• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • Bardzo rosądny wybór. (11)

    Portalowe trolle już się obudziły i ujadają.
    Gdyby kupili wszystkie nowe i się zadłużyli wtedy by tez ujadały.

    • 23 29

    • (10)

      Jakby nie trwonili kasy na lewo i prawo jak to robi GIK, to starczyłoby na nowe tory i nowe tramwaje.

      • 11 5

      • Trwonili kasę? Trasa Sucharskiego, Słowackiego ... (9)

        Wcześniej rozbudowa linii tramwajowej, w linii Havla, teraz Morena ... rozumiem, że to kompletne marnotrawstwo i zbytek.

        • 8 11

        • nie trzeba było sprzedawać GPEC (4)

          co roku kilkadziesiąt milionów dywidendy wpadałoby do kasy Gdańska a nie niemieckiego Lipska

          • 6 4

          • ale co to ma wspólnego z GIKiem i tym "trwonieniem kasy"? (3)

            Inna sprawa, że te "kilkadziesiąt milionów" to jest ~5mln dla Gdańska i 27mln dla Lipska. A udziały to przypominam, że oni kupili a nie za darmo dostali. W dodatku w czasie od prywatyzacji prawie 400mln zostało zainwestowane dodatkowo w infrastrukturę. Rozumiem, że w internecie każdy jest "cysorz" i wie jak rządzić całym wszechświatem, ale jak sobie policzysz to była to opłacalna prywatyzacja w perspektywie najbliższych kilkudziesięciu lat.

            • 4 5

            • Sprzedano za 140mln. a rocznie kasują teraz 27mln. (2)

              Długoterminowo to jest opłacalne dla Stadtwerke Leipzig a nie dla Gdańska.
              Dywidendę wypłąca się z zysku. Gdyby wszystko szło na inwestycje to nie byłoby zysku i dywidendy.

              • 3 3

              • dalej nie masz pojęcia o czym piszesz (1)

                Pokrzycz sobie, wyładuj frustracje. Następnym razem zagłosuj na Jaworskiego najlepiej, to cały Gdańsk skończy jak Stocznia Gdańska i będzie cacy.

                • 0 2

              • no proszę, udowodnij o czym nie mam pojęcia

                zacytuj raporty finansowe.
                Za pośrednictwem Stadtwerke Leipzig (który bynajmniej nie jest firmą prywatną) Niemcy robią dobry interes. Lepiej było wziąć kredyt na rozwój GPEC (o ile był w ogóle potrzebny) i inwestować w gospodarkę niż w nikomu niepotrzebny stadion.
                Kwestionujesz cenę za jaką to kupili? Kwestionujesz wielkość dywidendy, którą teraz pobierają?

                • 2 0

        • jak następne pokolenie spłaci stadion ... (2)

          ... to pogadamy

          • 5 5

          • Ale GIK to nie stadion! Stadion to BIEG nadzorował, a GIK jedynie część dróg w okolicy (1)

            Piszecie ludzie bzdety kompletne nie mając pojęcia co, kto i za ile robi. Byle pokrzyczeć.

            • 6 5

            • ale Gdańsk płacił

              a liczy się kasa

              • 2 3

        • Dla trolla wszystko będzie zbytkiem.

          Nawet gdyby dostał 100 metrowe mieszkanie komunalne to też by ujadał że nie 150 metrów i bez hiszpańskiej terakoty.

          • 15 3

  • (18)

    podwójna 105Na to jednak jest trochę więcej przestrzeni niz jeden N8C. Dlatego momentami jest w nich tak ciasno.
    Poza tym, nie mam większych zastrzeżeń

    • 112 15

    • (13)

      Ja mam duże zastrzeżenia do porównania w podpisie pierwszego zdjęcia. To wygląda na gruuubą manipulację. Po pierwsze zestawia się cenę w euro ze złotówkami, co nieuważną osobę już może zmylić, po drugie podano cenę N8C przed remontem. Trzeba doliczyć szacowany koszt remontu wtedy można porównywać.

      • 35 7

      • (12)

        Nie przesadzaj z tą manipulacją, to jest przecież prosta matematyka. Nie podoba mi się pomysł kupowania starych tramwajów, ale nawet z remontem (który kosztował niecałe 30 mln. zł) zakup wszystkich 46 jest niewiele droższy, niż JEDNA Pesa. Mimo wszystko to powinno być jednak rozwiązanie tymczasowe, no ale cóż- jesteśmy biednym krajem, skoro nie stać nas nawet na własne wyroby:)

        • 21 3

        • ? (3)

          Co ty za bzdury piszesz? z matematyką słabo widzę :) 1 pesa to około 10 starych po remoncie, a nie 46 :)
          wychodzi na to ze za 46 starych tramwajów po remoncie gdańsk zapłacił około 35,5mln zł :) jeżeli 27mln dla Ciebie to niewiele to widać,że się powodzi

          • 1 1

          • (1)

            Mając wybór między samochodem nowym za 100tys. i dziesięcioletnim po generalnym remoncie za 10tys. jednak bym się zastanawiał. A w przypadku tych trajtków dochodzi jeszcze fakt, że wyprodukowane w PESA dają pracę wielu ludziom w Polsce.

            • 4 1

            • A dortmundy to rozumiem roboty remontują.

              • 1 1

          • No fakt, mea culpa, ale to i tak 10:1, więc o wiele taniej mimo wszystko.

            • 2 0

        • jesteśmy biedni bo jesteśmy głupi i wybieramy głupie władze (7)

          wydajemy majątek na stadion,
          sprzedajemy za psi grosz GPEC, który jest kurą znoszącą złote jaja - i znosi te jaja (w formie dywidendy) ale juz dla Lipska a nie dla Gdańska; Lipsk pewnie stać na nowe tramwaje,
          Przy takiej polityce do końca świata będziemy jeździć niemieckimi szrotami.

          • 25 8

          • (6)

            Fakt, ale żeby coś zmienić, trzeba poświęcić bardzo dużo czasu. Ja niestety go nie mam, a polityka jest mi obca. Władzę chętnie bym wybrał inną, ale niestety teraz mam tylko wybór mniejszego zła. Tego statusu quo nie zmienię, choćbym staną na głowie. Tu jest potrzebna totalna rewolucja i wypieprzenie tych wszystkich złodziei- z rządu i urzędów. Niestety jednak istnieje spora szansa, że następni po nich będą tacy sami.

            • 6 6

            • mniejsze zło tak tobi lemng Donald wmawia z budyniem od 7lat!! (5)

              A tyle co na kradli i nagrabili ile miliardów zmarnowali to nikt jeszcze w historii kraju poza komunistami nie zrobił.

              • 8 5

              • (4)

                Nikt mi nic nie wmawia, bo nie wierzę w ani jedno słowo kogokolwiek z rządzących. Nie twierdzę, że obecny rząd jest idealny (bynajmniej), ale jeśli myślisz, że kaczor jest święty, to jesteś sam naiwny jak dziecko.

                • 8 7

              • gdybys niebył lemingiem to bys wiedział ze Pis to nie jedyna alternatywa (1)

                tak jak ty właśnie każdy leming odpowiada

                • 3 1

              • Teraz mi jeszcze z Korwinem wyskocz, to już chyba kupię spluwę i wyjdę na ulicę.

                • 1 1

              • mam wrażenie, że trochę się usprawiedliwiasz (1)

                Widzisz drzazgi u jednych a lekceważysz belki u innych. Takie sprawy jak sprzedaż GPEC to są sprawy nieodwracalne. Potrzeba by wojny żeby to Niemcom teraz wyrwać. Co roku miliony będą wędrowały do Niemiec.

                • 5 2

              • Rządy PO są jednymi z gorszych jakie mieliśmy.

                • 5 2

    • dziurawy stadion 1,5miliarda i koszt rosnie co roku o 50 baniek (3)

      za te kasę można było kupić pesa 8,6 mln zł X 100 sztuk 860 mln zł i jeszcze kupę kasy by zostało na nowe składy SKM!!Dla przypomnienia SKm to samo robi tylko ze modernizuje stary złom za miliony z naszych podatków!Płacimy podatki poto bymiec nowe tramwaje i kolejke SKM!

      • 4 3

      • Przede wszystkim kanalizację deszczową można było zrobić. Żeby nie zalewało miasta przy każdej większej burzy. Ale co tam taka kanaliza, nie widać, zdjęcia sobie przy niej nie można zrobić na plakat. A stadion świetnie się nadaje na plakaty wyborcze...

        • 0 0

      • (1)

        a ja mam samochód i wali mnie jaki będzie tramwaj. Cieszę się ze stadionu. Jest dumą Gdańska. Ktoś inny pewnie woli muzeum a jeszcze inny basen. Wszystkim nie dogodzisz więc po co te krzyki? Jesteś taki mądry to na prezydenta...

        • 3 3

        • leming ale nikt cie nieposadza o to zebys posiadał rozum

          gdybys niebył głupi to niebył bys lemingiem cymbale jak mozna byzc a ztak głupim by porównywac stadion za miliard z basenem czy teatrem albo muzeum

          • 1 0

  • Niemiec płakał jak sprzedawał. (1)

    Funkiel nówka nieśmigany.
    Po zderzeniu z tirem i czołgiem, ale nikt nie zginął, więc bezwypadek.

    • 4 1

    • Jak Niemiec przyjedzie to Gduńska, to poczuje się jak w NRD :)

      • 3 0

  • Fu! Obleśne szroty. (4)

    Za zakup tych brudnych, niemieckich, obleśnych, śmierdzących szrotów, to bym prezesa ZKM kazał wyawalić na zbity pysk w try miga.

    • 8 12

    • jak taki madry jestes (1)

      to daj kase na nowetramwaje
      albo sfinasujmy tramwaje z biletow czyli najtanszy bilet bedzie po 20 zlotych

      • 1 3

      • jest na ecs

        jest na pomniki
        jest na stadion
        itp itd

        miasto ma kase na to na co chce miec kase

        • 1 0

    • To nie on decyduje (1)

      Tylko ZTM - instytucja miejska podległa Budyniowi.

      • 1 1

      • ZKM też podlega Budyniowi.

        • 2 0

  • PESA jest wizytówką Gdańska tak mówią turyści.

    • 1 0

  • Byle nowe tramwaje nie nazwali miłośnicy znów niemieckobrzmiącymi nazwiskami!!

    Proponuję poczet króli polskich. Jagiellończyka, Chrobrego itd.

    • 2 1

  • mam bana ?

    • 0 0

  • wiecie co...

    to wstyd dla nas że 40mln kraj w środku europy jakim jest Polska musi kupować stare szroty. Wstyd że wybieramy ciągle tą samą hołotę jaką jest np tuskier i budyniex. Władza która ciagle nas oszukuje i nas wyzyskuje - nie zmieni sie to nigdy, jeśli my ludzie,obywatele, wyborcy nie pomyślimy trochę przed wyborami... a tak to nas bez wazeliny dalej będą jechać... Myślicie ludzie że oni się Wami przejmuja,że komuś zależy żebycie nowym tramwajem jeździli? Im nie zależy w ogóle na Was, tylko na sobie. To ludzie bez honoru, bez powołania i do tego zupełnie nie przygotowani do pełnienia tak ważnych stanowisk. Jedyne co potrafia(i to bardzo dobrze) to jak hieny, sępy okradać nas z ostatnich rzeczy jakie mamy (polski przemysl, stocznie, służba zdrowia, wojsko - ktorego juz nie ma, a ochraniane jest przez byłych wojskoych ktorzy sobie agencje ochrony mienia założyli) Wstyd i hańba! Nie o taką Polskę mój dziadek i pradziadek walczyli!

    • 5 3

  • te niemieckie tramwaje sa dobrym zakupem i po malej kosmetyce dlugo pojezdza

    Jechalem tym tramwajem ,jest cichy i nie szarpie,wygodny przy wsiadaniu (ma nisko podloge).
    Zakup ich to naprawde dobry interes,oszczdnosc kasy ktorej brakuje.
    Gdyby zakupic nowe to ceny biletow tramwajowycvh musialyby bardzo wzrosnac.
    To byscie narzekali... .

    • 1 5

  • Jeszcze im mało tego hitlerowskiego złomu (2)

    Po co nam kolejna partia tego hitlerowskiego złomu. Trzeba kupować nowe polskie tramwaje a nie hitlerowski stary złom. W Gdańsku najczęściej awariom ulega właśnie ten złom. Chyba nie zdarzyło się jeszcze by zepsuła się jakaś Pesa lub Bombardier

    • 7 4

    • Bombardier to mercedes wśród tramwaów

      :-)

      • 0 0

    • No PESA lubi się czasem zawieszac a jak się tak stanie to reset trwa min. 12 minut

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane