• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zaprasza nowych mieszkańców

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Akcja "Wybierz Gdańsk" ma zapewnić miastu napływ nowych mieszkańców - szczególnie młodych ludzi, którzy mieliby zostać tu na stałe. Akcja "Wybierz Gdańsk" ma zapewnić miastu napływ nowych mieszkańców - szczególnie młodych ludzi, którzy mieliby zostać tu na stałe.

"Wybierz Gdańsk" - pod takim hasłem wolontariusze zachęcają turystów i gości przyjeżdżających do miasta, by zamieszkali w nim na stałe. Społeczna akcja ruszyła podczas Jarmarku św. Dominika. Na razie odpowiedziało na nią ok. 100 osób.



Co przede wszystkim przekonałoby cię do przeprowadzki do innego miasta?

Na promocję, reklamę i marketing magistraty w całym kraju od lat wydają dziesiątki milionów złotych. Pomysły na przyciągnięcie nowych mieszkańców, inwestorów czy turystów są różne.

W miastach kręcone są seriale (Gdynia, Sandomierz), w innych powstają filmy i spoty reklamowe (z udziałem gwiazd - np. Urszula Dudziak promująca Bielsko-Białą).

Niemal każdego roku miasta wydają też setki tysięcy złotych na reklamy wielkoformatowe i billboardy. Zbieżny punkt widzenia mają też uczelnie wyższe walczące o studentów czy organizatorzy koncertów i festiwali, które są jedną z najskuteczniejszych metod zapadnięcia w pamięć młodym ludziom (znów przykład Gdyni i organizowanego w niej od lat festiwalu Open'er).

Poza tym, w czasach niżu demograficznego, gdy z dekady na dekadę z miast ubywa po kilka tysięcy mieszkańców, urzędnicy szukają sposobów, by ten negatywny trend nie tyle zatrzymać, co spowolnić.

Gdańsk też chce się promować

Z podobnego założenia wychodzą także władze Gdańska, mimo że ostatnie dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że w ostatnich latach mieszkańców Gdańska nieznacznie, ale jednak przybywa.

Podczas zakończonego w ubiegłym tygodniu Jarmarku św. Dominika rozpoczęła się kampania promocyjna miasta "Wybierz Gdańsk". W jej ramach wolontariusze rozdawali wszystkim gościom ulotki i okolicznościowe wizytówki zachęcające do odwiedzenia Gdańska i zamieszkania w nim na stałe.

- Gdańsk jest miastem wyjątkowym. W ciągu ostatnich 10 lat przeprowadziło się tutaj 50 tys. osób. Mają tu swoje siedziby polskie i międzynarodowe korporacje. Poza tym, bardzo przyjemnie się tutaj mieszka. Mamy czyste powietrze, piękne plaże i ciągle rozwijającą się infrastrukturę i komunikację publiczną. Wierzymy, że projekt "Wybierz Gdańsk" będzie dobrym sposobem na pokazanie dotychczasowych sukcesów miasta, w szczególności młodym ludziom, którzy podejmują ważne dla siebie decyzje, wybierają uczelnię i kierunek studiów, obierają ścieżkę swojej kariery. Chcemy przekonać ich, że to właśnie Gdańsk będzie idealnym miejscem na osiągnięcie sukcesu - mówi Małgorzata Ziemkowska, członek zarządu Fundacji Gdańsk Global, organizatora akcji "Wybierz Gdańsk".
Jak ściągnąć nowych mieszkańców?

Kampania ruszyła podczas jarmarku i - jak zapowiadają organizatorzy - będzie obecna na wielu wydarzeniach i imprezach masowych. Równolegle uruchomiono stronę internetową, na której każdy może zapisać się na specjalny newsletter i na bieżąco być informowanym np. o nowych ofertach pracy w Gdańsku.

- Na razie zapisało się ok. 100 osób, ale ta liczba systematycznie rośnie - mówi Paweł Pinker, menadżer projektu. - Kluczem do sukcesu są nasi wolontariusze, ludzie przed i po studiach, którzy dobrowolnie chcą działać na rzecz Gdańska. To nasz wielki atut. Projekt jest społeczny, tzn. z jednej strony jest prowadzony dla osób, które chciałyby rozwijać swoją karierę w Gdańsku, a z drugiej - instytucje, które nas wspierają nie oczekują niczego w zamian.
Oprócz gości, którzy już w Gdańsku byli i być może do niego wrócą, akcja skierowana jest także do wszystkich osób, które myślą o emigracji z kraju. Mieszkańców z innych miast ma do Gdańska przyciągnąć perspektywa znalezienia atrakcyjnej pracy i wysokiego wynagrodzenia, czyste powietrze, rozwój infrastruktury drogowej i komunikacyjnej (w tym rowerowej) i brak korków.

- Chcemy pokazać wszystkim osobom z zewnątrz, ale też i mieszkańcom Gdańska, ile nasze miasto ma atutów, którymi może się chwalić i je wykorzystać. Przyciągnięcie nowych osób przyniesie korzyści dla wszystkich, sprawi też, że w mieście pojawią się nowi inwestorzy - dodaje Paweł Pinker.
Skuteczność akcji mierzona kontaktami

Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że każdy nowy meldunek to dla miasta większe wpływy z podatków. Organizatorzy twierdzą, że nie mają sprecyzowanej grupy docelowej. Ta zależeć ma od ofert składanych przez pomorskich pracodawców. Jak usłyszeliśmy, skuteczność akcji ma być mierzona kontaktami z osobami, które odpowiedzą na oferty pracy.

Akcja finansowana jest ze środków Fundacji Gdańsk Global i jej partnera Olivia Business Centre.

- Koszt całości to jak dotąd mniej niż 10 tys. zł - wyjaśnia Paweł Pinker.
  • Instalacja kampanii promocyjnej przez trzy tygodnie stała na Targu Węglowym podczas Jarmarku św. Dominika.
  • Wizytówki, które rozdawano turystom i wszystkim gościom podczas jarmarku.
  • Kampania kierowana jest do mieszkańców innych miast w kraju, ale także do gdańszczan.
  • Kluczem kampanii jest 10-osobowa grupa wolontariuszy.
  • Na efekty akcji trzeba będzie poczekać kilka lat.
  • Akcja "Wybierz Gdańsk" ma zapewnić miastu napływ nowych mieszkańców - szczególnie młodych ludzi, którzy mieliby zostać tu na stałe.
  • Wolontariusze akcji "Wybierz Gdańsk".
  • Kampania jest akcją społeczną, jak zapewniają organizatorzy jej partnerzy nie chcą niczego w zamian

Opinie (371) ponad 20 zablokowanych

  • Co mnie by przekonało mieszkanie za darmo

    bo płacenie kredytu mnie dobija dajcie mi mieszkanie to przeprowadze się wszędzie nawet do pcimia

    • 0 1

  • Chcemy jeszcze wiecej aut na ulicach ? Moze juz starczy.

    • 0 0

  • nie chce...

    Nie chce mieszkac w miescie ktore zasiedlane ma byc przez muslinow, bylam dumna z Gdanska a teraz mam tylko obawy, wiec jak tam mieszkac. Zniszcza Gdansk.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane