• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Inwestycje w strefach płatnego parkowania

rb
5 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł. Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł.

Pod koniec czerwca w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Powstaną też dwie nowe strefy: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym oraz zmienią się ceny za godzinę postoju. Aby poprawić wydajność kontroli wnoszenia opłat we wszystkich strefach urzędnicy zamierzają podwoić w nich liczbę kontrolerów. Przybędzie też parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. Łącznie w ciągu trzech lat miasto na obsługę i inwestycje w płatnych strefach chciało przeznaczyć 15 mln zł, ale cięcia kosztów spowodowane epidemią koronawirusa mogą spowodować, że na inwestycje GZDiZ będzie miał mniej pieniędzy.



Czy podwojenie liczby kontrolerów to dobry pomysł?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na zalew samochodów w ścisłym centrum Gdańska. Wyższe opłaty mają wymusić większą rotację miejsc postojowych, skłonić kierowców do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej a także zmniejszyć ruch w Śródmieściu, ograniczyć hałas i zredukować zanieczyszczenie powietrza.

Zmiany wejdą w życie 29 czerwca.

Od tego czasu kierowcy będą musieli zwrócić uwagę, w jakiej strefie parkują (wokół centrum będą też strefy bez poboru opłat), będą też musieli wprowadzić w parkomacie numery tablic rejestracyjnych. W przyszłości ma to umożliwić wprowadzenie w Gdańsku warszawskiego modelu kontroli płatności przez samochody z systemem kamer skanujących tablice zaparkowanych w SPP aut.

  • W sumie na obsługę i doposażenie stref płatnego parkowania Gdańsk wyda w ciągu trzech lat 15 mln zł.
  • Niewykluczone, że za parkowanie trzeba będzie wkrótce płacić na całym Przymorzu Małym.
  • Nowa strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu Dolnym (na razie bez poboru opłat).
Do już istniejących stref dołączą też dwie kolejne: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym. W kolejce czekają już kolejne dzielnice zainteresowane uporządkowaniem anarchii parkingowej. To m.in. Strzyża.

Planowane zmiany powodują, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni już teraz musi się do ich wprowadzenia przygotować: zarówno pod względem logistycznym, infrastruktury, jak i zatrudnienia.

Dwukrotnie więcej kontrolerów, nowe parkomaty



Obecnie we wszystkich strefach pracuje 19 kontrolerów. 13 z nich to pracownicy firmy zewnętrznej, a sześciu pozostałych to kontrolerzy GZDiZ. Jak ustaliliśmy, od lipca liczba zewnętrznych kontrolerów będzie systematycznie rosła, by w ciągu dwóch lat (do lipca 2022 r.) podwoić się. Szacowane koszty dodatkowego zatrudnienia wynoszą ok. 3,2 mln zł.

Warto jednak dodać, że są to szacunki sprzed epidemii koronawirusa. Na razie żadne decyzje jeszcze nie zapadły, ale po zapowiedziach cięć wszelkich wydatków bieżących i inwestycyjnych, można założyć, że zarówno te, jak i pozostałe koszty mogą zostać ograniczone.

- Jeżeli wprowadzimy pojazdy skanujące tablice, to liczba kontrolerów zewnętrznych będzie ograniczana, adekwatnie do potrzeb - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Podobnie w przypadku pracowników Działu Strefy Płatnego Parkowania w GZDiZ. Obecnie w biurze pracuje siedem osób. Do 2022 r. przewidujemy zwiększenie liczby pracowników biura o dwie kolejne osoby. W terenie pracuje obecnie sześć osób i nie planujemy zwiększenia zatrudnienia w tym zakresie.
Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów. Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów.
Do obsługi wszystkich stref potrzebnych będzie też więcej parkomatów. GZDiZ przed kilkoma dniami rozstrzygnął przetarg na zakup nowych parkomatów - na początek 30 z zaplanowanych 347 sztuk. Na postępowanie odpowiedziała jedna firma. Za dostawę i montaż nowych urządzeń otrzyma 805 tys. zł.

Urzędnicy chcą też w ciągu trzech najbliższych lat zmodernizować 361 dotychczas eksploatowanych urządzeń. Zostaną one przeprogramowane, by kierowca nie mógł zapłacić za postój bez wcześniejszego wprowadzenia numerów tablic rejestracyjnych. Pojawi się w nich także możliwość płatności przez BLIK. Łącznie na zakup parkomatów GZDiZ ma zabezpieczone ok. 11 mln zł, kolejny 1 mln zł ma kosztować modernizacja już posiadanych parkomatów. Przetarg w tej ostatniej zostanie rozstrzygnięty w połowie kwietnia.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania

Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Strefa Płatnego Parkowania

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.
rb

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • w centrum powinni dać wzorem Poznania wyższą opłatę

    Poznań ma 7 zł za pierwszą godzinę, 7,4 zł za drugą, 7,9 zł za trzecią i znów 7 zł za czwartą i kolejne,
    może to by uwolniło centrum od samochodów

    • 2 18

  • Po co tyle inwestować?

    Użyczyć farbę od m. Gdynia.

    • 4 0

  • Bez restrykcyjnej polityki parkingowej każde miasto obumiera (14)

    jakość życia w mieście się stopniowo obniża w wyniku nadmiaru hałasu i spalin w warunkach nadmiaru samochodów. Szkoda, że wielu tzw. 'publicystów' nie zauważa, że podwyżka opłat za parkowanie służy nie tylko zwiększeniu rotacji (pomaga w skracaniu czasu na szukanie wolnego miejsca do zaparkowania) ale także zmniejsza skłonność do korzystania z samochodu a nawet do posiadania samochodu, na czym zyskują wszyscy. To, że w Gdańsku jest dwa razy więcej samochodów na 1000 mieszkańców niż w Belinie jest wynikiem między innymi prowadzonej tam restrykcyjnej polityki parkingowej. Jak stać cię na samochód, to płać także za przestrzeń miejską, którą zajmujesz przez 23 godziny na dobę (rzadko który samochód prywatny jeździ więcej niż godzinę dziennie).

    • 5 31

    • miasta powinny miec coś do zaoferowania w zamian. (1)

      • 5 1

      • Miasto Gdańsk już oferuje wiele alternatywnych sposobów poruszania się

        Pomorze ma najwyższy wskaźnik liczby podróży odbywanych koleją (SKM etc.) wśród wszystkich regionów kraju. Sieć tramwajów jest nieźle rozwinięta. Dla kogoś mieszkającego w pobliżu stacji SKM oferuje wiele - można znakomicie funkcjonować bez samochodu. Stąd najwyższe ceny nieruchomości w pobliżu stacji SKM w całym Trójmieście.

        • 2 4

    • ale im się należy

      • 0 2

    • Berlin (1)

      Czynsze też jak w Berlinie?

      • 3 2

      • co ma piernik do wiatraka?

        czy wysokie czynsze powodują, że w Berlinie ludzie obywają się bez samochodów? Mam wrażenie, że na to mają wpływ bardziej wysokie opłaty za parkowanie stosowane w tym mieście.

        • 0 0

    • (4)

      Nie zauwazaja tez, ze restrykcyjna polityka miasta powoduje, ze miasto rozlewa sie na okolice co powoduje jeszcze wiekszy ruch samochodow. Po kazdej zlosliwosci ze strony wladz ilus ludzi, ktorych na to stac podejmuje decyzje o wyprowadzce pod miasto. Oni i tak beda jezdzili samochodami bo ich stac, a centra duzych miast skoncza jak amerykanskie Detroit. Miejsca do ktorych jedzie sie do pracy i czym predzej ucieka.

      • 6 2

      • Przykładem miasta stosującego restrykcyjną politykę parkingową jest Kopenhaga i wiele innych miast (3)

        Miasta z małą liczbą samochodów znajdują się na wysokich miejscach rankingu jakości życia. Miasta takie jak Detroit obumarły ponieważ nie stosowały restrykcyjnej polityki parkingowej ani zrównoważonej polityki transportowej, Rozlewały się bez ograniczeń i likwidowały komunikację publiczną. Teraz wiele miast amerykańskich zaczyna zmieniać swoją politykę w sensowną stronę: na przykład wyburzając estakady pseudobezkolizyjnych pseudoautostrad wewnątrz miejskich.

        • 1 5

        • I dalej te durne, lewackie teoryjki (2)

          Zrozum człowieku, że centrum miasta Gdańska już dawno umarło poza sezonem bo przez wiarę w takie d**ilizmy nie ma mieszkańcom nic do zaoferowania. Ludzie dojeżdżający do centrum tramwajami i autobusami to mogą puszki pozbierać, a nie wydać pieniądze.
          Ci, co je mają oczekują rozrywki, atrakcji niespotykanych gdzie indziej, innowacji.
          Szkoda mi Ciebie, bo przez taką politykę Gdańsk jest brudny, zaniedbany i zadłużony. Jedyne co się tu rozwija to okazjonalny wynajem i burdele.

          • 1 3

          • no tak, ta dluga czy mariacka, co tam robic bez samochodu?

            a jak piwna zamykali na sezon, jaki byl krzyk, ze teraz padnie biznes. A tu niespodzianka, rozkwitl jak nigdy. A janusze wciaz mysla, ze jak jada samochodem, to znaczy ze sa paniska. Ja zarabiam jako inzynier pewnie kilka razy co ty,, a jezdze tramwajem

            • 1 0

          • naprawdę mi ciebie żal

            szkoda nawet komentować takie teksty. Być może przedstawiłeś swój program wyborczy: Gdańsk bez samochodów na Długim Targu i Stągiewnej to miasto w ruinie.

            • 0 0

    • Mi jakosc zycia w miescie definitywnie obnizala ciagla walka o skrawek miejsca do zaparkowania wracajac z pracy. No i probujacy dyktowac zycie nnym sasiedzi.

      • 0 0

    • Jestem za ale

      Tylko z tym porownaniem do Berlina...
      1. moze zacznijmy od tego ze w Berlinie jest doskonale rozwinieta siec komunikacji miejskiej? Mieszkam pod Berlinem(poza granicami administracyjnymi miasta), do centrum moge sie dostac bez problemowo w takcie co 15 minut. bilet kosztuje mnie relatywnie mniej w stosunku do zarobkow niz w Gdansku. Komunikacja miejska jest szybciej niz autem.
      2. W Gdansku mieszkam w granicach administracyjnych miasta. Autobus mam co pol godziny albo rzadziej. Cena biletow nie zacheca. Czas dojazdu nie zacheca.
      Szybciej jestem w centrum pieszo niz czekajac na autobus.

      Wiec co tu porownywac.

      Zacznijmy od przyjaznej komunikacji miejskiej. Wtedy nawet ja ktoremu duoa przyrosla do auta wybierze komunikacje miejska.

      W Berlinie jakos potrafie zostawic auto i jezdzic komunikacja. W Gdansku to nie dziala. Czemu? Brak spojnej i zachecajacej komunikacji.

      Wprowadzmy wysokie oplaty - Tak. Ale w zamian dajmy alternatywe.

      • 2 2

    • (1)

      W Berlinie nie ma restrykcyjnej polityki parkingowej. Samochodów jest więcej niż w Gdańsku- nasze statystyki zawierają dane że wszystkich lat np. zarejestrowanych w Polsce jest 2mln maluchów. Aby wyjechać z Berlina w letni piątek spędzisz w korku 2godziny. Parkowanie w weekend za darmo.

      • 1 1

      • W Berlinie jest aktywna polityka prorowerowa

        Za parkowanie w wielu miejscach centrum trzeba płacić dużo więcej niż się proponuje od czerwca w Gdańsku. Jeśli piszesz, że mieszkasz w Gdańsku daleko od stacji SKM to mogę ci jedynie współczuć.

        • 0 0

  • kogo to teraz obchodzi

    kogo to obchodzi

    • 12 1

  • Dlaczego mozna jeździc autem przeciez tak szybciej roznosisz wirusa !!

    • 1 5

  • Fajnie tylko kto przyjedzie tutaj płacić skoro na razie przyrost zachorowań nie jest nawet liniowy ? (2)

    Mieszkańcy mają płacić czy kto ? Jak na razie to jest liczenie gruszek na wierzbie dosłownie ! Opłaty są tylko po to pobierane by nie zwrócić opłat mieszańcom bo kto tu ma parkować ?

    • 4 4

    • Dwa minusy pierwszy z UM a drugi z ZdiZ ! (1)

      ;) Pozdrawiam urzędników, niestety trzeba trochę dalej spojrzeć niż własny nos.

      • 1 2

      • kup lustro i powiedz to samo do siebie

        nigdy nie bylem urzędnikiem ani pracownikiem ZDiZ

        • 1 2

  • Można? Można. (1)

    Na Dolnym Wrzeszczu aż tyle samochodów? Interesujące.
    Po co strefy, niech już cały Gdańsk będzie płatny i po problemie. Dulska może wyjedzie na taczkach.

    • 28 4

    • Dulska

      Na Rydwanach i prosto na szadulki

      • 6 1

  • Kocham Wrzeszcz (3)

    Strefa tylko poprawi komfort życia w tej dzielnicy.

    Brawo

    • 3 22

    • (1)

      Nic się nie zmieni w liczbie samochodów, będzie porostu drożej i tyle, żeby coś się zmieniło musieli by wybudować większą liczbę miejsc postojowych.

      • 4 3

      • Oj zmieni zmieni

        Opłaty działają na Januszy jak woda święcona na diabła.

        • 1 2

    • w końcu zaparkuję pod domem

      • 1 1

  • Obciazanie mieszkancow dodatkowtmi kosztami nie rozelwiazuje problrmu!!!

    Najpierw niech poprawia komunikacje miejska !!!!! oraz przy przystankach PKM zbuduja duze parkingi!!!

    • 17 1

  • I następny minus dodany do listy na następne wybory.Brawo trzymać tak dalej.

    • 21 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane