• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Inwestycje w strefach płatnego parkowania

rb
5 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł. Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł.

Pod koniec czerwca w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Powstaną też dwie nowe strefy: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym oraz zmienią się ceny za godzinę postoju. Aby poprawić wydajność kontroli wnoszenia opłat we wszystkich strefach urzędnicy zamierzają podwoić w nich liczbę kontrolerów. Przybędzie też parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. Łącznie w ciągu trzech lat miasto na obsługę i inwestycje w płatnych strefach chciało przeznaczyć 15 mln zł, ale cięcia kosztów spowodowane epidemią koronawirusa mogą spowodować, że na inwestycje GZDiZ będzie miał mniej pieniędzy.



Czy podwojenie liczby kontrolerów to dobry pomysł?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na zalew samochodów w ścisłym centrum Gdańska. Wyższe opłaty mają wymusić większą rotację miejsc postojowych, skłonić kierowców do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej a także zmniejszyć ruch w Śródmieściu, ograniczyć hałas i zredukować zanieczyszczenie powietrza.

Zmiany wejdą w życie 29 czerwca.

Od tego czasu kierowcy będą musieli zwrócić uwagę, w jakiej strefie parkują (wokół centrum będą też strefy bez poboru opłat), będą też musieli wprowadzić w parkomacie numery tablic rejestracyjnych. W przyszłości ma to umożliwić wprowadzenie w Gdańsku warszawskiego modelu kontroli płatności przez samochody z systemem kamer skanujących tablice zaparkowanych w SPP aut.

  • W sumie na obsługę i doposażenie stref płatnego parkowania Gdańsk wyda w ciągu trzech lat 15 mln zł.
  • Niewykluczone, że za parkowanie trzeba będzie wkrótce płacić na całym Przymorzu Małym.
  • Nowa strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu Dolnym (na razie bez poboru opłat).
Do już istniejących stref dołączą też dwie kolejne: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym. W kolejce czekają już kolejne dzielnice zainteresowane uporządkowaniem anarchii parkingowej. To m.in. Strzyża.

Planowane zmiany powodują, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni już teraz musi się do ich wprowadzenia przygotować: zarówno pod względem logistycznym, infrastruktury, jak i zatrudnienia.

Dwukrotnie więcej kontrolerów, nowe parkomaty



Obecnie we wszystkich strefach pracuje 19 kontrolerów. 13 z nich to pracownicy firmy zewnętrznej, a sześciu pozostałych to kontrolerzy GZDiZ. Jak ustaliliśmy, od lipca liczba zewnętrznych kontrolerów będzie systematycznie rosła, by w ciągu dwóch lat (do lipca 2022 r.) podwoić się. Szacowane koszty dodatkowego zatrudnienia wynoszą ok. 3,2 mln zł.

Warto jednak dodać, że są to szacunki sprzed epidemii koronawirusa. Na razie żadne decyzje jeszcze nie zapadły, ale po zapowiedziach cięć wszelkich wydatków bieżących i inwestycyjnych, można założyć, że zarówno te, jak i pozostałe koszty mogą zostać ograniczone.

- Jeżeli wprowadzimy pojazdy skanujące tablice, to liczba kontrolerów zewnętrznych będzie ograniczana, adekwatnie do potrzeb - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Podobnie w przypadku pracowników Działu Strefy Płatnego Parkowania w GZDiZ. Obecnie w biurze pracuje siedem osób. Do 2022 r. przewidujemy zwiększenie liczby pracowników biura o dwie kolejne osoby. W terenie pracuje obecnie sześć osób i nie planujemy zwiększenia zatrudnienia w tym zakresie.
Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów. Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów.
Do obsługi wszystkich stref potrzebnych będzie też więcej parkomatów. GZDiZ przed kilkoma dniami rozstrzygnął przetarg na zakup nowych parkomatów - na początek 30 z zaplanowanych 347 sztuk. Na postępowanie odpowiedziała jedna firma. Za dostawę i montaż nowych urządzeń otrzyma 805 tys. zł.

Urzędnicy chcą też w ciągu trzech najbliższych lat zmodernizować 361 dotychczas eksploatowanych urządzeń. Zostaną one przeprogramowane, by kierowca nie mógł zapłacić za postój bez wcześniejszego wprowadzenia numerów tablic rejestracyjnych. Pojawi się w nich także możliwość płatności przez BLIK. Łącznie na zakup parkomatów GZDiZ ma zabezpieczone ok. 11 mln zł, kolejny 1 mln zł ma kosztować modernizacja już posiadanych parkomatów. Przetarg w tej ostatniej zostanie rozstrzygnięty w połowie kwietnia.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania

Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Strefa Płatnego Parkowania

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.
rb

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Teraz się cieszcie, Wy co głosowaliście na miłościwie nam panującą! (2)

    • 24 4

    • cieszyłbym się jakby uwolnili śródmieście od samochodów (1)

      minimum 10 złotych/godzina

      • 2 7

      • To po co podwyżki? lepiej zakaz wjazdu w takim razie dla wszystkich łącznie z mieszkańcami.

        • 3 2

  • Hamstwo w tak ciężkim momencie podwyżki, powinna być likwidacja opłat.

    • 25 1

  • A szpitale (1)

    Zastanawiam się jaka sieczke trzeba mieć w lepetynie żeby zamiast dac pieniędzy na szpitale inwestować w parkomaty !!! Gdańszczanie obudzcie sie!!!! Kogo wybraliście!!!

    • 27 1

    • Mam czyste sumienie bo nie glosowalem na nia. Tylko co ja moge zrobic? Moge sobie na tym forum poplakac i potupac nozka.

      • 5 1

  • główne wpływy do kasy miejskiej

    parkingi, śmieci, czynsze.

    • 16 1

  • (1)

    A kiedy zapewnią alternatywę do samochodu? Np. znaczna poprawa jakości komunikacji miejskiej - np. dojazd z południa do centrum komunikacją w 15 minut, a nie w 30 min?

    • 13 1

    • SKM do Gdańska Południe da taką szansę

      Pociąg z Pruszcza jedzie mniej niż 12 minut do centrum Gdańska

      • 0 0

  • (1)

    Co by tu zrobić aby więcej pieniędzy było w kasie...pomyślała Dulkiewicz. A co tam, zrobimy więcej stref parkowania. A jak dalej będzie mało, to podwyższymy jeszcze czynsze i wywóz śmieci.

    • 22 0

    • Czysty i**ot.yzm

      Ale czego sieplniej spodziewać, tostyl Kidawy

      • 3 1

  • Cyklon (1)

    Gospodarka pada a ci podnoszą podatki.

    • 19 1

    • to nie są podatki

      to są opłaty za wykorzystywanie przestrzeni miejskiej. Ona może mieć lepsze zastosowanie niż plac do parkowania. O tym nie pomyślałeś?

      • 0 2

  • Ja prdle (1)

    czuję się w swoim mieście jak obca

    • 21 3

    • wysiądź mentalnie z samochodu i zacznij wreszcie żyć bez uzależnienia od inego

      samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po dobrze zarządzanym mieście.

      • 2 3

  • Dulkiewicz to porażka

    Komunikacja miejska 4 razy drożs, a od auta. Zła sieć połączeń, ni dla nasludziws, ystko tylko dla deweloperów i właśnie z Przmor, a robię syf. Obyś przegrała, i wtedy PiS roli zy te PR, eyargi

    • 15 1

  • Inwestycje w strefach płatnego parkowania

    Ładne mi inwestycje: podwyżki, powiększenie stref, zwiększenie liczy kontrolerów, wprowadzanie numeru rejestracji w parkomacie. Trzeba być geniuszem aby tak inwestować w Gdańsku.

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane