• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zaprasza nowych mieszkańców

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Akcja "Wybierz Gdańsk" ma zapewnić miastu napływ nowych mieszkańców - szczególnie młodych ludzi, którzy mieliby zostać tu na stałe. Akcja "Wybierz Gdańsk" ma zapewnić miastu napływ nowych mieszkańców - szczególnie młodych ludzi, którzy mieliby zostać tu na stałe.

"Wybierz Gdańsk" - pod takim hasłem wolontariusze zachęcają turystów i gości przyjeżdżających do miasta, by zamieszkali w nim na stałe. Społeczna akcja ruszyła podczas Jarmarku św. Dominika. Na razie odpowiedziało na nią ok. 100 osób.



Co przede wszystkim przekonałoby cię do przeprowadzki do innego miasta?

Na promocję, reklamę i marketing magistraty w całym kraju od lat wydają dziesiątki milionów złotych. Pomysły na przyciągnięcie nowych mieszkańców, inwestorów czy turystów są różne.

W miastach kręcone są seriale (Gdynia, Sandomierz), w innych powstają filmy i spoty reklamowe (z udziałem gwiazd - np. Urszula Dudziak promująca Bielsko-Białą).

Niemal każdego roku miasta wydają też setki tysięcy złotych na reklamy wielkoformatowe i billboardy. Zbieżny punkt widzenia mają też uczelnie wyższe walczące o studentów czy organizatorzy koncertów i festiwali, które są jedną z najskuteczniejszych metod zapadnięcia w pamięć młodym ludziom (znów przykład Gdyni i organizowanego w niej od lat festiwalu Open'er).

Poza tym, w czasach niżu demograficznego, gdy z dekady na dekadę z miast ubywa po kilka tysięcy mieszkańców, urzędnicy szukają sposobów, by ten negatywny trend nie tyle zatrzymać, co spowolnić.

Gdańsk też chce się promować

Z podobnego założenia wychodzą także władze Gdańska, mimo że ostatnie dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że w ostatnich latach mieszkańców Gdańska nieznacznie, ale jednak przybywa.

Podczas zakończonego w ubiegłym tygodniu Jarmarku św. Dominika rozpoczęła się kampania promocyjna miasta "Wybierz Gdańsk". W jej ramach wolontariusze rozdawali wszystkim gościom ulotki i okolicznościowe wizytówki zachęcające do odwiedzenia Gdańska i zamieszkania w nim na stałe.

- Gdańsk jest miastem wyjątkowym. W ciągu ostatnich 10 lat przeprowadziło się tutaj 50 tys. osób. Mają tu swoje siedziby polskie i międzynarodowe korporacje. Poza tym, bardzo przyjemnie się tutaj mieszka. Mamy czyste powietrze, piękne plaże i ciągle rozwijającą się infrastrukturę i komunikację publiczną. Wierzymy, że projekt "Wybierz Gdańsk" będzie dobrym sposobem na pokazanie dotychczasowych sukcesów miasta, w szczególności młodym ludziom, którzy podejmują ważne dla siebie decyzje, wybierają uczelnię i kierunek studiów, obierają ścieżkę swojej kariery. Chcemy przekonać ich, że to właśnie Gdańsk będzie idealnym miejscem na osiągnięcie sukcesu - mówi Małgorzata Ziemkowska, członek zarządu Fundacji Gdańsk Global, organizatora akcji "Wybierz Gdańsk".
Jak ściągnąć nowych mieszkańców?

Kampania ruszyła podczas jarmarku i - jak zapowiadają organizatorzy - będzie obecna na wielu wydarzeniach i imprezach masowych. Równolegle uruchomiono stronę internetową, na której każdy może zapisać się na specjalny newsletter i na bieżąco być informowanym np. o nowych ofertach pracy w Gdańsku.

- Na razie zapisało się ok. 100 osób, ale ta liczba systematycznie rośnie - mówi Paweł Pinker, menadżer projektu. - Kluczem do sukcesu są nasi wolontariusze, ludzie przed i po studiach, którzy dobrowolnie chcą działać na rzecz Gdańska. To nasz wielki atut. Projekt jest społeczny, tzn. z jednej strony jest prowadzony dla osób, które chciałyby rozwijać swoją karierę w Gdańsku, a z drugiej - instytucje, które nas wspierają nie oczekują niczego w zamian.
Oprócz gości, którzy już w Gdańsku byli i być może do niego wrócą, akcja skierowana jest także do wszystkich osób, które myślą o emigracji z kraju. Mieszkańców z innych miast ma do Gdańska przyciągnąć perspektywa znalezienia atrakcyjnej pracy i wysokiego wynagrodzenia, czyste powietrze, rozwój infrastruktury drogowej i komunikacyjnej (w tym rowerowej) i brak korków.

- Chcemy pokazać wszystkim osobom z zewnątrz, ale też i mieszkańcom Gdańska, ile nasze miasto ma atutów, którymi może się chwalić i je wykorzystać. Przyciągnięcie nowych osób przyniesie korzyści dla wszystkich, sprawi też, że w mieście pojawią się nowi inwestorzy - dodaje Paweł Pinker.
Skuteczność akcji mierzona kontaktami

Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że każdy nowy meldunek to dla miasta większe wpływy z podatków. Organizatorzy twierdzą, że nie mają sprecyzowanej grupy docelowej. Ta zależeć ma od ofert składanych przez pomorskich pracodawców. Jak usłyszeliśmy, skuteczność akcji ma być mierzona kontaktami z osobami, które odpowiedzą na oferty pracy.

Akcja finansowana jest ze środków Fundacji Gdańsk Global i jej partnera Olivia Business Centre.

- Koszt całości to jak dotąd mniej niż 10 tys. zł - wyjaśnia Paweł Pinker.
  • Instalacja kampanii promocyjnej przez trzy tygodnie stała na Targu Węglowym podczas Jarmarku św. Dominika.
  • Wizytówki, które rozdawano turystom i wszystkim gościom podczas jarmarku.
  • Kampania kierowana jest do mieszkańców innych miast w kraju, ale także do gdańszczan.
  • Kluczem kampanii jest 10-osobowa grupa wolontariuszy.
  • Na efekty akcji trzeba będzie poczekać kilka lat.
  • Akcja "Wybierz Gdańsk" ma zapewnić miastu napływ nowych mieszkańców - szczególnie młodych ludzi, którzy mieliby zostać tu na stałe.
  • Wolontariusze akcji "Wybierz Gdańsk".
  • Kampania jest akcją społeczną, jak zapewniają organizatorzy jej partnerzy nie chcą niczego w zamian

Opinie (371) ponad 20 zablokowanych

  • Zawracanie d..y - taką rolę spełniają wyższe uczelnie Gdańska

    a ich mimowolnie składana oferta jest skierowana dokładnie do tych których miasto poszukuje - "młodych, dynamicznych z wyższym wyksztalceniem". I według klasyka z Brukseli - w najbliższej przyszłości będzie można dodać "z wielkich miast".

    • 8 1

  • Chore.... (1)

    Szkoda tylko, ze im więcej mieszkańców tym nasza praca mniej warta bo bezrobocie wzrośnie. Inicjatorzy już znaleźli pewnie sposób na spory zarobek..

    • 16 1

    • a

      Jakiś przeciwnik. Śmieszny jesteś.

      • 0 0

  • koszt akcji niski (1)

    bo naciągnęli na prace wolontariuszy! na dodatek zmarnowano 10 tysięcy, bo akcja mogła się odbyć w internecie:) nawet jak ktos z tej setki znjadzie prace w Gdańsku , to ciekawe jak załatwi problem z mieszkaniem? miasto da?!

    • 13 3

    • Beda miszkac u Adamowicza

      • 4 0

  • Chyba nie wiecie o co chodzi?

    Będą zatrudniali w urzędzie pociotków z Warmii i Mazur.

    • 22 2

  • Taa kupujta cebulaki mieszkania przy wysypisku 5 minut do centrum :-)

    Urodzeni w Gdańsku wyprowadzają się poza Gdańsk z powodu smrodu z wysypiska trucizn z portservice i hałdy fosfogipsów oraz rafinerii ale głównie z powodu braku szkół i przedszkoli. W Gdańsku w podstawówce zajecia na 2 zmiany w gimnazjum 31 osób w klasie i to w starych dzielnicach ze szkołami. Na okolicznych wioskach w podstawówce jedna zmiana a w gimnazjach 15-20 osób. Wyposażenie sale lepsze niż w Gdańsku o poziomie nauczania nie wspominając.
    TYLKO DUREŃ MIESZKA W GDAŃSKU. Tak to wygląda. A mieszkania gdańskie najlepiej wynająć studentom bo z nimi nie ma kłopotu ze względu na sezonowość. Polecam.

    • 24 5

  • Słoiki zapraszamy was!!!

    Najlepiej weźcie zaproście imigrantów z Afryki i Erytrei.

    • 5 3

  • Tak, zachecajcie....

    A pojawi sie sie jeszcze wiecej NBR, NGI, NPI, NBA, CWL, CSW, GKS itp

    • 17 1

  • Gdańsk - marzenie (5)

    Mam 60 lat. Od pokoleń rodzina w Warszawie. Ja zauroczony Gdańskiem spełniłem marzenia. Od 2 lat mieszkam w Gdańsku, blisko morza. Blisko kino i wszelkie instytucje zaspokajające moje zainteresowania. Nieskończone włóczęgi po starym mieście i wiatr nad Motławą. Zieleń i parki na wyciągnięcie ręki. Czyste powietrze w porównaniu do innych miast. Nie rozumiem widzących "na czarno" mieszkańców. Korki na głównych ulicach? Do przeżycia...Cieszcie się tym miastem, bo naprawdę warto....

    • 16 17

    • w Gdańsku nie ma morza.

      • 6 4

    • ...

      no tak - emeryturka z wawy - to można mieszkać. inaczej by było, jakbyś miał 27 lat i pensję 1- 15 dnia miesiąca....

      • 9 0

    • Pewnie kupiłeś mieszkanie w Awaiatorze. Ale nie wszędzie władze miasta fundują deweloperom parki, nabrzeża i linie kolejowe.

      • 3 1

    • Masz racje to miasto emerytów!

      Ale młodzi chcą więcej i mają jak zawsze racje. A potem zrozumieją. To nie jest miasto dla ambitnych ludzi, bo rządzi tu potworny nepotyzm. Byle głupek zrobi karierę, wykształcony to parias. Ale jakoś to kręci się, doki są fundusze i Skandynawowie chętni na dziewczynki, chlanie, a ich panie na zabiegi beauty full.

      • 3 0

    • a gdzie najwięcej puszek po piwie znajdujesz

      bo za czym innym uprawiasz te włóczęgi

      • 0 0

  • A skąd mieszkanie ? (3)

    Niech miasto zacznie budować mieszkania na wynajem (wynajem po normalnych kosztach, a nie rynkowych) to wtedy znajdzie się dużo chętnych - pracy w Gdańsku nie brak.

    • 4 12

    • Za kredyt

      • 2 0

    • Nie stac Cie? Nie osiedlaj sie w Gdansku

      • 6 2

    • miasto powinno wyburzac slamsy

      • 1 0

  • a ja tutaj sie (1)

    wprowadziłem i jestem bardzo zadowolony może ci co mieszkają tutaj od urodzenia powinni pomieszkac w innym mieście żeby wrócic do Gdańska i pokochac go ze zdwojona siłą

    • 9 7

    • Swieta racja!

      Nareszczie madra wypowiedz. Znam to z autopsji. Mieszkalem pare lat w stolycy

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane