• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • tramwaj to przezytek !!! (3)

    nie po to wymyślono opone zeby cągle jezdzić po szynach.nie taniej i lepiej rozwijać transport autobusowy ?? autobus dojedzie praktycznie wszedzie a tramwaj tylko tam gdzie ma szyny.

    • 6 16

    • (2)

      Szyna jest ok, ale pod ziemią. Marzy mi się takie metro jak w Nowym Jorku albo w Paryżu. Wtedy byłbym nawet skłonny w niektórych przypadkach zrezygnować z samochodu. A jak u nas jest takie dziadostwo niedostosowane do potrzeb to o czym mowa.

      • 2 2

      • jak jesteś szczurem, to i kanały ci się marzą (1)

        ja wolę jeździć po powierzchni ziemi

        • 0 4

        • A ja wolę po prostu szybko i wygodnie przemieścić się z punktu A do B. Metro jako miejski środek komunikacji jest bardzo szybkie i żaden tramwaj czy SKM mu nie dorówna. Wymogiem jest tylko odpowiedniej gęstości siatka połączeń, ale tej w Polsce nawet w Warszawie nie ma. Szczury nie mają tu nic do rzeczy, ale skoro o nich wspomniałeś to współczuję domowych problemów.

          • 2 0

  • znowu będą jeździły na Stogi, bo tam motłoch może jeździć w tłoku i smrodzie (1)

    już były kupowane Dortmundy z myślą o stromym podjeździe na ul. Armii Krajowej. Tylko dlaczego te rzęchy nie jeżdżą na Chełm a zostały przekierowane na trasy: Brzeźno - Stogi i Wrzeszcz Strzyża - Przeróbka

    • 11 1

    • Jezdza na lostowice, tylko zadko. Pewnie dlatego ze tylko dortmundy i 105tki pokonaja most siennicki i daja rade na zdezelowanym torowisku.

      • 0 1

  • To jest sukces i zaszczyt dla Gdańska

    jako gdańszczanin czuje zaszczyt i dumę mogąc usiąść na tym samym siedzisku, na którym siadali Niemcy. Zawsze specjalnie czekam na Dortmunda

    • 12 2

  • (1)

    do redakcji: gwoli ścisłości - Modertrans nie Modetrans :)

    • 5 1

    • taaaak ?

      • 4 2

  • Dojczland Dojczland uberales

    • 7 2

  • GDANSK

    budyn z kolesiami znowu KRADNIE

    • 5 3

  • :) :) ;) :O

    Fuj--jaki wstyd,,20-letnie szroty,,graty z wypier...onymi fotelami,,oblane niemieckim pifskiem,i potem,smród,,,brrr za o,5 mln euro,,kupowac z Polskich fabryk,,podatki i kasa w polsce--mniejsze bezrobocie!,,cóz jaki prezydent takie tramwaje!,,niemiecki budyń....

    • 11 1

  • złomu ci u nas dostatek ale ... (1)

    kiedyś szroty to sobie indywidualnie sprowadzano, teraz sprowadzaniem śmieci zajmie się miasto. tandeta jakich mało, w środku jak w jakimś składzie z rurami ale jak co do czego nto nie ma się czego trzymać. pewnie znowu ktoś na wycieczkę pojechał.

    • 5 1

    • przecież to polska modernizacja zrobiła z nich cyrk na kołach

      • 2 0

  • (3)

    "przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C"

    "Przeprowadzając kolejne przetargi (...) wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby mieć możliwość wzięcia udziału w licytacji tramwajów. Nie można nam zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz"

    Panie Krzysztofie czy nie popełnia Pan przestępstwa wykorzystując luki w prawie przetargów publicznych, zmuszając zakład do zakupienia jednych konkretnych tramwajów które spełniają wymogi? Prokuratura i CBŚ powinna się przyjrzeć sprawie - skąd tyle zainteresowania jednym konkretnym modelem sprzed 20 lat dostępnym na licytacji z jednym mieście???

    • 12 0

    • (1)

      to przeciez tlumaczy, ze kazdy mogl sie zglosic z n8c lub czyms podobnym, ale skoro nikt tego nie zrobil, to bedzie z wolnej reki zakup.

      • 1 1

      • Nie można przecież robić przetargu pod jeden konkretny model. Ustawa o zamówieniach publicznych zabrania tego. Jeśli nikt się nie zgłosił i dalej uparcie nie zmieniacie warunków przetargu to powinna zająć się tym prokuratura.

        • 3 0

    • Cena? :)

      • 2 0

  • Drodzy Gdańszczanie

    800 baniek wsiąkło w Arinę na Letnicy
    więc muszą starczyć 20 letnie... bo inaczej nie
    starczy na ratę kredytu (43 mln/rok)

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane