• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie ulice będą bezpieczniejsze?

Maciej Naskręt
3 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających. Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających.

Zarząd Dróg i Zieleni chce, by na gdańskich ulicach powstały kolejne progi zwalniające, wyniesienia przejść dla pieszych, wyspy segregujące jezdnie i barierki ochronne. Będzie też więcej skrzyżowań równorzędnych, co jest ostro krytykowane przez wielu kierowców.



Kolizja samochodów na ul. Długie Ogrody, gdzie występują skrzyżowania równorzędne.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku kontynuuje program uspokajania ruchu w mieście. Za kilkanaście dni ruszy przetarg na wykonanie w 11 nowych miejscach w Gdańsku elementów spowalniających ruch. Mają one poprawić bezpieczeństwo na gdańskich ulicach.

- Pojawią się nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki. Koszt całości to ok. 270 tysięcy złotych - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.

Gdańscy drogowcy sukcesywnie wdrażają strategię zwiększenia bezpieczeństwa w mieście poprzez przypisanie poszczególnym ulicom tzw. zadań przewozowych. Zmiany w ruchu można było w zeszłym roku zauważyć m.in. w Śródmieściu, a także na Zaspie.

Czy progi zwalniające poprawiają bezpieczeństwo na drogach?

Elementami tej strategii jest między innymi wydzielenie stref skrzyżowań równorzędnych z równoczesnym umieszczeniem w nich dodatkowych elementów poprawiających bezpieczeństwo - to m.in. azyle, progi, wyniesione skrzyżowania.

Założeniem programu jest poprawa przepustowości ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na głównych ulicach w osiedlach - na przykład ul. Kościuszki czy al. Hallera - poprzez obniżanie lub podwyższanie dopuszczalnych prędkości, z jakimi mogą poruszać się pojazdy. Natomiast na ulicach lokalnych - osiedlowych - w celu zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców tworzona jest sieć tak zwanej "niewidzialnej infrastruktury", czyli - skrzyżowań równorzędnych przy równoczesnym obniżeniu dopuszczalnej prędkości do 30 km/h.

Sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście - czyli ok. 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. - Obecnie skrzyżowania równorzędne w połączeniu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h funkcjonują na ok. 35-40 proc. ulic - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek.

Jednak pomysły gdańskich drogowców krytykowane są przez część kierowców. Uważają oni, że zmiany na drogach wprowadzają duże zamieszanie i potęgują niebezpieczne sytuacje. Dlaczego? Część głównych dróg zamienia się w ulice równorzędne, a wielu kierowców jeździ z przekonaniem, że skoro jedzie ulicą szeroką lub o dużym natężeniu, nie musi ustępować pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony pojazdu. Tak jest chociażby na ul. Długie Ogrody lub ul. Morenowej.

Nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki pojawią się w następujących lokalizacjach:

- ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Opacka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe oraz wyniesione przejście dla pieszych (Rada Osiedla finansuje 2 progi wyspowe),
- ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska (rejon skrzyżowania z ul. Tetmajera) - dwa progi wyspowe z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Chałubińskiego zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych plus wymiana nawierzchni (Rada Osiedla finansuje przejścia),
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Gościnna-ul. Dworcowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości, wyniesione przejście dla pieszych,
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska (przy ul. Diamentowej) - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Radarowa-ul. Radiowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości plus dwa progi wyspowe,
- ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska - szykana i próg płytowy,
- ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska - dwa zestawy progów wyspowych z wyspą segregującą na istniejącym oraz na nowym przejściu dla pieszych, nowy chodnik, obniżenie krawężnika, barierki,
- ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe z azylem na przejściu dla pieszych, korekta krawężnika.

Miejsca

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • bezpieczne to są skrzyżowania ze światłami (1)

    • 1 2

    • poczytaj dokładne statystyki i nie pisz głupot

      na rondach i uspokojonych skrzyżowaniach jest dużo mniej stłuczek i innych kolizji

      • 1 0

  • Na Radarowej i Radiowej proponowałabym najpierw wybudować chodniki (aby dzieci do szkoły poboczem nie chodziły) i załatać dziurawą jak ser drogę! A później robić ograniczenie do 30 i budować progi. Jak na razie bezpieczeństwo na tych dwóch ulicach sprowadza się do tego, że przy prędkości 45km/h policja daje mandant bo to ich ulubione i miejsce i zajęcie. I niech nikt mi o bezpieczeństwie nie mówi!

    • 1 2

  • dzień bez ZDiZ to dzień stracony

    tylko ciągle w jakimś głupim kontekście...

    • 1 3

  • niech ten zarząd

    weźmie się za likwidację tablic na wiatach dezinformujących mieszkańców i gości w naszym mieście

    • 0 3

  • RADA UCHWALILA

    majac mieszkancow głeboko gdzies. HAHA to nasza demokracja gdzie decyduje mniejszosc.

    • 1 4

  • progi zwalniające

    to już jest plaga. Oczywiście nie ma chętnych, do zwracania nam pieniędzy za naprawę zawieszenia. Mało tego, że jest tyle "naturalnych" garbów, to robi się jeszcze dodatkowe.

    • 2 2

  • drogi w gdansku (1)

    ronda i tylko ronda rozwiaza korki w gdansku bierzcie przyklad z skandynawi a nie jakies spowalniacze tamujace ruch wyregulowac porzadnie swiatla a nie trzy samochody przejada i czerwone bierzcie przyklad od szwecji a nie cofajcie sie w tyl jelopy po sztocholmie jezdzi sie plynie a gdansku spadnie troche deszczu to katastrofa myslenie nie jest wasza mocna strona

    • 3 2

    • ma racje, ronda to jest to czego nam trzeba, zadnych swiateł, kazdy musiałby zwolnic co najmniej do drugiego biegu i problem z predkosciami sam sie rozwiąze

      • 0 0

  • Wszystko robią żeby tylko nie remontować dróg.

    Zwolnić ruch do 20km i ok. nie trzeba remontować tych wszystkich krzywych i brudnych gdańskich dróg. Proste drogi ,czyste drogi to gwarancja bezpieczeństwa. Tak ciężko to zrozumieć ???

    • 1 3

  • Teren zabudowany 30km/h

    Kiedyś koń myślał za woźnicę, a teraz zostaje liczyć na to, że się uda przejść bezpiecznie przez przejście dla pieszych (przejedzie się przejazdem rowerowym).

    • 1 1

  • Tylko niech zostawią prześwity dla rowerów.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane