• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie ulice będą bezpieczniejsze?

Maciej Naskręt
3 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających. Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających.

Zarząd Dróg i Zieleni chce, by na gdańskich ulicach powstały kolejne progi zwalniające, wyniesienia przejść dla pieszych, wyspy segregujące jezdnie i barierki ochronne. Będzie też więcej skrzyżowań równorzędnych, co jest ostro krytykowane przez wielu kierowców.



Kolizja samochodów na ul. Długie Ogrody, gdzie występują skrzyżowania równorzędne.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku kontynuuje program uspokajania ruchu w mieście. Za kilkanaście dni ruszy przetarg na wykonanie w 11 nowych miejscach w Gdańsku elementów spowalniających ruch. Mają one poprawić bezpieczeństwo na gdańskich ulicach.

- Pojawią się nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki. Koszt całości to ok. 270 tysięcy złotych - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.

Gdańscy drogowcy sukcesywnie wdrażają strategię zwiększenia bezpieczeństwa w mieście poprzez przypisanie poszczególnym ulicom tzw. zadań przewozowych. Zmiany w ruchu można było w zeszłym roku zauważyć m.in. w Śródmieściu, a także na Zaspie.

Czy progi zwalniające poprawiają bezpieczeństwo na drogach?

Elementami tej strategii jest między innymi wydzielenie stref skrzyżowań równorzędnych z równoczesnym umieszczeniem w nich dodatkowych elementów poprawiających bezpieczeństwo - to m.in. azyle, progi, wyniesione skrzyżowania.

Założeniem programu jest poprawa przepustowości ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na głównych ulicach w osiedlach - na przykład ul. Kościuszki czy al. Hallera - poprzez obniżanie lub podwyższanie dopuszczalnych prędkości, z jakimi mogą poruszać się pojazdy. Natomiast na ulicach lokalnych - osiedlowych - w celu zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców tworzona jest sieć tak zwanej "niewidzialnej infrastruktury", czyli - skrzyżowań równorzędnych przy równoczesnym obniżeniu dopuszczalnej prędkości do 30 km/h.

Sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście - czyli ok. 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. - Obecnie skrzyżowania równorzędne w połączeniu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h funkcjonują na ok. 35-40 proc. ulic - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek.

Jednak pomysły gdańskich drogowców krytykowane są przez część kierowców. Uważają oni, że zmiany na drogach wprowadzają duże zamieszanie i potęgują niebezpieczne sytuacje. Dlaczego? Część głównych dróg zamienia się w ulice równorzędne, a wielu kierowców jeździ z przekonaniem, że skoro jedzie ulicą szeroką lub o dużym natężeniu, nie musi ustępować pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony pojazdu. Tak jest chociażby na ul. Długie Ogrody lub ul. Morenowej.

Nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki pojawią się w następujących lokalizacjach:

- ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Opacka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe oraz wyniesione przejście dla pieszych (Rada Osiedla finansuje 2 progi wyspowe),
- ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska (rejon skrzyżowania z ul. Tetmajera) - dwa progi wyspowe z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Chałubińskiego zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych plus wymiana nawierzchni (Rada Osiedla finansuje przejścia),
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Gościnna-ul. Dworcowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości, wyniesione przejście dla pieszych,
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska (przy ul. Diamentowej) - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Radarowa-ul. Radiowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości plus dwa progi wyspowe,
- ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska - szykana i próg płytowy,
- ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska - dwa zestawy progów wyspowych z wyspą segregującą na istniejącym oraz na nowym przejściu dla pieszych, nowy chodnik, obniżenie krawężnika, barierki,
- ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe z azylem na przejściu dla pieszych, korekta krawężnika.

Miejsca

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • skrzyzowania rownolegle (12)

    To jakas paranoja. Ma to sens jezeli golym okiem widac mniej wiecej porównywalne ulice, ale nie na Dlugich ogrodach, gdzie uliczek ktorych prawie nie widać mają pierszeństow. Ekstremalna sytuacja występuje przy budynku ZUS (róg Spichrzowej i Chmielnej. W tym wypadku Chmielna jest podporządkowana Spichrzowej jadąc w kierunku zielonego mostu. Jednak ulicę spichrzową jest nawet łatwo przeoczyć, ponieważ ta ulica to "zart drogowców". Ułożona z płyt azurowych, przecięta przez chodnik dla pieszych, zastawiona ciągle samochodami w ciągu ul. Chmielnej, tak ze jej w ogole nie widać. Z moich obserwacj widac ze pierszenstaw przejajazdu ustępują tam tylko taksówkarze i pojazdy nauki jazdy. Reszta "wymusza" nawet nie wiedząc o tym. Również pojazdy wyjeżdzające z ul. Spichrzowej ustępują wszystkim na chmielnej (nie tylko tym z prawej) bo pewnie wolą nie ryzykować. Nie wspominając o utrudnionej widocznosci przez notorycznie parkujące na Chmielnej autobusy wysadzające niemieckie wycieczki.
    Przez tą zmianę organizacyjną na Chmielnej jest jeden wielki chaos. Polecam to miejsce jezeli ktoś chce sobie zrobić na koszt ubezpieczyciela poprawki lakiernicze w samochodzie. ..... Wystarczy tam po prostu poruszać się zgodnie z prawem drogowym..... Kolizja murowana.

    • 88 16

    • zgadza się (1)

      wszystko podporządkowuje się tylko temu, by ruch był mniejszy i piesi mogli chodzić jak święte krowy

      • 3 2

      • by mieszkańcy w każdym wieku mieli lepsze warunki do życia

        • 1 0

    • (1)

      równoległe?

      • 0 2

      • równorzędne, pikuś

        • 0 0

    • Tylko kompletny ignorant mógł wpaść na taki pomysł !!!!!!!!!! (1)

      A wszystko to dzieje się za naszą kasę ! Widocznie ten "myśliciel" jest mocno popierany przez Adamowicza, niezaleznie od posiadanej wiedzy tego ignoranta na temat ruchu dropgowego. Do tego kilka zaprzyjaźnionych firm otrzyma zlecenie na te przeróbki, które , aby usprawiedliwić ich bezmyślność i nepotyzm, rzekomo dla poprawy bezpieczeństwa.

      • 9 9

      • a za jaką kasę buduje się estakady które mają zmniejszyć korki?

        kasa na uspokojenie ruchu jest dużo mniejsza. Takie działania oparte są o sprawdzone doświadczenia - nie tylko zagraniczne. Przejedź się do Krakowa i zobacz, jakie są ograniczenia ruchu samochodów w obrębie Plant. Podobnie odwiedź Toruń i wiele innych miast.

        • 1 0

    • brawo, nareszcie ktoś poruszył problem ulicy Spichrzowej i w ogóle nonsensu z równorzędnymi skrzyżowaniami (2)

      na Długich Ogrodach (i nie tylko tam) robi się bałagan, bo np z mało uczęszczanej uliczki Seredyńskiego grzeje ostro osobnik, który oczywiście wie, że skręcając w Dł.Ogrody ma terez pierszeństwo i chyba liczy na kolizję z autami, które napotka i tak co krok...spod byle śmietnika wyjeżdża ktoś na okazałą,ruchliwą ulicę nie używając hamulców, ze złośliwym uśmiechem, taaaa bo on jedzie od prawej i to wg niektórych ma usprawnić ruch w mieście?
      BUSPAS z kamerą też nie usprawnia jazdy na Podwalu.... Chciałabym poznać pomysłodawcę BUSPASA !!!!

      • 18 11

      • buspas

        bzdury piszesz. w normalnych krajach komunikacja miejska wygląda inaczej. albo sie jeździ rowerem albo komunikacją miejską - chcesz stać w korkach toi stój -komunikacja miejska ma swoje rozkłady a to że ty stoisz w korku w swoim samochodziku nie oznacza że 60 osób w autobusie też musi

        • 6 1

      • fajnie wiedziec ze nie jestem sam :)

        • 9 4

    • częściowo racja, (1)

      ale myślę, ze to również kwestia myślenia. przykłąd: galeria bałtycka, parking zadaszony. wszystkie skrzyżowania równorzędne z wyjątkiem jednego przy wyjeździe. paradoksalnie większość to jedno skrzyżowanie traktuje jako równorzędne zapewne w imię źle pojętej uprzejmości, a na pozostałych przejeżdża na pełnej prędkości przed ludźmi z prawej, a ci nawet jak im się ustępuje, to stoją jak kołki...

      • 3 1

      • a ile scen jest na skrzyżwaniu między parkingami Castoramy i MediaMarkt

        już kilka razy ostro hamowałem, żeby jakiś kołek nie wjechał mi w lewy bok jednocześnie trąbiąc i groźnie machając ręką

        • 11 2

    • Skrzyżowanie równoległe?

      WTF?

      • 2 6

  • ulice powinny być całe z progów zwalniających! (4)

    • 65 7

    • Bezedura! (3)

      Ulice powinny być pozbawione progów zwalniających i wszelkich znaków i reguł, bo utrudniają płynną jazdę.

      • 7 9

      • nawet korwin skuma

        że w mieście samochody przeszkadzają sobie nawzajem i są największymi przeszkodami płynnej jazdy

        • 0 2

      • Taki z Ciebie zwolennik Korwina ,jak z koziej d... trąba. (1)

        Ja jako zwolennik A.Michnika postuluję wprowadzenie ruchu lewostronnego.

        • 3 5

        • Na początek tylko dla tirów!!

          By było bezpieczniej!!!

          • 6 1

  • wystarczyło tylko zacząć od strzałek (1)

    potem wymalować linie ciągłe, i nie było by afery...
    wystarczyło by pomyśleć

    • 3 3

    • afery nie ma

      nadal są niepotrzebne wypadki jeśli się nie jeździ z głową

      • 1 0

  • Tylko niech zostawią prześwity dla rowerów.

    • 2 1

  • Teren zabudowany 30km/h

    Kiedyś koń myślał za woźnicę, a teraz zostaje liczyć na to, że się uda przejść bezpiecznie przez przejście dla pieszych (przejedzie się przejazdem rowerowym).

    • 1 1

  • Wszystko robią żeby tylko nie remontować dróg.

    Zwolnić ruch do 20km i ok. nie trzeba remontować tych wszystkich krzywych i brudnych gdańskich dróg. Proste drogi ,czyste drogi to gwarancja bezpieczeństwa. Tak ciężko to zrozumieć ???

    • 1 3

  • progi zwalniające

    to już jest plaga. Oczywiście nie ma chętnych, do zwracania nam pieniędzy za naprawę zawieszenia. Mało tego, że jest tyle "naturalnych" garbów, to robi się jeszcze dodatkowe.

    • 2 2

  • RADA UCHWALILA

    majac mieszkancow głeboko gdzies. HAHA to nasza demokracja gdzie decyduje mniejszosc.

    • 1 4

  • bezpieczne to są skrzyżowania ze światłami (1)

    • 1 2

    • poczytaj dokładne statystyki i nie pisz głupot

      na rondach i uspokojonych skrzyżowaniach jest dużo mniej stłuczek i innych kolizji

      • 1 0

  • Skrzyżowania równorzędne to pomyłka! (1)

    Pomyłka nawiedzonego, psychodelicznego projektanta ruchu.
    Większość dróg i skrzyżowań w gdańsku to chyba po pijaku robiona... Ciekawe kto kazał robić gdzie popadnie esy-floresy na prostych dotąd drogach? Ciekawe co będzie kiedy będzie ślisko?...

    • 1 4

    • jak jest bardzo ślisko, to wszyscy jeżdżą wolniej i nie ma stłuczek

      to sprawdzone

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane