała gminę objąć strefa płatnego parkowania. Zwłaszcza teren za UM, żeby Ci co takie decyzje podejmują sami płacili. Powinni zacząć od budowy bezpłatnych parkingów na węzłach, rozbudować transport miejski a dopiero potem wprowadzać opłaty. Budują parkingi wielopoziomowe płatne za ciężkie pieniądze, które potem stoją puste, jak ten przy Jana z Kolna.

    • 10 1

    • Wypraszam sobie. Nie glosowalem na nia.

      • 1 0

  • Ludzie, proszę was bardzo - przestańcie bredzić. (5)

    "Wyższe opłaty mają wymusić większą rotację miejsc postojowych, skłonić kierowców do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej a także zmniejszyć ruch w Śródmieściu, ograniczyć hałas i zredukować zanieczyszczenie powietrza."
    Powtarzacie te brednie ciągle. Macie nas za i**otów? Epidemia pokazała, że zanieczyszczenie powietrza mimo znikomego ruchu samochodowego NIE spadło.
    Rotacja? Ten kto musi i tak przyjedzie i będzie stał.
    To jest kolejny skok na kasę kierowców jako najłatwiejszego celu do łupienia. To samo co z paliwem! Ceny na świecie dołują, au nas prawie nie ruszyły z miejsca.
    Komunikacja miejska? To już jest żart sam w sobie.
    Ludzie, trochę godności.

    • 21 7

    • mam nadzieję ze cena jest zaporowa i 90% będzie pustych. (2)

      ja do centrum nie jeżdżę bo nie ma tam nic dla mnie ciekawego za co bym podatek parkingowy chciał płacić.

      • 4 0

      • niestety ta cena nie jest zaporowa

        • 1 1

      • Tez tam nie jezdze, ale co z tego skoro cale Przymorze Male ma byc w strefie.

        • 0 0

    • Ruch 5%, a smród jak dawniej, a może nawet gorzej.

      Wszystko wskazuje na EC. Wyłączone elektrofiltry? Na ruszty idzie tani ruski miał podlany olejem/mazutem/tłuszczem. Nietykalny niemiecki operator oszczędza na kolejne baseny w Lipsku. Tymczasem zamiast interwencji mamy internetowy kurs szycia masek. Ta kobieta utraciła zdolność do zarządzania miastem.

      • 4 0

    • A jak z waszą godnością podczas wyborów? Bo rozumiem 1 lub 2 wybory błędne, ale 20 lat? Wy sami godności do siebie nie macie.

      • 1 1

  • Hm.. (2)

    Wysokie ceny biletów komunikacji mjejskiej, ceny parkingów, niestety nie będą przyciągać turystów, jak raz się turysta nadzieję, to więcej nie przyjedzie.
    Tymczasem w Gdańsku będzie katastrofa hatelowo, gastronomiczna, Pani Prezydent się do niej nieustannie przyczynia.
    Czym My Mieszkańcy miasta różnimy się od mieszkańców Gdyni,,,,,,

    • 6 2

    • O turystow bym sie nie martwil. Turysta ma to do siebie, ze jedzie w jakies miejsce co najwyzej kilka razy w zyciu i jesli chce zobaczyc Gdansk czy Krakow to jest mu raczej obojetne czy zaplaci 100 czy 200 zl. Powinno sie raczej mocno skroic oplatami jednodniowych turystow plazowych bo rozjezdzaja samochodami kazdy kawalek nadmorskich dzielnic a pieniedzy wiele z nich nie mamy bo niewiele tutaj kupuja. Zwiekszana nam jedynie tlok i zostawiaja smieci i spaliny.

      • 0 0

    • Rozsądkiem się różnimy. Co widać przy urnach.

      • 1 0

  • Z utęsknieniem czekam na wybory !!!

    Zrobię wam Jesień Średniowiecza z rzyci. Koniec platfusiarskich nierządów .

    • 6 1

  • przestanicie udawac ze robicie cos dla mieszkancow

    wprowadźcie spp w calym miescie albo lepiej opodatkujcie od razu posiadanie auta najlepiej jakas zaporowa stawka..... to i ruch bedzie mnieszy i miejsca parkingowe w centrum sie wolne znajda

    • 7 0

  • mieszkaniec

    Kiedy wprowadzą opłatę za parkowanie urzędnikom na terenie UM, tam też jest potrzebna rotacja.

    • 5 1

  • Głosowaliście na nią to teraz sami sobie szyjcie maseczki i rękawiczki. Sami szukajcie parkingów. (2)

    Na południu Polski w aptekach jest wszystko, w Gdańsku nic. Tak dba o miasto Dulkiewiczówna. A chciałaby jeszcze więcej władzy. Na wieś kobieto!

    • 12 1

    • Tam Ne,,,,

      Nie będzie czego zbierać

      • 0 1

    • Maseczki czy rękawiczki

      to problem rządu. Nie zwalaj na włodarzy miast winy za nieudolność Matołusza.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane