• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie mosty na zdjęciach archiwalnych i dzisiaj

Małgorzata Zimnoch
19 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Były w Gdańsku nad Motławą i Martwą Wisłą mosty drewniane, stalowe i kamienne. Ich przęsła podnosiły się lub obracały, żeby pogodzić potrzeby żeglugi i mieszkańców. Niektóre przeprawy zniknęły z mapy miasta, niektóre istnieją do dzisiaj, chociaż wyglądają zupełnie inaczej.



Most kolejowy nad Martwą WisłąMapka



Przesuń aby
porównać


Jednotorowy most kolejowy (łączy dzisiejsze Rudniki i Przeróbkę) powstał na początku XX w. Składał się z trzech przęseł i trzech podpór. Środkowa podpora, największa z nich, stanowiła oś obrotu przęsła mostu. Po moście przejeżdżały wyłącznie pociągi towarowe, głównie z węglem do portu oraz z kontenerami. 5 maja 1922 r. na otwarty most wjechała rozpędzona lokomotywa. Parowóz wraz z polskim maszynistą, Ernestem Barbullą, runął do rzeki. W 2014 r. rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej 226 między Pruszczem Gdańskim i Portem Gdańsk. Stary most kolejowy rozebrano, zastąpiono go dwutorowym mostem łukowym, który ma ok. 21 m wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 m.


Zielony MostMapka na Motławie łączy Główne Miasto z Wyspą Spichrzów



Przesuń aby
porównać


To prawdopodobnie najstarszy w Gdańsku most na Motławie. Wiadomo, że przeprawa, zwana Mostem Kogi, istniała tu już w 1357 r. Wówczas był to most drewniany, zwodzony, zabudowany z obu stron straganami. W 1512 r. zwodzone przęsło zawaliło się pod ciężarem ludzi czekających na otwarcie bram miasta. Zginęło wówczas 56 osób. Pół wieku później rozebrany i zbudowany na nowo most zaczęto nazywać Zielonym - od słupów, pomalowanych na zielono i ozdobionych złoconymi lwami z herbem miasta. Był jeszcze wiele razy przebudowywany, obecnie jest mostem stałym, po którym wprost z Długiego Targu potoki ludzi zmierzają na Wyspę Spichrzów i ul. Stągiewną.


Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości PolskiMapka



Przesuń aby
porównać


Zwodzony most na Martwej Wiśle łączy Wyspę Sobieszewską ze stałym lądem. Kiedyś funkcjonowała tu przeprawa promowa - z grobli, która prowadziła w głąb rzeki kursował prom na wyspę. Po II wojnie światowej był tu most pontonowy, złożony z dziewięciu przęseł - środkowe przęsło było ruchome i służyło do otwierania mostu dla żeglugi. Od 2018 r. do Sobieszewa prowadzi nowa przeprawa - Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski. Jest to najdłuższy zwodzony most w Polsce.

Most Siennicki Mapka na Martwej Wiśle prowadzi na Przeróbkę



Przesuń aby
porównać


Most został oddany do użytku w 1912 r. Był to most zwodzony, charakterystyczne wieżyczki to "domki" operatorów mostu. Podczas II wojny światowej most został poważnie uszkodzony. Odbudowano go jako most stały, bez zwodzonych przęseł i bez domków operatorów. Pod koniec lat 80. został rozebrany i zbudowany na nowo, sześć lat temu przeszedł kolejny remont, który wymagał poprawek. Ostatnio okazało się, że oryginalne, dębowe fundamenty przyczółków z pocz. XX w. zapadają się. Jeżeli badania wykażą, że ich stan jest bardzo zły, most może zostać zamknięty.


Most StągiewnyMapka był obrotowy



Przesuń aby
porównać


Nazwa mostu pochodzi od pobliskiej Bramy Stągiewnej. Pierwsza przeprawa powstała tu po przekopaniu Nowej Motławy w 1576 r. Tamten historyczny most był drewniany, zwodzony, aby unieść przęsło, potrzeba było ośmiu rosłych mężczyzn. Pod koniec XIX w. most przebudowano na stalowy i zaczęły nim kursować tramwaje konne (z Targu Węglowego do zajezdni przy ul. Wiosennej oraz z Targu Rakowego do Bramy Żuławskiej). Na pocz. XX w. most przebudowano po raz kolejny. Środkowe przęsło było obrotowe, razem z mostem obracała się sieć trakcyjna tramwajów. Most rozebrano w latach 70. i zbudowano kolejny, o zwiększonej nośności, w formie stałej przeprawy. W 2022 r. Most Stągiewny nad Motławą znów ma być mostem zwodzonym.


Dziękujemy Fotopolska.eu za udostępnienie zdjęć archiwalnych.

Opinie (127) 5 zablokowanych

  • Slabo

    Słabo zrobione i dopasowane , jak się chce robić coś to należy się choć trochę postarać.

    • 3 11

  • gdańsk za rządów liberałow (3)

    upadł widac na zdjęciach że okolice mostów bardziej zadbane niż teraz....

    • 49 60

    • PIS rozdaje to co wypracowały poprzednie rządy, ale to się już skończyło. Ponieważ tylko rozdaje a żadnych inwestycji nowych ( nie te które przygotowano za poprzedniej ekipy) nie ma, to dodrukuje pieniędzy. Bo nic innego robić nie potrafi. Inflacja skoczy do dwu cyfrówki. Najlepiej widać na rynku ile już kosztują owoce i warzywa. Będziemy mieli jak w Wenezueli gdzie Chawes i Maduro też rozdali cały kraj, ale rządzą nadal. 5 milionów uciekło z kraju z powodu głodu a ci co zostali nadal na nich głosują.

      • 13 3

    • Powiedzial co wiedzial, a wlasciwie co mu wmawiaja

      • 9 14

    • gdyby PiS rządził tyle lat

      nie było by już tych mostów, a całą kasę by rozdali swoim Misiewiczom i Obajtkom.

      • 29 7

  • Kolejny przykład ,że Gdańsk nadal próbuje dogonić przedwojenny ,a nadal jesteśmy zacofani , (1)

    a co dopiero gonić zachodnioeuropejskie miasta w rozwoju.

    • 11 18

    • no właśnie "próbuje dogonić"

      Coś co nie istnieje i raczej nie ma racji bytu. Czas na własne rozwiązania.
      Nie wyklucza to, w żaden sposób, zbudowania w wybranych i odpowiedzich miejscach bydynków i budowli odtwarzających charakter miejsca. Nie trzeba rekonstruować dawnych.
      Takim terenem mógło być Dolne i Młode Miasto ale już widać, że to raczej "przedsięwzięcia" po taniosci, pod pomysły jakich wiele w Europie.
      Dotkliwym zgrzytem jest piękno kilku ostańców po dawnej stacji kolejowej koło Toruńskiej, które od pierwszego rzutu oka "są na miejscu". Mam nadzieję, że Biskupia Górka nie zostanie zniszczona, powolne zmiany, jakie tam widać, idą w niezłym kierunku. Chwalić treba restaurację Lastadia, choć sąsiadująca Wintera raczej nie współgra. Ale przynajmniej nie jest w dominującym dysonansie jak Wyspa Spichrzów w stosunku do Głównego Miasta i starszej części Stągiewnej... Grobla Angielska to obecnie skandynawskie "koszarniaki" w "mgiełce" przepompowni, oby coś udało się uratować z budynków bramnych Zakładów Mięsnych.... O dokonaniach Pirelli w podwórkach między Groblą a Elbląską to lepiej zapomnieć. Nasze, rodzime, "gierkowskie" blokowiska są ciekawsze. Kilka fajnych realizacji w okolicach Podwala Staromiejskiego i Czopowej... Ładnie odrestaurowywane okolice Dworca Głównego (tylko ich okoliczności...), gdyby spotkały się z podobnymi działaniami po drugiej stronie ulicy które zniknęłyby "dom partii" i całość pierzei aż do Bramy Wyżynnej. Oraz z "żartem" studenckim, neogotycką (lub art deco) fasadą "Zieleniaka"
      ;)

      • 1 5

  • "Domki" na moście Siennickim. (1)

    Identyczne powinny być na kładce na Motławie koło Filharmonii zamiast tego betonowego bunkra, który do otoczenia pasuje jak pięść do nosa.

    • 78 11

    • podpisuję się!

      !!!

      • 7 2

  • Most

    Dziękuję za artykuł, można się wiele dowiedzieć. Proszę o więcej.

    • 12 0

  • Super artykuł z super zdjęciami

    Kawał historii. Szkoda że Gdańsk nie idźie ścieżką odbudowy w starym stylu...

    • 49 3

  • Mosty siennicki (1)

    oryginał przepiękny. Teraz tylko filary zostały ze starego. Sam most obecnie brzydki

    • 111 2

    • Co ciekawe pale przed mostem wyglądają, że są te same na obu fotografiach.

      • 11 0

  • gdansk (2)

    Nie da się ukryć, że za wiele to się nie zmieniło, a nawet śmiało można powiedzieć, że kiedyś wyglądało wszystko lepiej i na bardziej zadbane.

    • 98 18

    • nie pitol tylko dowiedz się ile nowych mostów powstało (1)

      te w artykule to tylko ułamek i to tych starych za zwyczaj

      • 5 12

      • Sam się dowiedz, a potem pitol

        • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane