• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański tramwaj wodny - hit czy kit?

Katarzyna Moritz
7 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Nowe linie F5 i F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą po 40 pasażerów. Czy od września statystyki przewozu poprawią m.in. uczniowie szkół? Nowe linie F5 i F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą po 40 pasażerów. Czy od września statystyki przewozu poprawią m.in. uczniowie szkół?

Dobra wiadomość jest taka, że, mimo nadal trwającego sezonu, ze wszystkich linii tramwaju wodnego skorzystało już ponad 94 tys. pasażerów. Jednak jeszcze bardzo dużo do zrobienia jest na nowych trasach linii F5 i F6, które pływają z zaledwie 15 proc. zapełnieniem. Miasto planuje to zmienić.



Czy miasto powinno zmodyfikować trasy i częstotliwość funkcjonowania nowych linii?

- Kapryśna letnia aura nie odstraszyła amatorów gdańskich tramwajów wodnych - cieszy się Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Z dostarczonych przez niego danych wynika, że od 28 kwietnia z linii F1 (Gdańsk - Hel) i F2 (Sopot - Hel), od 5 czerwca z linii F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa) i od 29 czerwca z linii F4 (Gdańsk - Sobieszewo), do końca lipca łącznie skorzystało 94 513 pasażerów. Zabrali oni ze sobą na pokłady statków 3 767 rowerów. W porównywalnym okresie roku 2011 statki przewiozły 98 649 pasażerów.

Jednak zbyt różowo nie jest na nowych liniach F5 i F6. Oficjalne dane mówią, że w przeciągu dwóch miesięcy skorzystało z nich łącznie 4,4 tys. pasażerów. Jednak z otrzymanych przez nas wcześniej informacji wynika, że ich możliwości są wykorzystane w znikomym procencie - średnie zapełnienie stanowi zaledwie 15 proc. Obie linie mogłyby miesięcznie przewozić ponad 12 tys. pasażerów.

Od samego początku pomysłu na te trasy było wiadomo, że miasto raczej na nich nie zarobi. Szacowane wpływy z biletów (bilet normalny 10 zł, ulgowy - 5 zł, rower - 5 zł, nie ma biletów okresowych) pokryją zaledwie 30 proc. rocznych kosztów utrzymania linii, wynoszących ok. 2 mln zł. Tramwaje te jednak miały być atrakcją dla mieszkańców i turystów, która pozwoliłaby ożywić zapomniane szlaki wodne Gdańska. Mimo że wiadomo było od dawna, że będą funkcjonować, ciągle jeszcze trwa "docieranie" szczegółów. Niedawno opisaliśmy problem mieszkańców Stogów, którzy borykali się z dostępem do nowego przystanku tramwaju wodnego przy ul. Tamka zobacz na mapie Gdańska.

Czy są jakieś plany, by to zmienić i zapełnić tramwaje?

- Myślimy o zmianach, 1 sierpnia został wprowadzony nowy rozkład jazdy. W sprawie promocji tych linii, ale też nowych przystani wodnych, które powstały w ramach programu ożywienia dróg wodnych, odbywają się regularne spotkania. Jednym z pomysłów jest promocja dla wycieczek szkolnych - przyznaje Jerzy Dobaczewski.

Wiadomo, że do nowości trzeba się przyzwyczaić. Tramwaj do Sobieszewa na początku też pływał prawie pusty. Najbliższa narada urzędników w sprawie promowania m.in. tych linii odbędzie się w czwartek. Może urzędnikom przydadzą się niektóre pomysły naszych czytelników? Zamieszczamy je w ramce poniżej.

Pomysł na rzeczne tramwaje wodne zrodził się kilka lat temu i zmaterializował w projekcie "Program Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku". Całkowity koszt projektu to ponad 37 mln zł, wysokość dofinansowania z UE wynosi 17 mln zł, a 6 mln zł ma kosztować obsługa dwóch tras jednostkami sprowadzonymi przez Żeglugę Gdańską z Sankt Petersburga.

Pomysły naszych czytelników na lepsze funkcjonowanie nowych linii tramwaju wodnego:

Wydłużyć nową linię tramwaju do Sobieszewa. Tramwaj wodny to świetny pomysł, ale dobór miejsc na przystanki jest fatalny. Cześć przystanków jest zlokalizowana w miejscach mało atrakcyjnych - nie ma i nigdy nie będzie tam klientów. Brakuje natomiast przystanków na Wyspie Sobieszewskiej - w Górkach Wschodnich przy rezerwacie Ptasi Raj i w Sobieszewie przy moście pontonowym".

Czy nie można połączyć linii F4 i F6 (do Sobieszewa i do Górek Zach.) w jedną linię? Można zaoszczędzić w ten sposób pieniądze, skumulować pasażerów albo zwiększyć częstotliwość kursowania przy zachowaniu obecnych kosztów.

Podobno tramwaje miały pływać 3 razy dziennie, a pływają 2 razy, jak dla mnie to 3 razy dziennie to mało.. Dlaczego okroili ilość kursów?

Odcinek z NCŻ do Targu Rybnego pokonywać w 2h? Sami turyści twierdzą, że to za długo. Ten dystans powinien być pokonywany w jedną stronę w 30-40 minut. Skrócenie czasu podróży pozwoliłoby również na częstsze kursy bez konieczności wprowadzania większej liczby tramwajów.

A co z innymi przystankami? Np. Żabi Kruk. Dookoła pusto, głucho i ponuro. Marina fajna, ale pusta. Gdzie informacja dla potencjalnych zainteresowanych o możliwości korzystania nie tylko z mariny, ale wybudowanego za wiele milionów zaplecza socjalnego?

Zintegrować bilet miesięczny komunikacji miejskiej z tramwajem wodnym. Nie wiem może czemu turyści nie korzystają z tramwaju. Ale wiem za to, czemu nie korzystam z niego sam. Mieszkając w Śródmieściu nie wybiorę tramwaju wodnego jadąc do Sobieszewa bo kosztuje on trzy razy tyle co podróż autobusem. Jeżeli bilet byłby zintegrowany w ramach biletu miesięcznego, zapewne część mieszkańców Sobieszewa czy Górek Zachodnich, korzystaliby aby dojechać do centrum, jeżeli czas dojazdu byłby atrakcyjny. Wtedy też bylibyśmy jedynym miastem w Polsce, które zintegrowany tramwaj wodny w komunikacji miejskiej.

Czytelnicy sugerują też wprowadzenie możliwości kupna biletów przez Internet.


Krótka wycieczka tramwajem wodnym


Tramwaje wodne podczas EURO 2012 w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (98) 2 zablokowane

  • juz sporo powiedzialem na ten temat w innych artykulach ale..

    naprawdę turyści twierdza ze czas przepłynięcia jest za długi!!
    Turyści z Pokoi Gościnnych JABO w Górkach Zachodnich opowiadali mi ze popłynęli do gdańska i tam mieli zamiar przesiąść sie na tramwaj wodny na Hel ale jak się przepłynęli 2h do Centrum i potem 2h na hel = 4h + powrót 4H to jest 8h a gdzie zwiedzanie jedzenie itp to stwierdzili ze to za długo i na Hel już nie popłynęli!! Na Gorki tez już nie płynęli tylko wsiedli w taksówki :) Byla to grupa 8 osób wiec widać ile miasto już straciło przez ten czas przejazdu! Zapewne więcej osób tak rozumuje bo widać to po ilości przewiezionych osób.

    • 2 0

  • (1)

    hit całą gębą.....

    • 0 0

    • Na Stogach przystań wciąż zamknięta ! ! !

      Jestem mieszkańcem Stogów od urodzenia. Smuci i martwi mnie fakt, iż miasto zapomniało o tej dzielnicy. Nic, ale to nic nie robi na tej dzielnicy. Pomimo iż dzielnica ta dawniej była kurortem i ma nadal taki potencjał, są lasy, jezioro i najpiękniejsza i najszersza plaża, którą wybiera zarówno wielu Gdańszczan jak i turystów. A Budyń i jego banda nieudaczników nie mogą tego dostrzec. Na dzielnicy brakuje nawet ławek i koszy na śmieci, nie mówiąc o zadbanych wiatach przystankowych. Cieszyłam się na wieść o budowie tej przystani, ale to ciągle jakaś kpina byłem tam wczoraj podczas spaceru o godz. 19.10 i było zamknięte. Brama była zamknięta. Był jakiś czas temu artykuł że miało być to otwarte. Niby kiedy? Ludzie pracujący wracają koło 16-18 do domu i wówczas chcieliby się w tygodniu przejść a tam zamknięte kpina. Może redaktor podjedzie kiedyś a nie tylko w weekend i sama się przekona i jeszcze powalczy o ten pilny temat. Pozdrawiam ( Budynia niestety NIE)

      • 1 0

  • Sama przyjemność

    z płynięcia taką starą krypą...

    • 0 0

  • ani kit ani hit

    to zwykły szit

    • 3 0

  • kama

    tramwaj wodny F1 kiedyś mówiono że bedzie wpływał do Gdanska -Brzeżno mialo miasto -przedłużyć molo i nic a turystów mieli by bardzo dużo !!!!!!!!! Gdansk Brzeżno i Hel brak pomysłow Radnych i p.Prezydenta Gdańsk ? MYŚLĘ ZE PREZYDENT GDANSKA POMYSLI O TYM CZEKAMY NA MOLO I NA STATEK-DO HELU Z BRZEŻNA

    • 1 0

  • Przystanek F5 Nabrzeze Zbozowe w Nowym Porcie !

    • 0 0

  • Przystanek F5 Nabrzeże Zbozowe w Nowym Porcie ! (2)

    Ledwie zbudowany niecałe 3 miesiące, a już okradziony i zdewastowany !!
    Podczas ostatniej bytności, zauważyłem że szyby którymi był obudowany, chyba z tworzywa jakiegoś przezroczystego już odkręcone i ukradzione !!
    Postuluję, aby z Nowym Portem zrobić to samo co z Letniewem, tzn przyzwoitych ludzi przenieść do innych dzielnic, a N.Port zaorać i zburzyć !!
    Tam nic się nie może uchować , mieszkają chyba sami złodzieje, na tymże samym Nabrzeżu Zbożowym, wyremontowanym przed kilku laty cumuje często Oceania , żaglowiec badawczy PAN-u, postawiono ławeczki, wybrukowano nabrzeże i już widać działania złomiarzy z N.Portu - kratki ściekowe przy ławeczkach wbudowane w kostkę brukową są nagminnie rozkradane i co dziwne nikogo to nie interesuje.
    A wystarczyłoby umieścić gdzieś w pobliżu ukryta kamerę i wyłapać tych dewastatorów i po sprawie.
    A wracając do tramwajów wodnych, to dzisiaj turyści i mieszkańcy Trójmiasta przedkładają rozrywki typu picie piwa w ogródkach piwnych i konsumpcja - małe jest zainteresowanie zwiedzaniem i oglądaniem Gdańska od strony Wisły, Motławy.
    Ja kocham Gdańsk, Sopot i Gdynię, jak rodzina do mnie przyjeżdża z głębi kraju, to są zachwyceni i zazdroszczą mi, że mieszkam w takim pięknym Miejscu w Polsce !! Ja w ciągu tych paru lat od kiedy pływają tramwaje wodne zaliczyłem je wszystkie, oprócz F5 I F6, i te z Gdyni i z Sopotu i do Sobieszewa, kajakiem też opłynąłem kilkakrotnie z Żabiego Kruku jak daleko sie tylko dało, prawie do Pruszcza via Motława i Stara Radunia, i wszystkich moich wakacyjnych gości zachęcam i namawiam do opłynięcia Gdańska, Gdyni, Helu, Jastarni - płynę z nimi i robię za przewodnika - opowiadam o tym co widać ze stateczku.
    Tramwaje te rzeczywiście mogłyby szybciej płynąć, ale bez przesady, to nie jest komunikacja do pracy czy na zakupy, to jest pływanie rekreacyjne i niech takim zostanie.
    Podoba mi się natomiast pomysł ze zmianami, np: połączenie F4 i F6, dołożenie przystanku w Górkach Wschodnich i zamiast 3 rejsów np. 4 dziennie.
    Pomysł z ożywieniem dróg wodnych w Gdańsku moim zdaniem to jest Hit i nareszcie nasza aglomeracja zaczyna pokazywać że jest przyjazna morzu, portom a nie odwraca sie od tych akwenów tyłem !!

    • 2 0

    • smieszna sprawa ale tam jest kamera

      nawet on line mozna poogladac co sie dzieje :)

      • 0 0

    • dewastacja przystanków

      Może tak zaprząc Straż Miejską do swoje roboty. Niech pilnują porządku. Oni tylko potrafią nękać chorych ludzi parkujących pod szpitalami na chodnikach z braku miejsc parkingowych. Chorzy mają dość zmartwień po wyjściu od lekarza z diagnozą ( ma pan nowotwór )a tu jeszcze mandat za złe parkowanie. Najlepiej to tych chorych, nasze władze posłały by do gazu. Problemu by wtedy nie było.

      • 0 0

  • Kapitan

    Żeglugi szuwarowo bagienno poprzecznej , tragedia !!!!!

    • 4 1

  • typ jednostki dosc solidny wiec moze uruchomic rejsy do norwegi czy chociaz do sąsiedniej islandii

    • 1 0

  • 393 PLN za pasażera

    motorówkę można by dla każdego wynająć i jeszcze zostanie sporo kasy ...
    ale co tam kasa z podatków ...czyli niczyja ... można wydawać nawet bez sensu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane