• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wymienia parkomaty. Będą duże zmiany

Maciej Korolczuk
16 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowe parkomaty pojawią się na ulicach Gdańska jeszcze w tym roku. Nowe parkomaty pojawią się na ulicach Gdańska jeszcze w tym roku.

Płatność kartą oraz konieczność wprowadzenia numerów rejestracyjnych parkowanego pojazdu to dwie nowości, jakie czekają na kierowców w Gdańsku po wprowadzeniu nowych parkomatów. 165 nowych urządzeń ma stanąć na ulicach jeszcze w tym roku. W kolejnym - następne 156.



Jak oceniasz zmiany w systemie opłat w Strefie Płatnego Parkowania?

Dotychczasowe zasady parkowania w Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku pozostawiały wiele do życzenia. Stare i wyeksploatowane urządzenia były awaryjne, o czym mogliśmy się przekonać kilka miesięcy temu, gdy pierwsze niskie temperatury sparaliżowały system. Za parkowanie przez bardzo długi czas można było płacić tylko gotówką (od pewnego czasu także przez aplikacje mobilne), zaś system nie był też szczelny finansowo, bo kierowcy mogli przekazywać sobie niewykorzystane bilety.

321 nowych parkomatów

Wkrótce ma się to zmienić. Jeszcze w tym roku na ulicach pojawi się 165 nowych parkomatów. Kolejnych 31 sztuk zostanie przeniesionych, a 79 - zdemontowanych. 78 maszyn nie nadaje się do dalszej eksploatacji, dlatego zostaną one zutylizowane. Dodatkowo ponad 100 miejsc, w których stały dotychczasowe urządzenia będzie zabrukowane.
W przyszłym roku liczba nowych parkomatów zwiększy się o kolejne 156 urządzeń. Na wszystkie wykonawca udzieli 36-miesięcznej gwarancji.

W pierwszej kolejności nowe urządzenia pojawią się w Śródmieściu, Głównym i Starym Mieście (95 szt.), Siedlcach (13), Aniołkach (30) i Wrzeszczu (27). W przyszłym roku drogowcy dostawią parkomaty na Starym Przedmieściu, Śródmieściu, Wyspie Spichrzów, Długich Ogrodach, Wrzeszczu Dolnym, Oliwie i Przymorzu.

Urzędnicy zapewniają, że nowe parkomaty będą dostosowane do niezawodnej pracy na otwartej przestrzeni, przy temperaturze od minus 25 do plus 55 stopni Celsjusza, przy wilgotności względnej do co najmniej 95 %. Mają być też odporne na akty wandalizmu, a stalowa obudowa ma być zabezpieczona powłokami antygraffiti oraz antyplakatowymi.

Trzeba będzie wprowadzić nr rejestracyjne

Na parkomatach pojawią się klawiatury, bo aby wykupić bilet w parkomacie trzeba będzie wprowadzić numery tablic rejestracyjnych pojazdu. Dlatego wszystkie przyciski funkcyjne mają być podświetlane w warunkach słabej widoczności oraz odporne na uszkodzenia mechaniczne i możliwość zablokowania (np. klejem szybkoschnącym). System obsługi ma być intuicyjny i trwale opisany słownie w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim). Zmiany uszczelnią system i sprawią, że kierowcy nie będą już mogli przekazywać sobie niewykorzystanych biletów parkingowych.

- Nie mamy żadnych powodów, by wątpić w uczciwość kierowców, dlatego nie rozpatrujemy tego w kategorii obostrzenia, bardziej jako jedną z kwestii technicznych - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Za postój będzie można płacić bilonem (monetami w złotówkach lub euro), przy pomocy telefonów komórkowych, opłatami abonamentowymi i zryczałtowanymi, a także żetonami i kartami bankomatowymi metodą zbliżeniową.

Nowe parkomaty - podobnie jak te obecne - nie będą wydawać reszty, a w przypadku awarii powinny wyświetlać lokalizację najbliższego sprawnego parkometru.

Otwarcie ofert przetargu nastąpi 6 maja. Na podpisanie umowy z miastem wykonawca będzie miał 60 dni. Nowe parkomaty mają się pojawić na ulicach Gdańska jeszcze w tym roku.

Wysokość opłaty za postój w strefie płatnego parkowania:

- do upłynięcia pierwszej godziny: 3,00 zł/h
- w czasie upływania drugiej godziny: 3,60 zł/h
- w czasie upływania trzeciej godziny: 4,30 zł/h
- w czasie upływania czwartej godziny i następnych: 3,00 zł/h

Opinie (237)

  • Aha

    • 0 0

  • PARKOMETR (2)

    w Londynie też wpisuje sie nr.rej.

    • 3 4

    • A co mnie obchodzi Londyn?

      Moze sobie siura utnij kawalek, bo w Izraelu tak robia?

      Tu jest Polska, i Polak powinien byc najwazniejszy. A nie dobrostan urzednika i namaszczonego producenta parkometrow o zawyzonej cenie z powodu niepotrzebnych funkcji.

      • 8 0

    • Tak a w ktorym Londynie?Moze na Ealingu?Moze na GREENFORDZIE?

      Gdzie takie widziales ?Bo szczerze mowiac nie slyszalem o takich wynalazkach?

      • 3 0

  • Wprowadzenie nr rej,uważam za chore, może jeszcze fotki auta zostawić? ??

    • 7 0

  • Hmmm

    Dobrze, że rupiecie są zamieniane na nowe urządzenia, aczkolwiek niewydawanie reszty z parkomatów powoduje, że kierowcy przekazują sobie bilety!!! To nie jest żadne oszustwo! dlaczego mam nie przekazać komuś mojego niewykorzystanego czasu na parkingu, za który zapłaciłam!!! To, że parkomaty nie wydaja reszty to jest naciąganie mieszkańców przez miasto!!!!

    • 9 0

  • Do zatroskanych urzędników.
    A dlaczego po opłaceniu postoju nie otrzymujemy paragonu fiskalnego? Może tym się zajmijcie.

    • 8 0

  • Naruszenie prywatności

    Jak dla mnie kolejny sposób inwigilacji. Bóg wie do czego im informacje na temat tego gdzie parkuje. Dla mnie to naruszenie mojej prywatności. Jak chcą to niech wprowadzą częściowy nr rej. Prawdopodobieństwo że będę ktoś z podobnym numerem jest niewielka, a po drugie przez naście lat jak parkowalem nie widziałem żeby ktoś się wymieniał biletami. Albo niech pozostawia na bilecie miejsce na wpisanie ręcznie numeru. Po drugie wiele osób nie pamięta swojej rejestracji. Teraz będę stał przed parkometrem i szukał Dow.rej by spr jaki mam numer. Idiotyczny pomysł

    • 9 0

  • GDANSK nie ma na co pieniędzy wydawac:D

    • 6 0

  • strefa

    Pracowałem przy systemie informatycznym TRISTAR.Firmy i Miecio się napchali kasą,system to kpina.Ceny usług zawyżone o 60%.Teraz parkometry które w zimę nie działały dlaczego?? .Bo w projekcie nie uwzględniono podgrzewania elektroniki koszt grzałki 35zł.Będzie kolejny przekręt.Pracowałem przy budowie Lotniska w Gdańsku robiłem rozdzielnie tam też Miecio zarobił i firmy N.. oraz SCHN.....To dopiero były wałki,dostawca aparatury SCHN..... nawiązał wsółpracę z ogólnopolską hurtownią na którą wyłożył kasę ELEKT......... i wrzucał jej aparaturę ta generowała dodatkowy zysk dla SCHN...... jako obsługa dopiero wtedy Główny Wykonawca N.. otrymywał aparaturę z narzutem.A Miecio jako strona miasta klepał fakturki.Cena wyłącznika 15zł,obsługa 8zł w co wchodziło księgowanie,magazynowanie,transport na budowę.Takich przykładów co potrafią zrobić wałki w Gdansku mnogo.

    • 5 0

  • Bolszewizm !!!!

    "zaś system nie był też szczelny finansowo, bo kierowcy mogli przekazywać sobie niewykorzystane bilety" - kupiłem prawo do parkowania, nie wykorzystałem, to WYŁĄCZNIE moja sprawa co z tym zrobię, a cieć jest TYLKO od sprawdzania godziny ważności opłaty. Przykład dla baranów decydentów, którzy nie rozumią: mój zmiennik w pracy przyjechał godzinę wcześniej ja jadę do domu to nie mogę mu odstąpić wykupionego już biletu - mamy płacić podwójnie za to samo miejsce. Cały czas trwa komuna i rządy urzędniczych debili

    • 12 1

  • Ciekawe jaki promil kierowców przekazuje sobie bilety. Za to teraz kolejki po bilet parkingowy gwarantowane., bo połowa nie

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane