• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańszczanie skarżą urzędników

Katarzyna Włodkowska
14 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Kilkadziesiąt zawiadomień o popełnieniu przestępstwa przez gdańskich urzędników wpływa rocznie do prokuratury. Większość z nich nie powinna do nas trafić - oceniają prokuratorzy.

Tylko w ciągu tego półrocza 19 mieszkańców zaalarmowało już prokuraturę o łamaniu prawa przez pracowników gdańskiego magistratu. Oskarżenia padają też pod adresem prezydenta Pawła Adamowicza.

- Tegoroczne sprawy najczęściej dotyczą niedopełnienia obowiązków czy przekroczenia uprawnień przez pracowników - mówi Dariusz Różycki, szef prokuratury Gdańsk Wrzeszcz, pod którą podlega urząd. - Żadna nie zakończyła się aktem oskarżenia. Wiele osób wychodzi z założenia, że łatwiej napisać do prokuratury niż dyskutować z urzędnikami. A my musimy weryfikować wszystkie zawiadomienia. Niemal za każdym razem okazuje się, że konflikt wynika z nieznajomości przepisów przez ludzi. Nie wierzą, że odmowa urzędnika podyktowana jest prawem. Raczej pomyślą, że zostali oszukani lub ktoś wziął łapówkę.

Wachlarz spraw przeróżny: żal dotyczy braku pozwolenia na budowę, likwidacji szkoły podstawowej, odmowy urzędnika na zamianę mieszkania czy podpisania umowy między miastem a Renomą, która wyłapuje gapowiczów w gdańskich tramwajach i autobusach. Odmowa wszczęcia postępowania, wbrew pozorom, nie kończy jednak sprawy.

- Z reguły przychodzi skarga na odmowę, która często zawiera masę epitetów pod naszym adresem - mówi Przemysław Strzelecki, jeden z pięciu prokuratorów wydziału śledczego prokuratury Gdańsk Wrzeszcz. - Nie raz dowiedziałem się, że jestem buńczuczny czy też po prostu głupi. Zdarzają się też nieparlamentarne sformułowania.

- Potem zawiadomieniem na nowo musi zająć się prokurator okręgowy. Jeśli uzna nasze racje, to i tak nie koniec historii - dodaje Różycki. - Wiele osób pisze później do ministra sprawiedliwości. W efekcie jedna sprawa może ciągnąć się nawet rok.

Gdynia i Sopot nie mają tego problemu.

- Skargi na urzędników to rzadkość, w całym ubiegłym roku można je policzyć na palcach jednej ręki - zapewnia Barbara Wnętrzak-Damianos, zastępca prokuratora rejonowego w Gdyni. - Ani razu postępowanie nie zakończyło się aktem oskarżenia.

To samo mówi prokuratura w Sopocie. Tymczasem w Gdańsku donosy na urzędników to 10 procent wszystkich spraw wydziału śledczego. W ub.r. zarzutami zakończyła się tylko jedna sprawa - bezprawna eksmisja jednego z restauratorów z gminnego lokalu przez wiceprezydenta Gdańska Szczepana Lewnę.

- Jesteśmy największym miastem, więc najczęściej obrywamy - podsumowuje Danuta Janczarek, sekretarz miasta.
Gazeta WyborczaKatarzyna Włodkowska

Opinie (57) 2 zablokowane

  • do JJ i mamy

    macie racje, wymieniajac dowod po zakupie autka wyslalam profilaktycznie meza - mial akurat wolny dzien - w przeciagu moich 8 godzin pracy zdazyl zalatwic skarbowke w niecale pol godziny, potem udal sie na Milskiego kolo 8,30-40. Jak wrocilam z pracy i dojechalam do niego srodkami komunikacji z poza gdanska to wlasnie podchodzil do okienka tak wkurzony i zmeczony ze wole nie mowic.
    Obsluzeni bylismy przez najwieksza leserke ktora caly dzien obserwowal - poza klientami,ktorych obslugiwala normalnym slimaczym tempem obsluzyla na boku kilkanascie osob poprzez podane przez ochroniarza papiery i tablice rej /widoczne to bylo jak nic!/
    Pomijam juz kwestie oczekiwania na swoja kolej w waskim dusznym i zatłoczonym pomieszczeniu z małą ilością miejsc siedzacych /wtedy maszyna od numerkow byla zepsuta i trzeba bylo stac i pilnowac swojej kolejki/opierajac sie ramieniem o ostra sciane z tynkiem "barankiem"
    Jak dla mnie UM na Milskiego i kwestie związane z autem - normalnie bomba!
    Jedyny plus - wymiana prawka przez internet poszla mi jakos bezproblemowo

    • 0 0

  • a co z obniecana

    reaklizacja tramwajów na Chełm nawet jedna LOPATA TAM NIE PRACUJE Adamowicz robi kroki przedwyborcze, kiedy to miasto znormalnieje dlaczego nie mozemy brac przykladu z Wroclawia?????????

    • 0 0

  • eeeee.....tam w Gdyni są lepsze jaja

    Można wejść do pokoju z kobietą staruszką kazać podpisać jakieś dokumenty a jak staruszka się boi bo nie jest pewna co podpisuje ,wzdraga się, to urzędnicy mają to głęboko w d.... . No ale jak tu zainteresować się sprawą jeżeli członek rodziny jest też urzędaskiem.
    Ciekawe czy są na to jakieś paragrafy? Czy Panie z pokoików albo panie "z okienka" są tylko automatami do wypełniania papierków czy też jako bądź co bądź osobami na urzędzie państwowym, odpowiedzialne za przestrzeganie prawa?

    • 0 0

  • UM Gdańsk a UM Sopot - niebo a ziemia

    lata temu, gdy osiągnęłam tzw pełnoletność, udałam się do UM w Gdańsku. w wyznaczonym terminie stawiłam sie po odbiór dowodu i kicha! urzędniczka stwierdziła, że nie dostanę dowodu, bo nie jestem zameldowana! zwaliła winę na mojego tatę, który zameldował siebie, mamę, moją młodszą siostrę, która w dniu meldunku miała 9 dni, a niby o mnie zapomniał (akurat w dniu narodzin siostry dostaliśmy klucze do nowego mieszkania)!!! nic nie pomagały moje tłumaczenia, że to niemożliwe, poprosiłam ją, żeby jeszcze raz sprawdziła i poszukała. pani się zaparła i koniec, stwierdziła, że mam się stawić z tatą, który musi dopełnić formalności i będzie kara. to było niewykonalne, gdyż tata właśnie dokonywał żywota trawiony rakiem. na szczęście moja ciocia pracowała w innym dziale UM, wróciłam z nią i po krótkich poszukiwaniach w kartotekach normalnie odnalazła się moja karta meldunkowa!!! co ja bym zrobiła bez znajomości.
    natomiast muszę napisac słowa pochwały dla urzedników z UM w Sopocie. ile razy załatwiam tam różne sprawy, wszystko idzie bbb sprawnie, szybko, fachowo, bez żadnych problemów. w dodatku obsługujące mnie osoby zawsze były miłe, sympatyczne.
    a co do ZUS-u i US - prawie tragedia. prawie, bo na szczęście można w tych instytucjach trafić czasem na miłą obsługę, ale tylko czasem - niestety.

    • 0 0

  • do (nie)normalnego

    Człowieku, mam nadzieję, ze wiesz o czym piszę. DRMG ogłosiła przetarg na wykonanie trasy, więc musisz (zanim kolejny raz napiszesz bzdury z wykrzyknikami) uzbroić się w cierpliwość. Nie znam przypadku, zeby zanim przetarg zostanie roztrzygniety ktoś rozpoczynał prace. Chyba że razem ze swoimi kolesiami, szwagrem i tatusiem w czynie społecznym zaczniecie układać tory.

    Biuletyn Zamówień Publicznych Nr 131 z dnia 29.05.2006
    POZYCJA 27956

    OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

    Gdańsk: budowa linii tramwajowej na Chełm w Gdańsku na odcinku od ul. 3-go Maja do projektowanej pętli tramwajowej przy ul. Ptasiej

    Czy niniejsze zamówienie jest objęte zakresem Porozumienia w sprawie zamówień rządowych (GPA): Nie.

    SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

    I. 1) Oficjalna nazwa i adres zamawiającego: Gmina Miasta Gdańska zastąpiona przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, do kontaktów: 1. Andrzej Sidorowicz - w zakresie SIWZ - nr pok. 21, tel. 058 3205107; 2. Stanisław Brzuszkiewicz - w zakresie robót torowych - nr pok. 010, tel. 058 3205134; 3. Leon Gołuński - w zakresie robót drogowych, obiektów inżynierskich i pozostałych branż - nr pok. 010, tel. 058 3205134, ul. Piekarnicza 16, 80-126 Gdańsk, tel. 058 320 51 00, fax 058 320 51 05, e-mail: sekretariat@drmg.gdansk.pl, www.drmg.gdansk.pl.

    2) Adres, pod którym można uzyskać dalsze informacje: taki jak w pkt. I.1).

    3) Adres, pod którym można uzyskać dokumentację: Gmina Miasta Gdańska zastąpiona przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, Katarzyna Zielińska, pok. nr 5, ul. Piekarnicza 16, 80-126 Gdańsk, tel. 058 320 51 14, fax 058 320 51 05, e-mail: sekretariat@drmg.gdansk.pl, www.drmg.gdansk.pl.

    4) Adres, na którym należy przesłać oferty/wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu: taki jak w pkt. I.1).

    5) Rodzaj zamawiającego: szczebel regionalny / lokalny.

    SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

    II.1) Opis

    1.1) Rodzaj zamówienia na roboty budowlane: wykonanie.

    1.2) Rodzaj zamówienia na dostawy:

    1.3) Rodzaj zamówienia na usługi:

    1.4) Czy jest to umowa ramowa: Nie.

    1.5) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: budowa linii tramwajowej na Chełm w Gdańsku na odcinku od ul. 3-go Maja do projektowanej pętli tramwajowej przy ul. Ptasiej.

    1.6) Opis/przedmiot zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest:

    Wykonanie i dostarczenie dokumentacji projektowej;

    Roboty budowlane obejmujące zakres wg Programu funkcjonalno - użytkowego.

    1.7) Miejsce wykonywania robót budowlanych, usług lub miejsce dostaw: Gdańsk.

    Kod NUTS:

    1.8) Nomenklatura

    1.8.1) Wspólny słownik zamówień (CPV): 45.23.41.26.

    1.8.2) Inna odpowiednia nomenklatura (CPA/NACE/CPC):

    1.9) Podział zamówienia na części: Nie.

    1.10) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.

    2) Wielkość lub zakres zamówienia

    2.1) Całkowita wartość lub zakres zamówienia: Wykonanie i dostarczenie dokumentacji projektowej (wielobranżowej koncepcji programowo - przestrzennej, drogowo - torowej, projektu budowlanego i wykonawczego) stanowiącej przedmiot umowy w zakresie : torowym, drogowym, elektrycznym, sanitarnym, konstrukcyjnym, kubaturowym, usunięcia kolizji, zagospodarowania terenu, zieleni, organizacji ruchu i oznakowania docelowego ze zmianami w sterowaniu miejskiej sygnalizacji świetlnej i organizacji ruchu na czas budowy.

    Roboty budowlane obejmujące zakres wg Programu funkcjonalno-użytkowego a w szczególności: roboty torowo- drogowe, wybudowanie 5800 mb nowego toru pojedynczego z szyn rowkowych wraz z pętlą tramwajową i z robotami towarzyszącymi. Obiekty inżynieryjne. Pętla tramwajowa. Obiekty elektroenergetyczne i infrastruktura techniczna.

    2.2) Opcje. Opis i termin, w którym mogą być wykonane:

    3) Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: data zakończenia: 30.11.2007;

    SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

    III.1) Warunki dotyczące zamówienia

    1.1) Wymagane wadia i gwarancje: Wadium w wys. 600 000 PLN. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wys. 5% ceny całkowitej podanej w ofercie.

    1.2) Główne war. finans. i płatności i/lub odwoł. do odp. przepisów: Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej- z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

    1.3) Forma prawna, jaką musi przyjąć grupa dostawców, wykonawców lub usługodawców, której udzielono zamówienia:

    2) Warunki uczestnictwa

    2.1) Informacje dotyczące sytuacji wykonawcy, dostawcy lub usługodawcy oraz informacje i formalności niezbędne do oceny, czy spełnia on minimalne wymogi ekonomiczne, finansowe i techniczne:

    W prowadzonym postępowaniu mogą wziąć udział Wykonawcy, którzy spełniają warunki określone w art. 22 ust.1 ustawy.

    Zamawiający uzna, że powyższe warunki zostały spełnione, jeżeli Wykonawca:

    a) osiągnął łącznie w ostatnich dwóch latach obrotowych przerób ogółem w wysokości powyżej 40.000.000,- zł;

    b) zrealizował w okresie ostatnich pięciu lat licząc od upływu terminu składania ofert, co najmniej 3 będących przedmiotami odrębnych umów robót drogowych i torowych, o wartości brutto każdego z nich równej lub większej od 2 000 000 zł, w tym minimum jedno zadanie o wartości brutto większej lub równej 10 000 000 zł; ;

    c) posiada na koncie bankowym środki finansowe w wysokości co najmniej 10% ceny swojej oferty lub zdolność kredytową do tej kwoty;

    d) dysponuje dla realizacji zamówienia kadrą projektową posiadającą uprawnienia projektowe bez ograniczeń w branżach: kolejowej, drogowej, elektroenergetycznej i sanitarnej,

    e) dysponuje do realizacji zamówienia Kierownikiem Budowy posiadającym uprawnienia budowlane wykonawcze bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności (kolejowe lub drogowe);

    f) dysponuje do realizacji zamówienia kadrą techniczną zdolną do kierowania robotami budowlanymi, posiadającą uprawnienia budowlane do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w następujących specjalnościach: kolejowej, drogowej, elektroenergetycznej,

    g) posiada w pełni sprawny sprzęt techniczny do realizacji robót torowych, w tym min.:

    - aparaturę do termitowego spawania szyn - 2 kpl

    - szlifierkę do spoin szynowych - 2 szt

    - podbijarkę automatyczna z nasuwarką - 1 szt

    - naprężacze szynowe do regulacji naprężeń - 2 szt

    ocena spełnienia - na podstawie dokumentu z pkt 10.12;

    h) jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie działalności gospodarczej na kwotę nie mniejszą niż 500 000 zł;

    i) nie podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 ustawy;.

    2.1.1) Stan prawny - wymagane dokumenty: 1. Podpisane oświadczenia o spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 1 pzp oraz pozostałe oświadczenia zawarte w załączniku nr 1 do SIWZ

    2. aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert.

    3. aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego albo równoważne zaświadczenie z właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia osoby w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4,5,6,7,8 ustawy wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert.

    4. aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert.

    - dotyczy Wykonawców będących podmiotami zbiorowymi w rozumieniu ustawy z dnia 28 października 2002r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod karą groźby (Dz. U. Nr 197, poz. 1661, z późn. zmianami)

    5. parafowany przez Wykonawcę wzór umowy.

    2.1.2) Zdolność ekonomiczna i finansowa - wymagane dokumenty: 1. aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające że Wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert .

    2. aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.

    3. informacja banku, w którym Wykonawca posiada rachunek bankowy, potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową Wykonawcy wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert.

    3. rachunki zysków i strat (dotyczy wykonawców zobowiązanych do sporządzania sprawozdań finansowych) albo dokumenty określające obroty - zysk, zobowiązania i należności za ostatnie dwa lata obrotowe (dotyczy wykonawców nie zobowiązanych do sporządzania sprawozdań finansowych),

    4. polisa lub inny dokument ubezpieczenia potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

    2.1.3) Zdolność techniczna - wymagane dokumenty: 1. wykaz zrealizowanych w okresie ostatnich pięciu lat, licząc od upływu terminu składania ofert, robót drogowych i torowych oraz wystawione przez inwestorów (zamawiających) dokumenty potwierdzające wykonanie z należytą starannością co najmniej 3 wymienionych robót spełniających wymagania określone w SIWZ

    2. wykaz osób i dokumenty potwierdzające posiadanie przez osoby przewidziane do pełnienia funkcji projektantów odpowiednich branż oraz koordynacji projektów odpowiednich uprawnień i zaświadczenie o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego.

    3. wykaz osób i dokumenty potwierdzające posiadanie przez osoby przewidziane do pełnienia w trakcie realizacji zamówienia funkcji kierownika budowy i kierowników robót odpowiednich uprawnień i dokumenty potwierdzające przynależność tych osób do właściwej izby samorządu zawodowego,

    4. wykaz sprzętu niezbędnego do wykonania zamówienia, zgodnie z pkt. 9g.

    3) Specyficzne warunki dotyczące zamówień na usługi

    3.1) Czy świadczenie usługi zastrzeżone jest dla określonego zawodu: Nie.

    3.2) Czy osoby prawne będą zobow. do wskazania nazwisk oraz kwalifikacji zawod. pracowników odpowiedz. za wyk. zamówienia: Tak.

    SEKCJA IV: PROCEDURA

    IV.1) Rodzaj procedury: przetarg nieograniczony.

    1.1) Czy wybrano już kandydatów: Nie.

    1.2) Uzasadnienie wyboru procedury przyspieszonej:

    1.3) Wcześniejsze publikacje dotyczące tego samego zamówienia

    1.3.1) Wstępne ogłoszenie informacyjne dotyczące tego samego zamówienia:

    1.3.2) Inne wcześniejsze publikacje: 2006/S 20 - 21799 z dnia 31.01.2006.

    1.4) Przewid. liczba dostawców, którzy zostaną zapr. do skład. ofert:

    2) Kryteria oceny ofert:

    Oferta najbardziej korzystna ekonomicznie pod względem:

    cena - 80%

    termin realizacji - 20%

    Kolejność według znaczenia: Tak.

    Kryteria określone tak jak w dokumentach zamówienia: Nie.

    3) Informacje administracyjne

    3.1) Numer referencyjny nadany sprawie przez zamawiającego:

    3.2) Warunki uzyskania dokumentów zamówienia oraz dokumentów dodatkowych: cena - 80 PLN.

    Warunki i sposób płatności: W siedzibie Zamawiającego pokój nr 5 lub za zaliczeniem pocztowym.

    3.3) Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu: 30.06.2006 godzina 08:00.

    3.4) Wysłanie zaproszenia do składania ofert do wybranych kandydatów (w procedurze ograniczonej i negocjacyjnej): przybliżona data:

    3.5) Język lub języki, w których można sporządzać oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu: polski.

    3.6) Termin związania ofertą: liczba dni: 60 od ostat. term. skład. ofert.

    3.7) Warunki dotyczące otwarcia ofert

    3.7.1) Osoby upoważnione do obecności podczas otwarcia ofert:

    3.7.2) Data, godzina i miejsce: 30.06.2006, godzina 10:00, siedziba zamawiającego, pokój nr 06.

    SEKCJA VI: INNE INFORMACJE

    VI.1) Czy publikacja ogłoszenia jest nieobowiązkowa: Nie.

    2) O ile dotyczy, wskazać, czy zamówienie ma charakter powtarzający się okresowo oraz podać przybliżone terminy publikacji kolejnych ogłoszeń:

    3) Czy zam. dot. projektu/programu finans. ze środków UE: Tak, Zamówienie będzie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Nr Z/2.22/I/1.6/26/05.

    4) Informacje dodatkowe:

    5) Data wysłania ogłoszenia: 18.05.2006.

    • 0 0

  • ps. nie dodałam, że po incydencie z dowodem, to wiele razy załatwiałam inne sprawy w UM Gdańsk i często były różne problemy wynikające głównie z tego, że urzędnicy nie przekazali właściwie, co należy złożyć, np. w Wydziale Spraw Obywatelskich. smutne.

    • 0 0

  • A ja złego słowa o urzednikach miejskich powiedzieć nie mogę

    Może za dużo wymagacie od innych a za mało od siebie? Mnie jakoś zadna przykrość nie spotkała a ręczę że z racji wykonywanych obowiazków w urzedzie jestem co drugi dzień.

    • 0 0

  • Gdańszczanin

    Spróbuj załatwić teraz wymianę dowodu rejestracyjnego samochodu "od ręki"; Albo przez internet. Nie dasz rady zrobić tego w nakazanym terminie 14 dni od badania technicznego. Przed urzędami codziennie tworzą się od bladego świtu kolejki, część czekających od 5-6 rano w chwili otwarcia urzędu o 9.00 nie dostaje numerka, i jest odprawiana.
    W tym samym czasie interesantów obsługuje się tylko w trzech okienkach, i mimo że taka sytuacja trwa, jak wynika z artykułów zamieszczonych także i na tym portalu, od kilku lat, nic się nie zmienia.
    Czy ja za dużo wymagam od urzędu, gdy chcę, bym mógł załatwić sprawę w dniu, w którym do niego przyjeżdżam? Czy to za dużo, gdy chciałbym, by urząd dostosowywał liczbę działających okienek do liczby interesantów?
    Dlaczego w Gdyni się da, a w Gdańsku się nie da?

    • 0 0

  • tępić tępych

    prawidłowo tępić tępych, upartych,warchołów i innych

    • 0 0

  • To prawda, że w Gdyni jest lepiej.
    Jeśli np. nie jesteś zadowolony ze sposobu załatwienia sprawy lub nie zgadzasz się z werdyktem urzędnika możesz napisać skargę.
    Jeśli twoje pretensje są uzasadnione, sprawa zostaje szybciutko wyjaśniona, załatwiona, a urzędnik przeprosi petenta.
    W Urzędzie Skarbowym jeśli w wyniku rocznego rozliczenia masz nadpłatę, urzędniczka zadzwoni do domu i powiadomi, że juz można odebrać pieniadze.
    W ZUS-ie miałam kiedyś problemy, nagmatwałam, że sam diabeł
    by tego nie rozplątał, urzędniczki spokojnie, cierpliwie wyjaśniły, poradziły gdzie napisać, jak napisać i wszystko sie dobrze skończyło.
    Nikomu nie dawałam łapówek, ani prezentów, zwyczajna ludzka
    bezinteresowna życzliwość.
    Jakie to proste i jakie piękne.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane