Fakty i opinie

Gdański "kret" nabiera kształtów

Najnowszy artukuł na ten temat

Rozpoczął się remont "starej" Słowackiego



Silniki elektryczne, łożysko, na którym zostanie zamontowana tarcza, elementy napędu hydraulicznego - m.in. te elementy maszyny TBM znajdują się już w szybie startowym, czyli w miejscu, z którego rozpocznie się drążenie tunelu pod Martwą Wisłą. Montowanie "kreta" powinno zakończyć się na początku marca.



Tak będzie wyglądał tunel pod Martwą Wisłą.
Tak będzie wyglądał tunel pod Martwą Wisłą.
Złożona już maszyna rozpocznie drążenie po wschodniej stronie tunelu, czyli na Wisłoujściu. Zacznie od tunelu południowego. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie północnego tunelu.

Przypomnijmy, że maszyna TBM, w celu przetransportowania z firmy Herrenknecht w Niemczech do Gdańska, została rozłożona. Większość jej elementów docierała do nas od września drogami, ale te największe do Gdańska przypłynęły.

Tunel pod Martwą Wisłą - nominacja w trzeciej edycji naszego plebiscytu Skrzydła Trójmiasta w kategorii Zielona Fala Trójmiasta za pierwszy w Polsce podwodny tunel drogowy.
Gdański kret w sumie waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już pod ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosić będzie 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję.

Odcinek tunelowy jest ostatnim z powstających fragmentów Trasy Słowackiego. Od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska liczy dokładnie 2,4 km, z czego sam tunel pod Martwą Wisłą będzie mieć 1072 metry. Budowa trasy, która połączy Drogę Zieloną przy PGE Arenie w Letnicy z Trasą Sucharskiego na Wisłoujściu, ma zakończyć się w październiku 2014 roku. Roboty prowadzi firma Obrascon Huarte Lain - ta sama, która dokończyła prace na wrzeszczańskim odcinku Trasy Słowackiego po bankructwie Hydrobudowy Polska. Koszt budowy tunelu z połączeniami do ul. Marynarki Polskiej i Trasy Sucharskiego wynosi 885 mln zł.

Tak wyglądał plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą w styczniu.

Opinie (109) 8 zablokowanych

  • (6)

    Panowie, mamy kreta.

    • 67 2

    • Twój stary kret

      • 4 12

    • (3)

      W Danzingu same krety.

      • 4 14

      • A w Gotenhafen same szczury. Sam nie wiem co gorsze...

        • 20 1

      • (1)

        Danzig

        • 0 0

        • Gotenhafen

          • 0 0

    • byle by nam kieszeni nie wydrążył, tak po Hiszpańsku.

      • 3 1

  • (7)

    Przetarg wygrała hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain. Czy jakakolwiek polska miała szansę?

    • 18 60

    • oczywiście, zwłaszcza, że OHL był w konsorcjum z trzema polskimi (6)

      z drugiej strony żadna polska firma jeszcze samodzielnie nie realizowała takiego zlecenia, więc się na tym niespecjalnie znają ;)

      • 34 3

      • (5)

        tak to jest, gdy laik zacznie się s****, że polskich firm nie dopuścili, tylko że polskie firmy maja zero, przecinek zero doświadczenia w tego typu robotach. No ale on by chciał, żeby Polska była Polską, i polskie firmy, i wogóle... a zresztą, napijmy się.

        • 17 8

        • Laik, nie wie że Polski już nie ma, nie wie dla kogo się to wszystko buduje. (1)

          • 8 13

          • 3/4 ziemi nalezy do Watykanu

            Po sukcesach komisji majątkowej

            • 6 5

        • Jak się ma pewną wiedzę techniczną i doświadczenie w różnych sprawach (2)

          to nie trzeba mieć doświadczenia akurat z kretami żeby umieć kreta zbudować. Wymaganie takiego doświadczenia jest nieuzasadnione. Sam takiego kreta mógłbym zbudować (mam wiedzę, umiejętności i doświadczenie, może tylko finansowania brak ale to się da załatwić :), ale jak w przetargu trzeba się wykazać akurat TAKIM doświadczeniem, to każda Polska firma odpadnie.

          • 3 8

          • Ty de..u (1)

            autostrady budowały wspaniałe Polskie firmy i co? Niezbudowały...

            Ty piep.... patrioto od siedmiu boleści.

            • 6 2

            • Polskie firmy nie zbudowały... a o jakim odcinku autostrady piszesz?

              • 0 0

  • Z rozpędu niech zaorze stadiooon (3)

    z perspektywy nadchodzących lat tego obiektu i braku jego zastosowania - wyjdzie taniej.

    Do ECS jest za daleko

    • 87 58

    • (2)

      A co ci ĆWOKU przeszkadza ten stadion nikt nie każe ci tam chodzić.

      • 5 13

      • ĆWOKU z karnetem (1)

        przeszkadza mi, że na takie jamochłony jak ty całe miasto się zrzuca. Obiekt nie jest w stanie się utrzymac, a jeszcze trzeba go spłacic. Teraz rozumiesz ĆWOKU?

        • 14 7

        • Załatwie że takie ĆWOKI będą płacić najwięcej to przestaną piep...ć głupoty o ich astronomicznych składkach.

          • 3 5

  • nie ma to jak dymiący "kret"

    • 10 9

  • solidnie (7)

    Najważniejsze by solidnie ten tunel zbudowali bo jak będzie jak większość dróg i autostrad oraz niektórych stadionów to możemy mieć jedynie kapitalny poligon dla nurków z Formozy.

    • 50 8

    • (3)

      pesymista

      • 2 4

      • (2)

        Obawy wbrew pozorom są zasadne. Może się okazać, że po ukończeniu tunelu zostanie on zamknięty.

        • 8 6

        • Coś więcej?

          • 1 2

        • albo sam sie zamknie czyt.zaleje/zatopi

          • 0 0

    • (2)

      jak do tej pory jedynym problemem w budowie gdańskich obiektów był brak pieniędzy / bankructwo firmy,co do technicznych wymogów jak na razie nie wyszły żadne kwiatki, nie trzeba było zamykać całej drogi czy obiektu z powodu naprawy po oddaniu do użytku danej inwestycji. Mam nadzieję, że i z tym odcinkiem nie będzie większych problemów.

      • 6 1

      • A nasze nowe tory tramwajowe na Chełm?

        Nie bym był pesymistą, bo jednak większość inwestycji układa się dobrze, ale są dość liczne wyjątki. więc ostrożności nigdy za wiele :)

        • 4 1

      • A zapadająca się obwodnica południowa?

        też

        • 3 1

  • estakada we wrzeszczu sie znudzila? (4)

    zbudujcie estakade, napewno bedzie piekniejsza niz ta z wrzeszcza:-)

    • 12 50

    • Spadaj GA na OPAT który nie powstanie

      bo Gdynia buduje lotnisko w Kosakowie.

      • 26 7

    • a moze ta z Morskiej? w gdyni

      betonowe paskudztwo

      • 12 2

    • a tak wogóle to nad grunwaldzką jest wiadukt. Estakady są nad polami i łąkami (np. wasza estakada Kwiatkowskiego)

      • 15 2

    • GA

      na pewno

      • 1 1

  • kret jak kret większy od mojego....

    • 10 4

  • Zapomnieli poświęcić. (1)

    Matka Boska płacze nad tym projektem i szepcze: z tym kretem to nie fair.

    • 18 34

    • tia - pewno Flaszka nie wziął za pokropek

      bo myślał że aandromeda pierdyknie a tu jezus chytrus kupa

      • 1 6

  • KRZYWA DROGI W TUNELU (6)

    Jeżeli droga bedzie miała taki kształt w tunelu jak pokazują to gratuluję odwagi.

    Pod takim kątem będzie woda w zimę pieknie przymarznie i TIR czy osobówka będzie miała mega problem z odjazdem..
    Kto to projektował???

    • 12 68

    • Na pewno nie ty

      jeśli nie odróżniasz rysunku poglądowego od projektu to nie miałeś nic wspólnego z techniką

      • 42 0

    • rysunek nie ma proporcji

      ale na wszelki wypadek jak już skończą to i tak jeździj dokoła geniuszu.

      • 47 0

    • meteoorrit bęc

      • 8 1

    • Zapewne zagraniczny po to by nam na złość zrobić

      • 4 0

    • Nie karmcie trolla (1)

      przecież nie ma w Polsce aż tak głupich ludzi

      • 0 0

      • I wierzą że samolot przecina drzewa jak nóż masło.

        • 0 0

  • To sem krecik (8)

    Ahoj.

    • 42 1

    • Co z myszą?

      • 2 2

    • ahoj!

      • 4 2

    • (2)

      Krcik!

      • 3 4

      • krtek (1)

        • 4 1

        • krtecik (c z daszkiem, czytaj krteczik)

          • 1 2

    • Ja sem krtek (2)

      • 1 1

      • ja sem kotik (1)

        • 1 0

        • Ahoj!!!

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.