• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wytycza osobne pasy dla autobusów

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich. Buspasy mogą rozwiązać problem spóźniających się autobusów miejskich.

Jest szansa, by w centrum Gdańska autobusy poruszały się sprawniej. Miasto planuje wyznaczyć dla nich specjalne pasy na głównych trasach. Czy ucierpią na tym inni kierowcy?



Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy. Buspas na ul. Sikorskiego w Gdańsku pozostał, choć nie jeżdżą nim już autobusy.
Gdański ZTM opracowuje projekt, który wskaże miejsca, gdzie powinny zostać wykonane pasy ruchu dla autobusów. Opracowanie nie jest jeszcze gotowe, ale kilku pewniaków już jest.

- Dwa pierwsze buspasy powstaną w czerwcu i lipcu. Nie będziemy czekać do chwili, aż autobusy miejskie i podmiejskie utkną w korkach na dobre - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezydenta Gdańska.

Pierwszy z nich pojawi się przy prawej krawędzi jezdni Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, pomiędzy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańskaul. Zbytki zobacz na mapie Gdańska. Dalej, do ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska, będą mogły jeździć już wszystkie auta.

Drugi pas zostanie wyznaczony na ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Tam autobusy bez przeszkód pojadą skrajną prawą częścią jezdni od Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska do Dworca Głównego PKP zobacz na mapie Gdańska.

Czy po buspasach w Gdańsku powinny poruszać się taksówki?

Zanim jednak buspasy powstaną, o ich przebiegu będą musieli wypowiedzieć się jeszcze policjanci. - Pozytywna opinia da nam zielone światło do wyznaczenia pasów. Ich wydzielenie powinno nastąpić najpóźniej w lipcu - mówi zastępca prezydenta.

O ile z pasów dla autobusów zadowoleni będą pasażerowie komunikacji miejskiej, o tyle kierowcy będą ciskać gromy na ten pomysł. Czy urzędnicy biorą to pod uwagę? - Zwężenie jezdni w celu wytyczenia pasa dla autobusów nie zmieni czasu stania w korku. Zmieni się on wyłącznie optycznie. Czas przejazdu w pobliżu wydzielonego pasa nie ulegnie wydłużeniu, a zapewni szybszy przejazd podróżującym komunikacją miejską - tłumaczy Maciej Lisicki.

Eksperci z zakresu inżynierii ruchu podkreślają, że buspasy, prócz ułatwiania przejazdu autobusom, umożliwiają przemieszczanie się innym autom. Po wydzielonym pasie mogą poruszać się również pojazdy uprzywilejowane: policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Często z nich korzystać mogą również taksówkarze.

W Gdańsku buspasy to nie nowość. Jeden z nich zlokalizowany jest naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Kolejny na ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na Chełmie. Po otwarciu pętli tramwajowej w pobliżu ul. Ptasiej zobacz na mapie Gdańska, zlikwidowano linie autobusowe w kierunku centrum Gdańska, ale osobny pas pozostał.

Opinie (434) 5 zablokowanych

  • Dobry pomysł

    Dobry pomysł, ale jak wybudują to i tam zaczną jeździć nasi polscy kierowcy a wielu takich !

    • 1 3

  • Pasy ruchu dla pojazdów uprzywilejowanych zintegrowane z torowiskami tramwajowym... (3)

    Pasy ruchu dla pojazdów uprzywilejowanych ale zintegrowane z torowiskami tramwajowym "a nie zabieranie pasów na i tak już zakorkowanych ulicach gdańska"...mogłyby poruszać się po nich autobusy komunikacji miejskiej, ambulanse, policja, straż pożarna, taxi, służby drogowe itp. itd oraz stworzenie przystanków autobusowo-tramwajowych...czy ktoś o tym myśli?kiedy będą?
    Mogło by to usprawnić przepustowość pewnych węzłów drogowych w mieście, zakorkowanych w godzinach szczytów, co za tym idzie usprawnić komunikację publiczna i zachęcić do większego z niej korzystania przez pasażerów.Takie rozwiązania funkcjonują i zdaje się są bardzo skuteczne...
    Kilka przykładów:
    http://www.thelocks.eu/Photos/Neighbourhood/classic_tram_brussels.jpg
    http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/images/brux/brux-9.jpg
    http://www.loken.pl/~zyxist/zdjecia/foto2/orig/pb290594.jpg
    http://www.loken.pl/~zyxist/zdjecia/foto2/orig/pb290595.jpg
    http://lrta.info/photos/Germany/de-oberh01_std.jpg
    http://historia.arch.p.lodz.pl/jw37/urbtr/images/brux/brux-19.jpg
    http://historia.arch.p.lodz.pl/rehimage/praha-vinnam3.jpg
    http://www.lightrail.nl/studytours/oberhausen-HOV.jpg

    • 11 3

    • taa tylko to sporo by kosztowało .. (1)

      a parę puszek białej farby to się znajdzie ..a jak nie to koszt zakupu i tak będzie niski ....

      • 1 0

      • to sie nazywa inwestowanie powiedzmy w...

        ...podniesienie standardów jakości życia w mieście, ruchu drogowego,jakości komunikacji miejskiej.Jak wiadomo tanie/tańsze rozwiązania nie zawsze są skuteczne lub tylko tymczasowe dlatego wydawanie tych kilku złotych na te "puszki białej farby" kosztem straconego czasu, wypalonej benzyny, tony nerwów podczas stania w korkach jest totalnym absurdem.
        Nie trzeba od razu wszędzie wprowadzać pasów ruchu zintegrowanych z torowiskami bo pochłonęło by to zbyt dużo kosztów...można robić to po kolei i systematycznie i np: pamiętając o takich możliwościach przy planowaniu nowych inwestycji lub remontach już istniejącej infrastruktury.Zarazem monitorować zmiany na tych odcinkach obserwując ewentualne wzrosty ilości pasażerów w komunikacji miejskiej.
        Takie rozwiązania o dziwo maja już miejsca i w Polsce w Krakowie i we Wrocławiu.Przymiarki są w Warszawie.
        Tu link do fajnego opracowania tematu:

        http://www.um.warszawa.pl/konferencje_bk/pliki/p2_7_5_PAT_wspolne_pasy_i_przystanki.pdf

        Myślę że warto w kontekście tego artykułu na trójmieście.pl trochę temat rozszerzyć

        • 1 0

    • to sie nazywa inwestowanie powiedzmy w...

      ...podniesienie standardów jakości życia w mieście, ruchu drogowego,jakości komunikacji miejskiej.Jak wiadomo tanie/tańsze rozwiązania nie zawsze są skuteczne lub tylko tymczasowe dlatego wydawanie tych kilku złotych na te "puszki białej farby" kosztem straconego czasu, wypalonej benzyny, tony nerwów podczas stania w korkach jest totalnym absurdem.
      Nie trzeba od razu wszędzie wprowadzać pasów ruchu zintegrowanych z torowiskami bo pochłonęło by to zbyt dużo kosztów...można robić to po kolei i systematycznie i np: pamiętając o takich możliwościach przy planowaniu nowych inwestycji lub remontach już istniejącej infrastruktury.Zarazem monitorować zmiany na tych odcinkach obserwując ewentualne wzrosty ilości pasażerów w komunikacji miejskiej.
      Takie rozwiązania o dziwo maja już miejsca i w Polsce w Krakowie i we Wrocławiu.Przymiarki są w Warszawie.
      Tu link do fajnego opracowania tematu:

      http://www.um.warszawa.pl/konferencje_bk/pliki/p2_7_5_PAT_wspolne_pasy_i_przystanki.pdf

      Myślę że warto w kontekście tego artykułu na trójmieście.pl trochę temat rozszerzyć

      • 1 0

  • Zobaczcie jak funkcjonuja bus pasy w warszawie czy w krakowie, wszyscy stoją włącznie z autobusami bo autobus stoi jeszcze zanim wjedzie na bus pas, na wczesniejszej ulicy bo sa mega korki juz na odcinkach gdzie bus pasy sa calkowicie puste i wszyscy kombinuja jak kon pod gore, wlacznie z jezdzeniem po bus pasach
    i oczywiscie SM inkasuje ladne sumy do budzetu miasta

    • 4 1

  • (1)

    prawda jest taka ze większości koltura jazdy jest bardzo uboga i tak będą ci ludzie jedzić pasami dla autobusów aby wyprzedzić kilka samochodów.....

    • 3 2

    • kup sobie slownik

      • 2 0

  • JESLI KTOS SIE ODWAZY TAK ZROBIC TO EFEKT BEDZIE JEDEN

    I BUSY BEDA STALY
    I SAMOCHODY BEDA STALY

    KORKI x2 WIEKSZE NIZ TERAZ

    tyle w temacie

    • 9 4

  • Zapewne Wielki Budowniczy Komunikacji Gdańska niejaki Szczyt jest na wylocie

    z PORD i ziomal Adamowicz szuka nowej fuchy Geniuszowi Dróg i Mostów.

    • 9 1

  • po co buss pas

    jak mogą częściej jeździć autobusy na podwalu i problem będzie z głowy ... a nie opłaca się pewnie i za to pokaramy kierowców wydłużając korek tak do mostu JP2 super rozwiązania Panie L czas opuścić urząd

    • 2 0

  • Pilne! (2)

    "W weekend pracownicy dwóch instytutów badali hamulce w gdańskich tramwajach. Jeśli wynik będzie negatywny, może dojść do zmian w ZKM.

    Burza wokół firmy trwa od dwóch miesięcy. Pracownicy ZKM mówili m.in., że w tramwajach 105N często nie działają podstawowe hamulce (tzw. szczękowe), w związku z czym trzeba używać awaryjnych. Szefowie ZKM zarzekali się, że z hamulcami wszystko jest w porządku...

    W Polsce są cztery instytucje, mające zezwolenie na kontrolę tramwajów. ZKM korzysta z usług Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa z Warszawy. Gdy rozpętała się awantura wokół ZKM, władze Gdańska zleciły badania Instytutowi Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej i Instytutowi Transportu Politechniki Śląskiej.

    - Chcemy w ciągu paru tygodni wyciągnąć wnioski. Może być tak, że hamulce są niesprawne, ale może być też tak, że sprzęt jest w porządku a motorniczowie nadużywają hamulców awaryjnych - mówi Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska."

    CZYLI już wiadomo jaki będzie wynik. Hamulce są cacy tylko ci źli motorniczowie hamują awaryjnymi na złość całemu światu.

    • 10 1

    • dobre!

      p. Lisicki już wie kto/co zawiniło przed pozaniem wyników badań niezależnych ekspertów! Naprawdę czas już na pana... z urzędu
      ZKM/ZTM bierzcie przykład z innych miast Polski, gdzie umiejętnie zarządzają przedsiębiorstwami a i środki komunikacji miejskiej są w nienagannym stanie, nie występują w nich samozapłony itd.
      Można?! Można, tylko trzeba chcieć!

      • 5 0

    • czarno widzę przyszłość.......

      p.Lisicki wciaż niezadowlony,dmucha w tubę pisarczyków.Z wypowiedi winika,że winna obsługa techniczna taboru albo kierujacy.Kto będzie winny przed wynikami kontroli...jasne.Lisicki na prezesa kontynuwać obraną strategię wymiany taboru. Myślę,że tu będzie porażka,bo zapowiada sie na walke z wiatrakami tj likwidowanymi 105-kami.Natomiast jest szansa w pełnieniu funkcji dyrektora ZTM-u,bo tu wystarczy wymalowac pas dla busów,dodac przystanek,wprowadzic bilecik na jedną linie,pobajerować bez zadnych konsekwencji....itp.Ciepła posadka....

      • 0 0

  • drogi w Gdańsku to jakieś nieporozumienie

    centrum miasta a wyboje jak na wiejskich drogach.i tu ma byc Euro???

    • 7 0

  • zmieni się on jedynie optycznie

    tłumaczy ekspert lisicki... i jak tu komentować...

    generalnie chyba tylko jedno można napisać - gadaj z du...ą to cię os...a

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane