• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zaprasza nowych mieszkańców

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Akcja "Wybierz Gdańsk" ma zapewnić miastu napływ nowych mieszkańców - szczególnie młodych ludzi, którzy mieliby zostać tu na stałe. Akcja "Wybierz Gdańsk" ma zapewnić miastu napływ nowych mieszkańców - szczególnie młodych ludzi, którzy mieliby zostać tu na stałe.

"Wybierz Gdańsk" - pod takim hasłem wolontariusze zachęcają turystów i gości przyjeżdżających do miasta, by zamieszkali w nim na stałe. Społeczna akcja ruszyła podczas Jarmarku św. Dominika. Na razie odpowiedziało na nią ok. 100 osób.



Co przede wszystkim przekonałoby cię do przeprowadzki do innego miasta?

Na promocję, reklamę i marketing magistraty w całym kraju od lat wydają dziesiątki milionów złotych. Pomysły na przyciągnięcie nowych mieszkańców, inwestorów czy turystów są różne.

W miastach kręcone są seriale (Gdynia, Sandomierz), w innych powstają filmy i spoty reklamowe (z udziałem gwiazd - np. Urszula Dudziak promująca Bielsko-Białą).

Niemal każdego roku miasta wydają też setki tysięcy złotych na reklamy wielkoformatowe i billboardy. Zbieżny punkt widzenia mają też uczelnie wyższe walczące o studentów czy organizatorzy koncertów i festiwali, które są jedną z najskuteczniejszych metod zapadnięcia w pamięć młodym ludziom (znów przykład Gdyni i organizowanego w niej od lat festiwalu Open'er).

Poza tym, w czasach niżu demograficznego, gdy z dekady na dekadę z miast ubywa po kilka tysięcy mieszkańców, urzędnicy szukają sposobów, by ten negatywny trend nie tyle zatrzymać, co spowolnić.

Gdańsk też chce się promować

Z podobnego założenia wychodzą także władze Gdańska, mimo że ostatnie dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że w ostatnich latach mieszkańców Gdańska nieznacznie, ale jednak przybywa.

Podczas zakończonego w ubiegłym tygodniu Jarmarku św. Dominika rozpoczęła się kampania promocyjna miasta "Wybierz Gdańsk". W jej ramach wolontariusze rozdawali wszystkim gościom ulotki i okolicznościowe wizytówki zachęcające do odwiedzenia Gdańska i zamieszkania w nim na stałe.

- Gdańsk jest miastem wyjątkowym. W ciągu ostatnich 10 lat przeprowadziło się tutaj 50 tys. osób. Mają tu swoje siedziby polskie i międzynarodowe korporacje. Poza tym, bardzo przyjemnie się tutaj mieszka. Mamy czyste powietrze, piękne plaże i ciągle rozwijającą się infrastrukturę i komunikację publiczną. Wierzymy, że projekt "Wybierz Gdańsk" będzie dobrym sposobem na pokazanie dotychczasowych sukcesów miasta, w szczególności młodym ludziom, którzy podejmują ważne dla siebie decyzje, wybierają uczelnię i kierunek studiów, obierają ścieżkę swojej kariery. Chcemy przekonać ich, że to właśnie Gdańsk będzie idealnym miejscem na osiągnięcie sukcesu - mówi Małgorzata Ziemkowska, członek zarządu Fundacji Gdańsk Global, organizatora akcji "Wybierz Gdańsk".
Jak ściągnąć nowych mieszkańców?

Kampania ruszyła podczas jarmarku i - jak zapowiadają organizatorzy - będzie obecna na wielu wydarzeniach i imprezach masowych. Równolegle uruchomiono stronę internetową, na której każdy może zapisać się na specjalny newsletter i na bieżąco być informowanym np. o nowych ofertach pracy w Gdańsku.

- Na razie zapisało się ok. 100 osób, ale ta liczba systematycznie rośnie - mówi Paweł Pinker, menadżer projektu. - Kluczem do sukcesu są nasi wolontariusze, ludzie przed i po studiach, którzy dobrowolnie chcą działać na rzecz Gdańska. To nasz wielki atut. Projekt jest społeczny, tzn. z jednej strony jest prowadzony dla osób, które chciałyby rozwijać swoją karierę w Gdańsku, a z drugiej - instytucje, które nas wspierają nie oczekują niczego w zamian.
Oprócz gości, którzy już w Gdańsku byli i być może do niego wrócą, akcja skierowana jest także do wszystkich osób, które myślą o emigracji z kraju. Mieszkańców z innych miast ma do Gdańska przyciągnąć perspektywa znalezienia atrakcyjnej pracy i wysokiego wynagrodzenia, czyste powietrze, rozwój infrastruktury drogowej i komunikacyjnej (w tym rowerowej) i brak korków.

- Chcemy pokazać wszystkim osobom z zewnątrz, ale też i mieszkańcom Gdańska, ile nasze miasto ma atutów, którymi może się chwalić i je wykorzystać. Przyciągnięcie nowych osób przyniesie korzyści dla wszystkich, sprawi też, że w mieście pojawią się nowi inwestorzy - dodaje Paweł Pinker.
Skuteczność akcji mierzona kontaktami

Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że każdy nowy meldunek to dla miasta większe wpływy z podatków. Organizatorzy twierdzą, że nie mają sprecyzowanej grupy docelowej. Ta zależeć ma od ofert składanych przez pomorskich pracodawców. Jak usłyszeliśmy, skuteczność akcji ma być mierzona kontaktami z osobami, które odpowiedzą na oferty pracy.

Akcja finansowana jest ze środków Fundacji Gdańsk Global i jej partnera Olivia Business Centre.

- Koszt całości to jak dotąd mniej niż 10 tys. zł - wyjaśnia Paweł Pinker.
  • Instalacja kampanii promocyjnej przez trzy tygodnie stała na Targu Węglowym podczas Jarmarku św. Dominika.
  • Wizytówki, które rozdawano turystom i wszystkim gościom podczas jarmarku.
  • Kampania kierowana jest do mieszkańców innych miast w kraju, ale także do gdańszczan.
  • Kluczem kampanii jest 10-osobowa grupa wolontariuszy.
  • Na efekty akcji trzeba będzie poczekać kilka lat.
  • Akcja "Wybierz Gdańsk" ma zapewnić miastu napływ nowych mieszkańców - szczególnie młodych ludzi, którzy mieliby zostać tu na stałe.
  • Wolontariusze akcji "Wybierz Gdańsk".
  • Kampania jest akcją społeczną, jak zapewniają organizatorzy jej partnerzy nie chcą niczego w zamian

Opinie (371) ponad 20 zablokowanych

  • jusz niedługo

    my jechac to Gdansk. 800 z Erytrea & Syria & Ethopia. We love Poland!

    • 54 6

  • a ja poważnie zastanawiam się nad wyprowadzką z Gdańska (15)

    Mam dosyć polityki olewania dzielnic śródmiejskich na rzecz pomysłów takich jak 2 mld na tunel pod Pachołkiem, a u mnie pod domem we Wrzeszczu chodniki dziurawe od 15 lat, kamienice komunalne sypią się na oczach, a od poniedziałku do piątku nie mam jak przejść chodnikiem bo zastawiony przez GDA, GKS i NE. Do tego jedyny pobliski park został zaanektowany przez bezdomnych i psie odchody a Straż miejska rozkłada ręce.

    • 106 16

    • Szerokiej drogi. To nie Gdańsk tak wygląda... tak wygląda Polska :/ (5)

      • 18 16

      • Czy ja wiem... Jakbym zarabiam tyle co teraz na jakiejś ciekawej wiosce - lasy, jeziora itp to też bym się wyprowadził

        • 20 1

      • słuchaj synu, miesięcznie do US zanoszę w zębach wiecej PIT niż pewnie rocznie zarbiasz (3)

        Do UM rocznie płacę tyle podatków i opłat od nieruchomości że mógłby za to miesiąc balować jak król na Bahamach, a od ponad dekady ciężko naprawić urzędnikom chodnik przed moim domem i jak będę chciał to zamknę firmę i pojadę gdzie mi sie podoba, ale widocznie taki ignorant jak ty nie widzi dysproporcji w inwestycjach w Gdańsku i olania z góry starych mieszkańców i ich dzielnic.

        • 24 3

        • Byś był niezłym frajerem...

          ...ale czy zeszyty podpisane?

          • 3 9

        • (1)

          można robić przelew, nie trzeba zanosić i to jeszcze w zębach

          • 7 5

          • x> nie omawialiście jeszcze "metafory" w gimnazjum na lekcji polskiego?

            • 8 3

    • ja parę lat temu się po prostu wymeldowałem a mieszkam w Gdańsku dalej (3)

      Nie chciałem by dalej mój podatek był wydawany przez ekipę Adamowicza, gdyż uważałem, że są źle wydawane. I nie pomyliłem się. Bardzo dużo kasy poszło na takie rzeczy jak np stadion, ecs, teatr szekspirowski. Jak sądzicie czy one przyniosą w przyszłości zysk czy tez będą przez lata dodatkowym obciążeniem budżetu miasta i przez to może zabraknąć środków na cele bardziej niezbędne do funkcjonowania miasta.
      Do tego dochodzi coraz więcej afer w urzędach i instytucjach zarządzanych przez tą samą ekipę od wielu lat.
      Reasumując stwierdziłem że nie chcę dawać mojego podatku złemu gospodarzowi i jego ludziom.

      • 29 5

      • ja czekam na przepis o braku meldunku (2)

        wtedy PIT będę rozliczał w Wadowicach lub Koszalinie dopóki nie zmieni się postawa włodarzy Gdańska i zaczną myśleć o swoich wyborcach i mieszkańcach a nie drogi dojazdowe Kaszubom za nasze budują

        • 10 1

        • PIT rozliczas wg miejsca zamieszkania, a nie zameldowania.

          Meldunek nie ma nic do PITu.

          • 1 4

        • od paru lat tak właśnie robię i przepisy o meldunku mam za nic - w niczym mi nie przeszkadzają

          • 1 0

    • Popieram. (4)

      Mieszkam w Śródmieściu i jest coraz gorzej. Mam wrażenie, że polityka budynia jest taka, aby wyludnić śródmieście.

      • 21 5

      • Główne jest dla turystów, a nie do mieszkania. (3)

        • 7 4

        • (2)

          Jasne. Ciekawe jak będzie wyglądało miasto bez mieszkańców. A może to już nie będzie miasto?

          • 4 1

          • Mieszkasz w centrum, to nie płacz. (1)

            • 0 7

            • Analogicznie:

              mieszkasz na obrzeżach - nie płacz o nowe drogi dojazdowe do centrum;
              mieszkasz w okolicach Szadółek- nie narzekaj na smród;
              mieszkasz przy lotnisku - nie narzekaj na hałas;
              itd., itp,

              • 1 0

  • (1)

    ...Tylko pogoda do d*py!

    • 13 13

    • Ostatnio?

      • 4 3

  • Gdansk zaprasza nowych mieszkancow...

    ... chyba za obwodnice.

    • 52 3

  • (1)

    Ja nie miałem wątpliwości że Gdańsk będzie moim miejscem do życia. Od podstawówki marzyłem by tu mieszkać i to marzenie spełniło się w 2006 r. W tym mieście wiele się dzieje nudzić się tu nie można. A najważniejsze to że Gdańsk jest miastem rowerzystów

    • 17 34

    • No tak, tylko dlaczego główna drużka rowerowa biegnie wzdłuż głównej arterii miasta? Rozumiem, że w maskę gazową każdy wyposaża się we własnym zakresie.

      • 6 0

  • Wykopcie Budynia i jego klikę od kilkunastu lat żerująca na tym umęczonym mieście (1)

    A od razu zobaczycie jak Gdańsk odżyje i ruszy do przodu.

    • 52 6

    • To jak groch o ścianę.

      • 5 0

  • W gdańsku nie ma korków (4)

    Buhahahahah

    • 48 8

    • obwodnica jest eksterytorialna (3)

      znaki "Gdańsk" stoją dopiero po zjeździe (w stronę morza lub w stronę Kaszub)
      wiec formalnie stoisz poza Gdańskiem :-)

      No i to "Gdańsk miastem sukcesu" - chyba sukcesu Amber Gold :-D

      Intryguje mnie tez w jaki sposób miasto jest przyjazne studentom, taniej stołówki studenckiej to chyba już nie ma nigdzie? Wiem, że to akurat nie rola miasta ale bez tego trudno mówić o przyjaznym miejscu dla przyjezdnych studentów.

      • 6 2

      • mieszkam w centrum i z obwodnicy korzystam może raz w miesiącu (2)

        podobnie moi sąsiedzi i znajomi, z obwodnica mają problem ludzie którzy w większości nie mieszkają w Gdańsku

        • 6 0

        • Osowa, Kokoszki, (1)

          • 0 1

          • Pruszcz, Straszyn, Kowale, Żukowo, Banino, Bojano, Rumia

            • 0 0

  • Panie Macieju,

    reklama to element składowy promocji, a promocja to jeden składników marketingu (to tak najprościej jak się da).
    Pisząc więc "na promocję, reklamę i marketing..." brzmi to tak jakbyśmy mieli rozwiązywać zadania z badania przebiegu funkcji, rachunku różniczkowego i matematyki", czyli trochę głupio... :-(
    Wiem, trudne terminy... Ale albo trzeba sprawdzić gdy się nie rozumie, albo bezpieczniej stosować jeden z nich ;-) (wtedy nie widać, że się nie rozumie)...
    "Organizatorzy nie mają sprecyzowane grupy docelowej" - normalnie genialne :-)
    A więc nie tylko Pan Maciej nie zna się na marketingu :-(

    • 19 1

  • gdansj (6)

    Mieszkam w poznaniu. Pomieszkaj w poznaniu a docenisz gdansk. Drogi rowerowe morze parki i drogi..... chce sie zyc.

    • 28 15

    • Otóż to pyro ppznanska

      Zapytam,czy Kadzuba spotkasz w Poznaniu?

      • 6 6

    • poznan

      Poznan wiecznie zakorkowany:(

      • 4 3

    • popieram!! (2)

      ale to trzeba pomieszkać w Poznaniu. Ja tam spędziłem 30 lat, w Gdańsku ostatnie 4. Zdecydowanie Gdańsk.

      Korki w Gdańsku?

      Kurde nie róbcie sobie jaj... w porównaniu do pozka czy wawy to Gdańsk jest luźny i odkorkowany jak w wigilię o 17:00...

      • 12 2

      • tej RobuR (1)

        megakompleksem poznańskim już się wcześniej pochwaliłeś, więc skończ bajdurzyć. Olimpii Poznań ci nie przeszkadza kibicować?

        • 1 6

        • Jaki kompleks? Świadomy wybór nazywasz kompleksem? Obyś kiedyś umiał świadomie dokonać wyboru... ano tak. Najpierw trzeba skończyć 18 lat..

          • 1 0

    • noi?

      taaak zgadzam sie ale zapomialas o coraz czestszym braku pracy dalej chce ci sie zyc w gdansku za najnizsza krajowa by miec drogi rowerowe morze parki ?

      • 0 1

  • Fundacja zaprasza,a władza zniechęca

    Wydaje pieniądze na drogi dojazdowe,aby coraz wygodniej dojeżdżało się zamiejscowym a miejskie chodniki i ulice od kilkudziesięciu lat nie są remontowane. Mieszkańcy muszą się przepychać między samochodami,bo miasto bardzo jest gościnne i obcym pozwala zastawiać chodniki.

    • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane